Розрахунок на відстані — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розрахунок на відстані

Банківські метали
2053
Фінансисти утримували щорічну плату за послуги віддаленого банкінгу на докризовому рівні (у середньому 20 грн.) до травня-червня ц.р. Напередодні літніх відпусток банки здали бастіони, знизивши тарифи на згаданий сервіс. Як з'ясувала "ВГ", лояльність банкірів ненадовго.
Безкоштовні в Мережі
Доступ до online-систем став безкоштовним у першу чергу для клієнтів системних банків. Таким шляхом, зокрема, пішли ПУМБ, OTP Bank, СЕБ Банк, які скасували абонплату. Політика фінансистів зрозуміла: чим більше клієнтів застосовує віддалені послуги, тим менше установа витрачає на утримання офісів. Так само фінансисти вчинили щодо комісій за проведення транзакцій: їх скасували, презентувавши це як промо-акцію послуги. Тим самим банки додали собі балів у конкурентній боротьбі з незалежними системами віддалених платежів. Для порівняння: послуги інтернет-банкінга за системою Portmone клієнтам коштуватимуть 9,9 грн. на місяць, а WebMoney за проведення операції стягне 0,8%. Зникає плата за найпростішу послугу - інформування про стан рахунку через e-mail. Втім, у 2008-му вона й так була символічною - 1-2 грн. на місяць.
Одночасно банкіри розширюють спектр послуг: традиційні сервіси інформаційної підтримки і переказу коштів поповнюються можливістю online-розрахунків з комунальними службами, оплати зв'язку, погашення кредитів, внесення страхових платежів і навіть оплати штрафів ДАІ. Така розмаїтість минулого року була доступна клієнтам не більше десяти банків, серед яких - Укрексімбанк, ПриватБанк, Укрсоцбанк. Зараз же повноцінно управляти грішми online можуть клієнти понад 30 банків, і низка новаторів росте. Так, до початку 2010 р. віддалений банкінг планують запустити Erste Bank і Platinum Bank.
До літа ц.р. хітовим online-сервісом виявилися грошові перекази через їх дешевину порівняно із простими системами переказів, у тому числі через відділення банку. Так, переказ 100 грн. всередині України за системою Western Union коштуватиме 10 грн., через відділення банку - у середньому не менш 5 грн., а через інтернет-банкінг - 2-3 грн., а то й зовсім безкоштовно, якщо перерахування виконується всередині банку. В результаті, за даними опитування "ВГ" серед фінансистів, частка грошових переказів у загальній кількості операцій online зросла з 50% у 2008-му до 60% улітку 2009-го.
Підрахувавши недоотримані доходи через дешевизну переказів через інтернет-операції при одночасному зростанні їх обсягів, фінансисти замислилися над введенням абонплати. "Зараз online-транзакції всередині банку безкоштовні. У майбутньому умови (здійснення грошових переказів через інтернет) можуть бути змінені. Клієнти використовують банк як Western Union і переказують гроші в регіони України (заощаджуючи на оплаті комісії за переказ коштів)", - відзначає Дмитро Белецький, член правління OTP Bank.
Справи мобільні
На відміну від інтернет-, вартість послуг мобільного банкінгу, порівняно з 2008-м, не змінилася. Активація SMS-сервісів або є безкоштовною (ПриватБанк), або коштує символічну суму (приміром, 5 грн. в VAB Банку). Після чого доведеться викладати 3-5 грн. абонплати на місяць. Затребуваним сервісом SMS-банкінгу, як і раніше, залишається розсилки про стан рахунку - на нього, за даними компанії МТС, припадає близько 90% запитів. Стільки ж вихідних від банків повідомлень стосуються стану рахунку після зняття коштів.
Переказ грошей за допомогою SMS-сервісу використовується мало. Але коштує дешевше аналогічної послуги у відділенні банку (0,5 проти 1%), втім виглядає менш привабливим порівняно з інтернет-банкінгом (0,5 проти 0,25%). Список отримувачів коштів при стільниковому переказі обмежений. Клієнт може переказати через SMS гроші на будь-який рахунок у цьому ж банку, а також безперешкодно оплатити сам мобільний зв'язок. Розрахунки ж за комунальні послуги, телебачення, а тим паче товари можливі лише за наявності в банку відповідного сервісу.
Крім оплати комісійних банку за проведення кожної окремої операції, розмір яких залежить від типу транзакції й фіксується в договорі, клієнт оплачує й кожне "вихідне" SMS. Вартість його визначається мобільним оператором і банком. Наприклад, у липні в компанії "Київстар" всі вихідні SMS за банкінгом тарифікувалися 0,33 грн. Користувачі Beeline платять за повідомлення залежно від банку - 0,35 грн./SMS (для ПриватБанку) і 0,25 грн./SMS (для Укрсоцбанку, Райффайзен Банку Аваль, Альфа-Банку).
Вадою мобільного банкінгу є перебої зі зв'язком. SMS-звісточку про оплату вечері в ресторані за допомогою платіжної карти клієнт може отримати аж через добу після списання грошей з рахунку! За словами Юрія Пероганича, генерального директора Асоціації підприємств інформаційних технологій України, подібні проблеми здебільшого викликані перебоями в роботі комп'ютерної системи банку. На жаль, лаятися в таких випадках малоефективно. Максимум, чого можна домогтися, так це ввічливого вибачення. Але якщо такі інциденти трапляються регулярно - варто замислитися про зміну постачальника віддаленого банкінгу. Їм навряд чи виявиться інший банк: фінансисти не надають віддалений сервіс стороннім клієнтам. Зате такі послуги роблять незалежні сервіси, приміром, Bank-O-Phone або Liqpay. Їх послуги доступні за наявності партнерських угод з обслуговуючим банком. "У системі Liqpay переказ коштів на карту ПриватБанку коштує 0,5% від суми плюс $0,55, а на рахунки в інших банках - 1% плюс $1,95", - пояснює Христина Чайковська, експерт Центру Електронного бізнесу. Реєстрація в Liqpay безкоштовна і проводиться тільки за номером мобільного телефону. Система Bank-O-Phone доступна клієнтам лише десяти банків, серед яких - "Форум" і "Кредобанк". Абонплата складе від 10 до 20 грн. на місяць залежно від банку.
Пильнуй!
"Одного разу ми мали таку ситуацію. З рахунку клієнта банку протягом одного дня були списані суми з IP-адрес, що перебувають у різних куточках світу. Звернення до прокуратури нічого не дало. Банкіри тільки кивали на клієнта і його необережність", - говорить Юрій Крайняк, керуючий партнер юридичної фірми Jurimex.
Для захисту рахунків у різних банках діють абсолютно різні системи. Наприклад, в VAB Банку використати інтернет-банкінг можливо лише після попереднього дзвінка до call-центру. За годину до здійснення операції клієнт повинен попередити банк телефоном про те, що він планує оплатити рахунок за опалення або забронювати готель. В розмові співробітник банку перевірить, чи насправді співрозмовник, що подзвонив, є клієнтом. Наприклад, вас попросять відповістити на секретне питання, що звичайно вказують при укладанні договору з банком. Однак найсучасніші засоби не дають громадянинові 100%-ого захисту, у тому числі через недотримання елементарних правил безпеки.
Крім того, клієнти найчастіше стають жертвами власної недбалості. Приміром, неправильно заповнивши платіжне доручення і, відповідно, відправивши гроші не на той рахунок, на який вони призначалися. Звичайно, інформація про транзакції в банку збережеться, але, щоб повернути свої кревні, доведеться поклопотатися і довести банку, що відбулася помилка.
Необхідно пам'ятати і про ліміти за віддаленими операціями. "Є види платежів, сума за якими у системі OTPDirect обмежена. Наприклад, фінансова допомога родичам може бути не більше 3-15 тис. грн. або їх еквівалента у валюті на добу", - відзначає Дмитро Белецький. В Укрексімбанку стандартний ліміт за платежами на добу становить 5 тис. грн. Причому це обмеження можна обійти, передзвонивши в банк і повідомивши про проведення "великої" операції. Якщо ж ви забули передзвонити в банк і перевищили зазначений у договорі ліміт, то ризикуєте автоматично заблокувати власний рахунок. Доведеться їхати в банк, як правило, у головний офіс, писати заяву на розблокування рахунку, пояснення, а можливо, і заплатити штраф (від 5 грн. до 18 грн.). Після чого почекати від доби до тижня, поки фінансисти відновлять платоспроможність вашої карти.
Також у період кризи жодні засоби не врятують вас від тимчасових адміністраторів. У випадку приходу тимчасової адміністрації в банк всі канали із входу і виходу інформації контролюються для забезпечення можливості керування фінансовими потоками. Тому в банках з тимчасовими адміністраціями віддалений банкінг найчастіше не працює й відновлюється вже після відходу з установи представників НБУ.
Тетяна Матичак, керівник консалтингового проекту Finansistov.net
- Для громадян віддалений банкінг дешевший, ніж оплата платіжних доручень у відділенні банку, тому що не вимагає від самої установи витрат на фізичне утримання офісів. Головною перевагою електронного банкінгу є можливість оперативно дізнаватися про стан свого рахунку, отримувати SMS при зміні балансу і швидко блокувати рахунок при несанкціонованому доступі. Використовуючи віддалений банкінг, варто дотримуватися елементарних правил безпеки і зберігати свої ключі й паролі в недоступному для сторонніх місці. Також треба пам'ятати, що в кожному банку існує ліміт на суму щоденних операцій за допомогою банкінгу. Втім, його можна збільшити, подзвонивши в банк.
Вадим Бадашин, голова Клубу банківських інформаційних технологій "БІТ"
- Серед всіх систем віддаленого банкінгу найбільш зручний для фізичних осіб інтернет-банкінг. Для юросіб оптимальним вважається PC-банкінг - рішення для роботи в режимі офлайн, що забезпечує роботу з документами, довідниками, імпорт документів з бухгалтерських програм, підписання документів, перегляд виписок.
Найпопулярнішим серед приватних клієнтів вважається захист операцій при інтернет-банкінгу через разові паролі, роздруковані або передані SMS, які анулюються відразу після проведення фінансової операції. Слід зазначити, що при виконанні операцій клієнтом за віддаленим каналом діє обов'язкове підтвердження факту операції співробітником банку.
Маргарита Ормоцадзе
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас