Молочний потенціал — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Молочний потенціал

Аграрний ринок
2189
Дрібні виробники молочної продукції незабаром залишать ринок, а от решті доведеться об’єднуватися, щоб вистояти. У самих компаніях намагаються відстрочити боргові виплати і шукають портфельних інвесторів.
Поточний рік для ринку суцільномолочної продукції (СМП) можна назвати поворотним, тому що тенденції, які простежувалися протягом останніх декількох років, кардинально змінюються. Так, якщо в 2008 році обсяг ринку продажів суцільномолочної продукції в натуральному вираженні оцінювався 1,3 млн. тонн, що на 7% менше порівняно з 2007 роком, то в грошовому вимірі обсяг ринку виріс до $1,5 млн., або на 12%.
Зростання у грошовому вираженні відбулося через підвищення цін на сировину, і як наслідок - на вироблену продукцію. Також слід зазначити зростання продажів високомаржинальних продуктів (йогуртів, сирків, десертів і т.п.), яке призвело до підвищення обсягу ринку і заміщення ними менш маржинального молока і традиційних ряжанки та кефіру.
Цього року ситуація змінюється, і, за оцінками експертів, буде спостерігатися зворотна тенденція: обсяг споживання суцільномолочної продукції знизиться пропорційно доходам населення. Це прямо пов'язано з відсутністю тенденції збільшення заробітної плати, зростанням вартості комунальних послуг, подорожчанням медикаментів і здешевленням гривні. За попередніми оцінками, ринок СМП у грошовому і натуральному вираженні вже втратив близько 15-20% за перше півріччя, а до кінця року цей показник може збільшитися до 25-30%.
Про це свідчать як загальні показники ринку, так і маркетингові рішення виробників. Станом на перше півріччя 2009 року спостерігається зсув споживчих переваг з дорожчих продуктів СМП у дешевші групи. Ціна на дешевшу продукцію залишилася незмінною, тому що залежить від закупівельної ціни молока. Незважаючи на те що вартість високомаржинальних продуктів знизилася на 10-20%, більшість виробників почали проводити акції, які передбачають збільшення відпускного обсягу впакування продукту за тією же ціною (наприклад, 350 мл за ціною 300 мл).
Продукція галузі СМП призначена для споживання всередині країни і орієнтується на ціни аналогічної імпортної продукції (підвищення цін на продукцію вітчизняних виробників призведе до збільшення споживання дешевшої імпортної).
Хто ділить ринок?
Концентрація гігантів у молочній галузі досить висока (більше 50%). Найбільшим дев'яти компаніям-виробникам галузі належать 53% ринку. Найбільші з них - "Юнімілк", 8,7% (ТМ "Простоквашино", "Біо Баланс", "Тема", "Літній День", "ПЕТМОЛ"), підконтрольна Андрію Блоху й Андрію Бесхмельницькому; "Мілкіленд" - 7,4% (ТМ "Добряна", "Коляда", "Роменська"), підконтрольна Анатолію Юркевичу; "Вімм-Білль-Данн Україна" - 5,9% (TM "Чудо", "Веселий молочник", "Нео", сирки "Рудий Ап", йогурт "Фругурт", "Слов’яночка", "Ромол"), підконтрольна російському бізнесменові Сергію Пластініну.
При цьому боргове навантаження більшості підприємств галузі не є критичним. У цілому по ринку виробники використовують кредитне плече 1,5-2 до власного капіталу. Банки охоче надавали кредити подібним підприємствам, як найбільш стабільним з погляду отримання ними прибутку. Деякі із найбільш "просунутих" молочарів з різних причин (для когось перший крок до публічності, для когось збільшення кредитного плеча) пішли на залучення облігаційних позик. Але через складну ситуацію на ринку ліквідності домовитися з декількома кредиторами складніше, ніж з одним банком. У результаті прибутковість всіх "молочних" облігацій була збільшена на 7-8%.
Так, компанія "Галичина" (боргове навантаження 62%) підвищила ставку купона з 15,5% до 23%. Компанії довелося вжити такі заходи, щоб не погашати оферту, яка була передбачена в березні, квітні й травні. Загальна позика "Галичини" за облігаціями становить 60 млн. грн. У подібній ситуації опинилася і компанія "Люстдорф" - за облігаціями на загальну суму 25 млн. грн. ставка змінилася з 16% до 23%. Оферта була передбачена в травні, і компанії довелося збільшити прибутковість облігацій, щоб утримати інвестора.
Деякі компанії навіть заявляють про плани розширення виробництва. Так, "Західна молочна група" (боргове навантаження 45%), незважаючи на збитки в 2008 році (15,6 млн. грн.), заявила про можливості купівлі нових підприємств. Чи здійсниться подібний намір - судити поки складно. Особливо якщо врахувати, що компанії також довелося збільшити прибутковість своїх облігацій з 14% до 21% на загальну суму 80 млн. грн.
Перспективи
Через значну залежність споживання суцільномолочної продукції від реальних доходів населення варто очікувати значного зменшення обсягів продажів СМП, більшою мірою високомаржинальних продуктів (на 20-30%).
На тлі зниження прибутку більшість компаній зіштовхнуться з необхідністю погашення заборгованостей перед кредиторами і власниками облігацій. "Реструктуризація боргу і уже здійснені підвищення ставки за цінними паперами можуть відстрочити на якийсь час проблему, але не вирішити її. Є висока ймовірність того, що за рахунок агресивнішої політики продажів великих гравців дрібні й середні компанії, не об'єднані в холдинги, втратять значну частку своїх споживачів і просто залишать ринок", - відзначає заступник директора департаменту із залучення інвестицій КУА "ТЕКТ" Роман Посконний.
Не варто виключати можливості зростання і збільшення існуючих холдингів і компаній, які будуть поєднуватися за територіальною ознакою, виходити з міркувань розвитку дистрибуції або забезпечення сировинної бази. Наприклад, компанія "Галичина" може бути цікава виробникам, що не покривають західні регіони України. Всі лідируючі виробники СМП в Україні є національними, їхня продукція реалізується на більшій частині території країни.
У період кризи можна скористатися з можливості технічного переоснащення виробництва, але для цього буде потрібно залучення інвестицій. Однак великі транснаціональні й російські молочні компанії вже придбали їхні активи. "Розраховувати на прихід стратегічного інвестора поки не варто, - переконаний Роман Посконний, - зараз можливий прихід портфельного інвестора, який володіє вільними коштами і бажає увійти в акціонерний капітал на невеликий часовий проміжок".
На думку експерта, привернути увагу інвестора можуть ті компанії, які відповідають технічним стандартам і працювали над створенням власної сировинної бази, але через кризу змушені були заморозити активну діяльність. При цьому вони генерують позитивний грошовий потік від операційної діяльності.
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас