Поступка на поступку не приходиться — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Поступка на поступку не приходиться

Кредит&Депозит
3072
Уряд хоче отримати від МВФ дозвіл друкувати гроші в більшому обсязі. Без цього, а також без чергової порції кредиту, Кабінет Міністрів не зможе виконати взяті на себе соціальні зобов'язання
Переговори з місією Міжнародного валютного фонду щодо надання Україні третього траншу кредиту stand-by на 3,2 млрд доларів були для уряду дуже непростими. Минулої середи Кабінет Міністрів затвердив лист-намір до МВФ, а після засідання Юлія Тимошенко звинуватила президента в тому, що він ускладнює процес переговорів.
"Лист-намір - це важливий документ, що розроблявся кілька тижнів. Він дозволить залучити у фінансовий обіг України валютні кошти, необхідні для стабільності гривні", - пояснила прем'єр-міністр. І підкреслила, що при складанні таких листів сторона-позичальник намагається взяти на себе мінімум зобов'язань, а президент тільки додає їх, через що переговори тривають так довго. У Секретаріаті Президента таку заяву Тимошенко пояснили її нервовістю на тлі складних переговорів.
Транш умовностей
"МВФ стурбований питанням, чи здатна Україна виконувати свої зобов'язання. Місія фонду не до кінця розуміє ситуацію в парламенті навколо соціальних виплат. Очманіла ідея Партії регіонів різко підвищити прожитковий мінімум тільки лякає МВФ. Незрозуміла йому і ситуація на газовому ринку, фінансовий стан НАК "Нафтогаз України", - пояснює директор Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігор Бураковський.
Ще одна претензія МВФ до України - бажання зберегти тринадцятипроцентну надбавку до мита на товари некритичного імпорту. Минулої середи парламентський комітет з податкової і митної політики схвалив законопроект Сергія Терьохіна про продовження дії надбавки до вересня цього року, незважаючи на обурення торговельних партнерів нашої країни.
Але навіть у таких умовах фонд готовий іти на значні поступки нам: текст чергової угоди між МВФ і Україною може виявитися безпрецедентним. Головна поступка - фонд погодився на прохання Кабміну прямо профінансувати дефіцит українського бюджету. Перший транш кредиту stand-by у жовтні 2008 року був зарахований у резерви Нацбанку для підтримки платіжного балансу, тоді як із другого траншу більше половини коштів були спрямовані в бюджет. Так само, за словами Тимошенко, буде розподілена і третя порція кредиту. Вона допоможе уряду обслуговувати державний борг, що стане непрямою підтримкою фонду платіжного балансу України.
Місія у свою чергу наполягає на тому, щоб "Нафтогаз" не залучав кредити для накачування газу у випадку збереження поточних цін на паливо для населення і теплокомуненерго. У списку її вимог - підвищення цін на комунальні послуги і скорочення дотацій теплокомуненерго. Фонд не хоче, щоб за рахунок його кредиту Україна рятувала НАК, хоча і виступає проти офіційного банкрутства загрузлої у боргах компанії. Це й ускладнило переговори, адже прем'єр-міністр не зацікавлений у якнайшвидшій реорганізації "Нафтогазу" і підвищенні тарифів. "Навіть якщо уряд реформує НАК, його діяльність залишиться збитковою. А МВФ стурбований не стільки реформою компанії, скільки приведенням тарифів до економічно обґрунтованого рівня. Місія наполягає на дворазовому або триразовому підвищенні цін на газ для населення", - заявив "Експертові" народний депутат від БЮТ, член Тимчасової слідчої комісії з питань розслідування функціонування газотранспортної системи України і забезпечення газом споживачів в 2008-2009 роках Сергій Пашинський. За його словами, уряд вважає, що підвищувати тарифи потрібно поетапно, після впровадження системи дотування малозабезпечених сімей.
Тим часом МВФ поки відмовляється знімати свою умову про обмеження фінансування НАК "Нафтогаз України" з бюджету. Якщо місія наполягатиме на своєму, реорганізація НАКа стане єдиною важливою реформою під диктування фонду - інші реформи, передбачені в попередніх меморандумах, реалізовані не були.
Уряд і МВФ не домовилися і про перегляд макроекономічних прогнозів. Кабмін у своєму листі пообіцяв утримати інфляцію в межах 13% (раніше в меморандумі йшла мова про 16% за підсумками 2009-го). А експерти фонду прогнозують, що цього року споживчі ціни в Україні виростуть на 18%. Крім того, уряд наполягає на збільшенні граничного дефіциту бюджету до п'яти відсотків ВВП. У зв'язку із цим може зрости і припустимий обсяг грошової емісії. Питання бюджету - одне із ключових для Юлії Тимошенко, що постійно намагається переконати громадськість у тому, що державна скарбниця наповнюється з невеликим профіцитом.
Бюджетне одкровення
Насправді перше півріччя для системи державних фінансів було дуже важким. Ледве звели кінці з кінцями тільки завдяки відмові від більшості інвестиційних витрат. Частину захищених статей витрат (фінансування Євро-2012, аварійний ремонт труб та ін. - усього близько 60% всіх запланованих у бюджеті витрат) Міністерство фінансів перенесло на друге півріччя.
З доходами все навпаки: все, що можна було залучити, уряд зібрав у січні-червні. За перші п'ять місяців 2009 року в загальний фонд державного бюджету надійшло 62,47 млрд гривень, що на 13,6% (або 8,533 млрд гривень) менше, ніж у січні-травні 2008-го. З урахуванням майже п’ятнадцятипроцентної річної інфляції можна констатувати: реальні надходження знизилися більш ніж на чверть. Минулого місяця ситуація погіршилася - до 25 червня в скарбницю було зібрано близько п'яти мільярдів гривень, при цьому Державна податкова адміністрація показала негативне сальдо надходжень (заявки на відшкодування ПДВ перевищили збір податків).
Майже всі бюджетні витрати, якщо не враховувати витрати на допомогу "Нафтогазу України" і рекапіталізацію банків, у першому півріччі цього року були спрямовані на соціальні цілі, виплату зарплат і оплату комунальних послуг. Всі інвестиційні програми і капітальні витрати, крім Євро-2012, заморожені. Такі витрати, як збільшення капіталів держбанків і НАК "Нафтогаз України", націоналізація проблемних банків, фінансуються за рахунок емісії облігацій внутрішньої державної позики, тобто, по суті, за рахунок друкарського верстата НБУ.
Фахівці Мінфіну пророкують, що вже в серпні уряд не зможе профінансувати захищені витрати бюджету в повному обсязі, якщо не одержить черговий транш кредиту від МВФ. З іншого боку, секвестр бюджету напередодні президентських виборів те саме що зізнання в менеджерській неспроможності. Юлія Тимошенко опинилася поміж двох вогнів - вона не може погодитися з вимогами фонду і підвищити ціни на газ, і в той же час їй не вдається забезпечити виконання бюджету без грошей МВФ або якихось інших зовнішніх кредиторів.
За інформацією "Експерта", останні кілька місяців робота Мінфіну пройшла під гаслом "шукаємо гроші". Сьогодні відомство під керівництвом в. о. міністра фінансів Ігоря Уманського намагається розширити дохідну частину держбюджету за рахунок всіх доступних джерел: підвищення транспортного збору, акцизів на тютюн, алкоголь і пиво. Уживаються і спроби збільшити надходження від приватизації (минулого тижня на продаж виставлений Одеський припортовий завод), продажу землі (за півроку її продано на два мільярди гривень), військового майна, власних надходжень бюджетних установ і організацій, введення нових податків і зборів (зокрема, обговорюється впровадження податку на нерухомість). Однак потенціал нових джерел фінансування обмежений: уряд зіштовхнувся з протиріччями під час підготовки проекту бюджету на 2010 рік. Настане момент, коли він більше не зможе приховувати реальний стан справ у бюджетній сфері. Не виключено, що прогноз податкових надходжень в 2010 році доведеться зменшити на 30%.
Нова хвиля
Незважаючи на деякі симптоми поліпшення (невеликий приплив депозитів, стабілізація курсу гривні, незначне заповнення товарних складів імпортерами) стан вітчизняної економіки залишається важким. Фіскальна криза і необхідність платити за боргами не обіцяють нічого гарного курсу гривні. "Сумніваюся, що кредит фонду здатний знизити ризики вітчизняної економіки, зокрема, вирішити проблему поганих кредитів і великих зовнішніх боргів підприємств. Поки не зрозуміло, як Україні вдасться уникнути тиску виплат за боргами на валютний ринок", - говорить президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жалило. До кінця року вітчизняні компанії і банки повинні виплатити іноземцям більше 13 млрд доларів, а Мінфіну потрібно погасити єврооблігації на 500 млн доларів. До дострокового викупу можуть пред'явити свої папери власники облігацій на 768 млн швейцарських франків. При цьому пік виплат припаде на вересень.
"До відновлення зовнішнього попиту на ключові товари українського експорту говорити про поліпшення ситуації передчасно. Однак кредит МВФ допоможе державі вчасно розраховуватися за власними зобов'язаннями і забезпечить приплив валюти в країну. Тим самим він підтримає довіру до приватного сектора в Україні і до України як держави в цілому", - вважає економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь. Він прогнозує, що кредит МВФ навряд чи врятує гривню від нової хвилі девальвації. "Восени гривня ослабне, однак не так сильно, як торік. З одного боку люди вже знайомі з різкою девальвацією і не будуть так само завзято скуповувати валюту. Порівняно з 2008-м доходи і заощадження населення зменшилися, і сьогодні грошей на купівлю доларів у них залишилося не так багато", - говорить Олександр Жолудь. За прогнозами опитаних "Експертом" аналітиків, навіть за сприятливого збігу обставин курс гривні під кінець року може знизитися до восьми гривень за долар. У найгіршому разі долар подорожчає до дев'яти-десяти гривень.
На думку Жалило, курс гривні буде залежати від регулювання валютного ринку Нацбанком. При цьому зобов'язання, узяті в гонитві за третім траншем, загрожуватимуть економіці великими ризиками. "Лібералізація валютного ринку призведе до значних курсових коливань і негативно позначиться на економіці. Нашкодити може і вимога МВФ про жорсткість політики рефінансування Нацбанком комерційних фінінститутів", - попереджає Ярослав Жалило.
Втім, головним дестабілізуючим фактором для економіки стануть президентські вибори, яким будуть передувати популістське рішення і політичні конфлікти. У результаті більшість вимог нового меморандуму із МВФ не будуть виконані, і політичні опоненти Юлії Тимошенко зроблять все, щоб підкреслити її необов'язковість на міжнародній арені.
Нелогічний бюджет
Ірина Щербина, генеральний директор Інституту бюджету і соціально-економічних досліджень:доведеться переглянути: зменшити витрати або шукати нові джерела фінансування дефіциту. Про які саме суми мова йде, сказати складно, оскільки інформація про бюджет засекречена. Однак не варто згущати фарби - без третього траншу кредиту МВФ дефолт не відбудеться. До кінця 2009-го уряд зможе розраховуватися за своїми зовнішніми боргами, хоча перспективи бюджету наступного року незрозумілі. Через це спроби прем'єр-міністра провести реформу міжбюджетних відносин уже в 2010-му виглядають нелогічними. У запропонованій Кабміном новій редакції Бюджетного кодексу багато правильних норм, таких як формування сільських бюджетів напряму у держбюджеті.
Але без адміністративно-територіальної реформи, яка б збільшила місцеві бюджети і об'єднала їх навколо центрів економічного зростання, бюджетна реформа безглузда. Селам вона нічого не дасть.
Щоб не отримати наганяй
Валерій Гладкий, генеральний директор аналітичного центру "Бюро економічних і соціальних технологій" (БЕСТ):
- Готовність місії МВФ іти на поступки Юлії Тимошенко цілком зрозуміла. Якщо фонд проявить категоричність у питанні бюджетної підтримки НАК "Нафтогаз України", наша країна опиниться на межі дефолту. Із двох зол - поступок Кабміну в порушення основних своїх принципів або дефолту України - МВФ, схоже, обирає перше. Функціонери фонду банально не хочуть одержати наганяй від свого керівництва у випадку провалу програми stand-by.
Порівняно із ситуацією десятирічної давнини МВФ істотно змінив свої принципи: раніше він не кредитував бюджетний дефіцит держави. Сьогодні фонд бере до уваги, що і США дотримуються тієї ідеології, що існувала 10-20 років тому. Роль МВФ на міжнародній арені може змінитися. Він стане якимось арбітром, неявним регулятором фінансових ринків, із претензією на незалежний статус. При цьому важливо пам'ятати, що фонд фактично є кредитною спілкою, і вирішальна роль у ньому належить США як основному акціонерові.
Сьогодні складається враження, що МВФ не зауважує провали Кабміну: уряд досконало не виконав жодне з узятих на себе зобов'язань, не скасував надбавку до імпортного мита, провалив програму рекапіталізації банків і продовжує фінансувати прихований дефіцит бюджету за рахунок емісії.
Олександр Гончаренко
За матеріалами:
expert.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас