Нафта йде з Одеси — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нафта йде з Одеси

Казна та Політика
607
За підсумками п'яти місяців 2009 року падіння обсягів переробки нафти і нафтопродуктів в Одеському порту склало близько 3 млн. т, або 37,1% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Як стало відомо "Коментарям", минулого тижня начальник порту Микола Павлюк проінформував про це першого віце-прем'єра Олександра Турчинова.
Начальник Одеського порту повідомив, що недоотриманий прибуток порту, за його власними оцінками, склав 25 млн. грн. А з урахуванням втрат партнерів (залізниці, нафтопереробні підприємства, транспортно-експедиторські компанії та ін.) сумарний збиток оцінюється в 660 млн. грн. При цьому скорочення обсягів нафтотранзиту навряд чи можна пояснити винятково кризовими тенденціями.
У той же час чорноморсько-азовські порти Росії наростили обсяги вантажоперевалки саме завдяки нафтовантажам. Так, у Новоросійському порту обсяги перевалки сирої нафти виросли на 5,2% (+908,9 тис. т.), а нафтопродуктів - на 21,9% (+968,7 тис. т). На рівні 2008 року залишилися і показники Туапсе. Удвічі виросли обсяги в Таганрозі. Чорноморський порт Батумі (Грузія) збільшив обсяги на 1,3%.
На думку експертів, така динаміка могла бути досягнута багато в чому завдяки змінам маршруту поставок казахської нафти (власником ресурсу, що традиційно поставлявся торік через Одесу і Феодосію, є СП "Тенгізшевройл"). Особливо відчутною втратою для головного нафтопорту України стало скорочення на 54% транзиту казахської нафти, на яку в 2008 році припадало близько 70% усього нафтотранзиту через Одесу. На червень запланована переробка 320 тис. т транзитних нафти і нафтопродуктів, що на 70% менше, ніж у червні минулого року. Збереження такої негативної динаміки може призвести до того, що втрати порту під кінець року досягнуть 70 млн. грн. (а з урахуванням суміжників - близько 1,5 млрд. грн.).
Головною причиною переорієнтації транзиту Микола Павлюк називає скасування з 1 січня знижки до тарифів, що багато років стимулювала збільшення нафтотранзитних вантажопотоків. З вересня 2008 року діяв тариф $2,1/т, до якого застосовувалася знижка 50%. А з 1 січня 2009-го знижки скасували. З урахуванням зростання залізничних тарифів вартість перевалки тонни нафти в Одесі стала на $3,5 вищою, ніж у Новоросійську. Тобто для переробки обсягів на рівні 2008 року відправникові вантажу потрібно додатково заплатити близько $50-55 млн.
Аргументуючи скасування знижок, Йосип Вінський на початку року пояснював: "Буде нормальна тарифна політика, орієнтована на ринкові умови. Ми вивчимо ситуацію з усіма тарифами в басейні Чорного моря і вибудуємо конкурентноздатні тарифи". В 2008 році, при стабільно зростаючому транзитному вантажопотоці з Росії і Казахстану, скасування тарифних преференцій для транспортно-експедиторських компаній вважалося цілком виправданим. Потужностей російських чорноморсько-азовських портів не вистачало для перевалки свого експорту, і на транспортні потужності України існував постійний попит. При такій кон'юнктурі практика знижок розцінювалася як втрата частини доходів "Укрзалізниці".
Що стосується економіки портів, то специфіка роботи з такими вантажами передбачає високу рентабельність навіть при невисоких тарифах. Перевалка в Одесі здійснюється в рамках спільної діяльності із ЗАТ "Синтез Ойл". Крім цієї компанії в групу Одеського нафтопереробного комплексу входять ВАТ "Ексімнафтопродукт", ВАТ "Одесанафтопродукт" і ТОВ "Укрлоудсистем".
Варто відзначити, що ємності для нафтопродуктів, технологічні нафтопроводи, під'їзні колії, станції вивантаження вагонів перебувають у власності цих компаній. У власності порту тільки причали і станція очищення баластових вод. Фактично порт заробляє на тому, що через його причали перекачується нафта і нафтопродукти на/з танкерів.
Як повідомили в Одеському порту, до пропозицій установити конкурентноздатні з Новоросійськом тарифи в Мінтрансзв’язку не прислухалися. У транспортному відомстві вносити корективи не хотіли, а тільки пропонували затвердити нові тарифи (що буде тривати не один місяць). Варто нагадати, що відповідно до проекту федеральної програми "Розвиток транспортної системи Росії на період 2010-2015 років" пропускна здатність портів півдня Росії до 2016 року повинна збільшитися до 250 млн. т на рік. Це на 60-70% більше, ніж сьогодні, і передбачає повернення російських вантажопотоків і переорієнтацію казахського транзиту з портів України. Поки що наша країна сама дарує козирі конкурентам у боротьбі за мільйони доларів додаткового прибутку.
Олександр Арбузов
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас