Ручний бензин — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ручний бензин

Енергетика
996
Найближчим часом перший віце-прем'єр-міністр України Олександр Турчинов планує провести зустріч із учасниками вітчизняного ринку нафтопродуктів. Ключовим питанням, яке буде обговорюватися на цих переговорах, стане стабілізація і зниження цін на пальне. Реакція операторів на таке прохання може розвиватися за одним із двох сценаріїв: або піти на протистояння з Кабміном, створивши штучний дефіцит палива в Україні, або погодитися із пропозицією уряду, при цьому вторгувавши для себе певні пільги
Протягом останнього часу ціни на пальне в Україні ростуть стаханівськими темпами. Так, найпопулярніший у країні бензин марки А-95 протягом червня в середньому по країні подорожчав більш ніж на 10,8% - до 6,55 грн./л.
Учасники нафтопродуктового ринку України вважають однією з основних причин зростання цін у роздрібному сегменті збільшення вартості бензовозних партій регіональними оптовими операторами. За останній місяць А-95 в опті подорожчав на 21% - до 8069 грн./т, а дизпаливо виросло в ціні на 15% - до 5432 грн./т. Така динаміка дає нафтотрейдерам привід говорити про те, що ціни на пальне в Україні в роздробі економічно обґрунтовані. При цьому нафтові магнати мотивують свою стратегію тим, що ціни на автозаправках відповідають розрахункам секретаріату експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти та нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної промисловості Мінпаливенерго, який щодекадно публікує бюлетень із ціновим коридором на пальне.
Згідно з розрахунками секретаріату, у другій половині червня середня економічно обґрунтована ціна А-95 становить 6,53 грн./л, а дизпалива - 5,4 грн./л. На тлі цих рекомендацій прийдешні переговори першого віце-прем'єра із трейдерами виглядають курйозно, адже вищезгаданий секретаріат створений на базі державного об'єднання "Укрнафтохімпереробка", яке підпорядковується Кабміну (в особі Мінпаливенерго).
До речі, уперше за останні кілька місяців Мінпаливенерго не опублікувало останній (на третю декаду червня) ціновий бюлетень секретаріату. Можливо, це було зроблено для того, щоб ці прогнозні ціни не суперечили підсумкам зустрічі нафтовиків з першим віце-прем'єр-міністром, яку спочатку передбачалося провести на поточному тижні. У принципі, таку версію можна підтвердити тим, що в бюлетені на третю декаду червня прогнозувалося зростання цін на пальне (зокрема, ціна на А-95, згідно із цими розрахунками, до 1 липня може вирости до 6,95 грн./л). Але голова "Укрнафтохімпереробки" Володимир Ємєлін спростовує це припущення, стверджуючи, що Мінпаливенерго припинило публікувати ціновий бюлетень через невиправдану критику на адресу відомства з боку експертів.
"Міністерство перестало поширювати цю інформацію, тому що його звинувачують у необґрунтованому рівні прогнозованих цін. Ці звинувачення не мають під собою ніякої підстави. Потрібно підкріплювати дані цифрами, а не язиком", - повідомив Ємєлін. При цьому він відзначив, що за останні півроку нафта у світі подорожчала на 105% - до 71 $/барель, а 95-й бензин у Європі за такий же проміжок часу виріс у ціні на 131% - до більш ніж 720 $/т. "Ми нікого не заганяємо в ціновий коридор і об'єктивно оцінюємо ситуацію на ринку. А трейдери самі вирішують, якою повинна бути ціна пального на заправках", - говорить гендиректор "Укрнафтохімпереробки".
Проте експерти стверджують, що прив'язувати український нафторинок до світових тенденцій несправедливо. "Ціна на нафту завжди формується попитом. Наприклад, зараз ціна на нафту збільшується за рахунок того, що на неї росте так званий паперовий попит (ф'ючерсні контракти і нафтові деривативи. - Ред.). У різні періоди спекулятивна складова в ціні нафти - від 50 до 99%. Тому мені незрозуміло, чому ціни на пальне на ринку України повинні залежати від попиту в Європі", - здивований директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін.
Слід ураховувати, що найбільший в Україні Кременчуцький НПЗ, який зараз перебуває під оперативним контролем структур Ігоря Коломойського, виробляє нафтопродукти з української нафти (від російського ресурсу завод через конфлікт акціонерів давно відрізаний).
Примітно, що протягом останнього місяця мережа заправок ANP, "Укрнафта", "Авіаз плюс", "Сентоза ойл" і т.д. реалізовували А-95 на рівні близько 6 грн./л. Така цінова стратегія дозволяла заправкам Ігоря Коломойського не тільки підтримувати на високому рівні обсяги реалізації пального, але й поглинати конкурентів, економіка яких не дозволяла демпінгувати. Швидше за все, саме із цієї причини, на одному з останніх засідань секретаріату експертно-аналітичної групи було ухвалено рішення звернутися до Мінекономіки і Мінпаливенерго із проханням розглянути можливість заміни аукціонів із продажу української нафти на аукціони із продажу нафтопродуктів з неї. Буквально відразу ж після цього Антимонопольний комітет України вустами замголови відомства Світлани Мороз заявив, що вважає "непрозорими аукціони із продажу нафти та газового конденсату". Примітно, що на початку поточного тижня АЗС, підконтрольні "Привату", суттєво скоротили ціновий розрив з конкурентами, піднявши вартість 95-го бензину до 6,35 грн./л.
Так чи інакше, але опитані експерти розходяться в прогнозах, якою буде ціна на пальне в Україні в найближчі місяці. По одних з них, ціна літра бензину може досягти 7,1 грн., по інших - зростання буде слабким, максимум до 5 коп. на літрі за тиждень (тобто до середини липня А-95 може подорожчати до 6,7 грн./л).
При цьому думки експертів про підсумки прийдешньої зустрічі Олександра Турчинова з нафтовиками більше сходяться. Так, Ємєлін не виключає, що у випадку, якщо уряд спробує зобов'язати трейдерів заморозити ціни, останні створять штучний дефіцит палива. У свою чергу Сапегін говорить, що трейдери можуть піти на скорочення обсягів продажів у випадку, якщо віце-прем'єр у жорсткій формі зажадає зниження цін.
Яким буде підсумок цих переговорів, покаже найближче майбутнє. У той же час уже зараз можна стверджувати, що якщо трейдери все-таки підуть назустріч уряду, то вони напевно зроблять це небезкорисливо. При цьому слід ураховувати, що домовленість про зниження і/або стабілізацію цін на нафтопродукти за будь-яких обставин буде носити тимчасовий характер. Тому куди більш ефективною альтернативою таким переговорам було б стимулювання державою підвищення рівня конкуренції між нафтотрейдерами.
У рамках цієї стратегії Україна могла б, наприклад, створити пільгові умови для будівництва нових нафтопереробних заводів, а також активізувати роботу з нарощування обсягів видобутку вітчизняної нафти. При цьому не менш важливим для країни було б відновлення контролю над напівдержавними нафтокомпаніями (серед них "Укрнафта" і Кременчуцький НПЗ), які впливають на ціноутворення на ринку нафтопродуктів. Втім, вирішенням цих вічних проблем зараз у владі, схоже, ніхто не стурбований.
Юрій Савченко
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас