Зелено - дорого — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зелено - дорого

Аграрний ринок
938
При будівництві дороги в районі урочища Ласпі (Севастополь) в 2007 році були вирубані реліктові ліси. Севастопольські екологи стверджують, що за знищення занесених у Червону книгу рослин навіть не була заплачена компенсація, тому що дорогу будували в пожежонебезпечний район за розпорядженням МНС. Складно сказати, чи спростилося завдання боротьби з пожежами після будівництва, але за дивним збігом прокладена дорога з'єднала трасу Севастополь - Ялта зі зведеним на території лісництва готельним комплексом.
Дорога через ліс
Найближчим часом будівництво доріг через ліс спроститься: Кабмін підготував розпорядження, яким дозволив місцевій владі змінювати цільове призначення земель лісового фонду, а також їх вирубку, якщо це необхідно. Таким чином, уряд ревізував своє ж торішнє рішення, що забороняло зміну цільового призначення земель лісового фонду.
"У результаті будівництво і реконструкція доріг були фактично заблоковані, - говорить Федір Гончаренко, директор департаменту капітального будівництва та інвестиційної політики Державної служби автомобільних доріг України. - Практично кожна дорога, хоч і в невеликому обсязі, все-таки проходить через ділянку лісу. Але міняти його цільове призначення Кабмін заборонив (розпорядженням №610 від 8 квітня 2008 р.). Тому дорога, коли будувалася, проходила через ліс, ми не могли одержати дозвіл ні на збір інформації, ні на проведення геодезичних робіт".
Зробивши ставку на ліс, Кабмін не тільки спростив будівництво доріг, але, схоже, намірився заощадити на цьому, намагаючись подолати самоправність місцевої влади. Адже "Укравтошляху" доведеться рідше викуповувати землю в приватників: досить змінити проект шосе, направивши його через ліс. У цьому випадку витрати шляховиків обмежаться сплатою компенсації за зрубані дерева. У загальному кошторисі видатків це сущі копійки.
"Якщо кілометр споруджуваної дороги повністю проходить по лісу, то видатки на компенсацію за вирубку дерев можуть досягти 1% від вартості будівництва, - говорить Федір Гончаренко. - Звичайно ж ці витрати вимірюються десятими відсотка".
Так, вартість 1 км траси в цей час коштує від 20 (Львівська обл.) до 30 млн грн. (окружна навколо Донецька). Відповідно, компенсація за вирубку дерев не перевищує 300 тис. грн. з кожного кілометра дороги. Що явно дешевше, ніж викуповувати землю із приватної власності. Приміром, у Київській області вартість 1 га землі становить 100-4000 грн., але ж для будівництва 1 км двосмугової дороги шириною 50 м необхідно як мінімум 5 га землі.
Однак спрямоване проти свавілля місцевої влади розпорядження лише зіграє останній на руку.
Заборона не для всіх
Згідно із законодавством, установлювати і змінювати цільове призначення земель мають право лише місцеві ради. Вони ж відають питаннями землевідведення. Вигадані для місцевої влади обмеження не занадто їх стримують. Заборона розпоряджатися земельними ділянками площею понад 1 га легко обходиться шляхом видачі не одного землевідводу, а декількох - по площі 0,99 га кожний. У такий спосіб восени минулого року одна лише Київрада виділила близько 5 га земель лісового фонду під індивідуальне будівництво працівникам лісопаркових господарств. Співробітники Державної екологічної інспекції в м. Києві надали спеціальній слідчій комісії ВР, що розслідує діяльність столичної влади, близько 50 рішень Київради, згідно з якими виділялися десятками ділянки площею 10 соток. Але до скасування рішень Київради це не привело. Складно повірити, що ні Кабміну, ні правоохоронним органам про це було невідомо: у списках працівників лісопаркових господарств значаться прізвища чиновників з міністерств і прокурорів різних рівнів - від природоохоронної міської до Генеральної прокуратури.
"У Києві землі лісового фонду в порушення законодавства передають у приватну власність і прикладів цього достатньо, - констатує Дмитро Євсєєв, начальник відділу екоконтролю біоресурсів і ПЗФ Державної екологічної інспекції в м. Києві. - Створюючи видимість дотримання законодавства, Київрада віддає землі лісового фонду в довгострокову оренду під будівництво житла і торговельних комплексів.
А коли будинки будуть побудовані, то їх власник без особливих труднощів одержить у власність і землю, на якій його майно розташоване".
Новація Кабміну дає місцевій владі цілком обґрунтований спосіб маніпуляцій. Нібито під будівництво майбутньої дороги вони виділяють ділянку лісу, змінюють її цільове призначення, а потім проект траси змінюється, і планується побудувати її в іншому місці.
А ділянка, яка вже виведена зі складу земель лісового фонду, віддається під забудову.
Можливість передачі відчужених під будівництво дороги лісів іншим власникам в "Укравтошляху" виключають, пояснюючи це тим, що вирішенням земельних питань починають займатися вже після затвердження проекту. "Але реконструкція доріг передбачає створення інфраструктури, стоянок техніки, складів будматеріалів, - конкретизує Олексій Василюк, заступник голови Національного екологічного центру України. - Під виглядом реконструкції доріг будуть відводити більші площі лісів, ніж реальна площа дорожнього полотна, а виділені ділянки вже ніхто не поверне в лісовий фонд".
А що за документами?
Втім, іти на подібні хитрощі місцевій владі не обов'язково. Будівництво доріг передбачає зведення технічних споруд, та й ширина дорожнього полотна не обмежена нічим, крім звичайно ігнорованих будівельних норм. Місцеві ради цілком можуть виділити під будівництво більше земель, ніж реально потрібно. Щоб згодом виділити ділянки уздовж майбутньої дороги під будівництво АЗС, пришляхових готелів, ресторанів або магазинів. Подібні хитрощі практично недовідні.
Справедливості заради потрібно відзначити, що в Держкомлісгоспі визнають, що подібні порушення можливі, і тому підготували проект закону про внесення змін у Земельний кодекс. Проект передбачає, що будь-які питання щодо землевідведення лісового фонду будуть вирішуватися винятково на засіданнях Кабміну. Цей законопроект уже був схвалений профільними комісіями і найближчим часом може бути зареєстрований у Верховній Раді. Але суті проблеми це не змінює: тільки замість місцевої влади можливості маніпулювати із цільовим призначенням земель лісового фонду одержить Кабмін. Ну а місцева рада спробує взяти своє, користуючись відсутністю паспортизації більшості українських лісів. Часто це з'ясовується саме при будівництві доріг.
На думку "ВД", куди ефективніше було б змінити процедуру викупу, закріпивши її за "Укравтошляхом". Діяльність цієї структури перевірити все-таки легше, ніж 450 місцевих рад.
Нинішнє розпорядження навряд чи спростить життя "Укравтошляху", а от вирубці лісів безсумнівно посприяє. "Боюся, тепер почнеться активне будівництво доріг до дачних котеджів, які зводяться на території заповідних урочищ Криму, - говорить Людмила Марчукова, керівник Севастопольської організації Всеукраїнської екологічної ліги. - Прикриваючись розпорядженням Кабміну, будуть зносити рідкісні види дерев і рослин, що, власне, у Криму вже і так робиться".
Як побудувати дорогу?
Законодавство не забороняє будівництво доріг на приватних землях. Але в цьому випадку "Укравтошляху" необхідно такі землі викуповувати. Оцінну вартість ділянки визначає спеціально створювана комісія, у яку входять і представники місцевої влади. Де-факто, вони кровно зацікавлені в тому, щоб оцінна вартість виявилася якнайвищою, адже "Укравтошлях" не має права самостійно викуповувати землю. Він повинен перерахувати гроші місцевій владі, яка за ці кошти викупить у власника ділянку і передасть її в держвласність. І лише після цього "Укравтошлях" одержує право власності на землю і може розпочинати будівництво.
Велика окружна
Ліси навколо Українки (Київська область) не стали перешкодою для проектування дороги навколо столиці. За дивним збігом обставин саме ці землі були передані в приватну власність незадовго до того, як було піднято питання про будівництво Великої окружної. Тому що за документами вони землями лісового фонду не значилися. І тепер "Укравтошляху" потрібно буде не тільки компенсувати відбудовну вартість дерев на 400 га ліси, але і викуповувати цю землю із приватної власності. Так що, якщо місцева влада побажає заробити на будівництві дороги їхньою територією, їй для цього і вигадувати нічого не потрібно: досить заздалегідь змінити цільове призначення земель лісового фонду і передати їх у приватну власність.
Наталя Ковалевська
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас