Нездоровий інтерес — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нездоровий інтерес

828
Страховики поки примудряються нарощувати збори за медичним страхуванням. Навіть підвищуючи тарифи і посилюючи умови страхових полісів
Залежність
Добровільне медичне страхування (ДМС) стає досить дорогим задоволенням. Учасники ринку запевняють, що за останні півроку підвищення тарифів призвело до зростання вартості полісів ДМС приблизно на 60%. “Суми покриття практично не змінилися, вартість же програм збільшилася як для фізичних осіб, так і для корпоративних клієнтів”, - визнає Леся Щербакова, начальник Управління партнерських продажів СК “Провідна”. Дійсно, якщо раніше вартість полісів ДМС стартувала в середньому з 1 тис.грн. на рік, то тепер прейскурант цін становить від 2,5 тис.грн. до 8 тис.грн. на рік. Збільшення вартості програм медичного страхування страховики пояснюють у першу чергу подорожчанням медикаментів і послуг медустанов, внаслідок чого медстрахування стало ще більш збитковим.
“Вартість медичного страхування прямо пов'язана з витратами на надання медичної допомоги. Зростання курсів іноземних валют та інші фактори призвели до подорожчання низки медикаментів. Страхові компанії змушені упорядкувати свою економіку”, - говорить Олександр Зальотов, заступник генерального директора Ліги страхових організацій України (ЛСОУ). Треба визнати, що працюючі на ринку ДМС страховики показують високий рівень виплат.
За даними ЛСОУ, за 2008 р. страхові компанії (СК) виплатили за полісами медичного страхування більше 460 млн грн. Збори премій за 2008 р. склали більше 655 млн грн. За даними ЛСОУ, у цілому допомогу за програмою ДМС одержали близько 1,1 млн застрахованих осіб. При цьому середня виплата на одну людину в 2008 р. виросла на 27%, до 419 грн. Збитковість страховиків за ДМС (характеризує відношення між виплатами страхового відшкодування і страховою сумою) склала в середньому 93%. Експерти ЛСОУ прогнозують, що за підсумками 2009 р. цей показник виросте до 96%. Очікується також і зростання рівня виплат (співвідношення, отриманих страхових платежів і виплаченого відшкодування) з 72% в 2008 р. до 78% у 2009 р. “Рівень збитковості в ДМС дуже високий, тому СК, щоб ефективно продовжувати надавати цю послугу, змушені підвищувати тарифи”, - запевняє Олександр Зальотов. З ним згодні й інші учасники ринку. Експерти розходяться лише в оцінках рівня подорожчання ДМС у різних СК. “СК змушені підвищувати тарифи. Деякі комерційні медустанови піднімають ціни практично щомісяця. Збільшення вартості залежить від класу обслуговування - у середньому програми подорожчали на 20-30%”, - вважає Ольга Іванцова, начальник відділу супроводу управління роздрібних продажів СК “ІНГО Україна”.
Втім, потрібно врахувати, що ЛСОУ наводить дані не в усіх напрямках медичного страхування. У її даних ураховуються виплати за безперервним страхуванням здоров'я, програмах, що передбачають звернення клієнтів у СК у разі захворювання і оплату страховиком лікування застрахованої особи. У той же час Держфінпослуг дає відомості також зі страхування на випадок хвороби (передбачає виплату частини або повної страхової суми клієнтові у випадку захворювання, контроль над використанням отриманих клієнтом грошей з боку СК не передбачається). За цим видом медичного страхування виплати в 2008 р. склали більше 32 млн грн., а збір премій - 168,62 млн грн.
Жити буде
Незважаючи на складні економічні умови, ринок медичного страхування показав зростання зборів страхових премій з підсумків I кварталу 2009 р. За даними Держфінпослуг, медичне страхування (безперервне страхування здоров'я) за січень - березень 2009 р. принесло СК 206,8 млн грн. валових страхових премій, що на 5,8% більше, ніж за аналогічний період 2008 р. Відзначимо, що з таким результатом медстрахування ввійшло в перелік видів страхування з найбільшим обсягом валових страхових премій, поряд зі страхуванням майна, життя, “автоцивілкою” і т.д. Власне частка медичного страхування в загальному обсязі зібраних страховиками валових премій в I кварталі поточного року склала 4,4%. Вона виявилася приблизно рівною тій, яку на ринку страхування займає страхування життя.
Багато учасників ринку схильні бачити в таких результатах підвищення інтересу населення до програм ДМС. “В умовах нестабільності населення прагне захистити себе від непередбачуваних ситуацій. Тому багато страхувальників, як фізичні особи, так і компанії, вкладають гроші саме в здоров'я”, - вважає Ольга Іванцова. Деякі учасники ринку вважають, що популярність ДМС обумовлена в першу чергу кризою і корупцією в системі охорони здоров'я. “Саме внаслідок неефективного використання коштів у системі охорони здоров'я, а подекуди і їх прямого відвертого злодійства сьогодні громадяни залишаються беззахисними перед державними лікувальними установами. Виникає великий інтерес людей до медичного страхування”, - стверджує Юрій Гришан, генеральний директор страхового товариства “Іллічівське”.
За його словами, підвищення тарифів виявилося стримуючим фактором, який не дозволив компаніям залучити набагато більше премій від нових клієнтів. Дійсно, останніми роками на ринку ДМС спостерігалася тенденція, коли фізособи, що встигли скористатися полісами ДМС у рамках корпоративного страхування, продовжували страхувати себе і своїх близьких у приватному порядку. Такий зсув клієнтів з корпоративного сектору в роздрібний виглядає цілком логічним. Слід урахувати, що багато корпоративних клієнтів скорочують бюджети на страхування своїх співробітників, залишаючи оплату медичних полісів як бонусів для керівництва і найцінніших фахівців.
Прийом закінчено
Втім, не всі налаштовані настільки оптимістично. Багато вважають, що досягнення позитивного результату на ринку медстрахування в I кварталі 2009 р. стало можливим саме завдяки підвищенню вартості страховки . “Зростання зборів можна пояснити підвищенням вартості програм страхування і продовженням більшої частини поточних договорів страхування (а не різким підвищенням інтересу фізосіб до ДМС)”, - вважає Леся Щербакова. За її словами, в умовах кризи ринок страхування фізосіб постраждав у першу чергу. “Страховики скорочують продажі полісів за цим видом страхування, як високозатратним і потребуючим моніторингу і адміністрування”, - відзначає Щербакова.
Це пояснення також має право на життя, тому що багато СК споконвічно не прагнуть продавати поліси ДМС роздрібним клієнтам. Тут уся справа в психології і статистиці. Страховики відзначають, що коли за полісом ДМС платить підприємство, застраховані особи навряд чи відразу ж будуть шукати привід звернутися в СК за допомогою. “Коли ж людина сама заплатила за річну програму 2-3 тис.грн., то в неї виникає бажання відразу ж звернутися за медичною допомогою, навіть не маючи гострого захворювання”, - говорить Олександр Зальотов. У такій ситуації компанії, що залучають більшу частину клієнтів за каналами роздрібних продажів, ризикують одержати клієнтів, що вже мають проблеми зі здоров'ям. Іншими словами, більшість клієнтів, що самостійно купують поліс медичного страхування, свідомо планують використовувати більшу частину страхової суми протягом терміну дії договору. У свою чергу, страхування корпоративних клієнтів дає СК можливість прогнозувати, яка частина застрахованих співробітників підприємства або компанії протягом року звернеться за допомогою. У такій ситуації СК зацікавлені в розвитку корпоративних продажів ДМС і в участі в програмах обов'язкового медичного страхування, введення якого обговорюється вже не перший рік.
Більше того, СК поступово відмовляються від надання за своїми полісами ДМС різних додаткових послуг, не пов'язаних прямо з ризиком захворювання клієнта. Зокрема, із програм ДМС виключається оплата відвідування клієнтом деяких установ (басейни, фітнес-клуби і т.д.), система обслуговування в яких не може бути адаптована до страхових програм у кризовий період. “Бонуси і знижки компанії зараз пропонують рідко. На перше місце виходять істинно страхові ризики - невідкладна допомога, стаціонарне, поліклінічне лікування, - пояснює Леся Щербакова. - Додаткові програми, такі як оздоровлення, корекція зору, вітамінопрофілактика і т.д., відходять на другий план, тому що бюджети на ці програми найчастіше не збільшуються або навіть зменшуються”.
Гра в монополію
У сформованій ситуації, компанії, які працюють на ринку ДМС, найбільше побоюються конкуренції з державою. І це зрозуміло, адже якщо держава введе систему обов'язкового медичного страхування (ОМС) шляхом створення єдиного державного страхового фонду, страховики просто втратять більшість клієнтів. А такий проект уже неодноразово обговорювався у владних кабінетах. Про те, що боротьба ведеться і зараз, свідчить той факт, що зовсім нещодавно, 5 червня, Українська федерація страхування поширила заяву про неприпустимість монополізації ринку медичного страхування. “Саме така ситуація (монополізація ринку) може скластися, якщо буде прийнятий закон про фінансування системи охорони здоров'я і обов'язкове медичне страхування”, - відзначено в повідомленні УФС. Страховики вважають, що даний законопроект у випадку прийняття фактично відсторонить уряд і органи місцевого самоврядування від фінансування установ охорони здоров'я. Так чи інакше, створення єдиного фонду поставить хрест на планах страховиків, згідно з якими система охорони здоров'я повинна одержувати фінансування зокрема і за рахунок коштів, що збираються приватними страховиками за договорами ОМС як у населення, так і в корпоративних клієнтів. У своєму зверненні УФС висловила сумнів у тому, що єдиний фонд зможе ефективно збирати кошти, забезпечувати їхню схоронність, здійснювати виплати страхувальникам і контролювати якість надаваних їм медичних послуг.
Втім, уже очевидно, що страховики готові іти на компроміс із державою. Зараз СК, скоріше, хочуть досягти введення комбінованої системи обов'язкового медичного страхування, щоб люди самі могли обирати, чию страховку оплачувати, державну чи приватну.
Але і тут виникає проблема, тому що до роботи в такій системі повинні бути допущені лише ті страховики, які зможуть довести свій високий рівень платоспроможності, прозорості інвестування резервів, якість активів і т.д. Як приклад можна навести введення в Україні обов'язкового страхування автоцивілкою відповідальності власників наземних транспортних засобів (“автоцивілка”). Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ), покликане регулювати ринок “автоцивілки”, було змушено позбавити низку компаній права працювати на цьому ринку, тому що страховики просто припинили платити відрахування в гарантійний фонд. Відзначимо, що і у сфері ОМС також обговорюється варіант, згідно з яким до участі в системі будуть допускатися лише страховики, які забезпечують високі грошові внески в якийсь гарантійний страховий фонд. При цьому слід пам'ятати, що ринок “автоцивілки” оцінюється в 2-3 млрд грн. страхових премій на рік, тоді як ринок ОМС потенційно може давати 15-20 млрд грн. щорічно, що підвищує відповідальність СК.
Звичайно, у комбінованій системі медичного страхування можна було б використовувати наробітки СК в обслуговуванні клієнтів і забезпечити можливість вільного вибору клієнтом програми страхування. Проте, внаслідок того, що Держфінпослуг останнім часом часто відкликає ліцензії в страховиків, виникає питання, чи готовий страховий ринок до обслуговування всього населення країни за програмами ОМС. Так чи інакше, свої пропозиції УФС направила вищим органам державної влади ще 27 травня. Аналогічні пропозиції раніше неодноразово озвучувалися керівництвом ЛСОУ і великих страхових компаній, що активно працюють на ринку ДМС.
Не варто також забувати, що свого права брати участь у системі загальнообов'язкового медичного страхування домагаються і компанії зі страхування життя. Для “лайфових” компаній участь у системі ОМС - це безпрецедентна можливість наростити свої активи і клієнтську базу. І в цьому випадку компанії зі страхування життя мають досвід в інвестуванні і довгостроковому накопиченні коштів клієнтів, але в той же час не мають досвіду роботи з медустановами, який напрацьований ризиковими СК за програмами ДМС.
Страховики…
… про перспективи
Олександр Філонюк, президент Ліги страхових організацій України
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас