Біологічне знаряддя — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Біологічне знаряддя

Енергетика
2724
"Якщо зірки запалюють, значить це комусь потрібно", - цитує Маяковського Микола Круглов, депутат від Партії регіонів. Член комітету з питань податкової та митної політики сумнівається в тому, що парламент винятково із благих намірів підтримав розвиток ринку біологічних видів палива
Закон, прийнятий Верховною Радою 239 голосами, передбачає податкові канікули для виробників біопалива (біоетанолу, біобутанолу, біодизеля, біогазу і біоводню) терміном на десять років - до 1 січня 2019 р.
Компанії, що беруть участь у його реалізації, звільняються від сплати акцизу, податку на прибуток і ПДВ. Крім того, скасовується мито на ввезення устаткування і комплектуючих, призначених для виробництва біопалива. За підрахунками Мінфіну, 10-річні пільги коштуватимуть держскарбниці 30 млрд грн. "На порожньому місці така підтримка не виникає, це чистої води лобізм", - резюмує пан Круглов.
Тернистий шлях
Законопроект був поданий у Верховну Раду ще восени 2007 року. Його прийняття, за інформацією джерел "ВД", затягувалося невипадково: не останню роль зіграло лобі нафтовиків, а також держконцерну "Укрспирт", що має монополію на випуск біоетанолу. До слова, закон дозволяє будь-яким компаніям займатися цим за наявності ліцензії.
Не приховують свого скепсису відносно біопалива і нафтовики: "На сьогоднішній день багато підприємств не готові до такого різкого переходу на споживання біоетанолу, - вважає Олександр Лазорко, колишній керівник НПК "Галичина". Як не дивно, у пояснювальній записці до закону головним мотивом для надання пільг фігурує саме збільшення виробництва біодизеля нафтопереробними підприємствами, що обіцяє додаткові вигоди державі у вигляді надходжень до бюджету.
Автори закону стверджують, що виробництво біопалива вдасться довести до 623 тис. т на рік, у результаті чого бюджет одержить 530 млн грн. додаткових надходжень (від сплати ПДВ на реалізацію цього палива). Однак норма про поетапне підвищення процентного вмісту біоетанолу в паливі з остаточної версії документа зникла. А добровільно використовувати біодобавки при виробництві нафтопродуктів переробники не будуть.
"Бензини з вмістом біоетанолу мають високу здатність до поглинання вологи, що приводить до розпаду на бензинову і спиртову складові, - пояснює Дмитро Звєрєв, заступник директора департаменту громадських комунікацій ТОВ "ТНК-ВР Коммерс". - Ця суміш просто непридатна до використання, а хімічні присадки, які б робили її стійкою, поки тільки розробляються".
Прямі втрати бюджету - не єдиний мінус. Мова йде, по суті, про побудову з нуля системи його споживання. Для цього необхідно подолати консерватизм споживачів (іншими словами, директивно нав'язати споживання біопалива), створити відповідний автопарк та інфраструктуру. Тоді як факторів, що гарантують користь державі при настільки високих грошових і організаційних витратах, на сьогодні немає.
Навіщо, навіщо?
Зниження залежності від традиційних джерел енергії - головний аргумент прихильників впровадження біопалива. Не рідше вони вдаються і до спірного аргументу дешевини альтернативного палива. Найдешевшим із усіх його видів на сьогодні є біогаз. За словами комерційного директора компанії "Зорг Україна" (займається будівництвом біогазових установок) Ігоря Аксютова, собівартість очищеного біогазу до стану природного газу за ДСТ становить $30-35/тис. кубометрів (ціна традиційного газу для українських промпідприємств - $360/тис. кубометрів).
З іншого боку, придбання біогазових станцій - задоволення дороге. Біогазова установка коштує від 300 тис. до 50 млн. Окупність становить чотири-п'ять років. "Не виключено, що для підвищення прибутків компанії почнуть завищувати вартість виробленого біогазу, - говорить Тадеуш Крушневич, співробітник Інституту газу НАН України. - Зараз біогаз реалізується тільки на 20% дешевше від імпортного російського природного".
Крім вартості палива, економічну доцільність його використання обумовлює і переустаткування авто (або покупка нових), а також створення інфраструктури. "Ми завжди орієнтуємося на ринок, тому, якщо використання біоетанолу або зрідженого газу стане актуальним, ми готові почати випуск автомобілів і мікроавтобусів, орієнтованих на їх споживання, - відзначає Сергій Красуля, керівник прес-служби автомобільної корпорації "Богдан". - Якщо компанія почне випускати авто, що працюють на цьому паливі, вони будуть дорожчими від традиційних". За словами експерта, ще одна велика проблема - це заправки, яких зараз в Україні практично немає.
Хто на новенького
Втім, навіть із урахуванням нинішніх хитких гарантій ринку збуту біопаливна "зелена вулиця" не залишила байдужими представників бізнесу. Так провідні автомобілебудівники України, відчувши звідки вітер дме, уже навідуються у владні кабінети в пошуках майбутньої вигоди. Враховуючи спад продажів традиційних авто перспектива, що замайоріла, одержати держзамовлення на виробництво авто, що працюють на нетрадиційному паливі, - все-таки можливість утриматися на плаву.
Ще одна група потенційно зацікавлених у розвитку програми впровадження біопалива в Україні - великі землеорендатори, здатні вирощувати ріпак (сировина для його виробництва), а також ті, хто пропонує використовувати в ролі сировини сміття або курячий кал. Один з подібних бізнесменів, "птахівник" і екс-заступник голови правління НАК "Нафтогаз України" Олег Бахматюк, завершує будівництво потужностей з виробництва біогазу при двох птахофабриках (передбачувані потужності - 1 млрд кубометрів газу на рік). Із числа можливих вигодоотримувачів не можна виключати як держконцерн "Укрспирт" (хоча він перетворюється з монополіста в рівного учасника ринку, але із кращими стартовими даними, оскільки має діючі потужності), так і західноукраїнські НПЗ Ігоря Коломойського. Проблема їх технічного переоснащення дотепер не вирішена, і випускати якісне традиційне паливо в нинішньому стані вони далі не можуть.
Втім, представники бізнесу будуть тримати ніс за вітром, але навряд чи візьмуть на себе зобов'язання, не маючи гарантій збуту. "Виробництво біопалива - це дуже дорога іграшка, займатися розвитком якої не поспішає жодна ФПГ, - вважає Віталій Давій, виконавчий директор консалтингової компанії Fuel Alternative. - У мене складається враження, що закон виписаний під імпортерів біоетанолу в Україну. Усі норми документа стимулюють ввезення біоетанолу в країну, а не його виробництво на місці".
Прихильників альтернативного палива від влади, схоже, не лякають труднощі. Як стало відомо, уряд має намір при розробці місцевих бюджетів на наступний рік передбачити норму про обов'язкове використання альтернативних видів палива. Втім, успіх цього починання буде залежати від політичної лояльності чиновників на місцях. Так що ефект від застосування адмінресурсу на сьогодні прогнозувати складно.
Навіть на етапі пророблення законопроекту парламентарії так і не зважилися зобов'язати НПЗ застосовувати біоетанол. Це вже не перше фіаско влади в спробах нав'язати споживання біопалива адміністративними заходами. Якщо горішок виявиться не по зубах, держава ризикує залишитися біля розбитого корита, а бізнесмени, що запустили проекти (поки таких одиниці) - один на один із проблемами інфраструктури і пошуком покупців нового і прогресивного.
Сергій Пашинський: "Закон про пільги на виробництво біопалива не лобіювала жодна велика ФПГ"
Майбутні виробники біопалива одержали від парламенту безпрецедентні пільги. Радник прем'єр-міністра з питань ПЕК Сергій Пашинський (співавтор прийнятого минулого тижня Закону "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо стимулювання виробництва і використання альтернативних видів палива") заперечує лобізм великого бізнесу в його прийнятті. Але підтверджує, що вже прийняті норми стимулювали низку відомих бізнесменів взяти участь у створенні нового сегмента економіки.
Прийнятий днями закон може коштувати державі 30 млрд грн. протягом десяти років…
- Спекуляції на тему недоодержання коштів у бюджет - чиста провокація. Оскільки ми фактично тільки створюємо цей ринок, то апріорі розцінювати його як збитковий некоректно. А Мінфін щоразу, коли заходить мова про надання пільг у галузях, які держава намагається підтягти, міркує про втрати бюджету. Запитую в них: скільки бюджет одержав, приміром, від ввезення устаткування за останні п'ять років? Якщо це дійсно суттєва сума, я готовий зняти свій законопроект. Мінфін мовчить.
Прийняття настільки масштабних пільг наводить на думку про зацікавленість великого бізнесу.
- Цей закон, повірте, не лобіювала жодна велика ФПГ. Хто будує біоетанольні заводи? Наприклад, Віктор Тополов, депутат, член групи "Єдиний Центр". Він навіть не знав, що такий закон голосується. Втім, після прийняття закону великий бізнес проявив свою зацікавленість. Найближчим часом я зустрінуся з Петром Порошенком і Таріелом Васадзе. Мова йтиме про випуск працюючих на біопаливі авто для комунальних транспортних парків.
З остаточної версії закону зникла вимога до НПЗ протягом року довести рівень використання біоетанолу до 10%. З якої причини?
- Нафтопереробники могли це розцінити як обмеження своїх прав. Ми будемо стимулювати використання альтернативних видів палива іншими способами. Я, приміром, найближчим часом буду розробляти законопроект, за яким бюджет на 2010 рік повинен формуватися з урахуванням використання місцевими органами влади альтернативних видів палива. Але для того, щоб активно розбудовувати цей напрямок, потрібно будувати нові біоетанольні заводи, оскільки енергозатратність діючих спиртзаводів дуже висока. Це призводить до високої собівартості спирту. Тому ж причиною і держмонополія на виробництво спирту.
Схоже, що як НПЗ, так і концерн "Укрспирт" не прагнуть широкого впровадження біопалива.
- Я думаю, тут свою роль зіграла криза, тому йде такий опір з боку НПЗ.
Приміром, позаторік російська компанія "ЛУКОЙЛ" витратила сотні мільйонів доларів у напрямку альтернативного палива. Вони розуміли: щоб не втратити позиції, потрібно мати перспективу. Так що я не здивуюся, якщо завтра нафтовики самі почнуть масово інвестувати в такі програми. "Укрспирт" через Мінфін лобіював відстрочення прийнятого закону. У ньому прописане положення, що виробництво біоетанолу дозволяється на підприємствах різної форми власності. Природно, вони не зацікавлені, щоб такі умови роботи були узаконені. Я ж категорично проти монополії, оскільки держава показала неефективність свого менеджменту.
Чи багато представників бізнесу вже почали будівництво біоетанольних заводів?
- У цей час будується один альтернативний біоетанольний завод у Києві, який, напевно, зможе за собівартістю своєї продукції конкурувати зі спиртзаводами України. Я думаю, що бажають з'явиться ще більше, оскільки економіка випуску біопалива стає привабливою при ціні нафти $80 за барель.
У лютому уряд заявляв про масштабні плани щодо виробництва біогазу. Чи вдалося вже когось залучити до програми?
- Сьогодні реалізуються два проекти (у Хмельницькій і Миколаївській областях). Це величезні заводи, бюджет будівництва кожного - $300 млн. Вони будуються при птахофабриках, які будуть давати сировину для виробництва біопалива - курячий кал. Вони обидва на 70% готові. Міністр економіки Богдан Данилишин минулого тижня повернувся з економічного форуму в Дубаї, де презентував ці проекти з метою пошуку коштів на їхнє добудовування.
Севгіль Мусаєва
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас