Бізнес увійшов у режим жорсткої економії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бізнес увійшов у режим жорсткої економії

2781
Вітчизняний бізнес усе тугіше затягує пасок. Поточного року підприємства будуть заощаджувати на чому тільки можливо і усіляко підлещувати клієнтів, щоб стримати катастрофічне падіння обсягів продажів. Проте переважна більшість керівників упевнена, що вже наступного року ситуація зміниться на краще. Такі результати дослідження "Вплив економічної кризи на українські компанії", проведеного аудиторською компанією "Ернст енд Янг" разом з Європейською Бізнес Асоціацією.
Важковаговики ввійшли в ступор
Головний бич вітчизняних компаній у кризових умовах - падіння продажів. На цю проблему вказали 73% респондентів (у дослідженні, проведеному минулого місяця, взяли участь представники дрібних, середніх і великих підприємств основних секторів економіки).
"Підтвердженням цьому факту можуть слугувати і дані щодо падіння роздрібного товарообігу. На кінець квітня 2009 р. цей показник знизився на 8,8% порівняно з аналогічним періодом минулого року. А якщо порівнювати із середніми обсягами роздрібного товарообігу в липні-листопаді 2008 р. (22 млрд грн. на місяць), то падіння склало близько 19%", - констатує керівник інформаційно-аналітичного центру "Форекс клуб" Микола Івченко. Топові місця в рейтингу наболілих питань для бізнесу також зайняли зниження прибутковості і касової позиції (готівкових коштів). "Найбільше в результаті кризи постраждав збут підприємств металургії та машинобудування. Тотальне скорочення рівня витрат в українському діловому співтоваристві також призвело до різкого скорочення попиту на послуги з організації бізнесу, зокрема на рекламу. Ключова тенденція першого кварталу в українському діловому співтоваристві - пристосування бізнесу до роботи в нових умовах після економічного шоку: до нового обмінного курсу, до менших обсягів збуту", - констатує економіст компанії Astrum Investment Management Олексій Блінов. "Підприємства ГМК, хімпром, машинобудування впали значною мірою за рахунок зниження попиту на їхню продукцію на зовнішніх ринках. Девелопери постраждали внаслідок скорочення іпотечного кредитування і, як наслідок, зниження платоспроможного попиту на нерухомість. Скорочення в будівельній галузі спровокувало зменшення попиту на будматеріали", - доповнив колегу аналітик ІГ "Сократ" Михайло Сальников.
Закономірним наслідком падіння попиту стало швидке зниження обсягів виробництва більшістю компаній (на цю проблему звернули увагу 62% респондентів). На загальному песимістичному тлі порівняно благополучно виглядає лише невелика група підприємств (15%), що збільшили виробничі потужності. Ще приблизно чверті опитаних компаній удалося утримати обсяги виробництва на докризовому рівні.
Мазунчики кризи
На думку експертів, когорта щасливчиків, що збільшують обсяги, формується в основному за рахунок підприємств харчопрому. "Внутрішній попит на продукцію українських харчовиків практично не змінився. Адже продукти харчування споживачі купують за будь-яких обставин. Девальвація гривні виступила додатковим фактором, що стимулює продажі продукції цієї галузі: імпортні товари суттєво подорожчали, і багато українців змістили споживання убік вітчизняних товарів", - констатує Михайло Сальников.
Криза, що підкосила більшість галузей, створила сприятливий ґрунт для роботи алкогольної та тютюнової промисловості. Поточного року виробництво горілки виросло на 40%, сигарет - на 10%. Впалі в депресію українці активно потурають своїм шкідливим звичкам.
"Частково можна говорити, що стрес, викликаний кризою, стимулює споживання цих продуктів. Але не варто виключати і фактор заміщення споживання більш дорогих імпортних лікеро-горілчаних і тютюнових продуктів більш дешевими імпортними ж аналогами", - вважає Михайло Сальников.
Однією з небагатьох галузей, що показали зростання обсягів виробництва на початку поточного року, стало сільське господарство.
"Рекордний урожай минулого року створив гарні умови для українських аграріїв. За чотири місяці зростання виробництва продукції сільського господарства склало 2,1%. При цьому зберігаються високі обсяги експорту зерна і соняшникової олії", - відзначає аналітик інвестиційної компанії Phoenix Capital Андрій Нестерук.
Відсутність зовнішніх замовлень на продукцію металургів і хіміків звільнила інфраструктуру з обслуговування експортерів зерна.
"Завдяки скасуванню квот на експорт зернових з початку поточного маркетингового року (липень 2008 р.) наша країна поставила на зовнішні ринки 14 млн т зерна, що перекрило показник рекордного 2005- 2006 маркетингового року (12,5 млн т). Очікується, що цього року буде експортовано близько 25 млн т зерна", - говорить економіст інвесткомпанії Concorde Capital Андрій Пархоменко.
Країна невиправних оптимістів
Чекаючи кращих часів, підприємства починають переходити в режим економії: скорочують адміністративні видатки, витрати на маркетинг і збут, намагаються підвищити операційну ефективність.
"Більшість компаній продовжують адаптуватися до змін. Найбільш важливою характеристикою даного етапу є те, що криза змусила респондентів зосередитися на зниженні витрат шляхом скорочення виробничих потужностей і підвищення ефективності своєї діяльності", - відзначає Олексій Кредисов, керуючий партнер "Ернст енд Янг".
Але, мабуть, найпопулярнішим заходом для збалансування витрат підприємств як і раніше залишаються масові звільнення. За даними Держкомстату, за січень-квітень поточного року офіційний статус безробітних одержали 808,8 тис. українців. Хоча, як вважають експерти, пік звільнень уже пройдений. Згідно з офіційною статистикою рівень зареєстрованого безробіття до кінця квітня склав 2,9% працездатного населення, тоді як у березні цей показник становив 3,1%, у січні-лютому - 3,2%.
"За нашими розрахунками, зробленими за методикою Міжнародної організації праці, до кінця грудня кількість безробітних складе 13% працездатного населення (урядовий прогноз - 9%). На початку року прогноз був більш песимістичним - 15%, однак відновлення металургії та машинобудування, а також більше, ніж очікувалося, приховане безробіття (неоплачувані відпустки і три-чотириденні робочі тижні) дозволили нам поліпшити прогноз", - розповідає Андрій Нестерук.
Але, мабуть, найнесподіванішим результатом дослідження стали зроблені керівниками прогнози на майбутнє. Більше 60% респондентів переконані, що спад в економіці припиниться вже наступного року, понад 70% упевнені, що 2010 р. стане періодом її відновлення. Настільки райдужний настрій підприємців експерти почасти пов'язують із пожвавленням на ринку кредитування.
"Обсяги кредитів юридичним особам поступово відновлюються. У березні корпоративні клієнти одержали позик на 3,17 млрд грн., у квітні - на 1,36 млрд грн., у травні - на 3,66 млрд грн. Ситуація із кредитуванням підприємств буде поліпшуватися до кінця 2009 р.", - прогнозує Микола Івченко.
Зате споживачі товарів і послуг змогли отримати із кризи незаперечну вигоду. Голодні часи змусили підприємства згадати про клієнтів. За даними дослідження, в останні три місяці кількість компаній, що усвідомили важливість відносин із клієнтами, зросла на 20% (до 78%). При цьому понад половину з них задумалися про розробку і виведення на ринок нових продуктів і послуг (52%).
Петро Ручников
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас