Паливна аномалія — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Паливна аномалія

Енергетика
2368
За останні роки був тільки один прецедент, коли вартість бензину стрімко виросла на тлі відносно спокійного нафтового тренду. Це трапилося в серпні 2005 року, коли ураган "Катріна" зруйнував американські нафтопереробні заводи. Сьогодні гаманцям автомобілістів загрожує нова стихія, але вже винятково ринкового характеру.
Її наслідком стало те, що на європейському ринку ціна на бензин марки А-95 у квітні-травні злетіла з $480 до $620 за тонну. "Це 40%-е підвищення аномальне, оскільки нафта подорожчала тільки на чверть", - стверджує директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн і допускає, що, можливо, воно викликане початком автомобільного сезону і проблемами на нафтопереробних заводах США.
На коливання світових цін український ринок реагує завжди, хоча й із запізненням. Це пов'язано з тим, що вартість українського бензину через монополізацію ринку встановлюється відповідно до імпортних валютних цін, а не виходячи з витрат.
Тому при зростанні ціни на світових ринках вартість нафтопродуктів в Україні зростає, а при зниженні - залишається на колишньому рівні або знижується несуттєво, що іноді дозволяє підозрювати нафтотрейдерів у змові. Так, середня вартість бензину марки А-95 на вітчизняних АЗС за останній тиждень виросла з 5,79 грн. за літр до 5,95 грн. При цьому деякі брендові заправки підвищили ціни до 6,30 грн. Однак, оскільки сумарна частка їх присутності на ринку становить тільки 26%, вони не є для ринку показником.
Боротьба за справедливість
Розслідувати обґрунтованість нових цін вирішив Антимонопольний комітет України. Він уже оштрафував двох кримських нафтотрейдерів за антиконкурентні дії. Оператори встановили однакові роздрібні ціни на бензин, який реалізовувався на приватних АЗС, незважаючи на те, що мали різні закупівельні ціни. Однак розслідування АМКУ швидше за все обмежиться локальними діями, адже в Мінпаливенерго в чергову змову трейдерів всеукраїнського масштабу не вірять, тому ініціативу "полювання на відьом" не підтримують.
Аналітик ІГ "Сократ" Дмитро Хорошун також не бачить перспектив у сподіваннях АМКУ. "Співвідношення "роздріб в Україні/BRENT" наприкінці лютого було 2,56, а наприкінці травня склало всього 1,80. Виникає питання: якщо АМКУ зараз вважає ціни завищеними, чому він не діяв у першому кварталі", - говорить експерт. Думку колеги "по цеху" підтримує і аналітик ІК Astrum Investment Management Андрій Попович, який називає поточну ціну на паливо економічно обґрунтованою, оскільки Україна імпортує до 80% нафти для переробки на вітчизняних НПЗ і до 50% автомобільного палива для продажу в роздріб.
На тлі загального підвищення цін досить дивним виглядає тренд дизельного палива. Гендиректор ДП "Укрнафтохімпереробка" Володимир Ємелін відзначає факт його здешевлення і пояснює це тим, що станом на 1 травня залишків було на 30% більше, ніж в аналогічному періоді минулого року. При цьому залишків бензину А-95 виявилося на 19% менше. Мало залишків, і нові надходження імпортного палива, що подорожчало, зробили вищою середньозважену ціну. Подальша динаміка, як вважає Ємелін, буде тяжіти до зростання, оскільки тренд світових цін указує на подальше підвищення, однак уже в серпні ціна впаде. Трапиться це після того, як "стеля" для А-95 у роздробі буде на рівні 6,42 грн. за літр, оскільки більш високої ціни вітчизняний споживач просто не витримає.
Нафтотрейдери називають минулий листопад "чорним". Через те, що уряд не зміг втримати обіцяний стабільний курс гривні, вони на валютній різниці втратили частину прибутку. Але сьогодні важливо, щоб зростання вартості палива на європейському ринку не стало для них приводом, щоб відігратися. Адже тоді "чорним" може стати і червень, але вже для споживачів.
Ігор Гошовський
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас