Чи врятує тимчасова адміністрація? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чи врятує тимчасова адміністрація?

1955
Історія вітчизняної банківської системи знала чимало випадків введення тимчасових адміністрацій (ТА) у комерційних банках. І так уже повелося в Україні, що "тимчасова адміністрація" і "прийдешня ліквідація" були практично синонімами. Оливи у вогонь підливає той факт, що сьогодні ТА введено не тільки в дрібних, але й у декількох системних банках. Чи врятують тимчасові адміністрації конкретні банки зокрема й українську банківську систему в цілому?
Історія питання й "історія успіху"
Як і всяка чимала криза, нинішня не тільки обвалив ринки і поставила на коліна колись могутні компанії, але й взяв під сумнів багато в чому "звичні істини". В Україні саме однією з такий "істин" є загальна переконаність, що введення Нацбанком ТА фактично є вироком об'єкту тимчасового адміністрування. Чому так? Тому що за всю історію України після введення ТА вижив тільки один невеликий регіональний банк.
І це не дивно, адже, як відзначають багато банківських експертів, до осені 2008 року майже всі тимчасові адміністрації вводилися в банк лише тоді, коли єдино можливим виходом із критичної ситуації було банкрутство фінустанови.
"Дійсно, у попередні роки досвід призначення тимчасових адміністрацій у банках був, як правило, невдалим... Відзначу, мова йшла в основному про невеликі банки, які їх керівництво або власники найчастіше свідомо доводили до банкрутства. Тому закономірним результатом роботи тимчасової адміністрації ставало закриття банку", - відзначив в одному зі своїх недавніх інтерв'ю член Ради НБУ і фактичний власник "Укргазбанку" Василь Горбаль.
Теоретично ж тимчасова адміністрація саме повинна вводитися не для "констатації факту смерті", а для порятунку банку. Так, відповідно до закону "Про банки і банківську діяльність", процедура тимчасової адміністрації застосовується Нацбанком з метою забезпечення схоронності капіталу та активів банку, оцінки його фінансового стану і вживання відповідних заходів для поновлення його платоспроможності, стабілізації діяльності банку, усунення причин, які призвели до погіршення фінансового стану і т.д. і т.п. При цьому тимчасовим адміністратором, призначеним Нацбанком, може бути як фізична (працівник НБУ або незалежний експерт), так і юридична особа, що має відповідний сертифікат.
Першим банком, на якому, по суті, "переломилася" вищеописана тенденція, став "Промінвестбанк". Саме проблеми цієї фінустанови послужили каталізатором кризових процесів на фінансовому ринку України. 7 жовтня 2008 року Нацбанк ухвалив рішення щодо введення тимчасової адміністрації в ПІБ; а вже 17 березня 2009 року ТА з банку вивели.
На той момент ТА діяли вже в 8 банках, серед вкладників панувала паніка, і приклад ПІБу підносили обивателеві як історію успішної діяльності тимчасової адміністрації: мовляв, дивіться, "вилікували" ПІБ - "вилікуємо" й інші банки. Щоправда, при цьому "забували" згадати, що проблеми ПІБу почалися не через кризу, а через рейдерску атаку, почату на початку осіни 2008 року. І оскільки відтоді нових "історій успіху" більше не було, ефективність тимчасових адміністрацій як інструменту оздоровлення банків залишається під сумнівом.
"Тимчасові кроки"
Проте, приклад "Промінвестбанку" цікавий методикою роботи тимчасової адміністрації, що навряд чи кардинально змінюєся в різних банках.
ТА в "Промінвесті" під керівництвом заступника голови Національного банку України Володимира Кротюка пропрацювала більше 4 місяців. Практично в перші ж дні роботи Кротюк заявив, що готується продаж контрольного пакету акцій банку стратегічному інвесторові. Як відомо, зрештою, банк був проданий російському "Внешекономбанку".
Джерело в "Промінвестбанку" повідомив для "Подробиць", що основними кроками ТА стало категоричне скорочення всіх можливих витрат. Так, економія на співробітниках банку досягалася як за рахунок урізування ставок заробітної плати, так і за рахунок банального масових "пропозицій" відпочити за свій рахунок кілька тижнів. Крім того, були зведені до мінімуму всі адміністративні витрати. Також ТА стежила за тим, як освоюються банком "рятівні" кредити НБУ. Джерело в ПІБ особливо відзначило введення нацбанківскими тимчасовими адміністраторами спеціальної програми "Ліквідні кошти", основним завданням якої було в найкоротший термін повернути платоспроможність банку і відновити касове обслуговування клієнтів. "Відповідно до цієї програми, банк укладав із клієнтами додаткові договори, сенс яких зводилася до того, що якщо клієнт почне залучати на рахунок додаткові суми, то вони будуть доставлятися з імовірністю 100%", - повідомив джерело.
"Нацбанк трохи спізнився з введенням мораторію на дочасне зняття внесків і, разом з тим, сильно затримався з виведенням своєї тимчасової адміністрації з ПІБу", - вважає джерело в "Промінвестбанку", відзначаючи, однак, що в цілому він досить позитивно оцінює роботу тимчасової адміністрації НБУ.
Всього станом на 22 квітня тимчасові адміністрації Національного банку України діють в 13 банківських установах: ТОВ "Укрпромбанк", АКБ "Національний кредит", ВАТ "КБ "Причорномор'я", АКБ "Київ", ВАТ "КБ "Надра", ТОВ "Західінкомбанк", АКБ "Одеса-банк", АКБ "Трансбанк", ВАТ "Родовід-Банк", ВАТ "Банк "БІГ Енергія", АБ "Банк регіонального розвитку", ВАТ "Селянський комерційний банк "Дністер" і ТОВ "КБ "Арма". У всіх цих банках спостерігається стрімке падіння платоспроможності, і введення тимчасової адміністрації НБУ є для них фактично єдиним шансом залишитися на банківському ринку України.
Більш того, очікується, що незабаром кількість банків з тимчасовими адміністраціями зросте - у першу чергу за рахунок тих установ, які претендують на рекапіталізацію за рахунок держави. До їх числа належать банк "Фінанси і кредит", "Укргазбанк", "Імексбанк".
Для клієнтів найбільш відчутним наслідком призначення тимчасової адміністрації в комбанк є горезвісне введення мораторію на задоволення вимог кредиторів. За все тим же закону "Про банки та банківську діяльність", цей мораторій поширюється на зобов'язання, термін виконання яких наступив до призначення тимчасової адміністрації. У той же час, він НЕ поширюється а) на обслуговування операцій, вироблених тимчасовим адміністратором, б) на вимоги з виплати заробітної плати, в) на задоволення вимог кредиторів, які виникли у зв'язку із зобов'язаннями банку під час дії тимчасової адміністрації. Однак варто відзначити, що українські вкладники й без усяких там тимчасових адміністрацій де-факто не мають змоги дочасно забрати свої депозити з банку.
За даними самого регулятора, у банках, де на даний момент працюють тимчасові адміністрації НБУ, проводяться заходи, спрямовані в основному на організацію роботи з виплат коштів фізичним особам (відсотки з депозитів, пенсій, соцдопомоги, зарплати і т.п.). Також у банках створюються спеціальні комітети, які розглядають заяви про повернення депозитів фізособам у випадку хвороби, що вимагає термінового медичного втручання. Крім цього, у всіх банках скорочуються адміністративні витрати - співробітників звільняють, а тим які задишилися помітно урізують зарплати, скорочують витрати на оренду приміщень і т.д. Так, наприклад, ТА банку "Національний кредит" звільнила близько 200 співробітників фінустанови, тобто практично кожного четвертого працівника, а в сумнозвісному банку "Надра" було звільнено близько 30% всіх співробітників, а тим що залишилися у двічі скоротили зарплату.
Це загальні заходи, застосовувані тимчасовою адміністрацією будь-якого банку, так би мовити, "за замовчуванням". Разом з тим, будь-які кроки ТА, що стосуються конкретних фінансових операцій і критеріїв їх схвалення тимчасовим адміністратором (наприклад, повернення коштів певним кредиторам, видачі сумнівних кредитів) залишаються "банківською таємницею за сімома печатками".
Концепція помінялася
Проте, офіційні особи НБУ, як і незалежні експерти, в основному, підтверджують, що сьогодні тимчасова адміністрація вводиться в банк не для того, що його "поховати" за всіма правилами і з дотриманням всіх церемоній, а щоб витягнути фінустанову з ями неплатоспроможності і спробувати вберегти його від ліквідації.
Так керівник економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин у коментарі для "Подробиць" відзначив, що після подій останніх місяців банківський ринок став спокійніше реагувати на введення нацбанковських адміністрацій у комерційних банках. "Я вважаю, що сьогодні робота тимчасових адміністраторів НБУ зовсім не обов'язково є наслідком ліквідації фінустанови, яка ось ось станеться. Особливо якщо це великий, системний банк", - підкреслив Юрчишин. З іншого боку, експерт висловив сумнів у фактичній здатності держави ефективно управляти більшою кількістю комбанків, що перебувають у критичній ситуації. У зв'язку із цим виникає питання: чи дійсно варто державі будь-якими засобами рятувати всі проблемні банки? Але це вже тема для окремої статті.
Говорячи ж про проблему адміністрацій НБУ, можна констатувати, що завдяки нарешті вистражданому рішенню про рекапіталізацію перші семи банків у країні відбувається зміна фактичної концепції нацбанківскої тимчасової адміністрації й, відповідно, сприйняття її навколишніми: українська банківська система відходить від схеми "тимчасова адміністрація" = "швидка ліквідація".
Олексій Петюх, економіст
За матеріалами:
Подробности
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас