З піврічною затримкою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

З піврічною затримкою

Фондовий ринок
1654
До початку підсумкової декади квітня український уряд остаточно визначився з першими банками, які будуть рекапіталізовані за рахунок державного бюджету, в Україні офіційно стали платними медична діагностика і низка інших державних послуг, а вітчизняний фондовий ринок після 9% падіння 21 квітня намагається шукати точку опори в районі 320 індексних пункту.
Майже двомісячна організаційно-переговірна робота української влади з повернення в Україну місії МВФ, крім критики з боку опонентів, скоріш за все дасть і певні позитивні результати.
Практично весь перший квартал, український уряд займався рішенням тактичних завдань (збором податків, фінансуванням захищених статей бюджету, періодично впливав на експортерів та імпортерів, щоб досягти позитивного сальдо в зовнішньоторговельній діяльності), але, фактично не мав чіткої та послідовної концепції щодо стабілізації ситуації в економіці та подальшого виведення країни із кризи.
У квітні після запеклих дискусій із представниками міжнародних фінансових організацій (МВФ і Світового банку) і певних взаємних поступок для продовження роботи із програми stand buy, українська влада вирішила застосувати міжнародний досвід боротьби з фінансово-економічною кризою і для початку вдалася до порятунку українських банків.
Наскільки доцільною та ефективної виявиться дана програма в українських умовах, покаже час, але вже сам факт початку практичних кроків з оздоровлення фінансової системи країни, а не тільки багатомісячні обіцянки про швидку реалізацію антикризових заходів, є позитивним моментом.
Більше того, якщо досвід перших семи українських банків, які потрапили під рекапіталізацію виявиться вдалим і поверне довіру клієнтів до даних фінансових організацій, тоді отримані практичні наробітки можуть успішно використатися урядом для відновлення платоспроможності десятків інших українських банків, що потенційно може повністю оздоровити фінансову систему країни протягом 2009-2010 років.
Проте, однією рекапіталізацією українських банків економіку країни не піднімеш.
Для якнайшвидшого відновлення виробничого потенціалу країни потрібно дуже багато фінансових коштів (банківських кредитів або інвестиційних ресурсів), яких в Україні в цей час просто немає.
Уряд України, щоб остаточно не привести країну до зовнішньої кредитної та інвестиційної ізоляції продовжить співробітництво з міжнародними фінансовими організаціями і обмежить незабезпечену грошову емісію, однак навряд чи піде на серйозну корекцію державного бюджету, за можливості переклавши фінансування бюджетного дефіциту на ледве живий український бізнес і дієздатне населення.
Перші кроки в даному напрямку вже робляться, у середині квітня Кабінет Міністрів своїми постановами врегулював надання платних послуг державними навчальними закладами, установами науки, охорони здоров'я, фізичної культури і спорту, а також установами і організаціями, які входять у сферу управління МНС, МВС і Департаменту з питань виконання покарань.
Тільки в українській медицині зокрема стануть платними лабораторні аналізи і діагностика інфекційних захворювань, що в умовах кризи значно підвищить фінансове навантаження на сімейний бюджет, насамперед малозабезпеченого населення.
Більш правильним і менш витратним для державного бюджету стало б рішення про перехід на обов'язкову страхову медицину в Україні, замість існуючих у цей час відрахувань на соцстрах.
Це допомогло б вирішити питання з нормальним фінансуванням галузі охорони здоров'я в нас у країні, істотно знизило хабарництво на рівні медичних установ і корупцію серед чиновників, і значно поліпшило якість медичного обслуговування людей в Україні.
Уряди більшості провідних країн світу вже як мінімум півроку активно борються з фінансово-економічною кризою, і ключовими діями в даній боротьбі є досить вузький антикризовий набір: стабілізація фінансової системи, максимальне здешевлення грошових ресурсів, зниження податків, активне стимулювання банківського кредитування і споживання, правова підтримка і захист внутрішніх товаровиробників.
На жаль, українська влада, не тільки значно затрималася в часі зі своїми антикризовими заходами, але буде намагатися реалізовувати державні функції і завдання в настільки важкий для економіки і населення країни час, насамперед за рахунок додаткового податкового тиску на бізнес і подорожчання державних послуг необхідних для життєзабезпечення людей.
Можливо, даний механізм фінансування дозволить частково вирішити проблему з недофінансуванням бюджетної сфери, але навряд чи стане панацеєю для відновлення виробничої активності й у цілому пожвавлення економіки.
Світові фінансові організації очікують, що найважчим періодом для України виявиться саме поточний рік, а вже наступного року українська економіка має гарні шанси показати позитивний ВВП за помірної інфляції на рівні 10%.
Зокрема Міжнародний валютний фонд, у черговий раз, погіршивши свій макроекономічний прогноз щодо України, бачить певну перспективу для зростання української економіки вже наступного року.
На думку МВФ падіння реального ВВП України в 2009 р. підсилиться з 3% до 8%, однак уже в 2010 році представники МВФ очікують відновлення зростання українського ВВП на 1%.
Згідно з новим прогнозом, середньорічна інфляція в Україні сповільниться з 25,23% в 2008 р. до 16,8% цього року, а наступного понизиться до 10%.
При цьому сальдо поточного рахунку платіжного балансу вперше за останні роки стане позитивним і складе поточного року 0,6% ВВП, наступного - 1,4% порівняно з негативним сальдо 3,7% ВВП у 2007 р. і 7,2% ВВП - у 2008 р.
Перспективний макроекономічний прогноз від МВФ для України на наступний рік дійсно цілком реалізуємий, тим більше, що після настільки стрімкого падіння яке українська економіка пережила з початку 2009 року і слабких перспектив для зростання найближчими місяцяминавіть незначне щомісячне поліпшення статистичних показників за основними галузями у річному вирахуванні наступного року буде давати в цілому позитивну динаміку по приросту ВВП за 2010 рік.
Однак дуже важливо, щоб через загублений час або недостатньо ефективні антикризові дії української влади, економіка країни не зупинилася у своєму якісному розвитку і зростала в найближчу п'ятирічку винятково "черепашачими" темпами, а український товаровиробник остаточно не програв конкурентну боротьбу на внутрішніх і зовнішніх ринках.
Щоб песимістичні прогнози, про які останнім часом так багато говорять економічні експерти не виправдалися, необхідно, як мінімум забезпечити виробничий сектор економіки відносно недорогими і довгими кредитними ресурсами, цивілізованим способом стимулювати виробничий і споживчий попит на українську продукцію і обов'язково домогтися в Україні хоча б середньострокової макроекономічної стабільності.
Інакше українська економіка, перебуваючи більшу частину поточного року в депресивному стані, в 2010 році зможе показати зовсім незначні позитивні зрушення, і в найближчі три-чотири роки буде мати дуже слабкий потенціал, щоб вийти на рівень докризових темпів свого розвитку.
Керівництво Держкомстату на поточному тижні підтвердило, що оприлюднить попередні агреговані результати квартальної діяльності української економіки (квартальне ВВП) після закінчення 45 днів (у середині травня), а остаточний дані будуть оприлюднені після закінчення 90 днів від дня закінчення кварталу, тобто вже до закінчення першого півріччя або на початку липня.
Дуже слабкі показники в економічному розвитку країни і негативна щомісячна статистика призвели до того, що інформаційно-економічна складова діяльності нашої держави стає закритою темою і надається обмеженому колу осіб і організацій.
Дане рішення для правової і демократичної держави є не зовсім коректним і не знайде розуміння як з боку експертного співтовариства, так і потенційних інвесторів, у яких й у цей час і у майбутньому буде гостро бідувати енергоємна і технологічно відстала українська економіка.
Останнім часом українські політики все частіше говорять про те, що для порятунку фінансової системи, необхідно терміново повернути довіру населення, щоб багатомільярдні приватні ресурси знову повернулися в українські банки.
Проте, державні інституції, закриваючи інформацію про результати діяльності банківської системи, витрати бюджетних коштів або поточний стан економіки в цілому, продовжують підривати довіру людей до держави і навряд чи можуть розраховувати на приплив найближчим часом значних фінансових ресурсів у банківські структури або в державні цінні папери.
Повертаючись до постанови уряду про платну діагностику в медицині й все більшу інформаційну закритість статистичної звітності, виникає певний асоціативний ряд з нормальною життєдіяльністю організму.
Економіка - має певні ознаки, схожі з життєдіяльністю живого організму, вона може зростати, розвиватися, хворіти, видужувати, помирати або відроджуватися.
Економічна криза - це хвороба, що з певною регулярністю, більшими або меншими втратами буде повторюватися протягом всієї життєдіяльності людства, і намагатися уникнути її в черговий раз просто неможливо.
Разом з тим протікати дана хвороба може по-різному, і від того наскільки своєчасною і правильною буде діагностика стану економічного організму, оперативно знайдені ефективні заходи для його оздоровлення, багато в чому й буде залежати часовий і фінансовий ресурс, витрачений на відновлення до колишнього економічного стану, і закладений новий потенціал для майбутнього зростання.
На побутовому рівні, приходячи в медичну установу для проведення платної діагностики або здачі аналізу, ми хочемо одержати досить швидкий і адекватний результат, після чого не менш важливо, щоб компетентний медичний працівник обов'язково поставив нам правильний діагноз, а лікар вчасно призначив необхідне і ефективне лікування.
Тільки за таких умов ми можемо розраховувати на успішне і швидке попередження назріваючих проблем зі здоров'ям або вилікуватися від уже наявних хвороб.
На державному рівні статистична або фінансово-економічна діагностика стану економіки, реалізована з тимчасовим лагом оприлюднення в півтора-три місяця після закінчення звітного періоду, не тільки багато в чому втрачає свою актуальність, але й не може вчасно привернути увагу громадськості до можливих болючих точок, на які необхідно терміново реагувати і оперативно лікувати.
Закритість або обмеженість інформації про реальний стан справ в економіці з боку державних інституцій є також не коректною дією стосовно тих самим платникам податків за чий рахунок державні структури втримуються й потенційно можуть привести до інформаційного маніпулювання отриманими даними, до нецільового і неефективного використання бюджетних коштів і посадових зловживань.
Можливо саме від того, що поточному стану економіки з боку держави не приділяється належної уваги на публічному рівні, а незалежна оцінка її стану не дуже цікавить українську владу, остаточний діагноз економічної проблеми в найкращому разі й буде визначатися по закінченню кварталу.
У свою чергу початок практичної роботи з дозволу надзвичайно важливих проблем може починатися навіть із піврічною затримкою, як це зокрема відбувається в цей час із тією ж рекапіталізацією проблемних українських банків.
У підсумкову декаду квітня ціни на світових біржових ринках за більшістю паперів стабілізувалися, визначаючи рух фондових індексів переважно в бічному тренді.
Український біржовий ринок, також призупинив своє стрімке місячне зростання, а 21 квітня навіть обвалився відразу на 9%, опустившись до значення в 309,54 індексних пункту.
У наступні дні тижня фондові гравці активно намагалися відіграти настільки значне падіння, і продовживши покупки, підняли біржові ціни за ліквідними паперами на 5-10%, у результаті чого до закінчення тижня індексний кошик ПФТС підріс майже на 4,5%, зумівши частково відіграти своє колишнє 9% падіння, а індекс ПФТС став шукати точку опори на рівні 320 пунктів.
Поточного тижня інтенсивність торгів на ринку акцій у ПФТС знизилася порівняно з попереднім тижнем.
Якщо минулого тижня торгівля акціями склала 98 млн. грн., то за 4 дні звітного тижня акцій наторгували менш, ніж на 65 млн. грн.
При цьому торговельний обіг цінними паперами другого ешелону виявився знову набагато меншим, ніж торгівля "блакитними фішками", а частка торгів акціями індексного кошика ПФТС досягла 71,81%, при їхній ринковій частці на попередньому тижні в 79,27%.
З попередньої п'ятниці індексний кошик ПФТС втратив у вазі 17,52 пункту (-5,15%), а фондовий індикатор понизився з 340,41 індексних пункту на 17 квітня, до значення в 322,89 індексних пункту, станом на 23 квітня. Тижнем раніше індекс ПФТС виріс на 15,19% або 44,90 індексних пункту.
З початку тижня в ПФТС пройшли торги цінними паперами на 114,48 млн. грн., з яких 64,20 млн. грн. (56,08%) склала торгівля акціями.
Тижнем раніше обсяг торгів у ПФТС був деяким менше, досягши 112,04 млн. грн., з яких 98,11 млн. грн. або 87,57% від загальної торговельної маси біржі наторгували на ринку акцій.
За тиждень загальний попит на покупку акцій у ПФТС підвищився на 2 мільйони гривень, склавши 48,35 млн. грн. (+4,54%), а пропозиція на продаж акцій збільшилася до 64,03 млн. грн. (+0,69%).
Лідерами торгів на ринку акцій стали цінні папери ВАТ "Дніпроенерго".
З 21 по 23 квітня з акціями генеруючої компанії у ПФТС було проведено 7 угод на 18,32 млн. грн., а котирування в ПФТС мають вигляд: на покупку акцій - 650,0 грн. (+3,17%) за акцію, на продаж - 770,0 грн. (не змінилася за тиждень) за акцію. Остання угода пройшла за ціною 705,0 грн. (-0,70%) за одну акцію. Спред між котируваннями акцій емітента перебуває в діапазоні 18,46%.
Друге місце отримали цінні папери ще однієї генеруючої компанії - ВАТ "Західенерго" (обсяг торгів - 9,73 млн. грн.). З початку тижня з акціями енергокомпанії в ПФТС пройшло 12 угод, а котирування мають вигляд: на покупку акцій - 327,25 грн. (-2,31%), на продаж - 340,0 грн. (-1,59%). Остання угода була проведена за ціною 335,0 грн. (-1,03%) за одну акцію. Спред між кращими котируваннями досяг 3,90%.
Третіми стали цінні папери ВАТ "Українська автомобільна корпорація" (обсяг торгів - 6,19 млн. грн.). За тиждень із акціями даного підприємства в торговельній системі відбулося 8 угод, а котирування в ПФТС мають вигляд: на покупку акцій - 60,0 грн. (-14,29%), на продаж - 100,0 грн. (+5,26%) за акцію. Остання угода укладена за ціною 99,50 грн. (+57,94%) за одну акцію. Спред між котируваннями акцій становить 66,67%
На ринку корпоративних облігацій сукупний попит на покупку корпоративних бондів за тиждень збільшився на 0,55 млн. грн., склавши 342,80 млн. грн. (+0,16%), а загальна пропозиція на продаж підвищилася до 108,13 млн. грн. (+5,98%).
Лідерами тижня серед корпоративних боргових паперів стали облігації компаній "ТОВ "Компанія з торгівлі" (серія А) (обсяг торгів - 40,37 млн. грн.), "Будівельна фірма" (серія А) (обсяг торгів - 4,10 млн. грн.) і "Бізнес-центр Примор'я" (серія А) (обсяг торгів - 2,10 млн. грн.).
На ринку ОВДП протягом тижня торги пройшли на 0,61 млн. грн.
У ПФТС за тиждень пропозиція на продаж держпаперів підвищилася на 3,80% до 17,46 млн. грн., а попит на покупку досяг 22,01 млн. грн. (+4,07%).
Серед держпаперів торгувалися ОВДП зі строком погашення 30.12.2009 р. (обсяг торгів - 0,35 млн. грн.) і ОВДП зі строком погашення 23.06.2010 р. (обсяг торгів - 0,26 млн. грн.).
На ринку облігацій муніципалітетів за тиждень попит на покупку підвищився до 0,57 млн. грн. (+3,64%), а пропозиція на їхній продаж виросла на 5,32%, склавши 1,98 млн. грн.
Торги протягом тижня облігаціями міських рад у ПФТС не проводилися.
За видами цінних паперів, що торгуються у ПФТС тижневе лідерство зберіг за собою ринок акцій.
Протягом тижня акцій емітентів наторгували на 64,20 млн. грн. (56,08% - від усього тижневого обігу біржі). Попереднього тижня торгівля акціями досягла 98,11 млн. грн. або 87,57% від сукупного торговельного обігу ПФТС.
На другому місці залишається ринок корпоративних облігацій.
За тиждень торги бондами корпорацій пройшли на суму 49,67 млн. грн., а їхня частка в загальній структурі торгів ПФТС збільшилася до 43,39%. Минулого тижня корпоративних облігацій у ПФТС наторгували на 11,59 млн. грн., а їхня частка в загальних обігах біржі була 10,34%.
Третій рядок тижневого рейтингу торгів знову отримав ринок державних паперів.
На ринку ОВДП торги склали 0,61 млн. грн., а їхня частка в загальній структурі торгів ПФТС зайняла 0,53%. Тижнем раніше торговельний обіг на ринку держпаперів пройшов на 2,3 млрд. грн. або 2,06% від загального торговельного обігу біржі.
Торгів на ринку муніципальних бондів поточного тижня не було. Минулого тижня торги муніципальними облігаціями пройшли на 35,76 тис. грн. або 0,03% від тижневого обігу ПФТС.
З початку року індекс ПФТС виріс на 21,47 пункту або 7,12%, піднявшись із оцінки в 301,42 індексних пункту на 30 грудня 2008 року, до значення в 322,89 індексних пункту, станом на 23 квітня 2009 року.
Таблиця 1. Структура торгів цінними паперами в ПФТС (21.04.09- 23.04.09)*
Таблиця 2. Зміна котирувань за "блакитними фішками" за період (17.04.09 - 23.04.09)
У лідери тижня зі зростання котирувань ціни на покупку акцій серед представників індексного кошика ПФТС із урахуванням проведених угод можна поставити акції ВАТ "Крюківський вагонобудівний завод", ВАТ "Укртелеком" і ВАТ "Сумське машинобудівне НВО ім. Фрунзе".
До закінчення тижня ціна на покупку акцій ВАТ "Крюківський вагонобудівний завод" підвищилася на 21,21%, склавши 10,0 грн. за акцію, на продаж виросла на 6,12%, склавши 10,40 грн. за акцію, остання угода з акціями заводу була проведена за ціною 10,0 грн. (+20,48%) за одну акцію. З початку тижня з акціями емітента відбулося 6 угод на 0,136 млн. грн. Спред між котируваннями становить 4,0%.
На другому місці перебувають цінні папери ВАТ "Укртелеком". Кращі біржові котирування акцій емітента в ПФТС на 23 квітня мали вигляд: на покупку акцій - 0,293 грн. (+4,64%), на продаж - 0,304 грн. (-7,74%) за акцію, остання угода була проведена за ціною 0,295 грн. (-6,35%) за одну акцію. Протягом тижня з акціями телекомунікаційної компанії пройшло 5 угод на 0,18 млн. грн. Спред між котируваннями акцій досяг 3,75%.
Замикають ТОП-3 тижні серед "блакитних фішок" ПФТС, цінні папери ВАТ "Сумське машинобудівне НВО ім. Фрунзе". Кращі котирування акцій даного підприємства в ПФТС до кінця тижня склали: на покупку акцій - 22,0 грн. (+4,27%), на продаж - 22,75 грн. (-3,19%) за акцію. Остання угода була укладена за ціною 22,70 грн. (+0,89%) за одну акцію. Спред між котируваннями акцій перебуває в діапазоні 3,41%. З 21 по 23 квітня з акціями емітента були проведені 5 угод на 0,13 млн. грн.
Аутсайдерами тижня серед цінних паперів індексного кошика ПФТС стали акції ВАТ "Нижньодніпровський трубопрокатний завод".
Кращі котирування акцій емітента до закінчення тижня мали вигляд: на покупку - 8,0 грн. (-15,79%) за акцію, на продаж - 11,15 грн. (-3,46%), остання угода пройшла за ціною 10,0 (-4,76%) за одну акцію. З початку тижня з акціями трубопрокатного заводу була проведена єдина угода на суму 0,22 млн. грн. Спред між котируваннями акцій становить 39,38%.
Олег Морква, Генеральний директор ККА "ІНЕКО-ІНВЕСТ"
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас