Левоподібний — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Левоподібний

1345
За цей час він встиг написати книгу про себе, випустити CD з піснями у власному виконанні та заслужити прізвисько Льоня-Космос.
Після перемоги Леоніда Черновецького на виборах київського мера у 2006 р. дії столичної влади перестали цікавити винятково киян. Жителі інших міст України, увірувавши, що Києвом керує ненормальний, почали сприймати столичні новини як гумористичне шоу.
Але "ВД" вважає, що це лише тло. Дії Леоніда Черновецького чіткі, стратегія прозора: концентрація влади, контроль над грошовими потоками і задобрювання активного електорату. За три роки йому майже вдалося досягти своїх основних цілей: київська вертикаль влади будується ударними темпами.
"Хто мер сьогодні? Я, точно я. А хто був до мене? По-моєму, нікого не було"*
Як засвідчив аналіз "ВД", за три роки роботи на посаді київського градоначальника Леонід Черновецький виступив з 53 ініціативами, половина з яких прийняла форму рішень Київради, розпоряджень мера або хоча б проектів рішень, розроблених комітетами КМДА. Взагалі ж, сам київський мер навряд чи розраховував на те, що його ідеї додаткового податку на підприємства, де працюють холостяки, або податку на репетиторство стануть реальністю.
Але якщо взяти, приміром, взаємини з районною владою, тут всі дії мера логічні і послідовні. У 2006 р. секретареві Київради Олесю Довгому вдалося створити промерську більшість у Київраді, але в деяких районних радах більшість була створена без участі Блоку Черновецького. Мер не став вести з ними "паперову війну", він відразу перейшов до ефективної тактики примуса районної влади гривнею. Початок їй поклало рішення Київради "Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві", прийняте в червні 2007 р.
Найбільш ліквідний бізнес комунальних підприємств передавався з районного рівня на міський. Повоювавши до весни 2008 р., районна влада погодилася з неминучим - і передала свої денні паркувальні майданчики у ведення КП "Київтранс-парк-сервіс". Обіцяного збільшення паркувальних зборів до 50 тис. грн. щомісяця не відбулося - наприклад, у Голосіївському районі сума відрахувань у районний бюджет зросла лише на 1512 грн., хоча сама вартість паркувальних послуг підвищилася в три-десять разів.
Однак у липні і листопаді 2008 р. Київрада прийняла ще два рішення, що вибивають з-під ніг районів стілець економічної самостійності, позбавивши районну владу права стягувати кошти за оренду землі при установці МАФів. Уже в поточному році київська влада створила КП "Київські ринки", що у перспективі позбавить бюджети районів такого джерела доходів, як ринковий збір. Можна згадати і нещодавній конкурс на визначення операторів з вивезення сміття в кожному районі. Його проводило управління КМДА, а формалізувати відносини з переможцями конкурсів і укласти з ними договори доручено місцевій владі. Тим самим київська влада дає зрозуміти: при бажанні повноваження районних колег зведуть до рівня простого виконавця рішень Київради і розпоряджень мера.
Опитування "ВД" засвідчило, що в поточному році районна влада залишилася без дотацій з боку міста. Але при цьому найменш перекірливим з них щодо ініціатив Київради були збільшені нормативні відрахування від доходів фізичних осіб. Наприклад, у Подільському районі цей показник збільшився на 12%, а в "опозиційному" Дарницькому - навпаки, зменшився на 5%. Але ж доходи від податків з фізичних осіб і надходження від земельного збору становлять у середньому 70% дохідної частини районних бюджетів. Але із земельною рентою також можливі маніпуляції, адже вона прямо залежить від оцінної вартості землі, а її затверджує місто. Отож, в Оболонському районі вона цього року збільшилася втричі, а в Подільському - тільки на 5%.
Позбавляючи районну владу економічної самостійності, Леонід Черновецький повністю підпорядкував її собі. При цьому він лише зрідка вдавався до прямих атак. До них можна віднести звертання до Віктора Ющенка із проханням звільнити глав трьох районних адміністрацій (що й було зроблено президентом у грудні 2007 р.), а також проект рішення Київради про скорочення районів у місті з десяти до п'яти (у серпні 2008 р. застряг у профільній комісії Київради).
"А мера Києва ви любите?"
Концентрація влади в місті ґрунтується на контролі над районами і жорстким припиненням спроб Кабміну, Секретаріату президента і Верховної Ради впливати на роботу київських чиновників. При цьому мер користується плутаниною, воюючи по черзі то з Кабміном, то із Секретаріатом президента, але ніколи не вступаючи в словесні перепалки з їхніми керівниками. А коли такі все ж виникають - із властивою йому безпосередністю перетворює все на жарт. Так, осінній конфлікт із Юлією Тимошенко в 2008 р. закінчився великою промовою мера про християнську любов до прем'єр-міністра.
А лютнева війна із Секретаріатом президента, коли Віктор Ющенко тричі скасовував розпорядження Черновецького про підвищення тарифів на ЖКП для юридичних осіб, а мер тричі видавав нові, завершилася заявою голови КМДА, що глава Секретаріату "став загрозою національній безпеці". І буквально через два дні Київрада ухвалює рішення щодо виділення 11 га землі у Феофанії під будівництво Всеукраїнського центру здоров'я матері та дитини (проект "Дитяча лікарня майбутнього", який курирує дружина президента Катерина Чумаченко).
На тлі мерської риторики неначе непоміченими залишаються факти зазіхань Київради на повноваження державних органів. Так, у Києві вже два роки штрафи за вирубку дерев збирає не Держекоінспекція Мінприроди, а КП "Київзеленбуд", а в січні депутати Київради передали всю прибережну територію в Києві ДКП "Плесо", у числі якої виявилася і територія, підвідомча Мінтрансу. І якщо введення додаткових платних послуг (крім зазначених у постанові Кабміну) у київських лікарнях і поліклініках Леоніду Черновецькому не зійшло з рук, то вищезгадані ініціативи - цілком.
Зняти Леоніда Черновецького з посади ані президент, ані прем'єр-міністр не можуть. Теоретично це могла б зробити Київрада, але для цього необхідно, щоб за рішення про його відставку проголосували 80 депутатів з 120. При цьому лише Блок Черновецького має в Київраді 43 депутата, що автоматично робить витівку з перевиборами мера марною.
"Я - нормальний"
Однак у березні 2010 р. відбудуться нові вибори до Київради, і немає гарантії, що в них у Леоніда Черновецького буде більшість. Тому вже зараз мер робить все можливе, щоб послабити контроль над міськими фінансами з боку Київради.
Для цього міська влада збільшує кількість комунальних підприємств. За інформацією "ВД", у січні цього року в управліннях КМДА розроблялися плани щодо створення 200 нових КП. Щорічно з'являється безліч подібних ініціатив: КП "Дві обручки", що об'єднує всіх працюючих на весіллях фотографів і операторів, КП "Підлітковий клуб", що курирує позашкільні заняття з дітьми, КП "Київські ринки", куратор стихійних базарів столиці, комунальні підприємства шиномонтажу, автомийки, АЗС...
На даний момент ситуація така, що всі діючі 58 КП - збиткові, але їхня робота дозволяє створювати паралельний бюджет, у який ідуть відповідні відрахування.
Створюючи КП "Кращий будинок", що взяло б під опіку незаможних пенсіонерів-власників нерухомості, Леонід Черновецький обіцяв, що за "сто доларів на місяць бабусь будуть годувати бананами і ананасами". Але в підсумку вартість утримання одного городянина в пансіонаті в Пущі-Водиці, за даними фракції БЮТ у Київраді, буде обходитися в 12 тис. грн. щомісяця. Відбити такі гроші можна не орендою, а лише продажем квартири. І заробить на цьому КП "Кращий будинок".
Також київський градоначальник ініціював зміну системи керування і фінансування столичної охорони здоров'я. Тепер відбувається централізація коштів на рівні Головного управління охорони здоров'я при КМДА. Воно розподіляє кошти між столичними клініками через три територіальні об'єднання - "Лівобережне", "Либідське" і "Старокиївське". Районні управління охорони здоров'я просто ліквідовані. Це дозволяє мерові "спускати зверху" ініціативи щодо збору клініками коштів при наданні платних послуг.
"Київ - це не моє і не ваше. Це головне місто України"
Леонід Черновецький прекрасно вивчив особливості муніципальних виборів. 34% голосів, що зробили його мером у 2006 р., цілком здатні забезпечити йому мерське крісло і у березні 2010-го. Тому необов'язково догоджати всім категоріям киян. Аналізуючи, кому в українській столиці за Черновецького жити добре, "ВД" з'ясувала, що нинішній градоначальник не вважає своїм електоратом: студентів (жодного разу не фігурували в числі категорій громадян, на які поширюються пільги, а комунальні навчальні заклади, навпаки, пропонувалися до продажу); представників малого і середнього бізнесу (для них були збільшені місцеві податки і збори, а всі взаємини із владою були замкнуті або на управліннях КМДА, або на міських КП); працівників - мігрантів із передмість і що постійно мешкають у Києві жителів інших міст (ініціативи щодо введення "карти киянина", збір за в'їзд у столицю транзитного транспорту).
Та й просто середній клас, що попадав у число тих 10% киян, які живуть в "елітних будинках". У лютому 2009 р. одержав розголос проект розпорядження КМДА, відповідно до якого додатковим податком обкладали такі предмети розкоші, як засклені балкони, кондиціонери і супутникові антени. Також планувалося, що жителі "елітних будинків" будуть платити за послуги ЖКГ у два-десять разів більше.
Але бажання мера оподаткувати геть усе жодного разу не торкнулося його головного електорату - пенсіонерів і бюджетників. Навпаки, збільшення плати за проїзд у комунальному транспорті збіглося із введенням безплатного проїзду в метрополітені для пенсіонерів. Рішення Київради про підвищення цін на хліб в 1,8 рази - із запуском проекту "соціальних магазинів", для чого вкотре "викрутили руки" малому бізнесу, адже торгувати зі знижками в добровільно-примусово змушували власників продуктових МАФів. Пенсіонерів не торкнулися ініціативи мера щодо введення платного в'їзду на цвинтарі, нові тарифи на ритуальні, медичні послуги або послуги ЖКГ.
Великий бізнес - ще одне можливе джерело підтримки Леоніда Черновецького. Незважаючи на зростання тарифів на одержання дозвільної документації для ведення бізнесу в Києві, сам процес спростився. Приміром, тепер забудовникам не потрібно одержувати в районної влади дозвіл на будівництво. Нові правила розміщення МАФів у Києві вигідні саме тим, у кого таких кіосків багато і які за принципом "єдиного вікна" оформлять дозволи на установку об'єктів у міських органах влади. Та й сам процес землевідведення за Леоніда Черновецького спростився, досить згадати хоча б сесію Київради 1 жовтня 2007 р., коли було роздано 3% міської землі. І хоча з того часу суд скасував низку рішень, суті це не змінює. За три роки перебування Леоніда Черновецкого на посаді столичного голови було видано 590 земельних ділянок.
Перешкодити Леоніду Черновецькому в реалізації стратегії керування Києвом може тільки економічна криза. В умовах, коли 70% доходів київського бюджету йде в державний бюджет, київському мерові складно гарантувати виконання соціальних програм. Бюджетна діра на 10 млрд грн. породжує проблеми із забезпеченням саме тих категорій, які здатні принести Леоніду Черновецькому перемогу на наступних виборах.
За словами Анатолія Голубченка, в. о. голови КМДА, заборгованість із зарплати в Києві становить 120 млн грн. Учителі і медики втратили столичні надбавки. А збитки в міському ЖКГ, за даними Тамари Костюк, голови Профспілкового комітету працівників ЖКГ м. Києва, у 2009 р. складуть 2 млрд грн. У цих умовах Леоніду Черновецькому не залишається нічого іншого, крім як вишукувати все нові джерела поповнення міської скарбниці. В умовах, коли всі можливості введення місцевих податків і зборів вичерпані, таким може стати розпродаж столичних КП. І хоча для приватизації нині далеко не найкращий час, київський мер, що продав у лютому 2008 р. на піку цін Правекс-Банк італійській Intesa Sanpaolo, цілком може взяти якщо не якістю, то кількістю.
*Всі підзаголовки в тексті є цитатами Л. Черновецького
Олексій Євлах, глава постійної комісії з питань земельних відносин, містобудування і архітектури Київради, фракція Блоку Черновецького
- За три роки роботи Леоніда Черновецького відбулася переорієнтація бюджету убік великомасштабних соціальних програм. Київ став єдиним містом у країні, що змогло увести муніципальні доплати працівникам бюджетної сфери і пенсіонерам. Бюджет міста виріс за три роки в кілька разів.
Влада стала відкритою, і зараз будь-який журналіст може прийти на засідання земельної комісії, а сесії транслюються в прямому ефірі. Уведено земельні аукціони, тим самим основний актив міста почав ефективно працювати.
Пустої (орендованої на десятиліття) і недоглянутої землі практично немає, навіть якщо на землі нічого не будують, то за неї однаково платять і зобов'язані утримувати її в доглянутому стані. Ми підвищили грошову оцінку землі, змусили всіх подивитися на неї та інші активи міста як на ресурс розвитку громади. Що ж до ініціатив мера з наповнення бюджету, то жодна з них не є унікальною, вони вже існують у багатьох європейських столицях.
Віталій Кличко, депутат Київради, глава фракції Блоку Віталія Кличка
- Кращою оцінкою діяльності нинішнього мера і його команд є протести вчителів, лікарів, транспортників і підприємців. Коли таке було, щоб представники малого бізнесу і бюджетники виступали єдиним фронтом проти міської влади?
Підприємці згортають свій бізнес, люди залишаються без роботи, а в бюджет міста не надходять кошти. Тільки за перші два місяці доходи столичної скарбниці порівняно з аналогічним періодом минулого року зменшилися більш ніж на 400 млн грн.
А це означає, що недоодержали вчителі, лікарі, пенсіонери. Стратегія Леоніда Черновецького всім зрозуміла: задовольнити апетити прихильників, час від часу підгодовуючи основний електорат. Але навіть ті верстви населення, про які завжди необхідно піклуватися в першу чергу, сьогодні страждають від його "уваги". І діти, з яких він хоче брати гроші за заняття в секціях, і підприємці, які тікають із міста від столичних поборів, і буквально, що виживають у нинішніх умовах учителі, і лікарі. А чиновники в цей час купують блокатори коліс і встановлюють камери відеоспостереження в метро.
Ініціативи Черновецького щодо наповнення міськбюджету
підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги в півтора-три рази;
підвищення тарифів на проїзд у комунальному транспорті;
введення платної медицини в поліклініках;
введення плати за в'їзд у Київ для іногородніх автомобілів;
введення платного в'їзду на територію цвинтарів; спроба монополізувати сферу ритуальних послуг муніципальними структурами, витіснивши приватних підприємців;
збільшення тарифів за одержання ділянки на цвинтар;
введення плати за торгівлю на стихійних ринках;
залучення колекторських компаній до стягнення боргів за послуги ЖКГ;
переселення мешканців, що мають борги за ЖКП, у житло меншої площі;
переселення мешканців перших поверхів у квартири на верхніх поверхах і здача приміщень, що звільнилися, в оренду під офіси і магазини;
передача спортивних майданчиків з районної власності в комунальну з наступною орендою контрольованими мерією підприємствами;
перепис будинків з великою кількістю супутникових "тарілок" для можливого підвищення тарифів.
Головні обіцянки, що зазначалися в передвиборній програмі Черновецького "Благополуччя - киянам, а не політикам"
Найдешевший хліб
Найнижчі тарифи на послуги ЖКГ
Найдешевший транспорт
100%-і доплати вчителям і лікарям
Забезпечення соціальним житлом всіх черговиків.
Наталія Ковалевська, Олександр Власенко, Юлія Піхновська, Остап Степанюк
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас