Лежачи на дивані — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Лежачи на дивані

1867
У 2009 році кількість туристів в Україні зменшиться майже на 40%. Більше за інших постраждають компанії, які спеціалізуються на виїзному туризмі.
У 2009-му - вперше за останні шість років - кількість туристів у світі скоротиться щонайменше на 2%, або на 16 млн осіб, - прогнозує Світова туристична організація (UNWTO).
З першими проблемами світова індустрія туризму зіштовхнулася восени минулого року. Якщо в докризовому 2007-му кількість міжнародних мандрівників зросла на 6,6%, то у 2008-му приріст сягнув лише 2% (загалом за кордоном відпочили 924 млн туристів).
Турпотік почав скорочуватися в ІІ півріччі минулого року, коли більшість розвинених країн вступили в рецесію. При цьому в UNWTO визнають, що падіння може виявитися набагато значнішим. "Падіння в 2% може збільшитися через невідому природу цієї кризи", - заявив генсек UNWTO Талеб Ріфаї.
У найближчі три-п’ять років світова індустрія туризму може втратити до 15–20% докризового обороту. "Туристи частіше вдаватимуться до послуг дешевих компаній, вибиратимуть поїздки на невеликі відстані та скорочуватимуть строки відпочинку", - коментує помічник генерального секретаря UNWTO Джеффрі Ліпмен. За прогнозами експертів, спад в індустрії триватиме до 2011–2012 років.
Утім, довгостроковий прогноз UNWTO досить оптимістичний: вже до 2020 року туристичний сектор обслуговуватиме 1,6 млрд людей щороку, оскільки, як очікують експерти організації, туристична галузь активніше за інших відновлюватиметься після кризи.
"Не нужен мне берег турецкий"
В Україні, яка постраждала від світової фінансової кризи сильніше за розвинені країни, туристичний потік скоротиться значніше за середньосвітові показники. За прогнозом директора мережі турагенцій "Галопом по Європах" Тараса Демури, у 2009-му всі сегменти українського туристичного ринку в цілому втратять приблизно 40%.
Наприклад, якщо у 2008 році, за підрахунками експерта, путівки придбали близько 1,5 млн українців, то за весь 2009-й буде продано менш ніж 1 млн турів. Першими постраждають оператори виїзного туризму. Торік їхня виручка перевищила 6 млрд грн (70–75% усього обороту українського турринку). Цього року цей показник може впасти приблизно до 4–5 млрд грн. "Попит на травневі тури в нашій агенції впав на 10–20%, у середньому по ринку - майже вдвічі, - коментує генеральний директор туристичної компанії "Феєрія" Ігор Захаренко. - Рік тому наприкінці березня багато груп уже були набрані, зараз - ні".
Змінилася і структура попиту - майже перестали користуватися попитом тури середнього цінового сегмента. "Якщо раніше в нас було три категорії клієнтів - зі скромними запитами, середній клас і відпочивальники "по-багатому", то сьогодні залишилося лише дві: "дуже скромно" і "ціна не цікавить", - ділиться враженнями Ігор Короленко, директор туристичної компанії "Загорье".
Кількість поїздок скорочується переважно на масових напрямках, і відбувається це за рахунок випадкових туристів, а не затятих мандрівників. Співвітчизники, які звикли відпочивати за межами України, уже давно - і не раз - побували і в Єгипті, і в Туреччині, і в країнах Європи. "Такі мандрівники зазвичай цікавляться країнами, які ще не відвідували. Тому ми, приміром, без особливих зусиль набрали групу до Швейцарії, Франції - а це тури від $1 тис. А ось доступнішу Чехію зараз запитують менше", - розповідає Ігор Захаренко.
На внутрішньому ринку, як і раніше, затребувані дорогі поїздки - українська еліта й далі подорожує на широку ногу. "Як і до кризи, користуються популярністю дорогі тури на екзотичні острови: Сейшели, Мальдіви, Балі, Маврикій, - коментує генеральний директор туристичної компанії "Оріон-Інтур" Наталія Новосад. - Особливо популярний цієї весни 10-денний травневий тур до Еміратів, вартість якого перевищує $3 тис. на одного".
Українці із середнім доходом переключилися на доступний відпочинок. Хоча кількість туристів цього року і не дотягує до торішніх показників, у багатьох агенціях відзначають досить високий попит на тури до Єгипту та Туреччини. "У березні або в середині квітня при бронюванні номера в турецькому готелі на травень можна було отримати знижку до 50%, - пояснює Наталія Новосад. - У результаті вартість тижневого авіатуру з розміщенням у чотири- або п’ятизірковому готелі з харчуванням за системою "все включено", стартувала з $500".
Утім, нинішнім цінам далеко до торішніх, коли гарячі путівки на травневі свята продавалися за собівартістю. "У І половині 2008 року можна було на тиждень з’їздити до Єгипту (5-зірковий готель із системою харчування "все включено") за $250–300, до Туреччини - за $350–400, - згадує Наталія Новосад. - Цього року таких цін на популярні маршрути не буде. Кількість чартерних рейсів за основними масовими напрямками - Єгипет і Туреччина - різко скоротилася. Якщо торік здійснювалося кілька рейсів на день, то зараз - кілька на тиждень. Тому, якщо раніше в агенцій залишалися нерозпроданими квитки, то сьогодні їх просто немає".
Не буде цього року великих знижок і на гарячі європейські тури. Розцінки на відпочинок у країнах Європи і так знизилися в доларовому еквіваленті. За словами експертів, на регулярні рейси до Європи авіакомпанії пропонують знижки до 30%. На 20% впала вартість проживання в готелях Угорщини, Чехії, Франції. Але напливу клієнтів все одно немає, і туркомпанії скорочують кількість заброньованих номерів і чартерів.
Падіння попиту на травневі тури учасники ринку пояснюють і тим, що багато потенційних туристів до останнього чекають гарячих пропозицій. Проте гендиректор Феєрії Ігор Захаренко попереджає, що ці очікування марні, за півціни цієї весни нікуди не виїдеш.
Welcome to Ukraine
Голова державної служби туризму і курортів України Анатолій Пахля вважає, що під час кризи українці більше подорожуватимуть всередині країни. "Економічна ситуація приведе до сплеску внутрішнього туризму, - погоджується Наталія Новосад. - Це показав зимовий попит на тури в Буковель - у нас він збільшився на 40%. Улітку наплив туристів у Крим, Одесу, на Азовське море також буде значнішим, ніж у минулі роки".
Логіка в такому прогнозі є: з першого погляду, падіння доходів зробить переліт за кордон недоступним для багатьох українців. Але, приміром, заступник міністра туризму АРК Ігор Котляр, навпаки, очікує, що цього року кримські курорти недорахуються 20–30% українських туристів, які віддадуть перевагу Болгарії, Туреччині й навіть Іспанії. Основний фактор - висока вартість проживання в місцевих готелях, які до літа, на думку заступника міністра, підвищать тарифи ще на 20%, хоча європейські колеги кримських готельєрів навпаки знизили ціни на 20–30%.
Не виключено, що після провальних сезонів 2009–2010 років, власники українських готелів наслідують приклад європейців. Але туроператори вважають це малоймовірним. Для того, щоб рентабельно працювали десятки українських чотири- і п’ятизіркових готелів і здравниць у Криму і в Карпатах, досить уже наявних постійних і заможних клієнтів-українців. На думку туроператорів, власники вітчизняних готелів не робитимуть ставку на масовий туризм, відтак і тарифна конкуренція з колегами з Європи або країн Середземномор’я їм не потрібна.
Ще сумнівнішим є майбутнє в’їзного туризму. З одного боку, після девальвації національної валюти Україна теоретично стала привабливішою для іноземних туристів - вартість туру для європейців знизилася майже вдвічі. З іншого боку - розвиток в’їзного туризму стримує відсутність інфраструктури - автодоріг й аеропортів з європейським рівнем сервісу. У підсумку, головними іноземними туристами, як і раніше, будуть росіяни, частина яких, проте, не приїде до Криму, оскільки можливостей відпочити на чорноморському узбережжі РФ з кожним роком чимдалі більшає.
За останні п’ять років частка іноземних туристів в Україні впала з 22% до 15% загального турпотоку. Але й ця статистика не відображає реальності: справжніх відпочиваючих серед 1,2 млн іноземців, які відвідали минулого року Україну, значно менше. З 2005 року для більшості країн світу - ЄС, США, Канади та Японії - в Україні діє безвізовий режим. І громадяни інших країн дедалі частіше використовують територію України як транзитну для подальших подорожей країнами СНД і Східної Європи.
Криза підірве й переформатує туристичну галузь, а пожвавлення ринку відбудеться не раніше 2011–2012 року, коли в’їзний турпотік збільшиться у зв’язку з майбутнім проведенням чемпіонату Європи з футболу.
Вікно в Європу...
Наприкінці березня Європарламент схвалив нововведення, відповідно до якого для отримання шенгенської візи необхідно здавати відбитки пальців обох рук і фотографуватися безпосередньо в посольстві або консульстві (система вже працює в представництвах Великої Британії та США).
З 2010-го відбитки й фотографії стануть обов’язковими для всіх країн, що не входять до ЄС. Чи доведеться доплачувати за цю послугу, і як зміняться строки отримання віз - поки що невідомо. А ось і без того великі черги в консульств неминуче збільшаться. За запевненнями чиновників Євросоюзу, процедура займає не більш ніж 5 хвилин, але якщо зараз оформлення віз до деяких країн ЄС туристичні компанії беруть на себе і туристам з’являтися в консульствах необов’язково, то у разі введення нових візових правил, явка буде обов’язковою.
…й Україну
У відповідь на візові нововведення Євросоюзу голова Секретаріату президента України Віктор Балога заявив про готовність України відновити візовий режим для громадян країн ЄС, що був скасований 2005 року. Таким чином, влада має намір висловити невдоволення тим, що з боку європейських держав не відбулося відповідного спрощення в’їзду для громадян України. Угода України та Євросоюзу про спрощений порядок оформлення віз є формальним документом, стверджує Віктор Балога. Також, за повідомленням МЗС України, у країні ведеться робота над впровадженням системи біометричної інформації при оформленні віз іноземцям.
ЕКСПЕРТиза
Ігор Короленко, директор туристичної компанії "Загорье":
Як туристичний ринок України пережив нинішній новорічний сезон?
- Кількість наших клієнтів скоротилася приблизно на 15–20%. Загалом на зимовому турпотоці криза позначилася не сильно. По-перше, у жовтні ще не всі повірили, що це криза і вона надовго. По-друге, новорічні тури на 50% оплачувалися в серпні-вересні, коли ситуація ще була стабільною. По-третє, багато хто витрачав на відпочинок гроші, відкладені заздалегідь.
Як розкуповують травневі тури?
- Порівняно з минулим роком попит впав на чверть, виручка приблизно на 10%. Активніша, як завжди, категорія заможних туристів, для яких ціна не має значення - місця на Сейшели та в Дубаї в постійному дефіциті. Менше почали запитувати екскурсійну Європу, більше просто пляж - Туреччина, Туніс, Єгипет. Після важкої зими людям хочеться тиші й тепла. Клієнти рівня "дуже скромно" про травневі свята довго взагалі не думали.
Припускаєте, що вони почнуть їздити Україною?
- Так. На Париж та Анталію грошей бракує, а рухатися хочеться - ось і будемо вивчати Батьківщину. Тим більше, що в нас справді є що подивитися.
Нерозвинена інфраструктура не гальмуватиме розвиток внутрішнього туризму?
- Не думаю. Тут головну роль відіграє ціновий фактор. З одного боку, європейські готелі йдуть на хитрощі на кшталт: оплати п’ять - живи сім ночей. а з іншого - навіть якщо гарний готель у Хорватії виявиться дешевше від кримського, то до Хорватії ще дістатися треба.
Який різновид туризму - подієвий, оздоровчий, діловий, корпоративний тощо - найперспективніший?
- Швидше за все, піде вгору оздоровчий сегмент. У нинішніх стресових умовах багато хто хоче поправити здоров’я. Діловий туризм має протриматися: відрядження й семінари поки що ніхто не скасовував - навіть в умовах кризи. А ось поїздку на концерт або якусь іншу подію за браку грошей запросто можна замінити телевізором та інтернетом.
Але найбільше попит впаде на incentive-тури (з англ. - "заохочувальний": програми, спрямовані на мотивацію працівників, партнерів і постійних клієнтів. - Прим. Контрактів) - сьогодні ніхто не хоче й не може платити за надмірності.
Чи скоротиться кількість подорожуючих українців у 2009-му?
- Гадаю, що на травневі свята кількість поїздок за кордон впаде порівняно з минулим роком на 20–30%, влітку - до 40%. Криза ще не досягла свого піку. А туризм - сегмент, який раніше за інші індустрії потрапляє у кризу і найпізніше виходить із неї.
Ігор Захаренко, генеральний директор туристичної компанії "Феєрія":
Чи позначилася криза на активності українських туристів під час новорічних свят?
- Так. Ми обслужили приблизно ту саму кількість туристів, що й роком раніше, хоча розраховували на дворазове збільшення. Зараз ситуація почала відновлюватися - кількість заявок хай повільно, але знову зростає, уже оплачені путівки на липень, серпень і навіть вересень.
Як змінився попит на травневі тури?
- Клієнти вибирають дешевші поїздки. Ті, хто до кризи їздив у дуже дорогі тури, тепер цікавляться путівками середньої цінової категорії.
Приблизно удвічі скоротився попит на Туреччину та Єгипет. Нових клієнтів в агенцій майже немає - люди, які дозволяли собі раз на кілька років з’їздити на недорогий курорт, тепер сидять удома. А постійним клієнтам Анталія та Червоне море нецікаві - вони не раз там бували.
Падіння платоспроможності українців може призвести до сплеску внутрішнього туризму?
- Україною почали подорожувати більше. І не треба витрачати час і гроші на відкриття віз, і в Карпатах до квітня півметра снігу лежить. Але буму внутрішнього туризму найближчими роками не буде. Туризм - це позитивні емоції. А які позитивні емоції можна отримати на наших вбитих дорогах? Я недавно їхав з Києва до Запоріжжя - мало машину не вбив. Це не подорож, а катування.
З початком кризи українцям стало простіше відкривати візи чи навпаки?
- Це залежить від консульства. Наприклад, при оформленні віз до Норвегії, Голландії, Австрії, Польщі, Угорщини або Чехії не виникає жодних проблем. А ось до Іспанії ми навіть скасували всі групові тури - у відмовах цього консульства немає ніякої логіки. Зараз основна проблема при відкритті візи - наявність банківського рахунку. Які рахунки можуть бути в нинішніх умовах? Багато зарплат переведені в конверти. І якщо одних влаштовує історія банківського рахунку піврічної-річної давнини, то інші й далі вимагають виписку про його поточний стан.
Як скоротиться турпотік до кінця 2009 року?
- Загалом по ринку падіння може досягти 50%. Основний відплив клієнтів припаде на невеликі туристичні компанії. Ми цього року розраховуємо зберегти показники на рівні минулого року. Хоча в докризові часи наша компанія щороку збільшувала кількість клієнтів у 1,5–2,5 разу.
Ірина Перевозченко
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас