Підсумки саміту G20 — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Підсумки саміту G20

Казна та Політика
2184
Лідери країни Групи двадцяти на саміті у Лондоні погодили пакет заходів щодо підтримки світової економіки на загальну суму $1,1 трлн. Також у підсумковому комюніке саміту зафіксовані рішення, які повинні стати основою для нової системи глобального фінансового регулювання.
Гроші
Відповідно до тексту підсумкового комюніке, лідери G20 схвалили збільшення ресурсів Міжнародного валютного фонду на $500 млрд - з $250 млрд до $750 млрд (зокрема $250 млрд - у формі негайного фінансування від країн-учасниць).
Раніше джерело в російській делегації повідомило "Інтерфаксу", що участь у цьому механізмі буде добровільною. "Передбачається кілька опцій фінансування, кожна країна зможе вибрати для себе потрібний варіант", - сказав він.
Зокрема, Китай планує купувати облігації МВФ, Росію також улаштовує варіант облігацій.
Рішення про ринкові запозичення МВФ "якщо буде потреба" зазначене у підсумковому комюніке. Передбачається, що облігації матимуть найвищий кредитний рейтинг і країни зможуть розміщати в них свої резерви. Обсяг випуску паперів у комюніке, як і передбачалося, не зафіксований.
У підсумкове комюніке, як і планувалося, також увійшло рішення про розміщення 250 млрд SDR ($373 млрд) серед акціонерів МВФ. Із цієї суми $100 млрд будуть спрямовані на emerging markets і у країни, що розвиваються.
SDR - спеціальні права запозичення, створені МВФ в 1969 році для підтримки резервів країн-акціонерів фонду. Вони розподіляються між країнами відповідно до їх квоти у фонді. SDR також служать одиницею розрахунків МВФ і деяких інших міжнародних організацій.
Як відзначало раніше джерело у делегації РФ, це поповнить світову ліквідність, а країни при цьому одержать можливість більш гнучко управляти своїми коштами.
Країни при необхідності зможуть взяти у МВФ кошти на суму, еквівалентну отриманим SDR, при цьому за користування цими грішми не потрібно буде платити відсотки. Акціонери також зможуть надати отримані SDR у вигляді кредитів іншим країнам і одержувати за це відсотки. SDR розподілятимуться відповідно до квот країн-акціонерів МВФ.
Також у комюніке відзначено, що країни G20 підтримають виділення як мінімум $100 млрд у вигляді додаткового фінансування з боку міжнародних банків розвитку. Капітал Азіатського банку розвитку планується збільшити на 200%, також буде проаналізована необхідність докапіталізації банків розвитку Європи (ЄБРР), Америки і Африки.
Ще $250 млрд призначено на підтримку торговельного фінансування.
Додаткові ресурси для фінансової підтримки найбідніших країн будуть акумульовані за рахунок продажу золота Міжнародним валютним фондом.
"Разом із внутрішніми заходами, які прийняті кожною окремою країною, це становить глобальний план відновлення безпрецедентного масштабу", - говориться в комюніке.
За рішенням G20, реформа квот МВФ повинна бути завершена до січня 2011 року. Також "двадцятка" визнала необхідність проаналізувати можливість збільшення ролі ради керуючих МВФ у прийнятті фондом стратегічних рішень.
Всесвітній банк на річних зборах восени 2009 року повинен буде представити конкретні рекомендації зі зміни часток і голосів акціонерів, системи голосування і внутрішнього керування. Реформа банку повинна бути погоджена до весняної сесії 2010 року.
Торгівля
Автори комюніке знову висловили намір боротися із протекціонізмом у світовій торгівлі, обсяг якої знижується вперше за чверть століття.
"Ми не повторимо історичні протекціоністські помилки минулих епох", - говориться в документі.
Особливо підкреслюється неприпустимість створення бар'єрів на шляху рівчака капіталу, у першу чергу - у країни, що розвиваються.
Країни G20 зберігають прагнення до досягнення "амбіційного і збалансованого завершення" Дохійського раунду переговорів у рамках СОТ. Це дозволить збільшити обсяги глобальної торгівлі як мінімум на $150 млрд у рік.
Регулювання
Як відзначається в комюніке, великі банкрутства у фінансовому секторі й провали фінансового регулювання та нагляду стали фундаментальними причинами кризи.
"Довіру не буде відновлено, поки ми не відродимо віру в нашу фінансову систему. Ми уживемо заходів для побудови більш сильної, більш послідовної наглядової й регуляторної основи для майбутнього фінансового сектора", - говориться в документі.
У комюніке підкреслюється необхідність підвищення рівня співробітництва між державами з питань нагляду за фінансовою системою.
G20 вирішила перетворити Форум фінансової стабільності у Раду фінансової стабільності, розширивши його мандат.
Ця Рада буде, зокрема, визначати слабкі місця фінансової системи, сприяти координації й обміну інформацією серед органів влади, відповідальних за фінансову стабільність.
Рада також буде співробітничати із МВФ у частині попередження криз.
Для посилення міжнародного співробітництва "двадцятка" домовилася до червня 2009 року створити постійні наглядові колегії для самих значимих транскордонних корпорацій.
Лідери G20 домовилися, що до відновлення зростання економіки міжнародні стандарти мінімальних вимог до капіталу повинні залишатися незмінними. Там, де можливо, вимоги до капіталу повинні бути знижені, щоб полегшити надання позик в економічних умовах, що погіршилися. Але після відновлення зростання економіки пруденціальні стандарти повинні бути жорсткішими. Базельський комітет з банківського нагляду повинен переглянути мінімальні вимоги до капіталу в 2010 році.
Хедж-фонди або керуючі ними компанії будуть проходити реєстрацію і будуть зобов'язані розкривати необхідну інформацію наглядовим або контролюючим органам, включаючи інформацію про притягнуті позикові кошти. За можливістю реєстрація повинна бути зведена до мінімуму.
Рада фінансової стабільності розробить механізми співробітництва і обміну інформацією між органами влади, які будуть контролювати хедж-фонди, щоб зробити більш ефективним нагляд у випадку, якщо фонд і керуюча ним компанія розташовані в різних юрисдикціях. Ця робота повинна бути завершена до кінця 2009 року.
Регулятори повинні зажадати від інститутів, що працюють із хедж-фондами, ефективного ризику-менеджменту, що припускає моніторинг рівня позикових коштів хедж-фондов і встановлення лімітів на кожного контрагента.
G20 також має намір сприяти стандартизації й стабільності ринків кредитних деривативів. Зокрема, на думку "двадцятки", ефективному регулюванню і нагляду сприятиме створення центра клірингових розрахунків.
G20 підтримала принципи винагороди і виплати компенсацій у значимих фінансових інститутах, розроблені Форумом фінансової стабільності. Країни домовилися, що значний прогрес у їхньому впровадженні повинен бути досягнутий за виплати винагороди за 2009 рік.
Принципи припускають, що ради директорів компаній повинні відігравати активну роль у створенні, керуванні й оцінці схем компенсацій. Умови компенсацій, включаючи бонуси, повинні відображати ризики, а плани виплат повинні бути чутливі до тимчасового обрію ризиків.
Компанії будуть зобов'язані розкривати повну інформацію про компенсації. Акціонери повинні одержувати адекватну інформацію про правила виплати компенсацій.
Регулятори будуть оцінювати правила компенсацій компаній. При необхідності вони зможуть втручатися, зокрема, зможуть збільшити вимоги до капіталу.
Боротьба з "податковим раєм"
G20 закликала всі країни впровадити міжнародні стандарти обміну інформацією, прийняті "двадцяткою" у 2004 році. Щодо країн, які не дотримуються міжнародних стандартів обміну податковою інформацією (tax heavens і non-cooperative jurisdictions), держави G20 готові приймати "погоджені заходи". У цьому зв'язку планується виробити заходи, спрямовані на збільшення вимог щодо розкриття інформації про угоди за участю контрагентів з non-cooperative jurisdictions, стягнення податків з таких угод і відмова від податкових вилучень.
Крім того, міжнародним і регіональним інститутам розвитку рекомендовано переглянути свою інвестиційну політику з урахуванням того, яка з країн не відповідає стандартам обміну інформацією.
G20 також закликала FATF підсилити процес аналізу юрисдикцій на предмет відповідності міжнародним вимогам. FATF і Рада фінансової стабільності повинні будуть на наступній зустрічі міністрів фінансів і глав ЦБ країн G20 відзвітуватися про динаміку впровадження стандартів обміну інформації.
"Ми готові до введення санкцій (проти країн, що не відповідають стандартам), щоб захистити наші державні фінанси і фінансові системи. Ера банківської таємниці закінчена", - проголошується в комюніке.
Рейтингові агентства
Країни G20 також домовилися організувати більш ефективний контроль за діяльністю кредитних рейтингових агентств.
Зокрема, говориться в комюніке, всі рейтингові агентства, чиї оцінки використовуються в регуляторних цілях, повинні бути суб'єктами наглядового режиму, що, зокрема, буде включати процедуру реєстрації. Цей режим повинен бути запущений до кінця 2009 року.
Національні регулятори повинні зажадати від рейтингових агентств посилення контролю за конфліктом інтересів і забезпечення прозорості і якості процесу присвоєння рейтингів.
Наглядові механізми у всіх країнах не повинні суперечити один одному, а регулятори повинні обмінюватися необхідною інформацією.
Оцінка підсумків
Президент РФ Дмитро Медведєв представив свою оцінку підсумків саміту G20 на прес-конференції в Лондоні.
Він застеріг від можливої ейфорії від прийняття довгоочікуваних спільних рішень.
"Мені б хотілося сказати, що це перелом, але як відповідальна людина я так говорити не буду. Я не говоритиму, звичайно, що після сьогоднішніх рішень ситуація радикально зміниться: сьогодні багато в чому ми латаємо дірки, які виникли у фінансово-кредитній системі та в економіці світової в цілому ще три, чотири, п'ять років тому", - сказав Медведєв, підкресливши при цьому, що саміт "двадцятки" став кроком у правильному напрямку. Він також порівняв нинішній саміт з аналогічним самітом у Вашингтоні, і висловив думку, що саміт у Лондоні виявився більше конкретним.
За словами Медведєва, "всі ті рішення, які були прийняті - і щодо фінансової підтримки, і щодо стабілізації на ринках наших країн, і щодо протекціонізму, і щодо відповідальності держав за їхню макроекономічну політику, і щодо долі фінансових інститутів - це все абсолютно конкретні й серйозні рішення, адресовані в майбутнє".
Він повідомив, що значна частина фінансової допомоги з боку Росії в рамках загального пакета, погодженого G20, буде направлятися з антикризового фонду ЄврАзЕС і по лінії двосторонніх угод.
"Ми надаватимемо допомогу в тих розмірах, які ще підлягають узгодженню. Але значна частина цієї допомоги піде по лінії антикризового фонду ЄврАзЕС, що у цей час формується обсягом $10 млрд, а також по лінії двосторонніх угод", - відзначив президент РФ.
Медведєв відзначив, що мова йде про ті держави, які "мають кредитні лінії від РФ, і які сьогодні потребують підтримки внаслідок складного фінансового стану в їхніх економіках".
Коментуючи позицію G20 щодо боротьбі із протекціонізмом, Медведєв сказав: "позиція лідерів держав проста: протекціонізм у період кризи, як явище в цілому, шкідливий".
При цьому президент визнав, що протекціонізм - це важка тема, оскільки "всі країни клянуться в прихильності справі боротьби із протекціонізмом, відмовляються від протекціонізму, а де-факто однаково вживають захисних заходів".
"Мотиви прийняття таких рішень легко пояснити, тому що коли виникають проблеми на конкретних підприємствах, більшість керівників країн і урядів діють на користь національних інтересів", - сказав Медведєв.
Але в цілому, підкреслив глава держави, "протекціонізм - шкідлива для світової економіки штука".
"І тому з протекціонізму були зроблені спеціальні заяви в рамках того комюніке, що ми прийняли", - відзначив Медведєв.
Це означає, пояснив він, що країни "повинні втримуватися від прийняття превентивних захисних заходів, які блокують торговельну діяльність і блокують роботу на ринках".
Росія готова відмовитися від протекціоністських заходів у випадку, якщо буде доведені їхня неефективність і шкода, завдана іноземним державам і виробникам.
"Ми, звичайно, повинні втримуватися від примітивних захисних заходів, які блокують торговельну діяльність і роботу на ринках", - сказав Медведєв.
За словами глави держави, "ми повинні уважно поставитися до тих заходів, які вже прийняті: якщо ці заходи, і це стосується всіх - і Росії зокрема, - покажуть, що вони неефективні, тоді від таких заходів варто відмовлятися".
"Але в деяких випадках - і ми про цьому відкрито говоримо, і я про це говорив своїм колегам - потрібно ще переконатися в тому, що такі заходи не діють або, навпаки, завдають шкоди інтересам іноземних виробників, іноземних держав", - підкреслив Медведєв.
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас