Зерно вийшло з берегів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зерно вийшло з берегів

Аграрний ринок
2726
Концентрація російського зернового експорту на вітчизняних потужностях обернулася проблемами - місцева портова інфраструктура виявилася заблокована величезною кількістю зерна
Вітчизняна портова інфраструктура виявилася нездатною впоратися з рекордною кількістю експортних зернових вантажів з Росії. ВАТ "Російські залізниці" (РЗ) було змушене заблокувати відвантаження в напрямку "Новоросійського зернового терміналу" до 5 березня, а потім продовжити обмеження. За даними РЗ, навантаження зерна на мережі залізниць у лютому склало близько 10 тис. вагонів (350 вагонів на добу), а середньодобове вивантаження склало тільки 268 вагонів, через що утворювалася черга (станом на 4 березня простоюють 29 нерозвантажених поїздів із зерном). У той же час на складах у порту назбиралася критична кількість зерна - більше 111 тис. т при ліміті 120 тис. т.
Російський зерновий експорт активізувався через сприятливу світову ринкову кон'юнктуру і курсову різницю. З понад 100 млн. т зернових, які були зібрані в Росії в цьому сезоні, близько 20 млн. т планується направити на експорт. "Відвантажити таку кількість зернових без допомоги українських потужностей практично неможливо або як мінімум нераціонально, з погляду вартості логістики, - говорить Марія Колесник, експерт консалтингової компанії "ААА". - Звичайно, якщо мова йде про транспортування, наприклад, у Китай, то можна обійтися внутрішньою логістикою, але для азіатських країн і країн Африки транзит через Україну є найбільш вигідним".
Як відзначають в українських портах, обсяг російського зернового транзиту - показник нерегулярний, який варіюється залежно від інтенсивності експорту із країни. "Крім сезонного фактора, на транзит впливають й інші умови. Проаналізувати обсяги важко через безсистемність, оскільки до українських портів російські компанії звертаються в міру необхідності і завантаженості власних потужностей, - говорить начальник відділу розвитку та зовнішніх зв'язків Одеського морського торговельного порту Михайло Шапошніков. - Спочатку вони орієнтовані на вітчизняні потужності, оскільки така перевалка вигідніша. В українські порти вони йшли за залишковим принципом, точно так само, як українське зерно спочатку йде через українські потужності. З 4,5 млн. т зерна, переваляних ОМТП торік, усього кілька тисяч тонн припали на російський транзитний вантаж".
Крім того, експорт українського зерна зараз активний, що дозволяє завантажити перевалочні потужності. "Уповільнення темпів експорту українського зерна не було навіть на початку року", - говорить Михайло Шапошніков. Нагадаємо, що в перші місяці року обсяги транзиту російського зерна через українські порти значно скоротилися через зниження тарифів на перевезення зернових вантажів у Росію. За оперативними даними, вантажопереробка (усіх категорій вантажів) в Одеському порту за січень-лютий 2009 р. зменшилася на 20% у порівнянні з аналогічним періодом 2008 р.- до 4 млн. 616,4 тис. т. Вантажообіг ДП "Іллічівський морський торговельний порт" у лютому 2009 р. склав 1,4 млн. т, що на 16% менше від аналогічного показника за лютий 2008 р., коли перевалка вантажів склала 1,67 млн. т.
"Можна припустити, що надалі обсяг транзиту відновиться, - говорить Марія Колесник. - Російським портам просто не вистачить потужності для забезпечення такого обсягу експорту". З іншого боку, нинішнє затоварення може бути викликане поки незлагодженою роботою всіх ланок експортної інфраструктури в умовах рекордного експорту, і надалі механізм налагодиться. Нагадаємо, що до тимчасової заборони на відвантаження в напрямку портів найчастіше вдасться й "Укрзалізниця" - зокрема, у поточному сезоні такі заходи були введені кілька разів через нагромадження вагонів на під'їзних коліях.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас