Заправникам перекриють інвестпотік — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Заправникам перекриють інвестпотік

Енергетика
1505
Останні критичні зауваження прем'єр-міністра і голови Мінпаливенерго із приводу завищеної вартості палива, реалізованого на наших автозаправках, вилилися в новий урядовий експеримент.
Наприкінці минулого тижня відбулася зустріч найбільших операторів ринку із профільними чиновниками, що запропонували внести корективи в розрахункову формулу роздрібної ціни нафтопродуктів, на яку повинен орієнтуватися ринок.
Конкретні передумови цієї ініціативи намітилися ще в минулий понеділок. Тоді під час чергового засідання профільної експертно-аналітичної групи (ЕАГ) при Мінпаливі був розданий протокол наради в прем'єра Юлії Тимошенко, де розглядалося питання поточних цін на паливо. У ньому було викладено побажання змінити методику розрахунків роздрібної вартості нафтопродуктів. Оскільки рішення такого роду повинні узгоджуватися з нафтотрейдерами, відповідно до підписаного з ними меморандуму, на кінець минулого тижня було призначено спеціальне засідання секретаріату ЕАГ. Крім представників учасників ринку (ТНК-ВР "Коммерс", "Лукойл-Україна", "Галнафтогаз", "Континіум", "Татнафта", та ін.) були запрошені також чиновники з АМКУ, Мінекономіки і навіть із відділу МВС з боротьби з організованою злочинністю.
Пропозиції чиновників звелися до трьох основних моментів. По-перше, вони запропонували у формульних розрахунках відштовхуватися не від світових котирувань нафтопродуктів, а від їхньої фактурної вартості при розмитненні. Але така зміна не знайшла підтримки ні в гравців ринку, ні в експертів, оскільки в середньому по році розбіжність між світовими цінами і митними становить не більше $10/т. До того ж при орієнтації на митницю є ризик суб'єктивного фактору. У підсумку це питання відпало, і до нього не поверталися.
Розбіжності викликала також друга складова формули - ціни внутрішнього оптового ринку. З одного боку, визнають оператори, установлюючи відпускні ціни на НПЗ, однаково орієнтуються на світові котирування, так що можна сказати, що й тут краще прив’язуватися тільки до динаміки зовнішнього ринку. З іншого боку, на вітчизняні нафтопродукти усе ще припадає половина поставок, так що ігнорувати внутрішні оптові ціни теж не можна. Правда, як відзначають експерти, немає чіткої об'єктивної інформації про реальні відпускні ціни на заводах. Наприклад, офіційні оптові ціни Кременчуцького НПЗ, зазначені в прайсах, завищені, але при цьому угоди фактично укладаються за нижчими цінами. У підсумку прайсові ціни КНПЗ, які включаються у формулу, по суті, штовхають розрахункову роздрібну вартість палива вгору. І чиновники, і оператори ринку в результаті зійшлися на тому, що замість цін внутрішніх виробників формула повинна орієнтуватися на спеціальний розрахунки: котирування Platts плюс операційні витрати (переробка, транспортування, маржа та ін.).
Найбільш спірним пунктом, який так і не знайшов рішення, виявилася пропозиція делегованих чиновників відмовитися від диференціації такої статті в рентабельності, як видатки на інвестування. Зараз інвестскладова (за рахунок якої автозаправники розширюють бізнес, беруть кредити і т.д.) займає близько 40 коп./л. На думку чиновників, ніде у світі не практикують такого розрахунку - усі учасники ринку ведуть фінансування своїх проектів із власного прибутку. А вітчизняні гравці, виходить, свій "прибуток кудись запроторюють", а розвиваються за рахунок інвестиційної "надбавки". Це твердження викликало обурення тих вітчизняних заправників, які зараз активно інвестують в розширення свого бізнесу, залучаючи кредити. Серед них "Галнафтогаз" (мережа АЗС "ОККО"), який використовував чимало позикових коштів, щоб довести число своїх заправок до майже трьох сотень: "Інвестиційна складова повинна бути обов'язково включена у формулу. Без неї неможливий розвиток бізнесу", - впевнений гендиректор концерну "Галнафтогаз" Юрій Кучабський. Його підтримують у ТНК-ВР "Коммерс": "Інвестскладова, яка є у формулі, передбачає відшкодування витрат на будівництво АЗС протягом семи років - тобто в середньостроковій перспективі. Якщо хтось зможе запропонувати більш прозорий і зрозумілий індикатор, то, безумовно, експерти його підтримають".
За словами голови UPECO Сергія Куюна, претензії чиновників почасти слушні, оскільки формула не враховує того, що різні компанії використовують різні моделі роботи: "Хтось постійно будує нові комплекси, а хтось сидить на тому, що має, і одержує право на ту ж частку рентабельності". На думку експерта, в умовах кризи навряд чи хтось зважиться нарощувати обороти і залучати нові позикові кошти, але заправникам же потрібно розплачуватися за старі кредити. У цілому ж за скасуванням інвестрядка учасники ринку підозрюють бажання уряду в майбутньому використовувати це як важіль зниження цін на ті ж 40 коп./л, аргументуючи тим, що 12-14% "просто" рентабельності - занадто багато.
Остаточне рішення щодо зміни формули повинне бути винесено спочатку цього тижня, але не пізніше 3 березня, на яке призначена підсумкова нарада в прем'єра з цього питання.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас