926
Держсетор сходив за покупками
— Казна та Політика
Реформа системи державних закупівель викликала збільшення на 20% в 2008 році частки відкритих торгів, повідомив вчора Держкомстат. У той же час кількість держзакупівель та учасників торгів різко скоротилося. Активне використання відкритих тендерів у Мінекономіки пояснюють врегулюванням законодавчих проблем і збільшенням порогу держзакупівель. Але це не викорінило практику відкатів, говорять експерти.
Вчора Держкомстат повідомив, що в 2008 році, коли Верховна рада скасувала закон, що регулює проведення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, кількість проведених тендерних процедур скоротилося на 16,7% - до 101 тис. У них взяли участь 161 тис. підприємств, що більш ніж у двічі менше, ніж в 2007 році (303 тис.). Скоротилася також кількість переможців у конкурсах - на 43% (до 62 тис. компаній), а також підписаних договорів - на 38% (до 66 тис.). У той же час до торгів було заявлено договорів на 224,4 млрд грн, що на 41,2 млрд грн більше, ніж позаторік. Сума підписаних контрактів зросла на 17,5% - до 167 млрд грн. Фактичні витрати підприємств склали 92,162 млрд грн, що на 2,5 млрд грн менше, ніж було витрачено в 2007 році.
Незважаючи на скорочення ключових показників галузі, покращилася ситуація із проведенням відкритих тендерів. В 2008 році їх було проведено на 9,2 тис. більше, але через загальне скорочення кількості тендерних процедур їх частка різко зросла - з 52,9% до 72,7%. Начальник відділу моніторингу, аналізу держзакупівель і держзамовлення департаменту держзакупівель Мінекономіки (уповноважений орган з контролю за ринком) Наталя Шимко відзначає, що конкуренція в цій сфері говорить про прозорість ринку держзакупівель.
Шимко впевнена, що до збільшення кількості відкритих торгів призвела реформа законодавства, зокрема підвищення Кабміном порогу держзакупівель після скасування профільного закону: для товарів і послуг - до 100 тис. грн, для робіт - до 300 тис. грн. "Раніше з мінімальною вартістю закупівель доводилося йти на тендер, тому зараз всі дрібні процедури виключені й залишилися тільки великі договори",- підтверджує заступник директора департаменту статистики торгівлі Держкомстату Валентина Кругляки.
Заступник начальника Одеського порту Юрій Васьков також відзначає, що учасникам держзакупівель полегшало і дешевше брати участь у тендерах: не потрібно витрачати кошти на розміщення інформації про закупівлю та викуп тендерної документації. "Сьогодні це практично безкоштовно. Витрачатися однаково доводиться, іноді потрібна банківська гарантія, але прямих фінансових платежів не передбачено. Будь-яка компанія може подати документи і брати участь у торгах",- сказав Васьков.
Втім, ринок держзакупівель дотепер залишається непрозорим. За словами президента Асоціації підприємців і промисловців-постачальників товарів, робіт і послуг для держпотреб Володимира Доброскока, за виграш у тендері деяким компаніям доводиться платити замовникові до 10-30% від суми закупівлі, а умови конкурсу іноді прописуються під конкретні підприємства. Тому аналітик Центру економічних і соціальних досліджень Світлана Таран впевнений, що регулювати ринок закупівель повинен закон, а не постанова Кабміну. "Зростання кількості відкритих торгів - це гарна тенденція, але потрібно враховувати й українські реалії: і у відкритих тендерах домовляються, проводяться фіктивні тендери з фіктивними учасниками",- говорить Таран.
Володимир Доброскок додає, що необхідно посилити відповідальність за порушення процедури держзакупівель, як у Росії, і створити окреме агентство з контролю за ринком, що не підзвітно уряду, як у Молдавії.
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною
Також за темою
Реструктуризація держборгу: Україна завершила обмін облігацій на $2,6 мільярда
Президент підписав закон про підвищення податку на прибуток для банків на 2026 рік
Зеленський підписав закон про створення банку фінансової інклюзії
Київська митниця встановила історичний рекорд надходжень за добу
Президент анонсував нові програми прямої фінансової підтримки в 2026 році — деталі
Україна хоче залучити $800 мільярдів на відбудову
