Розетка для "Таврії" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розетка для "Таврії"

Енергетика
3115
У створенні електромобілів українські вчені намагаються не відставати від закордонних колег. У вітчизняних фахівців є свої наробітки, які вони готові впроваджувати в серійне виробництво.
Віктор Павлов дістає з-під сидіння червоної "таврії" шнур і вставляє його у звичайну розетку. За шість годин автомобіль буде повністю заправлений і зможе проїхати 100 км. От вже 36 років Павлов заряджає авто від електромережі - він очолює лабораторію електромобілів Інституту електродинаміки НАН України і є електромобілистом з найбільшим стажем на пострадянському просторі.
Не знадобилися
"Електромобіль ідеальний для поїздок містом: у заторах на ньому почуваєш себе дуже спокійно", - розхвалює вчений плавність ходу електричного авто. Перший електромобіль він створив ще у 1973 році, встановивши електродвигун на "запорожця".
У той час у СРСР з транспортом на альтернативній енергії експериментувало кілька організацій. "Ми працювали з АвтоВАЗом майже 18 років, аж до розпаду СРСР, зробили спільно кілька сотень електромобілів, 50 штук привезли до Києва", - згадує Віктор Павлов.
З 1991-го до 1998 р. його інститут співпрацював вже з АвтоЗАЗом. Щоправда, за цей час було випущено всього два електромобілі: одна електрична "таврія" та одна - гібридна, яка рухається як від електрики, так і від бензину. Після об'єднання заводу з компанією Daewoo ця співпраця припинилася.
З того часу лабораторії електромобілів доводиться шукати нових партнерів з експериментів. За останні 10 років разом з іншими інститутами вона виготовила три електроциклу та одного гібридного мікроавтобуса. У жовтні 2004 р. у Павлова з'явилася ще одна надія на розвиток вітчизняного електромобілебудування. Тоді Леонід Кучма розпорядився вивчити можливість серійного виробництва електричних авто в Україні. Однак незабаром почалася помаранчева революція, і верхам стало не до цього.
Так і залишилася Україна з декількома електромобілями, які перебувають на балансі двох наукових установ: Інституту електродинаміки та Інституту поновлюваної енергетики. Та ще окремі ентузіасти переробляють свої авто під електромобілі. Щоправда, такі транспортні засоби ДАІ не реєструє.
Гарна концепція, але...
Віктор проводить до своєї лабораторії - приміщення, яке пропахнуло машинним маслом, де створюються вітчизняні електромобілі. Хоча в екологічно чисте авто масло заливати не потрібно, його деталі однаково необхідно змазувати - як не крути, без нафтопродуктів не обійдешся.
"От це майже все, що офіційно є в Україні", - Павлов вказує на дві "таврії", "соболь", електроцикл та Tsitadin - триколісне авто із Франції. "На цьому "французі" я "мерседес" зі старту обганяв", - похваляється вчений.
Перероблений "соболь" - особливий транспортний засіб. Звичайно гібриди можуть їздити в одному режимі: стартують на електриці, а, розігнавшись, переходять на дизель. У нашого мікроавтобуса-гібрида три види "живлення": електрика, біодизель та змішаний.
Для створення гібридів іноземні розроблювачі повністю переробляють силову частину, пояснює Павлов. Йому ж вдалося зробити таку конвертацію простим додаванням електродвигуна та електронної апаратури. "Ця концепція нова, ніде не застосовувалася", - стверджує вчений. Причому, за його словами, вітчизняний гібрид зберігає всі функціональні можливості західних.
Такий підхід Павлов пояснює змушеною економією на розробках: "На Заході така концепція не застосовувалася, тому що там можуть собі дозволити витратити сотні мільйонів доларів на створення електромобіля, а в нас таких грошей немає".
"Електрики" не втрачають надію
"Пересадити" автомобіль з бензину на електрику в цій лабораторії коштує $5-6 тис. - витрати на електродвигун, акумуляторну батарею і необхідне обладнання. Проте електромобілі набагато дешевші в експлуатації. На 100 км пробігу машина Павлова витрачає 20 кВт/г електроенергії, що, відповідно до нинішніх тарифів, обійдеться в 5 грн. "Нагодувати" бензиновий двигун для такого пробігу коштує мінімум в 5 разів дорожче. Якщо ж заряджати електромобіль вночі, коли електрика дешевше, то витрати знижуються ще втричі.
Незважаючи на цю перевагу, бізнесмени електромобільними наробітками вчених поки не цікавляться. Але в лабораторії все-таки продовжують вдосконалювати способи переробки авто в електромобіль, а також працюють над збільшенням запасу його ходу.
Масовий перехід на електромобілі почнеться вже незабаром, стверджують експерти. "Зараз технології розвиваються дуже швидко. І якщо вчора ми говорили, що електромобілі вийдуть на ринок тільки до 2050 року, то сьогодні люди вже говорять про 2010-2015 роки. Все буде залежати від попиту та ціни на традиційні енергоносії", - пояснює віце-президент Агентства з поновлюваної енергетики Андрій Конеченков.
Це додає Павлову оптимізму - він сподівається, що напрацьоване ним ноу-хау знадобиться в серійному виробництві українських електромобілів. На думку вченого, для цього досить політичної волі керівництва країни: "Не потрібно багато грошей. Головне - почати".
Ярослав Загоруй
За матеріалами:
24.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас