Страховики зменшили апетити — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Страховики зменшили апетити

1773
Завдяки доходам, отриманим у трьох перших кварталах, проблеми в четвертому кварталі не змогли вплинути на підсумки року. А от 2009-й виявиться для страховиків одним з найскладніших. Багато хто з них вже скоротили персонал, закрили неприбуткові підрозділи і скоротили витрати. Але навіть такі жертви не гарантують, що за підсумками року на ринку залишиться більше 300 СК.
Минулий рік виявився багатим на події. Держфінпослуг ухвалила нові вимоги до активів та адекватності капіталу, які наберуть чинності з другого кварталу 2009 р. Восени підвищені штрафи за відсутність поліса автоцивілки.
Фінансова криза остудила бажання західних інвесторів робити придбання на ринках, що розвиваються. Але в 2008 р. австрійський концерн Grawe придбав львівську компанію "Інпро". А наприкінці року італійська група Generali виявила цікавість до покупки контрольного пакета "Індержстраха" (дочки обох - найбільші СК в Україні). Крім того, на український ринок вийшов російський бренд "НАСТА". Успішним виявився рік і на створення нових об'єднань - був створений Будівельний страховий пул, затверджена Українська федерація страхування.
Криза, що почалася обвалом Промінвестбанку, викликала побоювання відносно майбутнього страховиків, орієнтованих на одержання доходу від банківського каналу. У підсумку побоювання підтвердилися: зупинка кредитування призвела до скорочення платежів від страхування заставного майна та інших видів банкострахування. Тепер більшості залежних страховиків доводиться шукати нові канали продажів.
Крім того, побоюючись проблем у банківській сфері, страховики воліють не укладати депозитні договори на новий період з банками, що викликають побоювання. Банки також зволіли переглянути список акредитованих страховиків з метою виключити з нього тих, у чиїй платоспроможності вони не впевнені. Це приводить до відтоку клієнтів, які щорічно страхували свій автомобіль у певній СК, але у зв'язку з припиненням акредитації змушені міняти страховика.
"Зараз банківський канал продажів серйозно втрачає свої ємності. Ця втрата може досягати 50%. Проте тут є напрацьований за попередні роки портфель, що на сьогоднішній день починає перерозподілятися серед страховиків. Якщо раніше банк активно працював на зниження тарифних ставок, що призвело до демпінгу і негативних фінансових результатів, то зараз банки міняють своїх партнерів у зв'язку з тим, що компанії, з якими вони працювали раніше, не можуть забезпечити якісний сервіс і не виплачують відшкодування вчасно. Тобто вони все частіше міняють пріоритети від ціни убік надійності. Для клієнтів ця ситуація двояка. З одного боку, їм доведеться платити за страховку більше, а в сьогоднішніх умовах реальних грошей стає менше. З іншого, сервіс буде більше якісним", - прогнозує Олексій Румянцев, заступник голови правління "Української страхової групи".
"Страхові компанії розглядають питання скорочення кількості акредитацій, тому що бути акредитованим у деяких банках стає нерентабельним або небезпечним, з погляду заощадження коштів. У цей час наша компанія акредитована більш ніж в 20 банках, але в наших планах - скоротити кількість банків-партнерів. Ми запланували провести в першому кварталі аудит наших договорів про співробітництво з банками, розробити нові моделі взаємин", - говорить Ольга Шинкаренко, голова правління СК "Нова".
Ситуація посилилася й тим, що багато страховиків до останнього року перекривали страхові виплати за рахунок нових надходжень, формуючи страхові резерви винятково для звітності. Цього року це може викликати неможливість компаній розплачуватися за зобов'язаннями. Особливо в ситуації, коли більшість резервів була покрита депозитами, на дострокове розірвання яких накладений мораторій.
"Криза змусила українських страховиків переглядати стратегії свого розвитку, оптимізувати структури, скорочувати витрати, оскільки велика кількість компаній зіткнулися з недостачею ліквідності: на хвилі бурхливого зростання ринку в попередні роки вони приділяли недостатньо уваги формуванню резервів і зараз, через суттєве падіння обсягів продажів, відчувають дефіцит коштів для покриття своїх зобов'язань. Особливо це стосується компаній, що активно працюють у сегменті масових видів страхування (КАСКО, автоцивілка). Але навіть ті компанії, які правильно формували резерви, через інфляцію будуть змушені виплачувати більше, ніж резервували", - говорить Олександр Барчишак, заступник голови правління СК "Універсальна".
Автомобілістам не позаздриш
Першим видом страхування, який постраждав від фінансової кризи, виявилося автострахування, адже більшість автомобілів купувалися в кредит. Незважаючи на падіння платежів, страховики змушені будуть підвищувати страхові тарифи по КАСКО в середньому на 20-30%.
"Вартість страховки прямо залежить від вартості ремонту автомобіля (у випадку потрапляння його в ДТП). Ціни ж на ремонт останнім часом ростуть, тому що запчастини купуються за кордоном. Таким чином, росте й середній розмір збитку. І страховикам нічого іншого не залишається, як збільшувати ціни на страхові послуги, щоб мати можливість виконувати свої зобов'язання перед клієнтами й надалі", - відзначив начальник управління страхування транспортних засобів НАСК "Оранта" Олег Усов.
Введення підвищених штрафів за відсутність поліса ГВ викликало вал платежів. Підвищення вартості запчастин і ремонту на СТО приводить до того, що розмір середньої виплати росте, а базовий тариф автоцивілки не переглядається. Це може привести до зростання збитковості цього виду страхування.
"Якщо розмір базового платежу не зміниться, ОСПГВ буде швидко прагнути до високозбиткового виду страхування. Відповідно, з боку Моторного бюро і СК необхідно очікувати більше відповідального підходу до цього виду страхування. На сьогоднішній день динаміка зростання вартості деталей і зростання вартості робіт на СТО вже виводить цей вид страхування на рівень приблизно 200% збитковості під кінець року. Тобто якщо хтось хоче працювати з ОСПГВ і має більшу частку в цьому виді страхування, то можна сказати, що він одержує й більшу частку в збитках. Якщо не зміниться базовий платіж, можна чекати, що хтось з гравців вийде із сегмента обов'язкового страхування громадянської відповідальності, і не виключено, що буде мати місце навіть банкрутство тих компаній, які не зможуть виконувати зобов'язання", - вважає пан Румянцев.
Але особливого зростання платежів введення штрафів не викликало. "Підвищення штрафів позначилося буквально в перші кілька днів, коли люди боялися того, що їх будуть штрафувати. Але як тільки вони зрозуміли, що їх не штрафують, вони припинили страхуватися. У нас був чітко виражений пік - з 15 до 30 листопада, потім же все повернулося на колишній рівень. Тариф розрахований на 100%-е покриття клієнтів. Якщо населення не покривається стовідсотково, то тоді тариф потрібно підвищувати. Як звичайно, добровільно страхуються ті, хто частіше потрапляє в ДТП. Таким чином, чим менше ми робимо вибірку, тим вище повинен бути тариф. Крім того, у нас сьогодні є декілька регресних вимог. За законом, якщо в ДТП потрапив клієнт, у якого є поліс ОСПГВ, а у винуватця немає цього поліса, то потерпілий може надати регресний позов до Моторного бюро. Виходить, що за рахунок того, що ми на державному рівні не можемо змусити людей застрахуватися, ми змушені витрачати свої резерви на виплати за такого роду інцидентами", - відзначив Дмитро Гончаров, глава наглядацької ради ФГ "Страхові традиції".
Чекаючи медицини
Скорочення персоналу, масова оптимізація витрат привели до того, що багато компаній відмовляються від соціальних пакетів. У тому числі - і від медичного страхування співробітників. "На сьогоднішній день багато великих транснаціональних компаній не скорочували соціальні пакети для своїх співробітників з медичного страхування і страхування від нещасного випадку. Проте деякі страхувальники оптимізували вартість соціальних пакетів, наприклад, введенням франшиз на окремі програми або участь на паях співробітників в оплаті страхової премії.
Спостерігається незначне зниження приросту платежів від компаній, що працюють у секторі будівництва, фармації, інвестицій і банківському секторі", - розповіла Наталія Цимбалюк, начальник департаменту особистого страхування "ІНГО Україна". У той час як у Росії готуються до введення обов'язкового медичного страхування і реформи всієї медичної системи, в Україні цю ідею, схоже, відклали в довгий ящик. "Жаль викликає й та обставина, що фактично були заморожені роботи з обов'язкового медичного страхування. Загальне медичне страхування могло збалансувати бажання місцевої влади ввести плату за медичне обслуговування", - думає пан Румянцев.
Але криза дозволить великим страховим компаніям завоювати істотну частку ринку медичного страхування. "Клієнти, які раніше страхувалися, не відмовляються від цього проекту й на новий рік. Будуть нові клієнти, які з'являться в результаті припинення діяльності за цим напрямком деяких страхових компаній. Вони прийдуть у компанії, які на сьогоднішній день працюють і можуть забезпечити нормальний сервіс. У компаній-клієнтів іде скорочення персоналу, але за рахунок цього може збільшуватися бюджет на одну людину. Не можна сказати, що програми страхування цього року урізуються. Однак ми готові переглядати договори страхування і пропонувати скорочені програми, у такий спосіб роблячи їх більше дешевими, щоб клієнт міг укластися у свій бюджет. Наприклад, у таких програмах страхування можуть бути відсутніми вітамінізація, вакцинація, оздоровлення співробітників.
При переукладанні договорів ми враховуємо зміни на ринку, наприклад, різке підвищення цін на медичні послуги і медикаменти - те, чого раніше не було. Тому ми вносимо деякі зміни в умови договору, наприклад, те, що при значному підвищенні цін на медикаменти або медичне обслуговування протягом дії договору ми можемо вести переговори про зміну умов договору", - розповіла Леся Титова, директор з медичного страхування СК "НОВА".
Страховики розраховують, що 2009 р. приведе до консолідації. Багато дрібних компаній вже готові продати свої страхові портфелі більшим страховикам. Ті, які не знайдуть покупця, будуть змушені ліквідуватися. Регулятор впевнений, що за підсумками кризи ринок очиститься, внаслідок чого біля третини страховиків змушені будуть піти з ринку.
Реґіна Дацюк
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас