Втрати газу при транспортуванні через трубопроводи технічно неминучі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Втрати газу при транспортуванні через трубопроводи технічно неминучі

Енергетика
3084
У ході чергової "газової війни" Москва звинуватила Київ у крадіжці російського палива, призначеного для споживачів у країнах Європи. Представники українського "Нафтогаза" обвинувачення відкинули. Вони запевняють, що із транзитних магістралей газ вилучався винятково на "технічні" потреби. Експерт берлінської газети Berliner Zeitung спробував розібратися в ситуації.
Перекрити кран можна швидко
На переговорах у Брюсселі досягнута принципова домовленість про поновлення поставок російського газу до Європи. Це, однак, не означає, що відразу після відкриття вентиля газ потрапить до кінцевих споживачів. Перекрити трубу, вказує Berliner Zeitung, можна швидко. Але от, щоб вивести газопровід на стандартний режим роботи, потрібно кілька днів.
Для прокачування газу в необхідній кількості й з достатньою швидкістю потрібно постійно підтримувати певний рівень його тиску в трубі. Транзитні газопроводи через територію України розраховані на тиск в 80 атмосфер. За технікою безпеки, доводити тиск до такого рівня можна тільки поступово.
Від турбіни до турбіни
Шляхом з Росії до Європи швидкість прокачування газу в трубопроводі - за рахунок тертя молекул один об одного та об внутрішні стінки труби - зменшується, що приводить до спаду тиску. Тому, приблизно через кожні 200 кілометрів на трасі стоять компресорні станції.
Тут встановлені спеціальні турбіни на зразок авіаційних. І працюють вони на тому ж самому газі, що прокачують через трубопровід. Тобто, частина палива, що надходить з Росії, витрачається самими компресорними станціями.
Суть конфлікту між Росією та Україною в тому, якою повинна бути частка газу, яку вилучають на технічні потреби, і хто повинен за нього платити.
"Технічний" газ
Коли в ніч на 1 січня 2009 року "Газпром" припинив поставки газу на Україну, представники "Нафтогаза" відразу заявили, що для підтримки робочого тиску в транзитних трубопроводах, що ведуть у Європу, необхідно вилучити 20 мільйонів кубометрів палива - стільки потрібно для роботи турбін на компресорних станціях. З погляду німецьких експертів, це більш-менш реалістичні потреби.
На своїй сторінці в інтернеті "Нафтогаз" вказав цифру в 52,2 мільйони кубометрів, які були відібрані з транзиту на технічні потреби до того дня, коли поставки палива з Росії були повністю припинені.
Москва називає це "крадіжкою". "Газпром" вважає, що "технічний" газ для роботи компресорних станцій повинна надавати Україна зі своєї власної квоти, оскільки російський концерн сплачує українські послуги з транзиту до Європи.
Як сплачувати транзит
Україна, у свою чергу, із цим не згодна і вказує на ту обставину, що, починаючи з 2006 року, припинили підписуватися щорічні протоколи до двосторонніх угод про транзит російського газу через Україну. Тому, з погляду Києва, залишається чинною формула 2005 року, відповідно до якої оплата українських послуг з транспортування газу зі сходу на захід оплачується не грішми, а натурою, тобто самим паливом в обсязі 23 мільярдів кубометрів на рік або 63 мільйонів - на день.
Berliner Zeitung вказує при цьому, що текст відповідних угод дотепер відомий тільки самим учасникам конфлікту.
Микита Жолквер
За матеріалами:
Deutsche Welle
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас