13404
Криза - пора дешевих автомобілів
— Кредит&Депозит
Неплатоспроможність позичальників, які одержують зарплати в районі 500-600, доларів можна було пророчити ще півроку тому, але тоді банки України легковажно роздавали кредити всім. Тепер вони пожинають плоди своєї "всеїдності". На сайтах банків, у розділі продажів заставного майна з'явилися легкові автомобілі за досить привабливими цінами. Але скористатися рідкісною послугою ніхто не поспішає.
У найближчому зарубіжжі, наприклад, у Туреччині, банки вже зіштовхнулися з незвичайною проблемою - їх штрафні майданчики заставлені дорогими машинами, вилученими за несплату кредитів. Машини ніхто не купує, от і стоять такі "цвинтарі" в очікуванні своєї долі. Поки до такого "свавілля" в Україні не дійшло, але є очевидні симптоми повторення ситуації.
Переглянувши кілька банківських сайтів, ми виявили, що всього за якихось 10-12 тисяч у.о. у нас можна обзавестися новеньким "Опелем" або "Нісаном Альмера". Солідний "Тойота Ленд Крузер" можна купити за півціни - за якихось 20 тис. у.о. А автозазівський "Ланос" - за 29 тис. грн.
Якщо боржник, що прострочив платіж, брав кредит у доларах, машину виставляють на продаж в у.о., якщо ж гроші брали в гривні - є шанс придбати "тачку" за національну валюту. Більш того, банки готові піти назустріч потенційному покупцеві і конвертувати доларову суму в гривні.
До схожих заходів наші банки удаються не від гарного життя. Звичайно фінустанови намагаються всіма можливими способами вмовити боржника платити, дають відтермінування, ідуть на рефінансування боргу. Їм невигідно забирати машину. Транспортний засіб вилучають тільки в злісних неплатників, коли остання надія одержати гроші втрачена. Адже на такій операції банк втрачає у середньому 30% від вартості автомобіля. Щоб уникнути збитків, деякі банки укладають із автодилерами договори, у яких передбачений пункт, що припускає "самовивіз" таких машин на майданчик автодилера та їх подальшу реалізацію зі знижкою.
Раніше було майже неможливо знайти оголошення про продаж легковиків, конфіскованих за невиплату кредиту. Реалізовувати вилучені "тачки" намагалися серед своїх знайомих. Тепер же, наприклад, на сайті банку "Фінанси та кредит" у вільному продажі красуються майже новенькі машинки, у кількості більше 50 штук.
Вибираємо собі "Опель Астра" 2007 року і дзвонимо у відділення банку. Трубку піднімає ввічливий парубок, що назвався Костянтином. Довідавшись, що я хочу придбати машину, він оживився і виклав умови: "Це правда, у нас продається "німець" за 11 тис. у.о. Ви повинні погасити залишок з кредиту, що не виплатив попередній власник. Можемо завтра ж вам оформити документи, тільки прийдіть до нас в офіс і підтвердіть свою згоду, щоб ми не працювали задарма. Пробіг у машини невеликий, не більше 30 тис. км".
Цікавлюся, чому машина продається за такою ціною (у звичайному житті "Опель Астра" менше 18 тис. у.о. не коштує). Костянтин повідомляє: "У нас зараз багато проблемних кредитів, ми змушені продавати іномарки і вітчизняні легковики за залишковою вартістю, щоб хоч якось відшкодувати свої витрати. Хоча, звичайно ж, ми втрачаємо на таких операціях. Доводиться продавати іномарку за 2/3, а іноді і за півціни".
Але, виявляється це ще не межа мріянь автомобілістів. За прогнозами фахівців, зі збільшенням кількості проблемних кредитів, ціни на заставні машини будуть падати і далі. Вони можуть знизитися в 2-3 рази. Причому банки неусвідомлено виступають конкурентами автодилерів: вони викидають на ринок товар за нижчою ціною, чим підривають і так малі продажі авто.
Тим часом попит на машини стрімко скорочується. Народ думає про те, як звести кінці з кінцями, і "Деу Ланоси" у кредит з нудьги вже не бере. Настає момент, про який так давно мріяв пересічний споживач: тепер продавці починають бігати за покупцями, намагаючись продати товар хоч за якоюсь ціною.
За консультацією ми звернулися до начальника відділу одного з банків Олександра Григор'єва.
“Зараз ми пройшли етап, коли заставні легковики продаються за низькими цінами серед співробітників банку або знайомих, оскільки майже у всіх уже є машини, - сказав Олександр. - А влаштовувати в банку склад автомобілів сенсу немає. Якщо раніше випадки невиплати кредитів можна було перерахувати на пальцях однієї руки, то тепер ситуація ускладнилася. Практично повністю паралізована робота малого і середнього бізнесу, а це наші основні позичальники. У випадку виникнення проблем з виплатами, ми намагаємося зробити відстрочку платежу, або дати клієнтові кредитні канікули. Але кількість конфіскованих заставних машин росте.
Прогноз на майбутнє досить песимістичний. Кількість вилучених заставних машин буде рости, ціни на них будуть падати. Луснула мильна бульбашка, що роздувалася кілька років. Минула ейфорія, пов'язана із кредитним бумом, що давав відчуття вседозволеності. Чомусь у нас ціни на ті ж японські іномарки були завищені на третину. Якщо в Америці "Хонда" останньої моделі коштувала $27 000, то в нас вона могла продаватися за $40 000. Невже в Україні всі настільки багаті?
У нас більше половини реалізації іномарок імпортерам забезпечували банківські кредити. Тепер ця крамничка закрилася. Але не потрібно сприймати банки як якихось монстрів, які вичавлюють із людей останнє. Ми просто торгуємо грішми, як автодилери - машинами. До кризи нам "продавали" долари під 9% річних, банки закладали свої 3-4%. Тепер кредитні рейтинги України погіршилися. Включаючи страхові ризики, нам пропонують валюту під більші відсотки. Навіть іноземні банки, у яких відкриті філії в Україні, зазнають проблеми з валютою.
Можу сказати одне, ціни на машини і нерухомість можуть знизитися більш ніж у два рази. Поки ми падаємо в прірву, і не можемо намацати дно".
Тим часом з радіоприймачів несеться потік реклами про небачені знижки на автомобілі. З'явилися "чесні" ціни на "Тойоту", "Субару", "Шкоду"... Значить, до цього, ціни були нечесні?
Так що ми неминуче прагнемо до того моменту, коли відбудеться перетинання кривих попиту та пропозиції. Поки ж остання вочевидь перевищує попит. Все йде до того, що надзвичайна жадібність продавців буде покарана. Цей день обов'язково настане. Майже як у новелі Леся Подерв’янського про масло.
Артем Шаронов
За матеріалами: 24.ua
Поділитися новиною