Компанії шукають альтернативу ІРО — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Компанії шукають альтернативу ІРО

Фондовий ринок
1121
В 2008 році різко впав рівень активності на глобальному ринку IPO (первинне розміщення акцій). За 11 місяців компанії зуміли залучити за допомогою розміщення акцій тільки 95,3 мільярди доларів. Це майже в 3 рази менше, ніж в 2007 році. З пострадянських країн цього року вийти на IPO змогли всього 6 компаній, три з яких - українські.
Найближчим часом вітчизняним компаніям варто забути про розміщення акцій на закордонних майданчиках. В умовах кризи альтернативою IPO стане залучення кредитів, випуск єврооблігацій і продаж акцій стратегам. Останній механізм називають найбільш реальним.
За даними звіту компанії Ernst&Young, за 11 місяців цього року під час 745 виходів на IPO в усьому світові компаніями було залучено лише 95,3 мільярди доларів. У той час як в 2007 році 1790 компаній провели первинне розміщення акцій на 256,9 мільярда доларів.
За даними компанії Dea-logic, на сьогоднішній день відкладено 298 угод IPO в усьому світові. Компаніями із країн СНД в 2008 році було проведено тільки 6 первинних розміщень на 1,67 мільярда доларів - три українські, два казахстанські та одне російське. Для порівняння: в 2007 році компаніями із СНД було проведено 30 IPO, що дозволило їм залучити 34 мільярда доларів. "Нестабільна ситуація на ринку очевидним чином вплинула на впевненість інвесторів і наміри компаній здійснювати розміщення акцій", - відзначає директор міжнародної практики Ernst&Young з надання послуг в сфері IPO Джил Форер.
"Це джерело фінансування сьогодні є малоефективним. Торги ведуться в'яло, а інвестори очікують ще більшого падіння ринків", - відзначає Олена Березова, фінансовий директор компанії Unitrade Group, що неодноразово заявляла про свій намір виходу на IPO.
У пошуках покупця
Про свої плани вийти на IPO в 2008 році заявляли такі українські компанії, як UA Inter Media Group, TOV Intermarket, Trust Capital Properties і ще близько 10 банків, у тому числі банк "Надра" і Промінвестбанк. Однак аналітики сумніваються, що вони зроблять це в найближчі рік-два.
"Зараз завдання полягає в тому, щоб не розвивати, а зберігати бізнес", - пояснює Олег Пікарський, директор департаменту торгівлі цінними паперами інвесткомпанії "Кінто".
На думку Андрія Пивоварського, директора інвестиційно-банківського департаменту "Драгон Капітал", у результаті кризи очікується кардинальне зниження рівня оцінки вартості компаній практично у всіх секторах економіки. "Тому залучення акціонерного капіталу (шляхом IPO) у найближчий рік буде значно ускладнене і вимагаэ більш тривалої підготовки", - відзначає він.
Як альтернативу IPO для залучення коштів українськими компаніями аналітики виділяють два способи: продаж акцій і випуск облігацій. Однак у них теж є свої перешкоди. "Зараз ринку капіталу як такого не існує, вони не можуть залучити капітал. Із зовнішнього фінансування зараз працюють тільки структури урядового рівня, наприклад, ЄБРР", - відзначає Дмитро Мошкало, віце-президент Foyil Asset Management.
На думку Пікарського, у сформованій ситуації єдиним можливим способом залучення коштів залишається продаж частки в бізнесі. "Цей варіант підходить тим компаніям, які зазнають труднощів з обслуговуванням своїх боргів і з оборотними коштами", - відзначає аналітик "Кінто".
Як приклад він наводить мережу супермаркетів "Велика кишеня", що зараз активно шукає інвестора.
"Ми зараз ведемо кілька угод із залучення фінансування для компаній, які виявляться консолідаторами у своїй галузі і зможуть заробити на кризі. Наприклад, в обмін на великий пакет акцій ми пропонуємо фінансування, за рахунок якого компанія зможе істотно зміцнити свої позиції на ринку на тлі фінансових проблем у конкурентів", - пояснює Томаш Фіала, управляючий директор "Драгон Капіталу".
Інвесторами в такому випадку звичайно виступають фонди прямих інвестицій або "стратеги". Консолідація здійснюється за принципом "покупка сильним гравцем більш слабкого". Компанії, які все-таки встояли під час кризи, зокрема представники продовольчого сегмента, можуть скористатися таким фінансовими інструментами, як випуск облігацій.
"Однак знайти покупця на облігації зараз досить складно - на українському ринку багато облігацій з великою прибутковістю, що невигідно для бізнесу", - відзначає Пікарський.
Повернутися до перспективи виходу на IPO українські компанії зможуть ще не швидко. "Для того щоб повернувся позитив на ці ринки, потрібен ще рік. На те, щоб на нас звернули увагу, необхідно ще якийсь час", - пояснює Віталій Хандельди, голова аналітичного відділу ІК Millennium Сapital. Він нагадує, що такі компанії, як "Метінвест", відсунули IPO як мінімум на 2-3 роки.
За даними компанії Dea-logic, за 2008 рік на публічне розміщення своїх акцій зважилися тільки три українські компанії - "Миронівський хлібопродукт" (обсяг залученого капіталу - 370 мільйонів доларів), Cadogan Petroleum Plc (300 мільйонів доларів), Sintal Agriculture plc (35 мільйонів доларів). Найбільш успішним з них було розміщення "Миронівського хлібопродукту". Компанія розмістилася за ціною 15 доларів за акцію, у такий спосіб вона залучила 1,7 мільярда доларів. Цей показник був ближчим до верхньої межі цінового коридору, що визначила компанія перед розміщенням - 1,4-1,85 мільярда доларів. "Фактично це перша велика food-processing компанія, яка вийшла на ринок акціонерного капіталу. І, незважаючи на супутні несприятливі умови на ринку капіталу, інвестори досить добре оцінили компанію", - відзначає Томаш Фіала, управляючий директор "Драгон Капіталу".
У той же час у випадку з Cadogan Petroleum Plc папери компанії в перший день торгів упали на 19%. "Компанію сильно переоцінили, забравши весь попит, що міг би підтримати цю ціну після розміщення", - підкреслюють аналітики.
Катерина Буганова
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас