1662
Супермаркет можливостей
Господарське мило та комісійні магазини аудіоапаратури - непогані ідеї для втілення з метою заробити в той час, коли всі намагаються врятувати свої гроші і бізнес. Попитом у населення будуть користуватися недорогі товари і продукти харчування вітчизняного виробництва. Чим не ідея для маловитратного і високорентабельного бізнесу?
Криза може виявитися "золотим дном", вважають аналітики, наводячи як зразок Джорджа Сороса, який збив свій статок під час однієї з криз на девальвації британської валюти. Вистачає подібних прикладів і у вітчизняній економіці. Наприклад, компанія "Інком", тоді ще ICS, вийшла з кризи 1998-99 років з подвоєною клієнтською базою і протягом наступного року подвоїла свій оборот. "При всьому цьому не було звільнено жодної людини", - згадує засновник компанії Олександр Кардаков, вважаючи, що й зараз, завдяки кризі ринок очиститься, залишаться тільки сильні, здорові компанії.
Тому поки одні компанії підраховують збитки від кризи, інші намагаються на ній заробити.
Налітай, подешевшало
На думку більшості експертів, краще, що можуть зробити ті, хто має "живі" гроші і не прагне до швидкої віддачі вкладених інвестицій - купувати знецінені активи. Для заповзятливих і розторопних інвесторів зараз відкривається багато можливостей, адже деякі активи впали в ціні раз у десять. Купувати падаючі компанії і чекати кінця кризи - така порада фахівців більшості вітчизняних інвесткомпаній.
Через років п'ять придбані сьогодні по дешевці активи виростуть у ціні на 100-200% і принесуть інвесторові значний прибуток, впевнений начальник аналітичного відділу компанії Foyil Securities Агшин Мірзазаде. Експерт підкреслив, що це довгострокова перспектива і ризик для спекулянтів. Якщо інвестор готовий чекати п'ять років, то на початку наступного року купувати можна будь-які акції верхнього рівня листингу, який найбільше впав, зауважують в ІК "Юпрас Капітал". За словами аналітика компанії Олексія Белязе, нині має сенс інвестувати в галузі, в яких не буде різкого обвалу обсягу виробництва, наприклад, в енергетику і компанії, що займаються продажем енергії в неіндустріальних областях. Або в товари, за якими продовжує відчуватися гострий дефіцит, приміром, енергетичне вугілля, що завжди користується попитом.
Для тих, хто прийшов на ринок надовго, починається ідеальний час консолідувати активи, з'являється прекрасна можливість поглинути конкурентів, вважає Максим Нефедов, старший радник відділу інвестиційно-банківських послуг ІК Dragon Capital. "Злиття і поглинання, безумовно, активізуються, але це не ті злиття, що відбуваються під час бума для підвищення капіталізації. Це буде крапкова скупка, скупка ласих шматків", - помітив аналітик, підкресливши, що компанія радить своїм клієнтам фінансувати компанії, які знаходяться у жалюгідному стані, адже ті сьогодні готові приймати гроші на будь-яких умовах.
Однак, незважаючи на передчуття великих грошей, головне зараз - обережність, застерігають аналітики. Ще не до кінця ясно, наскільки системною виявиться криза, які компанії і галузі постраждають сильніше за всіх. Необдумана покупка активу, що подешевів, може обернутися величезними вкладеннями в порятунок придбаного бізнесу.
Колектори в ціні
Другий напрямок, вартий уваги в сформованих умовах, - це "розрулюванння" заборгованостей між компаніями, а також консалтинг у різних аспектах його прояву. "Від економічного спаду виграють агентства, які допомагають повернути борги, а юристи, які спеціалізуються на банкрутствах, зроблять собі гарний бізнес", - вважає директор Київської школи економіки Том Купе.
Сьогодні росте попит на трохи інші види послуг, зокрема з корпоративної реструктуризації бізнесу, із залучення фінансових інвесторів, урегулювання відносин між акціонерами, відзначив Денис Лисенко, партнер юридичної фірми "Василь Кисиль і Партнери". Експерт впевнений, що в умовах кризи завжди найдуться бажаючі заробити, незважаючи на ризики. Саме ця категорія забезпечить попит на консалтингові послуги юридичних фірм, і це та категорія інвесторів, що у результаті отримає найбільший прибуток у сформованій ситуації.
Назад до товарів широкого вжитку
Що стосується власне виробництва, то, на думку експертів, в умовах кризи найкраще йти туди, де невисокі капітальні витрати і швидка окупність. Третя порада – взятися за виробництвом недорогих споживчих товарів, аналоги яких вже існують. Наприклад, виробництвом того ж господарського мила. "Господарка, заощаджуючи кошти, напевно віддасть йому перевагу перед дорогим імпортним продуктом", - помітив Олексій Белязе.
На думку експертів, вітчизняним виробникам під час кризи буде легше конкурувати з імпортним товаром. Адже левина частка імпортерів працює за рахунок торговельних кредитів, а зараз їх залучати досить важко. Та й для зменшення відтоку валюти з країни уряд має намір істотно урізати потік імпорту. Так що вітчизняні виробники одержать можливість зайняти ніші, що звільнилися. Але будь-яке виробництво під час кризи буде орієнтуватися не на люкс-клас, а на товари широкого вжитку.
Аналогічна ситуація склалася й на ринку продуктів харчування. Тому четвертий напрямок для інвестицій під час кризи саме в цій сфері. "Людина може відмовитися від багато чого, але не від їжі. Інше питання в тому, що вона буде купувати в режимі економії", - помітили фахівці "Юпрас-Капітал", вважаючи, що вигідним у неясні часи може виявитися, наприклад, виробництво різних круп і пластівців з них. Якщо раніше покупець віддавав перевагу розрекламованим імпортним пластівцям, то зі скороченням доходів на 30-50% він вже навряд чи зупинить свій вибір на яскравому впакуванні, а скоріше купить звичний продукт, але дешевше.
Затребуваним залишиться й громадське харчування, сегмент недорогих фаст-фудів. Для більшості з них криза може виявитися поштовхом до розвитку, вважає віце-президент інвестиційно-банківського управління компанії ТОВ "Ренесанс Капітал Україна" Сергій Олексієнко.
До галузей, які менш піддані кризам, традиційно відносять і фармацевтику. Тому аналітики радять не боятися інвестувати в цю сферу. Від її наслідків вітчизняні фармакологи тільки виграють, вважають фахівці галузі. "Їм потрібно пригадати 1998 рік і те, чого вони в цей час вживали. Перший місяць був шок, у другому - стабілізація, а в третьому почався підйом, нашим підприємствам навіть вдалося збільшити експорт медикаментів у Росію, адже там теж була криза", - нагадали в Асоціації фармацевтів України. Сьогодні імпорт медикаментів в Україні становить 70%, під час кризи вітчизняні виробники можуть відвоювати в західних виробників частину ринку, для цього їм треба випускати більше дешеві аналоги закордонних медпрепаратів.
Комісіонки forever
Шоста ідея для бізнесу під час кризи - це комісійні магазини і ремонтні майстерні. "У нинішній час люди навряд чи зможуть повністю відмовитися від засобів зв'язку, і якщо купити новий телефон, аудіоапаратуру або побутову техніку їм виявиться не по кишені, то затребуваними виявляться товари, які вже були у вживанні", - поділилися думкою в ІК "Юпрас Капітал". Знову ж, здаючи техніку в комісійний магазин, люди, які бідують у коштах, одержать додаткове джерело доходу. Виросте також попит на старі комп'ютери та оргтехніку. Адже взяти кредити на покупку техніки буде не так вже і просто, і дешево.
Це ж стосується і приватних автомайстерень. Експерти впевнені, що невеликі майстерні відразу знайдуть своїх клієнтів, адже багато сьогоднішніх автомобілістів, які змушені "тугіше затягти паски", будуть шукати більш дешеве обслуговування і ремонт, відмовляючись від послуг дорогих сервісних центрів.
Земельне питання
На що в багатьох інвесторів завжди найдуться гроші, навіть під час кризи, так це на покупку землі, зокрема сільгосппризначення. Поки на її продаж продовжує діяти мораторій, але президент країни Віктор Ющенко доручив Кабміну вжити заходів з невідкладного його скасування. Президент прогнозує згоду всіх політичних сил на скасування мораторію з 2009 року. На жаль, прогнози експертів щодо цього не настільки оптимістичні, хоча й вони підтримують скасування мораторію на продаж сільгоспземель, розглядаючи їх як поштовх до розвитку сільського господарства.
"Держава повинна не на словах, а на ділі допомагати інвесторам і бізнесменам. Інвестиції в землю - це спокійні інвестиції. І для покупки української землі гроші найдуться в багатьох інвесторів", - впевнений банкір, колишній віце-прем'єр-міністр України Сергій Тігіпко. Разом з тим експерти відзначають, що мова йде не про спекуляції із землею (час земельних спекулянтів вже пройшов, і під час нинішньої кризи їх можна буде віднести до категорії найбільше потерпілих), а про інвестиції в розвиток сільського господарства.
На думку генерального директора компанії з управління активами "Тект" Вадима Гриба, сьогодні необхідно шукати інший паровоз, що витягне економіку. Цим паровозом може стати сільське господарство. Експерт впевнений, що перший крок повинен зробити уряд, і цим дати посилання інвесторам для вкладення коштів у цю сферу. Разом з тим розвиток сільського господарства вимагає великих фінансових вкладень. Якщо за розрахунками деяких експертів валовий прибуток з гектара картопляного поля становить порядку $4000, а цикл виробництва насіння цукрового буряка приносить 100% прибутку, то витрати на розвиток будуть значно більше. Наприклад, щоб почати вирощувати пшеницю або соняшник, потрібно не менш $1 млн.
Не варто забувати й про те, що підйоми і спади - звичайна справа для економіки, після падіння ринки знову покажуть зростання. Багато з людей виграють від деяких економічних криз, нагадує Том Купе. Можливість не тільки пережити смутні часи, але й вирости згодом є у багатьох вітчизняних компаній, головне - як до цього готуватися.
Для компаній і керівників, які до кризи дотримувалися розумної фінансової політики, зберігали запас міцності, мають бізнес-чуття, криза є супермаркетом можливостей - впевнені експерти. Для інших - це можливість переосмислити стратегію, пріоритети, одержати неоціненний досвід у фінансовому плануванні.
Діна Пархомчук
За матеріалами: Інвестгазета
Поділитися новиною