Штраф х 20: з 17 листопада штрафи за порушення правил дорожнього руху зростуть у десятки разів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Штраф х 20: з 17 листопада штрафи за порушення правил дорожнього руху зростуть у десятки разів

6688
Багато хто чув, що штрафи за порушення правил дорожнього руху зростуть у середньому в 20 разів. Але далеко не всі знають, що станеться це тільки після 17 листопада.
"Знайомий співробітник ДАІ аж танцював від задоволення, розповідаючи, як вони всі чекають введення нових штрафів", - пише один з учасників інтернет-форуму, де обговорюється закон, що посилює покарання за порушення ПДР.
На радість ДАІ
Радість даішника зрозуміла: якщо сьогодні штраф за порушення правил обгону або проїзду перехрестя становить 8,5 грн., то із 17 листопада ця сума зросте до 510 грн. За керування автомобілем без документів доведеться сплатити 425-850 грн. замість колишніх 17 грн., за водіння в нетверезому стані - 2550-3400 грн. (255 грн.), за порушення, що спричинило тілесне ушкодження середньої ваги, - 3400-8500 грн. (1700 грн.).
З'являться й нові штрафи: наприклад, за розмову телефоном під час руху без використання hands-free гарнітури - 510 грн., за перевезення пасажирів на автобусному маршруті довжиною понад 500 км силами одного водія - 170-255 грн., за порушення правил установки спецсигналів (блимавок) - 850-1200 грн.
Документ також узаконив дії евакуаторів і дозволив даішникам вилучати в злісних порушників права. Крім штрафів проект закону також припускав введення штрафних балів, які повинні були нараховуватися за кожне порушення. Планувалося, що водія, який набрав 30 балів (створення аварійної обстановки - 15 балів) і більше, потрібно було позбавляти прав і відправляти на перескладання іспитів. Щоправда, у підсумку депутати відмовилися від цієї ідеї.
У новому законі також передбачені й нові види покарань: адміністративний арешт і громадські роботи. Виконувати їх доведеться у вільний від роботи або навчання час. Чим зайняти провинених водіїв, будуть визначати органи місцевого самоврядування.
Зміни торкнулися й пішоходів - штраф за перехід дороги в невстановленому місці тепер буде становити не 2 грн., а 51.
Відтепер автомобіль зможе проходити техогляд на акредитованих СТО, а не в ДАІ, як колись. Якщо у водія є непогашений штраф, це буде зафіксовано в спеціальному реєстрі, і пройти ТО він не зможе. Машину в цьому випадку з "башмаком" на колесі відправлять на штраф-майданчик, звідки чотириколісну власність доведеться викуповувати.
Але головне - тепер інспектор має законне право виписати штраф на місці. Як уточнюють у прес-службі Департаменту ДАІ, інспектор не буде брати гроші - він складе протокол і випише квитанцію на оплату через банк. Водій, втім, може оскаржити рішення співробітника ДАІ в суді.
Особистість встановлюється
Новий закон громадяни сприйняли неоднозначно: за результатами опитування, проведеного на сайті ДАІ, 28% підтримують законопроект, 40% не підтримують, 30% виступають за ще більше посилення відповідальності, а двом відсоткам байдуже.
Одні впевнені, що високі штрафи наведуть лад на дорогах і наблизять країну до європейських стандартів. Інші вважають, що хронічних порушників новий закон не зупинить, виграють лише даішники, які накрутять винагороду. Треті зловтішаються, мовляв, настав час ставити чотириколісного приятеля в гараж та або їздити на маршрутках, або освоювати велосипед, або звикати пересуватися пішки.
Адвокат Вадим Володарський, який спеціалізується на захисті прав автомобілістів, впевнений, що незабаром від клієнтів не буде відбою. Але це його не тішить.
- Новий закон - це, по суті, правова катастрофа, - вважає юрист. - Всі говорять про підвищення штрафів, але це лише вершина айсберга.
На підтвердження правозахисник наводить приклади.
Зокрема, даішники мають намір фіксувати порушення за допомогою відеокамер і фотографування номерного знака. Але оскільки встановити особистість водія не завжди можливо, вводиться відповідальність власника транспортного засобу.
- Це найстрашніша річ: закон вперше припускає відповідальність особи, яка не зробила нічого протиправного, - говорить Володарський. - Це порушення всіх устоїв адміністративного права.
Наслідуючи таку логіку, варто було б карати директора заводу, який виготовляє рибальські сітки, якщо неможливо знайти браконьєра, який ними скористався.
- Виходить, що водіїв виключають з нормального правового поля, - відзначає адвокат.
Киянин Сергій Дрозач теж вважає, що новий закон вирує перегинами.
- Припустімо, позбавлення прав водіння на 10 років за систематичні порушення ПДР. Цікаво, як взагалі вираховувалася ця цифра? Людину після 10 років без водійського стажу необхідно заново посилати на курси. Позбавляли б довічно, - обурюється Сергій. - А штраф у розмірі 170-255 гривень за брудний номерний знак! Уявляю собі, як співробітник ДПС на око визначає забруднення номерів. Гадаю, тепер на службу будуть набирати колишніх снайперів.
Суд та справа
Департамент ДАІ МВС України також має намір запропонувати уряду обмежити термін дії водійських посвідчень 10-ма роками з моменту одержання, оскільки "бувають випадки, коли громадяни, маючи права водія, довгий час не користуються автомобілем і втрачають навички та знання". Повторна видача посвідчення, за задумом автоінспекторів, буде супроводжуватися екзаменами з водіння.
Процедура перездачі, на думку Вадима Володарського, "річ корупційноємна", оскільки в наших умовах обтяжена проходженням медкомісії, що не має аналогів у цивілізованому світі.
- В Європі та США перевіряють лише зір. Нікому не спадає на думку відмовити в правах водія людині, в якої колись був інфаркт. Якщо ж подивитися наші протипоказання до керування, незрозуміло, як взагалі в країні залишилися водії, - говорить правозахисник.
Володарський вважає, що штрафи дійсно варто було б підняти. Але в жодному разі не можна було виключати ці справи з компетенції судів. Нерозумно сподіватися, що новий закон, який дозволяє інспекторові на місці виписувати штраф, розвантажить нині завалені протоколами суди.
- Зараз у справах, де штраф 17 гривень, нікого в суд не викликають - пачки протоколів віддають помічникам суддів, які пишуть проекти постанов. Тепер суми штрафів серйозно зросли, і народ буде судитися. Даішник до суду не з'явився - засідання відкладається. У підсумку обсяг роботи - тепер вже у суддів, а не в помічників - тільки зросте, - стверджує адвокат.
На його думку, державі варто було б чітко встановити в справах про адміністративні порушення презумпцію невинності та ввести такий же принцип оцінки доказів, як і у кримінальних справах.
- Тоді водій платив би у випадку порушення серйозні штрафи, але, з іншого боку, був би захищений від безпідставних обвинувачень і "розведення" з боку даішників, - говорить Володарський.
Очевидно, що високі штрафи прямо пропорційно позначаться на розмірі хабарів. Вже зараз - до набрання чинності змін до закону - даішники збільшили розцінки на неофіційне вирішення питання, пояснюючи це "новими штрафами". Але МВС шукає спосіб подолати корупцію серед даішників. Планується зобов'язати інспекторів спілкуватися з водіями за включеного диктофону. Співробітникам ДАІ, які викрили порушника в спробі "вирішити питання без протоколу", обіцяють видавати премії, які дорівнюватимуть пропонованому хабару. А недавно департамент ДАІ оголосив, що інспекторові на посту буде дозволено мати при собі не більше ста гривень. Якщо перевірка виявить більшу суму, буде проводитися розслідування.
27 жовтня глава МВС Юрій Луценко розповів про один спосіб очистити ряди від хабарників - необхідно перевести співробітників ДАІ на контрактну основу і значно підвищити зарплату.
- Але одного сигналу, одного телефонного дзвінка про зловживання з боку буде досить, щоб перевести такого працівника в інший підрозділ, наприклад у ППС,- відзначив міністр.
Євген Сафонов
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас