4752
Відділення пустять на видаток
Загострення фінансової кризи вилилося в повальну економію. Банки і страхові компанії більше не обмежуються скороченням персоналу і починають закривати свої регіональні відділення. На першому етапі позбуваються від збиткових або малоприбуткових точок, а на другому не виключають ліквідацію або продаж і більш успішних представництв. Передбачається, що зменшення кількості підрозділів на периферії дозволить банкам заощадити до 20% витрат.
Для вітчизняних банків це вже друга хвиля економії на регіональних підрозділах в 2008 р. На початку року вони активно перетворювали філії в безбалансові відділення, у жовтні ж почали їх закривати. З чуток, банкіри вже ухвалили рішення щодо ліквідації близько 12-15% своїх точок.
"Насиченість ринку велика, і найчастіше нові відділення працюють наполовину від своїх потенційних можливостей. Вони відкривалися з розрахунком на зростання ринку, але залишилися незатребуваними", - розповів заступник голови правління VAB Банку Сергій Кобзар.
За словами фінансистів, сьогодні в першу чергу закриваються підрозділи, які або працюють у збиток, або демонструють символічні заробітки. "Звичайно точку закривають, якщо вона не приносить прибуток, неефективна або не має потенціалу розвитку", - пояснив "ДС" ситуацію директор департаменту розвитку мережі Райффайзен Банку Аваль Дмитро Крепак. Друга причина скорочення кількості регіональних структур - це банальна нездатність фінустанов утримувати свої мережі. "До нас недавно надійшла пропозиція придбати цілу регіональну мережу одного невеликого банку, що розвивав її в надії на вигідний продаж іноземним інвесторам", - повідомив "ДС" голова правління Терра Банку Сергій Щербина.
Разом зі скороченням кількості відділень зменшується і число виносних робочих місць – точок продажів у торговельних мережах - і відбувається скорочення персоналу. "Насамперед буде вивільнятися персонал неефективних точок продажів", - запевнив начальник управління з роботи з персоналом ПУМБ Володимир Завгородній. Банкіри впевнені у фінансовій обґрунтованості таких заходів.
"Економія на утриманні відділень і персоналу може становити порядку 10-20% загальних витрат. Якщо ж ситуація в банку дуже важка і закриття точок більш масштабні, то й більше. Якщо того вимагатиме виживання фінустанови та її збереження взагалі, економію можна довести до 70%", - відзначив Сергій Кобзар.
Банкіри впевнені, що це тільки початок і в 2009 р. фінустанови продовжать позбуватися від регіональних підрозділів. За найскромнішими підрахунками, кількість точок може зменшитися відразу на 7-10%.
"Населенню банки запропонують активніше користуватися цілодобовими зонами самообслуговування та інтернет-банкінгом. Одночасно вони стануть активніше продавати свої послуги через агентів", - розповів голова правління Першого інвестиційного банку Олег Малкін.
Задумалися про ліквідацію філій і страхові компанії. Головна причина - зменшення потоку платежів з регіонів, через що утримання величезної кількості підрозділів, які СК встигли відкрити за останні три роки, стає нерентабельним.
"Страховикам доводиться змінювати стратегію розвитку на стратегію виживання. Сьогодні їх мета - знизити витрати і компенсувати неминуче зниження доходів під час кризи", - повідомила генеральний директор ЗАТ "Актив-Страхування" Ольга Казбекова.
"СК більше уваги стануть приділяти виплатам, ніж підтримці інфраструктури", - вторить їй голова правління СГ "ТАС" Дмитро Грицута.
Експерти визнають, що регіони вже перенасичені відділеннями: у кожній області сьогодні присутні порядку 50-70 СК (масовий вихід у провінцію вони почали після введення "автоцивілки"). Крім того, ставку на розвиток мережі робили компанії, що планували втридорога продатися іноземним інвесторам, тепер же збиткові мережі стали для них непотрібним баластом.
"У першу чергу будуть ліквідовуватися точки продажів, які розташовані в районних центрах, автосалонах, а також відділення, орієнтовані на страхування заставного майна", - сказав "ДС" заступник голови правління СК "Українська страхова група" Геннадій Мисник.
Проблемами колег, імовірно, неодмінно скористаються великі мережеві СК, які навіть у розпал кризи можуть собі дозволити залишатися в регіонах. "Вони напевно використають нинішню ситуацію для розширення своєї присутності в областях за рахунок залучення кращих кадрів більш слабких конкурентів, що закривають філії. Кожний з таких продавців принесе у велику компанію свій "клієнтський портфель", - підкреслила Ольга Казбекова. У такій ситуації, на думку експертів, оптимальною стане робота на периферії через агентів.
"Компанія не несе ніяких витрат на агентську мережу, крім комісійної винагороди. Але її розмір прямо залежить від обсягу платежів, які приносить агент", - пояснив Дмитро Грицута. Страховики також мають намір впритул наблизитися до клієнтів, відкриваючи пункти продажів у магазинах побутової техніки, мобільного зв'язку і навіть продуктових.
Костянтин Саприкін
За матеріалами: Деловая Столица
Поділитися новиною