Страхування в умовах кризи: бути чи не бути


Страхування в умовах кризи: бути чи не бути

Страховий ринок у США обвалився одним з перших, гостро відреагувавши на фінансову кризу в країні. Українські страховики поки тримаються на плаву. Більше того, вони чекають нових клієнтів, які замість ризикових депозитів готові вкладати гроші в себе, страхуючи власне життя. Наскільки реальні такі очікування страховиків - дізнавалася інтернет-газета "СЕЙЧАС".

Світова фінансова криза докотилася до України штормовою хвилею. Обрушився фондовий ринок, знецінилася гривня, банківський сектор опинився на межі виживання. Страхові компанії поки приндяться: мовляв, не відчули поки всієї "принадності" падіння та очікують припливу клієнтів. Хоча розвиток страхового ринку прямо залежить від стану економіки в цілому: темпу зростання ВВП, промислового виробництва, рівня інфляції, а в підсумку - від платоспроможності клієнтів.

Банки від страховиків різняться

Оператори ринку впевнені: негативні тенденції в розвитку української економіки практично не позначаться на страховому ринку. У всякому разі, страховики життя заявляють про свою стабільність до банківської кризи. "Ті 6 млрд., які пішли з банківської системи, забезпечать серйозний приплив коштів у страхові компанії, оскільки люди зараз хочуть перекластися в більш серйозний інструмент", - говорить Павло Царук, глава правління СК "ТАС".

"На такому сегменті страхового ринку, як страхування життя, економічна і фінансова кризи практично не позначилися", - додає Царук. Банківський ринок - коротка спекулятивна операція, тому цей сектор піддається панічному ризику. "Банки резервують 15-20% від своїх оборотів, і якщо 15% клієнтів пішло з банку - то все нормально. Але якщо приходить наступний, то в банку вже немає грошей з ним розрахуватися і достроково погасити, приміром, депозит. Точніше, вони в кредитах, а кредитні зобов'язання достроково не розірвеш. От і виходить, що у банку з'являється фінансовий пролом", - відзначив Царук.

У страхових компаній таких проблем немає, додав фахівець, оскільки вони резервують 105% зобов'язань перед клієнтом. "Тобто ми готові всіх своїх клієнтів одного чудового дня відпустити, і в нас залишиться ще мінімум 5% грошей. Страхові компанії не піддані панічному ризику, оскільки СК - це довгостроковий інструмент, розрахований на 10-15 років (середній термін укладання договору)", - відзначає Царук. Єдине, трохи сповільнився приплив нових клієнтів - 12% проти 15-20%. Важливо, що відтоку клієнтів не спостерігається, додає фахівець.

За даними Ліги страхових організацій України за 6 місяців 2008-го, на вітчизняному ринку страхових послуг працює 72 лайфові компанії.

Страховий неліквід

Та все-таки, з огляду на складну ситуацію в банківському секторі, а також той факт, що в багатьох банків є "свої" страхові компанії, імовірне виведення банківського капіталу через страховий сектор, що незмінно спричинить посилення вже існуючих проблем у банківському і небанківському секторах України, додають експерти.

Страховикам КАСКО та "автоцивілки" загрожують збитки, прогнозують фахівці. "З урахуванням того, що багато страхових компаній тримаються на плаву за рахунок зростання валових платежів, а збитковість за результатами страхового року по такому виду, як КАСКО, що займає левову частку в страховому портфелі, часом значно перевищує 100%, велика ймовірність значного зниження платоспроможності, оскільки значно скорочується надходження живих грошей у СК, а збитки необхідно сплачувати", - розповіла Ніна Шаломєєва, начальник відділу страхування та перестрахування ТДВ СК "Нафтогазстрах". Страхування автотранспорту, водного транспорту і фінансових ризиків - на сьогоднішній найбільш ризикові види страхування, додав експерт.

Багато компаній, які ставили в основу розвиток альтернативних каналів продажів, у першу чергу банківського, автодилерського, опинилися в залежності, відзначає Олег Спілка, голова наглядової ради НАСК "Оранта". "В умовах стабільності це не проявляється, проте в умовах кризи компанії, що збирають сьогодні платежі тільки завдяки банкам та автодилерам, будуть мати серйозні проблеми з ліквідністю", - говорить експерт.

Страхова економія

Зі страхового ринку України зараз можуть піти оператори, що володіли тільки одним основним каналом збуту продуктів - банківським, вважають фахівці. Великі компанії мають можливість з мінімальними втратами "пережити" цей період, оскільки навіть за умови зменшення надходжень платежів вони зможуть покривати поточні витрати і страхові виплати з доходів від депозитних вкладів, щоправда, за умови стабільності банків, в яких вони розміщені, міркує Шаломєєва. "Дрібним у цьому випадку буде важче, оскільки можливі великі збитки, а достатньої кількості коштів для їхнього погашення може і не виявитися", - додала вона.

"В умовах кризи змінюється ставлення споживача до грошей, і зараз питання - страхуватися чи ні - буде вирішуватися з великими труднощами для клієнтів страхових компаній, оскільки ті будуть намагатися максимально заощадити", - відзначив Леонід Хорін, генеральний директор Асоціації страхувальників України. У першу чергу люди будуть заощаджувати на добровільних видах страхування, оскільки від обов'язкових відмовитися не вдасться, додав експерт.

Сформована економічна ситуація і можлива відмова потенційних клієнтів страхуватися практично не змінять розміщення сил на ринку, впевнений Хорін. "Єдине, чого варто очікувати, - зниження рівня припливу коштів. Розривати вже існуючі договори ніхто не буде, принаймні, за короткостроковими ризиковими видами страхування. Крім того, можуть бути незначні ризики в розміщенні резервів страхових компаній. Особливо це може торкнутися компаній, що займаються накопичувальними видами страхування, тобто страхуванням життя - в українських страховиків обмежена кількість інструментів для забезпечення інфляційного захисту", - резюмував Хорін.

Марія Азоян

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Страхування в умовах кризи: бути чи не бути» на Finance.ua - 2.1
В Контексті Finance.ua