Діряві мережі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Діряві мережі

Енергетика
664
За останні три місяці в Україні були відключені від газопостачання більше 120 об'єктів. Найближчим часом газорозподільні компанії (облгази) обіцяють припинити подачу газу приблизно 20-25% споживачів. Формально відключення пояснюються аварійним станом газових мереж.
Однак експерти впевнені, що їх реальна причина - конфлікт облгазів з Кабінетом міністрів і НКРЕ через розбіжності щодо формування тарифів на транспортування газу.
На газовій бочці
З початку року в Україні, за даними Держкомітету з промислової безпеки, охорони праці та гірського нагляду, через несправність розподільних газопроводів 123 об'єкта були відключені від поставок газу. З них 80% - у серпні-вересні, коли облгази ведуть підготовку до опалювального сезону і традиційно проводять перевірки розподільних мереж. За даними Мінпаливенерго, наданими на останньому засіданні Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ), цього року кількість аварій, пов'язаних з використанням побутового газу, зросла майже у двічі. З початку року внаслідок інцидентів у газовій галузі загинули 59 чоловік (торік - 28).
Раніше в українських обласних газорозподільних компаніях заявляли про намір припинити наприкінці жовтня подачу газу в тих областях, де газопроводи мають небезпечний ступінь зношування. За даними члена комітету Верховної ради з ПЕК Олега Зарубинського, якщо це відбудеться, будуть зупинені поставки газу для 20-25% українських споживачів. Ступінь зношування мереж становить у середньому 55-60%, а їх десята частина повністю зношена, говорить директор ТОВ "Газекс-Україна" (управляє п'ятьма облгазами) Віталій Демьянюк. У найближчі десять років облгазам необхідно поновити більше 50% газорозподільної інфраструктури.
На це, за експертними оцінками, необхідно як мінімум $3 млрд. "Без перебільшення можна сказати, що сформована ситуація загрожує країні техногенною катастрофою", - стверджує Демьянюк.
У прес-службі ВАТ "Рівнегаз" підкреслюють, що нинішня структура транспортного тарифу не враховує кошти на ремонт і підтримку в безпечному стані газорозподільних мереж України. "В облгазів просто немає інших джерел коштів, крім тарифів. Ми залучаємо кредитні ресурси і маємо досить серйозні кредитні портфелі, але вони повинні обслуговуватися, а це можливо тільки в тому випадку, якщо витрати на обслуговування кредитів будуть передбачені в тарифах", - пояснив Віталій Демьянюк.
За інформацією Мінпаливенерго, зараз щорічні капітальні витрати на експлуатацію українських облгазів становлять $0,35 млрд при необхідних $4 млрд. На відновлення системи газопостачання, за розрахунками фахівців "Газекс-Україна", до 2037 року потрібно витратити $10,97 млрд: з 2007 до 2017 року - $2,3 млрд, з 2017 до 2027 року - $4,02 млрд, з 2027 до 2037 року - $4,65 млрд.
Відключення від поставок газу промислових споживачів може призвести до масштабної кризи в економіці, вважає заступник генерального директора Маріупольського меткомбінату ім. Ілліча Сергій Матвієнков. "Сьогодні кон'юнктура світового ринку і так негативна. Якщо додати ще й припинення поставок газу, це остаточно дестабілізує роботу заводів - навіть не стільки металургійних, скільки хімічних", - впевнений він.
Тарифні суперечки
Конфлікт між облгазами та урядом триває вже більше двох місяців. У серпні облгази вимагали підвищити вартість транспортування газу. Тоді співробітники компаній почали безстрокову акцію протесту, а керівництво пообіцяло, що, якщо їх вимоги не будуть почуті, компанії почнуть відключати споживачів від газопостачання. У результаті НКРЕ частково виконала обіцянку, підвищивши тариф для облгазів на 26,69%.
Це дозволило з 1 вересня збільшити рівень оплати праці співробітникам, що залишався до цього найнижчим в Україні. Втім, уряд повністю проігнорував вимоги підняти амортизаційну складову при транспортуванні природного газу на 25% та інвестиційну - на 10%. "В уряді, швидше за все, розраховували на те, що за допомогою зростання зарплат вдасться заспокоїти колективи підприємств і припинити масові акції протесту", - вважає заступник глави комітету Верховної ради з ПЕК Юрій Бойко.
Бойко відзначає, що газорозподільна інфраструктура України практично відпрацювала свій ресурс і застаріле газове обладнання вимагає невідкладної модернізації. "З початком опалювального сезону навантаження в газорозподільній мережі зростає в рази, відчого зношені трубопроводи почнуть виходити з ладу. З нинішнім технічним станом газорозподільного господарства держава фактично перебуває на пороховій бочці", - говорить Юрій Бойко.
За його словами, комітет Верховної ради з ПЕК вимагав негайного розгляду ситуації в облгазах на засіданні Ради національної безпеки та оборони. Джерело в секретаріаті Радбезу підтвердило, що питання про катастрофічний стан газового господарства може бути розглянуте вже найближчим часом.
Суперечка між облгазами та урядом стосується насамперед базових даних для розрахунку тарифу. Приміром, у НКРЕ розраховують тариф для облгазів "Газекс-Україна", виходячи з того, що штат компанії становить 8262 співробітника. Тоді як у компанії наполягають, що в них працюють 10707 чоловік.
Розрізняються й оцінки обсягу технологічного газу, необхідного для транспортування. У НКРЕ стверджують, що облгази "Газекс-Україна" споживають 111,1 млн кубометрів газу, тоді як у компанії запевняють, що їй необхідно 137,2 млн кубометрів на рік. Нарешті, у НКРЕ впевнені, що матеріальні витрати в 2009 році повинні становити 118,5% від рівня 2008 року. А в "Газекс-Україна" наполягають на необхідності зростання в межах від 200% до 305,7%. Схожа ситуація склалася й в інших облгазах.
Система вимагає перегляду
Відсутність у тарифі витрат на ремонт і заміну застарілого обладнання - не єдина проблема облгазів. На думку Віталія Демьянюка, варто змінити існуючу систему оплати послуг з транспортування природного газу розподільними трубопроводами. Зараз плата за ці послуги надходить від споживача власникові ресурсу, тобто "Газу України", що, у свою чергу, розраховується з облгазами. Ці кошти надходять облгазам із запізненням, що призводить до дефіциту оборотних коштів, говорять у прес-службі "Львівгаза". "На наш погляд, споживач повинен оплачувати послуги тому, хто їх робить, а саме газорозподільним організаціям", - погоджується Демьянюк.
На думку директора компанії "Об'єднана газова група" Данила Шевельова, не менш важливо і проведення повної приватизації українських облгазів. "На сьогоднішній день у держави є контрольні або пакети акцій, що блокують, а також лояльне керівництво в 11 облгазах. Природно, ніхто з приватних акціонерів цих компаній не буде прагнути інвестувати в інфраструктуру підприємств, управляти якими вони не можуть", - погоджується Олег Зарубинський.
Директор угорської газотрейдингової компанії Magyar GT Янош Петефі вважає, що Україні варто розглянути можливість продажу розподільних газопроводів, як це у свій час було зроблено в країнах Євросоюзу. За його даними, після приватизації самих трубопроводів в Угорщині обсяг інвестицій у них виріс втричі.
Зараз українським облгазам не належить більшість газорозподільних мереж - вони лише обслуговують їх, а власником є держава в особі Фонду державного майна.
"Зараз підвищувати тарифи ми не плануємо"
Валерій Кальченко, глава Національної комісії регулювання електроенергетики
- Чому НКРЕ не погоджується підвищити тариф на розподіл газу до економічно обґрунтованого рівня?
- Ми вже це зробили. У вересні збільшили тариф у частині підвищення зарплати персоналу та компенсації вартості технологічного газу, оскільки зросла вартість імпортного газу, а в I півріччі в нього була закладена ціна газу ще 2006 року. В результаті зарплати в облгазах збільшилися до 2 500 грн. В цілому тариф виріс більш ніж на 70%, тому що технологічний газ і зарплата становлять у ньому близько 85%. Мені особисто незрозумілі вимоги про подальше зростання тарифів.
- В облгазах говорять, що збільшитися повинні були не тільки зарплата і витрати на покупку технологічного газу, але й інвестиційна складова, необхідна для підтримки мереж на належному рівні.
- Безумовно, інвестиційна складова, що йде на модернізацію газопроводів, у нас мінімізована, і її треба збільшувати. Що стосується витрат на підтримку технічного стану існуючих мереж, то їх беруть з амортизаційних відрахувань і прибутку. Ми дозволяємо компаніям мати рентабельність в 5-10% і вважаємо, що цього досить для підтримки технічного стану мереж. Як вони розпоряджаються отриманими грішми, це вже питання до них.
- Чи будете ви підвищувати тарифи з урахуванням того, що інвестиційна складова в них не врахована?
- Ми будемо підвищувати тариф, якщо буде мінятися ціна на імпортний газ. Тоді ми зможемо ще раз його переглянути, оскільки вартість технологічного газу - це 50% тарифу.
- Але окремі облгази вже заявили про намір припинити поставки газу трубопроводами, що мають високий ступінь зношування.
- Поставки припинені не будуть. І зараз підвищувати тарифи ми не плануємо. Необхідність перегляду інвестиційної складової буде визначена тільки за підсумками року.
- Чому? Ви боїтеся інфляції?
- Ні, не боїмося. Зростання тарифів не сильно вплине на інфляцію. Просто ми реагуємо на події після того, як вони відбуваються. Тобто, якщо зросли ціни на бензин та інструменти, необхідні облгазам, - за результатами року ми подивимося, наскільки. Потім ми їх врахуємо при черговому перегляді тарифів. Але забігати наперед не будемо.
- Як ви оцінюєте технічний стан українських облгазів?
- Ми не можемо курирувати всі питання діяльності облгазів. Наприклад, ми знаємо, що багато хто з облгазів здають майно в оренду, але зробити із цим нічого не можемо. Технікою безпеки займаються Мінпаливенерго, НАК "Нафтогаз України" та Держпромнагляд. Вони стежать за технічним станом облгазів і відповідають за нього. А ми тільки відслідковуємо виконання інвестиційних програм, використання амортизаційних відрахувань і рівень рентабельності. Скажімо, якщо облгази вирішили переглянути інвестпрограму, ми стежимо, щоб вони погодили це з Мінпаливенерго.
"Фактично нам не вистачає 30% у чинному тарифі"
Сергій Буян, голова правління ВАТ "Луганьскгаз"
- Чим загрожує недофінансування облгазів?
- Руйнуванням розподільних газопроводів. Чим менше вкладаєш у будь-яку галузь, тим більше зношування основних фондів, а виходить, вище ймовірність того, що щось вийде з ладу. "Луганськгаз" обслуговує приблизно 15 тис. км газових мереж, тому ймовірність поломки досить висока. Зламаний газопровід ми будемо зобов'язані відключити.
- Чи маєте ви намір відключати від поставок об'єкти, газопроводи яких перебувають в аварійному стані?
- Так будемо робити не тільки ми. Обов'язок кожного підприємства, що займається поставками палива, - швидке відключення газопроводу, який знаходиться в аварійному стані. Причому взимку відключень набагато більше.
Наприклад, якщо в трубу потрапляє вода і замерзає, відбувається прорив труби і витік газу. Тому якщо галузь буде фінансуватися так, як зараз, з компаній будуть продовжувати йти кращі фахівці, а в облгазів буде недостатньо коштів для проведення ремонтів. І в цьому випадку Україну може очікувати часткова зупинка роботи газорозподільних трубопроводів.
- Чому облгази вимагають підвищення тарифів на транспортування?
- Тому що в нинішньому тарифі не врахована повною мірою вартість організації технічного контролю, а також ремонту газопроводів і газового обладнання в будинках. В останнє ця частина тарифу переглядалася влітку 2006 року. З того часу ціни на метал, газовимірювальні апаратури та обладнання зросли у двічі. Зараз тариф є для нас збитковим.
- Наскільки потрібно підвищити тарифи, щоб покрити витрати облгазів?
- Фактично нам не вистачає 30% у чинному тарифі. Для нашої організації вартість транспортування газу повинна становити близько 130-135 грн, а вона встановлена в розмірі 89 грн за тисячу кубометрів. Думаю, така ж ситуація склалася в більшості облгазів.
- Як облгази можуть довести, що зростання тарифів об'єктивне, а не надумане?
- Я можу довести це за допомогою простого приклада. Виїзд машини за викликом "04" півтора роки тому коштував значно менше, ніж зараз: подорожчали бензин, обладнання та інструменти для ремонту. Щоб у цьому переконатися, досить заїхати на АЗС або зайти в магазин інструментів. Ще одна важлива складова тарифу - закупівля технологічного газу, необхідного для прокачування. Його ціна зросла з 2006 року в три рази, а в тарифі до 1 вересня була зазначена стара ціна. В результаті, якщо за підсумками минулого року збиток нашої компанії склав 6 млн грн, то за I півріччя поточного року перевищив 27 млн грн.
- Чи вплине зростання тарифів транспортування газу на інфляцію в країні?
- Думаю, якщо і вплине, то дуже незначно. Справа в тому, що тариф на транспортування займає лише 5-6% від ціни на природний газ для споживачів. Тому підвищення тарифу на 30% позначиться на економіці приблизно так само, як подорожчання картоплі на базарі на 50 коп. за кілограм.
Найбільш резонансні аварії газорозподільних систем
У лютому 2007 року в Кривому Розі (Дніпропетровська область) стався вибух побутового газу. За даними МНС, десять квартир були зруйновані, три людини загинули. За фактом вибуху прокуратурою Жовтневого району міста порушена кримінальна справа. 13 жовтня 2007 року в Дніпропетровську в десятиповерховому будинку стався вибух газу, в результаті якого загинули 23 людини.
Вибух зруйнував два з чотирьох під'їздів десятиповерхівки і залишив без електроенергії та газу 5200 будинків. Відповідно до висновків обласної прокуратури, до того, що сталося, призвела недбалість посадових осіб ВАТ "Дніпрогаз". Були порушені кримінальні справи за статтями "зловживання владою або службовим становищем, що спричинило тяжкі наслідки" та "службова недбалість".
7 лютого 2008 року в центрі Львова стався вибух. В результаті одна людина загинула, одна одержала тяжкі опіки, ще десять - легкі поранення. Вибухом повністю зруйновані дві квартири, в інших частково ушкоджені стіни та стелі. Заподіяний збиток оцінюється в 15 млн грн. За фактом вибуху прокуратурою Львівської області порушена кримінальна справа за ст. 196 КК ("необережне знищення майна, що призвело до загибелі людей").
20 травня 2008 року в Ізюмі (Харківська область) стався вибух газу, в результаті якого дві людини одержали травми. Шість квартир у двох під'їздах будинку повністю зруйновані.
23 вересня 2008 року в Дрогобичу (Львівська область) у житловому будинку стався вибух газу. В результаті одна людина загинула, семеро одержали поранення, зруйновано 22 квартири. У Держміськпромнагляді тоді заявили, що причиною вибуху могла стати несправність газових мереж та обладнання.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас