Розкіш пересування — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Розкіш пересування

910
Світова автоіндустрія вступила у фазу сповільнення темпів зростання. За підсумками I півріччя 2008-го на найбільшому автомобільному ринку США зафіксовано скорочення продажу до 7,414 млн машин - на 10,1% порівняно з аналогічним періодом 2007 року. Така сама тенденція у країнах ЄС: обсяг реалізації авто у травні знизився на 7,5%, у червні - ще на 7,9%. Максимальне падіння продажу Європейська асоціація автомобільних виробників зафіксувала в Ірландії - 48%, Іспанії - 30,8% та Італії - 19,5%.
У Японії, за даними асоціації автодилерів JADA, у січні-липні відбулося рекордне падіння продажу вживаних автомобілів - до 2,27 млн - на 6,6% рік до року. А в Китаї у I півріччі 2008-го обсяг продажу легкових авто зріс усього на 14,2%, не виправдавши сподівань учасників ринку, які прогнозували приріст на рівні 20%.
Ключова причина стагнації автопрому - зростання цін на моторне паливо: за останні 10 років вартість пального на АЗС збільшилася приблизно у 5 разів. Навіть у Сполучених Штатах, що належать до двадцятки країн з найнижчими цінами на пальне, бензин за останній рік подорожчав на третину: з $2,2 за галон (3,78 л) у липні 2007-го до $4,3 (приблизно 5,45 грн за літр).
У травні 2008 року економісти з Університету Каліфорнії у Девісі опублікували дослідження залежності купівельного вибору автомобілістів від зростання цін на нафтопродукти. З’ясувалося, зокрема, що продаж неекономічних авто скорочувався в середньому на 13% щоразу, коли вартість бензину підвищувалася на $1. Найсильніше на зміну ціни пального реагував попит на позашляховики - подорожчання бензину на $1 за галон провокувало зниження продажу на 25%. Водночас зростав попит на малолітражки та гібриди, які оснащені традиційним та електричним двигунами, витрачають менш ніж 1 галон пального на 68 миль (близько 4 л на 100 км).
У Європі, за даними AUTO-Consulting, до десятки машин I півріччя 2008-го, що продаються найкраще, увійшли в основному малолітражки: Peugeot 207, Opel Corsa, Renault Clio, VW Polo, Ford Fiesta та інші.
Виробничі плани провідних світових автобрендів підтверджують справедливість результатів маркетингових досліджень. Зокрема, в умовах зростання цін на пальне Honda вирішила зменшити випуск неекономічних мінівенів Odyssey та позашляховиків Pilot на заводі Лінкольна у США на 10 тис., збільшивши обсяг виробництва моделі Civic, попит на яку постійно зростає. Volkswagen згорнув програму з випуску пікапа Robust, попри те, що інвестиції в неї сягнули EUR233 млн, модель уже пройшла тестові випробування і мала з’явитись у продажу 2009 року. Chrysler закриває завод з випуску мінівенів у Сент-Луїсі та скорочує обсяг виробництва пікапів на заводі у Міссурі. Mitsubishi зменшить на 10% - до 69 тис. авто на рік - випуск седанів Galant і позашляховиків Endeavor на автоскладальному підприємстві в Іллінойсі.
Серйозні проблеми у зв’язку з падінням попиту на авто і світовою кризою ліквідності виникли у гіганта автоіндустрії - General Motors, який досі не налагодив випуску флагманської малолітражки. За підсумками I півріччя 2008 року, продаж GM упав на 3% - до 4,54 млн машин, і американський концерн поступився пальмою світової першості японській компанії Toyota, обсяг реалізації якої завдяки економічним моделям Yaris і Auris зріс у січні-червні на 2,2% - до 4,82 млн машин. Минулий фінансовий рік GM закінчив зі збитками $38,7 млрд, і автодилери змушені були викуповувати акції концерну, що дешевшають (тільки у червні - на $1 млн), щоб убезпечитися від банкрутства. Нині GM закриває 12 заводів, продає бренд Hummer і відмовляється від лізингових програм, збитки компанії у II кварталі 2008-го сягнули $15,5 млрд.
Прикметно, що на падіння попиту на автомобілі у США, Євросоюзі та Японії світові автобренди не завжди реагують зниженням цін. За інформацією Bloomberg, цього року нові машини подешевшали на 5-20% лише в ЄС. На інших світових ринках вони дорожчають у зв’язку зі зростанням цін на сировину та енергоресурси. Про підвищення відпускних цін уже оголосили BMW, Mazda, Nissan, Toyota та інші виробники.
У вкрай непростих обставинах (падіння попиту і подорожчання сировини) автобренди активно переміщають виробництва до країн, що розвиваються. Не лише з метою економії на оплаті праці, а й тому, що попит у відповідних регіонах наразі зростає. Саме такими міркуваннями керується Toyota, у планах якої відкрити до 2011 року завод з виробництва компактних міських авто у Бразилії (проектна потужність - 150 тис. машин щороку). Американські Chrysler та китайська Great Wall заявили про початок партнерства, результатом якого буде новий мінікар, що продаватиметься не лише у Китаї, а й у США та Євросоюзі. Peugeot-Citroen будуватиме завод потужністю 75 тис. машин на рік у Калузі (РФ), японська Mitsubishi розглядає можливість спільної реалізації цього проекту. Suzuki має на меті відкрити невелике підприємство (потужністю 30 тис. авто на рік) у Санкт-Петербурзі. До речі, аналітики R. L. Polk вважають, що в найближчі 3 роки автомобільний ринок Росії зросте на 60% і, випередивши німецький, стане першим у Європі за обсягами продажу.
В Україні обсяги реалізації автомобілів наразі зростають, проте вже не так динамічно, як раніше: у I півріччі 2008-го приріст продажу становив 22,45% рік до року, тим часом як у січні-червні 2007-го відповідний показник був удвічі більшим - 45,51%. Причому в травні поточного року відбулося 1,5% зниження продажу, а в червні, за даними AUTO-Consulting, зафіксовано лише 3% зростання - до 52 тис. автомобілів. Докладніше про тенденції на українському авторинку (де, за непідтвердженими даними, планують відкрити виробництво Ford і низка китайських автобрендів) - у найближчих Контрактах.
В’ячеслав Дарпінянц
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас