Українська авіація. Ще один козир у протистоянні Ющенка і Тимошенко — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українська авіація. Ще один козир у протистоянні Ющенка і Тимошенко

374
Робота концерну "Авіація України" неефективна, значить його потрібно реструктуризувати, вирішило Мінпромполітики. І запропонувало з дев'яти його учасників зробити три холдинги. Авіатори ж вважають звинувачення безпідставними, а бажання перекроїти галузь, що встає на ноги, - необґрунтованим. При цьому кожна зі сторін ратує за авіаційне майбутнє України. Інтернет-газета "СЕЙЧАС" розбиралася, чи стоять за планами з реструктуризації авіагалузі "негалузеві" інтереси.
Заяви про необхідність змін у галузі звучать не вперше. У середині липня про плани поділу на чотири блоки виступив заступник міністра промполітики Віталій Немилостивий. Пізніше Мінпромполітики вирішило, що краще концерн розділити на три холдинги для наступної корпоратизації. Враховуючи, що концерн створений і працює на виконання указів Президента Віктора Ющенка (останній указ відносно концерну був виданий 27 червня цього року), дані рухи Мінпромполітики можна сприймати не більш ніж розвиток чергового етапу внутрішньополітичних протиріч між урядовою та президентською гілками влади. Тому що вже за кілька днів після виходу Указу Президента №597 про заходи щодо розвитку концерну уряд перепідпорядкував контроль за ним Мінпромполітики (постанова уряду №589 від 2 липня 2008 року).
Атака Мінпрому та захист концерну
На думку Міністра промислової політики Володимира Новицького, у нинішньому форматі концерн працює неефективно, тому що за півтора роки існування не налагоджене серійне виробництво жодної нової моделі літака. Однак зрозуміло навіть неознайомленим, що налагодити серійне виробництво за півтора роки на підприємствах-напівбанкрутах зробити просто неможливо. Крім того, Новицький говорив про відсутність ринкової структури концерну, що затрудняє інтеграцію у світовий ринок шляхом об'єднання із закордонними компаніями. У представників концерну існують свої аргументи.
На жаль, коментар з прес-служби Мінпромполітики одержати не вдалося: її керівник після довгих умовлянь змогла лише вислати інтерв'ю місячної давнини заступника міністра Немилостивого, до якого зараз "мало що можна додати". Тому позиція Мінпромполітики буде представлена заявами цього відомства, що пролунали в ЗМІ. При цьому представники концерну "Авіація України" охоче розповіли про ігри навколо концерну.
"Ідея була в створенні вертикально інтегрованої структури авіагалузі, що сприяла б вирішенню поточних проблем та ефективному відпрацьовуванню комплексних великих замовлень, - розповідає директор департаменту управління справами адміністрації концерну "Авіація України" Валерій Кузенков. - Утворення концерну порушило принцип "кожний помирає поодинці". Підприємства стали виживати і прагнути до процвітання разом. Таким чином, від одиничних випадків випуску літаків ми перейшли до перших досвідів серійності. Але знов-таки - це можливо при інтегрованій системі управління", - говорить Кузенков. Фахівець нагадав, що одиничні випуски літаків є збитковими для підприємства. "Тільки серія може підтримувати життя заводу і досягати високої рентабельності", - вважає Кузенков.
Першою спробою інтегрування було створення корпорації АНТК ім. Антонова. Наступною формою стала ідея створення концерну. Як відомо, літак створюється не одним, а сотнями підприємств. Виходячи з цього було ухвалено рішення об'єднати в концерн провідні заводи, від яких залежить максимум. До них відноситься розробник, два серійні заводи, постачальники гідросистем та електронного устаткування літака. "Нашим завданням як об'єднуючої ланки було встановити раціональну кооперацію при нестачі фінансування. Для цього ми залучили безліч заводів по всій Україні. І це не наше ноу-хау: таким шляхом зараз іде увесь світ", - сказав Кузенков.
Іспитовий термін - один рік
Що можна зробити за півтора (а фактично за рік) роки діяльності в галузі, окремі підприємства якої перебувають на межі банкрутства? Максимум - залатати наявні діри ф вибудувати стратегію розвитку. Однак концерн зумів випустити чотири літаки після простою з 2004 р., а також укласти кілька принципових угод з російськими і казахськими партнерами, які Мінпромполітики тепер бере на свій щит.
Основне питання 2007 р. - це порятунок Харківського авіазаводу від банкрутства. "Ми проводили напружені переговори з Кабміном, безпосередньо з Мінфіном, - розповів Кузенков. - Крім цього, не обійшлося і без зовнішньої політики: було проведено цілу низку переговорів із замовниками з Лівії, Єгипту. Нам також вдалося домовитися з фірмою "Укртранслізінг" про відстрочку штрафних санкцій і продовження фінансування".
Після першої перемоги підприємства в рамках концерну випустили чотири нові модернізовані літаки АН-32П. Хоча з 2004 року авіаційні підприємства не випускали нічого. У концерні не приховують, що основний наробіток залишався ще з радянських часів, однак виконання замовлення змогло відбутися тільки зараз. "І це не простий збіг, до якого ми хочемо залучитися, - впевнений представник концерну. - Нам вдалося переконати, довести замовникові в особі держави, що літаки потрібні саме зараз".
Мінпромполітики намагається скористатися плодами роботи концерну, переводячи контакти на себе?
У концерні розповідають і про інші заслуги - підписання меморандуму про взаємодію з російською "Об'єднаною авіабудівельною корпорацією", що передбачає довгострокове системне співробітництво (а значить приплив замовлень на українські підприємства) з подальшою перспективою організації спільного підприємства. Зараз же, говорять вони, Мінпромполітики намагається скористатися плодами роботи концерну, переводячи контакти на себе. Крім російського вектора, керівництво концерну відпрацьовувало й інші напрямки: був укладений меморандум з казахською стороною про співробітництво щодо випуску літака АН-70.
Серед аргументів за збереження концерну називається і ефективність виконання великих закордонних контрактів. "Одне або декілька окремо взятих підприємств не може задовольнити велике закордонне замовлення. Неминучі тимчасові затримки за рахунок асинхронності дій. Концерн координує роботу всієї галузі, забезпечуючи максимально стислі терміни виконання замовлення і контроль якості його виконання". Зараз на фінальну стадію виходить контракт з модернізації до 100 машин АН-32 в Індії. У цьому контракті буде задіяний і розробник, і серійний завод, і ремонтний завод, і Спецтехноекспорт як головний контрактер. До числа юросіб, з якими потрібно буде постійно спілкуватися і координувати взаємодію, ще додасться величезна кількість постачальників. З цією роботою ефективно впорається тільки об'єднуюча структура.
Генеральна мета
Сам по собі концерн як оболонка не потрібний, якщо він не привносить у спільну справу те, що не можуть здійснити підприємства самі по собі. Про ефективність концерну в ринкових умовах вже було сказано. Однак є ще й докази від протилежного - того, що пропонує Мінпромполітики.
"З нас більше запитують і говорять про неефективну роботу, але додаткові повноваження, передбачені Указом Президента, ми ще не одержали, - говорить Кузенков. - Дробити та організовувати - це не вихід. Який сенс дев'ять ділити на три і знову об'єднувати? Всі питання більш ефективно можна вирішити в рамках існуючого концерну. Особливого конфлікту немає, але навіщо гальмувати процес, що вже запущений і показує свою ефективність?".
Немає таємниці, що кінцевий результат - це серійний випуск літаків. Ідеальною структурою є об'єднання від розробника до виготовлювача окремого вузла. Корпоратизація, до якої концерн вже почав готувати підприємства, також повинна координуватися, щоб заводи одночасно пройшли цей етап. Це також можливо тільки, якщо є "керуюча рука".
За словами представника концерну "Авіація України", всі нововведення повинні здійснюватися відповідно до закону. Зараз діє Указ Президента №597 від 27 червня 2008 р. Можна створювати нові повноваження, розділяти функції, однак у галузі повинна бути збережена вертикаль, що найкраще підтримується в концерні підприємств. Концерн передбачає, що всі - від розробника до постачальника - працюють на серійний випуск авіатехніки. А завод "Авіант" у рамках концерну може вийти на обсяги серійного випуску нового літака АН-148 на рівні 17 одиниць на рік вже в найближчий час. Планується до серійного випуску транспортний літак АН-70 вантажопідйомністю 35 т.
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас