Зараз "Венко" було б мудро піти назустріч владі та офіційно розкрити інвесторів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зараз "Венко" було б мудро піти назустріч владі та офіційно розкрити інвесторів

Енергетика
642
Фахівці нафтогазового сектора вважають, що публічний характер дискусії між урядом і компанією "Венко Прикерченська ЛТД" переносить даний конфлікт із господарської площини в політичну. Це й визначає щирі цілі: владу тримаючі прагнуть не стільки до перекладу ситуації в правове русло, скільки до залучення уваги до показової боротьби з корупцією (див. "СЕЙЧАС", "Венко": Чорноморський шельф і скандальний шлейф". Нові аргументи екологічного міністра логічні та обґрунтовані. Однак експерти стверджують, що все це не варто й виїденого яйця: подібні протиріччя вирішуються за столом переговорів.
Дозволи на використання родовищ корисних копалин анулюються в декількох випадках. По-перше, якщо воно видано з порушеннями чинного законодавства. По-друге, у випадку порушення компанією екологічних вимог і нормативів. І, по-третє, якщо дозвіл виданий суб'єктові, що не володіє необхідними для діяльності фінансовими, технічними, технологічними ресурсами. У випадку з "Венко Прикерченська ЛТД" міністерство ґрунтується на першому і третьому зазначених принципах відбору ліцензії.
Міністерські аргументи
"Безумовно, раніше було недостатньо аргументів. Ми видали ще один наказ, у якому були додані три нові аргументи, зберігши й ті, що були зазначені в документі від 25 квітня", - говорить Міністр охорони навколишнього середовища Георгій Филипчук.
"Венко Прикерченська ЛТД" повинна бути покарана, впевнений глава відомства, і аргументує це декількома обставинами. Відповідно до законодавства та угоди про розподіл продукції, ліцензія віддається тільки переможцеві конкурсу. У доповненні "Е" чітко позначено, що власником ліцензії спецдозволу може бути тільки "Венко Інтернешнл ЛТД". Ні про які інші варіанти мови не було. У цьому випадку переможцем і стала згадана компанія. "Ми вважали, що ліцензію видавати 5 грудня 2007 р. Венко Прикерченській ЛТД було нелогічним".
Крім цього, серйозним аргументом для анулювання ліцензії є також порушення чинного законодавства, які відбулися в процесі переуступки "Венко Інтернешнл ЛТД" "Венко Прикерченської ЛТД". Так, у доповненні "Д" 37.1, 37.2 зазначено, що держава може погодитися на переуступку іншій стороні тільки у випадку, якщо фінансові, технічні й технологічні умови нової компанії можуть дати можливість протягом 30 років ефективно освоювати український шельф. Разом з тим компанія, на адресу якої здійснюється переуступка, повинна мати мінімум трирічний досвід роботи на шельфі. Нагадаємо, що "Венко Прикерченська ЛТД" була створена 23 серпня 2007 р. - за кілька місяців до переуступки.
Таким чином, переуступка прав і зобов'язань із боку "Венко Інтернешнл ЛТД" "Венко Прикерченській ЛТД" не могла відбуватися до того, як "Венко Інтернешнл ЛТД" не були надані права. Влада наполягає, що відповідно до законодавства України "Венко Інтернешнл ЛТД" повинна була одержати спецдозвіл, почати переговірний процес не тільки зі своєю структурою, якій хотілося зробити переуступку, а, насамперед, з державою, яка повинна було з усіх боків вивчити цей процес. За словами міністра, 11 стаття в Закону про надра наполягає на державній екологічній експертизі, що містить у собі наукову, технічну, фінансову, екологічну, соціальну та правову сторони питання.
"Маючи такий букет проблем, я думаю, що одностайна ухвала уряду за відбір дозволу в Прикерченської ЛТД є адекватним заходом впливу, - вважає Филипчук. - Крім того, ми дотепер не одержали необхідних даних про фінансовий стан цієї компанії. Нагадаю, вона є юридичною особою, від якої держава має право вимагати всі фінансові економічні й технологічні гарантії здатності успішно працювати на шельфі. Інше питання, що нам потрібно вести діалог і дискусії навколо цієї теми. Немає нічого страшного в тому, що за "Венко" стоять багато ФПГ, у тому числі й українські. Легалізуйтеся не через офшорні зони, а через Київ. Ми й на сьогодні не маємо достовірних даних, що за Прикерченською ЛТД стоять зазначені самою "Венко" структури, що відносяться до Ахметова, Новицького та ін. Ми цю інформацію взяли до відома й працюємо над нею. Для нас принципово, щоб ситуація ввійшла в правове поле. Я думаю, що ми знайдемо зважене консолідоване рішення, при якому українська влада виступала б з єдиним зрозумілим підходом".
Експерти пропонують вихід
На думку опитаних експертів, більш ефективно даний конфлікт міг би бути вирішений непублічним способом. Резонансний характер даної події говорить про те, що ініціаторам конфлікту необхідно передати населенню інформацію про чергові зв'язки Президента з енергетичними "аферами", а також показати боротьбу Прем'єра з "ворогами українського народу". Тому, слухаючи аргументи міністра, задаєшся питанням: чому саме "Венко"? Скільки ще подібних договорів можна було б переглянути (як міжнародних, так й українських), якби чиновниками рухали не політичні інтереси, а мотивація безумовного проходження закону?
Над такими контрактами працюють висококласні юристи - як з "руйнуючої", так і зі сторони, що творить.
За словами директора Центра політичних досліджень Костянтина Бородіна, "це - класична причіпка за формальною ознакою, що широко використається в нашій країні при поводженні з неугодними особами й компаніями. Зрив створення одного з керівних органів спільної діяльності відбувся з вини української сторони, тому що у зв'язку зі зміною влади українська сторона несвоєчасно надала свої кандидатури. Складно повірити, що передача з "Венко Інтернешнл ЛТД" на "Венко Прикерченську ЛТД" пройшла незаконно: робота з документами в юридичній частині в компаній такого рівня поставлена серйозно й ефективно. Напевно існують ще пункти угоди, що дозволяють, як мінімум, трактувати таким чином, що інтереси "Венко Прикерченської ЛТД" були захищені", - сказав Бородін.
Над контрактами такого роду працюють висококласні юристи. Разом з тим юристи, що одержують замовлення на руйнування такого контракту, також є висококваліфікованими. Як говориться, якщо одна людина щось зробила, обов'язково найдеться інша, яка це може зруйнувати.
Михайло Гончар, директор енергетичних програм центра "Номос", вважає, що конфлікт криється в питанні трактувань. У будь-якому контракті є слабкі місця, однак не будь-який контракт перебуває під настільки пильною увагою. При реалізації проекту завжди з'являються додаткові питання. "Однак у більшості випадків вони вирішуються в переговірному процесі, що сприяє оптимізації діяльності, а не її руйнуванню. І це відбувається в політично стабільних країнах зі сприятливим інвестиційним кліматом. Даний проект є пілотним в Україні - на це теж потрібно робити знижку", - сказав Гончар.
"Зараз "Венко" було б мудро піти назустріч владі й офіційно розкрити інвесторів. Це продемонструє відкритість і прозорість компанії. Це зняло б багато питань. І, навпаки, якщо вони будуть уникати цього, тим самим вони підтвердять, що претензії стосовно них є обґрунтованими", - впевнений Гончар.
Експерти відзначають, що з погляду формально-юридичного міністр правий. Однак, маючи на руках "забійну" аргументацію, необхідно піти іншим шляхом: запросити материнську й дочірню структури, показати невідповідності й вступити в переговірний процес. Тому що подібні колізії не вирішуються шляхом публічного конфлікту й радикальних мір. "Міжнародне співтовариство не цікавить, хто правий, хто винуватий, для них важлива наявність подібного прецеденту. Ми забули головний принцип, що йде ще із часів античності: договори повинні бути дотримувані. Все інше - це політика", - вважає Гончар.
Охорона навколишнього середовища, оптимізація діяльності надрокористувачів (особливо в контексті турботи про економічну безпеку країни) є справою незвичайно важливою, шляхетною та невдячною. Якщо це відбувається виходячи із щирих мотивацій. Звичайно, в Україні, де незаконний видобуток становить чи ледве не левину частку від загальних обсягів, до якої, за словами Филипчука, прилучилися й високі державні чиновники, необхідно наводити порядок. Однак ситуація з "Венко", крім серйозного погіршення інвестиційного клімату, несе із собою ореол звітної боротьби з "потрібною" крапковою корупцією, що зводить нанівець високі цілі й девальвує шляхетні гасла. Дуже шкода, що "особливі" обставини історії з "Венко" використають в особливій для більшості людей темі екології й в особливих політичних цілях.
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас