Ісламський банкінг: специфіка і перспективи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ісламський банкінг: специфіка і перспективи

Валюта
4164
Ісламський банкінг упевнено подолав південні кордони СНД. Слідом за Азербайджаном фінансові установи, що діють за принципами шаріату, засвітилися в Казахстані, Киргизстані та Узбекистані.
Відтіля ісламські банки можуть прийти і в інші країни СНД. У тому числі й в Україну, що цілком здатна адаптуватися до цього феномена світової банківської практики, відкривши йому широку дорогу в Росію.
Загальні принципи
У проповідях пророка Мухаммеда, які згодом лягли в основу Корана, і в його висловлюваннях, відомих як хадіси, неодноразово піднімаються питання, що стосуються господарської діяльності мусульманської громади. Зробивши етичну категорію справедливості повноцінною економічною, іслам задав специфічні параметри, яким повинна відповідати економічна поведінка його адептів.
У результаті шаріат накладає заборону на позиковий відсоток, спекулятивний дохід, інформаційну асиметрію, небезпечну непередбаченим ризиком. Не вдаючись у подробиці, варто підкреслити, що ця заборона має і цілком розумні пояснення. Так що концепція ісламського банкінгу тримається на двох китах " релігійній етиці та економічній розсудливості.
У чому ж основне розходження між традиційними фінансовими установами та ісламськими банками? Просто можна сказати, що головна відмінність ісламських фінансів від світової банківської моделі " це відмова від позикового відсотка. Традиційний банк, по суті, купує і продає кошти, одержуючи вигоду за рахунок позикового відсотка. Ісламський же банк переводить кредитну основу фінансового бізнесу на інвестиційну. Яким чином?
Банк відкриває рахунки, на яких акумулює кошти вкладників. Цими коштами він фінансує підприємців. Однак замість традиційного відсотка підприємець ділить отриманий прибуток з банком, а той у свою чергу із вкладником. Залежно від конкретних механізмів та інструментів ісламської банківської системи розподіляються і збитки, про що більш докладно буде сказано нижче.
Головний же принцип такий: винагорода банку або вкладника не є початково гарантованою, а виникає як похідне від прибутку бізнесу. Таким чином, з економічного обігу повністю виводиться основа панівної банківської системи " позиковий відсоток. Основний принцип роботи ісламського банку полягає в тому, що оскільки гроші не є товар, вони не можуть зростати лише тому, що були видані у вигляді позики.
Отже, кредитор може розраховувати на дохід тільки в тому випадку, якщо гроші, будучи вкладені в економіку, створили реальну додану вартість. В ісламських фінансах існує ціла низка стандартних форм взаємодії банку і підприємця, які схожі в одному: ризик банку " це завжди і насамперед інвестиційний ризик; тобто кредитний ризик, що є головним у традиційній банківській справі, має місце рідко та у залишковому виді.
Зрозуміло, міркування про те, що 1,2 мільярди мусульман Землі становлять потенційну клієнтуру ісламських банків, не позбавлені лукавства. Чимале число з них не бачать лиха в тому, щоб користуватися традиційними банківськими послугами. У той же час соціологічні дослідження показують, що за наявності відповідної пропозиції та адекватної інформації дуже багато хто віддав би " і реально віддають " перевагу ісламському фінансовому інституту. Цей вибір диктується і релігійним фактором, і прагненням до етнічної та конфесіональної самоідентифікації, і суто економічним мотивом, оскільки ісламський банкінг " це високоприбуткове підприємство.
Гроші як участь
Перший ісламський ощадний банк, заснований за принципом участі в прибутках, з'явився в 1963 році в одному з невеликих міст Єгипту. Через побоювання із приводу можливих обвинувачень у відкритій маніфестації ісламського фундаменталізму цей перший сучасний експеримент в сфері ісламського банкінгу був здійснений в обстановці фактичної таємності.
До 1967 року таких банків у Єгипті було вже дев'ять. Ці банки не стягували відсотків за позики і не платили відсоток за внески, вони "робили гроші" шляхом участі в торговельних або виробничих бізнес-проектах, розділяючи отриманий прибуток між своїми вкладниками. Таким чином, вони виступали в ролі не стільки традиційних комерційних банків, скільки ощадно-інвестиційних інститутів.
Під час першої нафтової кризи в 70-і роки був створений "Ісламський фондовий дім, що управляється з Женеви,". Він став акумулювати чималу частину доходів мусульманських країн, отриманих від торгівлі нафтою. Його метою було створення грошового джерела і капітальної бази для майбутньої, заснованої на ісламських принципах, глобальній мережі безпроцентних банківських послуг.
В 70-і роки зміна загального політичного клімату в багатьох мусульманських країнах дозволила перейти від перших ісламських банків, що мали напівпідпільний статус, до створення легальних банків. Саме наприкінці 70-х років були створені, зокрема, Dubai Islamic Bank, Islamic Bank of Sudan, Islamic Bank of Egypt, and Bahrain Islamic Bank. В азіатсько-тихоокеанському регіоні це відбулося навіть раніше: у Філіппінах в 1973 році президентським указом був створений ісламський Philippine Amanah Bank.
З перемогою ісламської революції в Ірані банківська система в цій країні після трирічного перехідного періоду повністю перейшла на модель ісламського банкінгу. Сьогодні у світі нараховується близько 150 ісламських банків і безліч інших ісламських небанківських фінансових інститутів.
Заборона на стягнення відсотків не означає, що використання капіталу в ісламській фінансово-банківській системі не має ціни. Система, як було сказано вище, дозволяє постачальникові капіталу брати участь у прибутках. Але ця ж обставина припускає значно вищу участь банку в ризиках реципієнта капіталу, і в цьому проявляється одна з найважливіших відмінностей цієї системи від західної.
У центрі уваги ісламських банків виявляється життєздатність і прибутковість бізнес-проекту, а не якість і величина забезпечення позики. У результаті багато проектів, які були відкинуті традиційними західними банками через відсутність або недостатність забезпечення, можуть бути профінансовані ісламськими банками на умовах участі в прибутках. Це визначає потенційно дуже важливу роль, що ісламські банки можуть грати в стимулюванні економічного розвитку.
Фактично ісламський банк займається управлінням грошовими фондами вкладників і бере участь у виробництві прибутку, причому на основі досить жорстких правил і процедур. Ці правила перешкоджають появі ефекту грошового мультиплікатора, коли банківська система як ціле створює гроші "з повітря" " на основі необмеженого кредиту.
На відміну від західної, в ісламській банківській системі виключена ситуація, коли в банках на депозитних рахунках існує лише менше $2 реальних грошей на кожні $100 (така ситуація спостерігається, наприклад, у США). З одного боку, це обмежує можливості використання інструментів активної монетарної політики для макроекономічного регулювання, а з іншого " у такій системі істотно менш імовірне банкрутство банків. Спеціальне дослідження, проведене експертами МВФ в 1997 році, прийшло до висновку, що ісламська банківська система являє собою досить життєздатний проект, що сприяє вирішенню базової проблеми економіки " ефективному розподілу ресурсів. При цьому ісламська банківська система, у порівнянні із західною, у набагато меншій мірі піддається ризикам, пов'язаним із проблемою ліквідності та платоспроможності.
Плоди глобалізації
На сьогоднішній день в 40 державах світу функціонують банки, що керуються ісламськими принципами у своїй діяльності. Це свідчить про високий попит на продукти ісламських банків, а також про їхню здатність конкурувати із традиційними фінансовими інститутами. Усього у світі нараховується близько 200 фінансових установ ісламського типу. Загальна сума їхнього капіталу ще в 2006 році склала близько $12,3 млрд., величина сукупних активів " $258 млрд. при доступних фінансових ресурсах $113 млрд.
Фахівці вже припускають, що у швидкому майбутньому ісламські банки потіснять позиції західних банків в арабських країнах. І це створить об'єктивні умови для більш інтенсивного перенесення основ ісламського банкінгу на інші регіони ісламського світу, а потім за його межі.
У нинішніх умовах, коли тільки й чуєш про мільярдні збитки американських та європейських банків, кризу ліквідності в багатьох розвинених країнах, варто очікувати істотного підвищення ролі банківських установ, що працюють за ісламською моделлю. Проте, ісламський банкінг, безсумнівно, рано чи пізно обов'язково з'явиться і на українських просторах. У першу чергу в Криму.
Як не дивно, але саме Україну деякі експерти вважають основним перспективним полігоном іслам-банкінгу в Східній Європі. Причому, його проникнення пов'язують із казахстанськими банками. Зокрема, казахстанський банк "Тураналем" став першою кредитною організацією СНД, що одержала в 2003 році кредит від ісламського банку.
Сума була досить невелика, але вже в липні 2006 року банку вдалося залучити кредит за законами шаріату на суму $200 млн. За ним пішов вихід на споживчий ринок. 8 травня 2007 року банк під час підписання угоди з Emirates Islamic Bank оголосив про те, що створення першого в Казахстані банку, що працює за принципами шаріату, " справа найближчого майбутнього. Банк контролює 47,3% акцій банку "БТА-Казань", розташованого в республіці Татарстан, де біля половини населення " мусульмани, і має частки в низці інших російських банків.
Сьогодні в банківських колах Росії йде дискусія про можливість або неможливість законодавчого оформлення особливих умов роботи ісламських банків. "Проти", за деякими даними, виступає Асоціація російських банків, "за", як не дивно, банки з іноземним капіталом.
Втім, цьому парадоксу є пояснення. На тлі перманентних скандалів з європейськими банками і кризи американської банківської системи тріумфальний хід нової потужної сили в особі ісламських банків не залишається без уваги транснаціональних компаній і найбільших світових комерційних банків. Вони не тільки із тривогою відслідковують ситуацію, але й удаються до співробітництва.
Провідні західні банки відкривають у себе ісламські підрозділи: "Чейз Манхеттен", "Голдмен Сакс", "Ай-Ен-Джі", "Номура Сек’юрітіз", "Джей Пі Морган" та інші. Американський банк "Сітібенк" уже тривалий час співробітничає з ісламськими банківськими структурами, вклавши близько 1 мільярда доларів у спеціалізовані ісламські фонди. Ще в 1997 році "Сітібенк" заснував у Бахрейні своє повноважне відділення "Сіті Ісламік Інвестмент Бенк" з капіталом 20 мільйонів доларів. Спеціальні ісламські департаменти відкривають також найбільші світові банки "Дойче бенк" і HSBC. За оцінкою "Сітібенка", темпи зростання ісламського банкінгу становлять від 10 до 15% на рік, що красномовно свідчить про динамічність ісламських банків.
До послуг ісламських банків вдаються такі транснаціональні гіганти, як "Дженерал Моторс", "Ай-Бі-Ем", "Алкатель", "Деу", а також найбільші фінансові холдинги Societe. Фінансисти, що представляють ісламські банки, говорять уже про те, що в найближчому майбутньому всі світові банки могтимуть забезпечити клієнтам повний пакет послуг як у традиційній, так і в ісламській формі.
Можливо, секрет успіху ісламського банкінгу " саме в тому, що на відміну від західних колег він відкидає бездушну економічну доцільність. Будь-яка діяльність, у тому числі і фінансова, повинна узгоджуватися з моральними установками. А в нашому непередбаченому світі це досить цінна обставина...
За матеріалами:
Кіевскій ТелеграфЪ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас