Кому потрібен новий НПЗ? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кому потрібен новий НПЗ?

Енергетика
748
У той же час на Банковій знову заговорили про будівництво ще одного нового НПЗ під переробку тільки каспійської нафти. Чи необхідний зараз Україні такий тривалий і дорогий проект?
Нагадаємо, що в 2005 році вже намагалися запустити будівництво відразу двох нових НПЗ - у Феодосії та Одесі. Правда, Юлія Володимирівна Тимошенко тоді не встигла оголосити тендер на проекти з будівництва, так як була відправлена у відставку. Після цього ідея з новим НПЗ затихла, мабуть, вітчизняні підприємства переконали уряд у тому, що краще розвивати галузі, які вже є, ніж вкладати гроші в дорогі проекти.
Однак зараз цю ідею реанімували, і на Банковій знову заговорили про будівництво нового нафтопереробного заводу. В інтерв'ю журналістам уповноваженого Президента з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський заявив, що Україна не може закуповувати каспійську нафту прямо, оскільки не має технічної можливості її переробляти.
За його словами, вітчизняні нафтопереробні заводи нібито пристосовані тільки під нафту винятково російського походження. А виходить, "у планах України" з'явилося створення нового НПЗ для переробки нафти тільки каспійського походження. Більше того, нібито на даний момент розробляється техніко-економічне обґрунтування однією з іноземних компаній про те, де, як і коли необхідно побудувати цей завод.
Тільки от заковика виявилася в тому, що каспійська та українська нафта дуже схожі за своїм складом, і є так званою "легкою" сировиною на відміну від "важкої" російської нафти. Що ж виходить - наші НПЗ можуть вільно переробляти українську нафту, і не можуть каспійську?.. Очевидно, на Банковій пропустили інформацію про те, що ще в січні цього року міністр палива та енергетики Юрій Продан провів зустріч із послом Азербайджану в Україні Талят Мусеїб Алієвим і той заявив, що Азербайджан має можливість завантажити потужності "Одеса-Броди", у такий спосіб забезпечивши поставки до 5 млн. тонн нафти щорічно для переробки на двох західно-українських НПЗ. Адже на даний час "Нафтохімік Прикарпаття" не працює через відсутність сировини, а НПК "Галичина" переробляє мінімальні обсяги нафти. Як відомо, зараз нафтопровід "Одеса-Броди" працює в реверсному режимі, качаючи російську нафту, але аверс із каспійською нафтою міг би дати можливість диверсифікувати джерела поставки сировини на західно-українські НПЗ.
Микола Мартиненко, народний депутат, голова парламентського комітету з питань ПЕК, ядерної політики і ядерної безпеки:
- "Диверсифікованість джерел надходження нафти в Україну - найважливіше завдання для країни. На сьогодні реальним є тільки один такий проект - "Одеса-Броди-Плоцьк", що може забезпечити також і поставки нафти на нафтопереробні заводи в Україні, - відзначив голова парламентського комітету з ПЕК Микола Мартиненко, коментуючи "Главреду" плани створення нового нафтопереробного комплексу для переробки винятково каспійської нафти.
На його думку, "у чисто теоретичному плані можна говорити про те, що чим більше в країні НПЗ - тим краще. Однак із професійної точки зору питання будівництва нового НПЗ необхідно прямо погоджувати з наявністю стабільного постачальника нафти. Будь-який новий проект будівництва НПЗ повинен пройти техніко-економічну експертизу, при цьому повинні бути вирішені наступні питання: визначення постачальника нафти (наявність довгострокового контракту), якість нафти, конкурентна вартість транспортування (у порівнянні з російською нафтою), споживачі, якість нафтопродуктів, інвестиції (порядку декількох млрд. доларів, залежно від потужності НПЗ), сучасна технологія і багато чого іншого".
З іншого боку, як відзначив голова парламентського комітету з ПЕК, потужності НПЗ, що працюють в Україні, можуть із лишком забезпечити потреби країни в нафтопродуктах, але багато років недозавантажені, а якість вироблених нафтопродуктів здебільшого не відповідає європейським вимогам. Так, у січні-лютому 2008 р. сумарні потужності з первинної переробки нафти в Україні були завантажені в середньому лише на 13,7% у порівнянні з 26,2% у січні-лютому 2007 року.
"У цілому, для України потенційно приваблива можливість переробляти каспійську нафту, однак тут важливо і те, наскільки економічно виправданий той чи інший проект будівництва НПЗ. Маючи теоретично технологічну можливість переробляти легкі сорти каспійської нафти, які до 10 доларів за барель дорожчі, ніж російська нафта сорту URALS внаслідок кращої якості та більш складної логістики поставок, у той же час варто враховувати, що нинішній технологічний рівень українських НПЗ не дозволяє на них одержувати висококонкурентну продукцію", - вважає Микола Мартиненко.
Олександр Лазорко, голова правління - генеральний директор ВАТ НПК "Галичина":
- Що стосується ініціативи побудувати новий НПЗ для переробки каспійської нафти, так схожа заява вже звучала в 2005 році. Вона викликала, щонайменше, подив у всіх керівників нафтопереробних заводів України, оскільки всі шість наших НПЗ, з яких три майже не працює, а інші працюють менш ніж на половину своїх потужностей (чи то через відсутність сировини, чи то невідповідність технічної потужності для досягнення європейських стандартів нафтопродуктів). Адже якщо ці шість НПЗ ввести в експлуатацію, то вони будуть виробляти в три рази більше нафтопродуктів, ніж у цьому є потреба в Україні. Сьогодні той же Кременчуцький НПЗ за проектними потужностями може переробляти 18 млн тонн, близько 20 млн тонн - Лисичанський НПЗ, а реально вони виробляють по 5 млн тонн на рік. Тобто, їхня завантаженість менше однієї третини.
У перші два місяці 2008 року українська нафта надходила на переробку в основному на Кременчуцький НПЗ (327 тис т), а також на Дрогобицький НПЗ (116 тис т), Надвірнянський НПЗ (17 тис т) і Лисичанський НПЗ (6 тис т).
Крім того, два західні українські НПЗ - "Нафтохімік Прикарпаття" і "Галичина" мають потужності відповідно на 4 млн тонн і 3,5 млн тонн. А реально ми переробили за минулий рік по неповних 800 тисяч тонн кожний. Тобто, завантаженість НПЗ неповна, і будувати ще один нафтопереробний завод - це нонсенс. Навіщо, якщо можна краще забезпечити сировиною і завантажити існуючі виробничі потужності?
Та й реконструювати і доустатковувати вже існуючі НПЗ завжди легше та швидше, ніж будувати новий, тому що сьогодні в Україні тільки землевідведення займе як мінімум більше року і будувати новий завод з нуля в чистому полі за строками буде не менше п'яти років.
До того ж сьогодні йде реконструкція двох західних українських НПЗ. За останні два роки в них уже вкладено 380 млн грн тільки в реконструкцію і модернізацію. І ми знаємо, що це за рутинна і важка процедура, тому будувати завод з нуля, ми впевнені, що це безглуздо.
Однією із причин будівництва нового НПЗ називається те, що українські заводи пристосовані тільки для переробки російської нафти (т.зв. "важкої"), і не впораються з "легкою" каспійською.
Це, як мінімум, непрофесійне висловлювання людини. Наведу найпростіший приклад - українська нафта, що повністю переробляється нашими західними НПЗ і закуповується Кременчуцьким заводом, дуже наближена за якістю до каспійської нафти. Звичайно, каспійська нафта більш якісна, тому що в ній більший вміст світлих елементів і менше сірки, ніж у східноукраїнській нафті. Але для нас каспійська нафта є дуже цінною сировиною, і ми б з великим задоволенням хотіли б її мати, як мінімум, на двох західних НПЗ. До речі, у січні цього року ми про це говорили у відкритих листах до Президента Віктора Ющенка, прем'єр-міністра Юлії Тимошенко і голови НАК "Нафтогаз" Олега Дубини.
- Але як же транспортувати до вас каспійську нафту? Україна має таку можливість?
Ми звернулися до керівництва країни із проханням про допомогу в забезпеченні трубопроводу "Одеса-Броди" в аверсному режимі з поставкою мінімум 5 млн тонн каспійської нафти на західні НПЗ, тому що до нас постійно надходять пропозиції з Азербайджану та інших добувачів і продавців сировини із цього регіону. Вони пропонують конкретні партії для продажу, просто з ними не можна зараз вести переговори, тому що вони і ми знаємо, що нафтопровід працює в реверсному режимі, на жаль, качаючи російську нафту у зворотному напрямку. І як результат, на практиці поки неможливо укласти реальні угоди щодо каспійської сировини.
Крім того, підтвердженням можливостей наших заводів приймати і переробляти каспійську нафту є те, що я 27 березня цього року на адресу Міністерства палива та енергетики заступнику міністра Алієву направив лист про те, що наш завод має технічну можливість прийому трубопровідним транспортом азербайджанської нафти марки "Азерія лайт". Ми маємо не тільки технічні можливості, але й моральне бажання переробляти цю сировину. По-перше, це для нас означає диверсифікованість поставок. Адже сьогодні ми залежимо тільки від можливості закупівлі української нафти на відкритих аукціонах, де беруть участь до 20-30 учасників і не завжди є можливість купити повною мірою той обсяг української сировини, що нам необхідний. До того ж, ми купили невелику партію 40 тисяч тонн російської нафти в 2007 році, але ця кількість недостатня для нас. Важко із цим, тому що росіяни неохоче ведуть переговори. Напевно, тут закладена політична складова для того, щоб поставляти російську нафту трубопроводом в Україну. Для мене як керівника підприємства, щоб забезпечити роботу для 1600 чоловік на "Галичині", було б шикарно, якби ми могли одержувати каспійську нафту по аверсному трубопроводу "Одеса-Броди".
Юрій Бойко, народний депутат, заступник голови парламентського комітету з ПЕК, екс-міністр палива та енергетики:
- Чи дійсно Україна може переробляти тільки російську нафту, і як у такому випадку вона переробляє власну нафту, що за складом теж є "легкою", як і каспійська?
- Каспійська нафта в основному відповідає за якістю нафті українських родовищ - і та, і інша належать до "легких". У нашій країні для переробки вітчизняної нафти пристосовані Дрогобицький, Надвірнянський і, частково, Кременчуцький нафтопереробні заводи, а також Шебелинський ГПЗ.
Тому переробляти нафту каспійських сортів, які близькі за характеристиками до українського, Україна може. Але каспійська нафта значно (до 15%) дорожча від російської. Тому наші нафтові компанії використовують російську сировину - це економічно вигідніше. При цьому якість нафтопродуктів, зроблених з різних сортів нафти, практично не відрізняється.
- Чи потрібний Україні такий НПЗ? Чи має вона можливість транспортувати до себе каспійську нафту і яким чином?
- Судіть самі. Із шести нафтопереробних заводів України сьогодні працює тільки 2 (Кременчуцький і Лисичанський), та й то на 30-40% потужності. Чотири інших підприємства - або працюють епізодично, або взагалі простоюють. Завантаження українських нафтопереробних потужностей сьогодні не перевищує 17%.
У цих умовах однозначно треба завантажувати потужності, що простоюють. А якщо в когось є бажання побудувати нове виробництво, то це можна зробити на майданчику одного з недозавантажених заводів.
Це й економія на вже існуючій інфраструктурі - нафтопроводах, залізничних гілках, резервуарах для зберігання сировини і напівфабрикатів. Крім того, на існуючих НПЗ є кваліфіковані кадри, які не потрібно навчати.
Пам'ятаю, в 2005 році вже намагалися будувати "потьомкінські села" у формі нового НПЗ під Бродами. Тоді справа закінчилася тим, що місцева адміністрація виділила під будівництво землю місцевим бізнесменам з оточення Івченка і на цьому вони, очевидно, порахували проект закінченим.
Цілком можливо, що черговий нафтопереробний "фантом" сьогодні запускають із тією ж метою - під прапором захисту енергобезпеки хочуть безкоштовно одержати землю, повідомляє "Главред".
За матеріалами:
Glavred.info
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас