Газуємо — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Газуємо

Енергетика
633
Постійне підвищення цін на високооктанові бензини (5,8 грн за літр А-95 у березні) змушує ощадливих автолюбителів переходити на дешевий газ. За прогнозами операторів ринку скрапленого газу, до кінця 2008-го під альтернативне пальне переобладнають понад 100 тис. автомобілів - більше, ніж за два минулі роки.
До кінця цього року на частку альтернативного пального припадатиме 7-8% усього ринку пального. І це не межа. У сусідній Польщі, де високооктановий бензин уже давно коштує більш ніж ЕUR1, продаж скрапленого газу становить половину всього ринку пального для автомобілів. Більшість вітчизняних операторів вважають, що рано чи пізно український продаж скрапленого газу вийде на польський рівень. Поки що ринок альтернативного пального в Україні зростає на 10-20% щороку.
За даними UPECO, у 2007-му українці спалили близько 750 тис. тонн скрапленого газу - приблизно на 17% більше, ніж у 2006-му. За оцінками експертів, понад 80% цього обсягу припало на частку автомобілів - в Україні на газі їздять більш ніж 250 тис. легкових авто і близько 20 тис. малотоннажних вантажівок та автобусів.
Однак уже цього року споживання скрапленого газу зросте щонайменше на 25% і перевищить 900 тис. тонн. Уже зараз оператори ринку скрапленого газу констатують підвищення попиту на альтернативне пальне - за нинішніх цін на бензин багатьом автолюбителям вигідніше їздити на газі, передусім тим, хто постійно на колесах.
Рік тому сотня кілометрів на переобладнаному під пропан-бутан легковому автомобілі обходилася на $3-4 дешевше, ніж на легковику з бензиновим двигуном. За вартості переобладнання інжекторного автомобіля $0,5-1 тис. і щоденному пробігу від 100 км перехід на газ окупався за рік. За нинішніх цін використання альтернативного пального на кожній сотні кілометрів заощаджує більш ніж $5. Відповідно термін окупності зменшився до 5 місяців.
Нині на українському ринку спостерігається надлишок скрапленого газу, тому альтернативне пальне навряд чи істотно подорожчає найближчим часом. Після торішнього підвищення цін на скраплений газ українським виробникам стало вигідно продавати його на внутрішньому ринку. Понад те, пропан-бутан вигідно імпортувати в Україну. Хоча ще рік тому скраплений газ прибутковіше було експортувати. Альтернативне пальне на вітчизняних заправках коштувало 2,6-2,7 грн/л - приблизно в півтора разу дешевше, ніж у сусідній Польщі. З урахуванням вартості доставки, експортного мита і податків при поставках у Польщу експортер на кожній тонні заробляв додатково $50-100.
Цілком можливо, у західному напрямку зник би весь український газ, якби не державне регулювання. За кордон потрапляло щонайбільше 20% українського газу, позаяк напівдержавні Укрнафта і Укргазвидобування, на які припадає половина всього виробництва альтернативного пального, були зобов’язані реалізовувати весь пропан-бутан в нашій країні.
Зараз в українському роздробі ціни на газ такі самі, як і в сусідній Польщі. Однак рентабельність роботи в цьому сегменті (виробництво, опт, роздріб) в Україні вища у півтора-два рази через менший акциз. Приміром, націнка на вітчизняних заправках становить 40-60%: встановивши газороздавальну колонку на чужій АЗС, роздрібний оператор заробляє близько гривні на літрі.
Не дивно, що зростає кількість ГАЗС і АЗС із газороздавальними колонками. За даними UPECO, в Україні їх уже понад 1,3 тис., тобто заправитися газом можна на кожній п’ятій станції, рік тому - на кожній шостій. У 2009-му скраплений газ продаватиме вже кожна четверта АЗС. Наприклад, у мережі ANP - найбільшого оператора роздрібного ринку в сегменті альтернативного пального - налічується понад 120 газифікованих заправок. Галнафтогаз установив газороздавальні колонки на 64 заправках (загалом у мережі понад 250 АЗС) і до кінця року планує встановити ще 40. За даними ANP, реалізація скрапленого газу на спеціалізованих заправках щороку зростає більш ніж на 20%.
Виробники, такі як ТНК-BP Україна, також охочіше працюють на внутрішньому ринку (раніше все альтернативне пальне вітчизняного ДП російсько-британської компанії спрямовували на експорт). На внутрішній ринок віднедавна орієнтується й Укртатнафта - четвертий за величиною виробник скрапленого газу.
Однак п’ять найбільших гравців ринку альтернативного пального - ТНК-BP Україна, Укртатнафта, Укрнафта, Укргазвидобування і Одеський НПЗ - не зможуть задовольнити дедалі вищий попит на пропан-бутан. Останніми роками виробництво зростає незначно і навряд чи перевищить у 2008-му 900 тис. тонн - близько 30% цього обсягу газу не можна використовувати як автомобільне пальне. Тому деякі експерти не виключають, що через спекуляції на підвищеному попиті та можливий дефіцит альтернативного пального ціни на нього можуть зрости на 10-20%. Однак є й інша думка.
"Кон’юнктура ринку складається так, що цього року почнуться великі поставки імпортного скрапленого газу в Україну", - вважає аналітик UPECO Артем Куюн. Наприкінці 2008-го частка імпорту може збільшитися з нуля до 20-25%. Прихід імпорту змінить вітчизняний ринок газу. Ціни стабілізуються - зникне спекулятивна складова, а сам ринок насититься. На думку експертів, роздрібні ціни в Україні мають бути на 10-15% нижчими, ніж у Польщі, тобто на рівні 3,4-3,9 грн/л скрапленого газу.
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас