Наші сіті притащили продавця — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Наші сіті притащили продавця

464
Цього року число покупок в українських онлайн-магазинах подвоїться, а збільшення обертів інтернет-торгівлі протриває ще кілька років.
Власники українських онлайн-магазинів задоволені минулим роком - темп збільшення виторгу інтернет-торговців далеко випередив збільшення роздрібного товарообігу. Навіть за найобережнішими оцінками, торік оборот онлайн-торгівлі збільшився в півтора рази - збільшення доходу звичайних магазинів за підсумками року не перевищило 30%. Антон Мартинов, керівник проекту audiobooks.com.ua видавництва "Аудіопланета", говорить про 200% зростання, але робить застереження, що це залежить від категорії товарів. За підрахунками маркетолога інтернет-магазину "Мобітрейд" Вадима Дубровіна, в 2007 році ринок онлайн-торгівлі виріс на 60-80% у порівнянні з 2006-м, а його обсяг склав від 160 млн до 250 млн дол. Цього року Дубровін очікує 70-90% зростання.
Міський бізнес
Незважаючи на високу динаміку, у структурі роздрібної торгівлі України інтернет-шопінг займає менше 0,4%. Для порівняння: у США на частку онлайн-магазинів припадає більше 2% роздрібних продажів.
Беззастережним лідером мережевої торгівлі залишається Київ. Ірина Кодій, в. о. керівника служби інтернет-продажів компанії "Фокстрот. Техніка для дому", стверджує, що в столиці зосереджено 80% цього ринку і лише 20% перебуває в регіонах.
Онлайн-торгівля - бізнес міської. За даними маркетинг-директора ТОВ "Супермедіа-Україна" Оксани Журавель, більша частина покупок через інтернет відбувається в Києві - близько 60%. Активно розвивається інтернет-торгівля в східному та південному регіонах України: на Донецьк, Дніпропетровськ, Харків, Одесу та Сімферополь припадає десь чверть всіх продажів. Західні, північні і центральні області забезпечують онлайн-магазинам не більше 15% виторгу.
Великі і маленькі
Відповідно до рейтингу Bigmir, у січні 2008 року в Україні налічувалося 3168 онлайн-магазинів.
"Усього лише 2-3 роки тому торговельних майданчиків у мережі було в 3-4 рази менше, ніж сьогодні", - відзначає Вадим Дубровін. "В 2005-му у рейтингу Bigmir була всього одна тисяча магазинів, - підтверджує Ірина Кодій, - тільки за останній рік їхня кількість збільшилася на 50%". Втім, на її думку, ефективно працюючих торговельних майданчиків, що становлять конкуренцію Фокстроту, у мережі не більше 200. І тільки приблизно в сотні магазинів річний оборот перевищує $1 млн.
Цікавий факт: в усім світі більшою популярністю користуються інтернет-магазини, що є філіями реально існуючих. Наприклад, у першій десятці електронних магазинів США вісім належать великим роздрібним мережам або великим виробникам. У рейтингу найбільших російських онлайн-магазинів уже в 2006-му тринадцять із перших двадцяти були інтернет-версіями реальних торговельних компаній.
В Україні справи йдуть інакше - більш успішні повністю онлайнові шопи. У двадцятці найпопулярніших віртуальних торговельних ресурсів тільки одну позицію (17-е місце) займає інтернет-магазин великої роздрібної мережі "Фокстрот". Відповідно до досліджень компанії Gemius Ukraine, проведених в 2007 році, у рейтингу спонтанного знання інтернет-магазинів покупці відзначили три головних гравці: fotos.com.ua, matrix.com.ua і ozon.ru - всі три є винятково онлайновими.
На думку експертів, українські роздрібні мережі вибирають неправильну стратегію просування для своїх електронних магазинів. За словами Вадима Дубровіна, власники мереж, виходячи на інтернет-ринок, не знижують ціни на товари, як і раніше орієнтуючись на звичайні магазини, і програють онлайновим. Оксана Журавель теж вважає, що торговельні компанії помилково сприймають онлайн-майданчики як звичайні торговельні точки. Втім, більшість роздрібних мереж створюють сайти скоріше з міркувань престижу ("усі роблять це"), ніж з метою заробітку. Їм цілком достатньо обсягів продажів реальних торговельних точок, і електронний напрямок не є пріоритетним.
Що продають
За словами Оксани Журавель, у мережі в основному представлені "товари вторинного попиту": комп'ютерна та побутова техніка, засоби зв'язку, косметика, книги, диски, товари для дітей і дому. Продукти харчування та дорогі предмети (машини, коштовності і т.д.) навряд чи хтось буде купувати через інтернет, запевняє маркетолог Супермедіа-Україна. Погоджується з нею і Мартинов: "За моїми спостереженнями, люди неохоче купують в онлайн-магазинах, приміром, продукти харчування, оскільки неможливо перевірити термін придатності і якість. Не користується попитом і одяг - його в більшості випадків потрібно приміряти".
Цифра ринку
За підсумками третього кварталу 2007 року інтернетом користувалися 6,5 млн працездатних українців (21%), що на 3 % більше, ніж роком раніше, дані дослідження Gf Ukraine. Потенційним клієнтом онлайнового магазину є тільки кожний п'ятий українець. Відповідно до досліджень компанії Gemius Ukraine, тільки кожний третій користувач мережі робить покупки через інтернет. Виходячи із цього українська аудиторія онлайнових магазинів оцінюється в 2,2 млн чоловік - це приблизно кожний 15 представник дорослого населення.
Вартість покупки, зробленої через інтернет, коливається від декількох десятків до декількох сотень доларів. Наприклад, середній чек торговельних точок проекту audiobooks.com.ua - 75 грн. "Якщо говорити про SuperPhoto і SuperBook, - відзначає Журавель, - середня сума замовлення по фототематиці становить 50-60 грн, по книгах - 80-100 грн". Середній чек в онлайновому Фокстроті дорівнює $180, а середня груднева покупка в Мобітрейді - $450.
І хоча всі експерти запевняють, що довіра покупців до онлайн-магазинів помітно виросла, оплачувати покупки українці однаково воліють за фактом: готівкою кур'єрові, після того як переконаються в якості замовленого товару. За статистикою audiobooks.com.ua тих, хто оплачує покупку тільки після доставки, майже 55%.
Ігри підсвідомості
На думку експертів, український ринок інтернет-торгівлі розвивається скаженими темпами - за динамікою розвитку він зараз приблизно у два рази обганяє російський, де щорічний приріст онлайн-шоппінга становить менше 40%. За очікуваннями Єврокомісії продажі через інтернет у Євросоюзі повинні подвоїтися через п'ять років - в Україні обсяг торгівлі онлайн може збільшитися вдвічі вже цього року. "Зростання пов'язане зі зрослою доступністю інтернету в Україні, - вважає Дубровін. - Збільшилося число комп'ютеризованих робочих місць, усіляких інтернет-кафе, у багатьох є доступ до мережі вдома".
Втім, справа не тільки в збільшенні числа підключень - помітно зросла довіра покупців до інтернет-магазинів. Експерти пояснюють цей факт виходом на простори уанета відомих великих роздрібних мереж: "Ельдорадо", "АЛЛО", "Евросети", - що підсвідомо збільшило довіру до дистанційної торгівлі. До речі, деякі фахівці вважають, що навіть прогнозовані на цей рік 70-90% збільшення інтернет-продажів - тільки "розігрів". На їхню думку, справжній бум на ринку онлайн-торгівлі України почнеться через рік-півтора.
Експертиза
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас