ДАІ назвали найкорумпованішою структурою країни — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ДАІ назвали найкорумпованішою структурою країни

Кримінал
778
У випадку порушень правил дорожнього руху "вирішити питання" із працівником ДАІ за допомогою хабара готові 70% водіїв
Такі дані отримані Харківським інститутом соціальних досліджень і науково-дослідною лабораторією соціальної та психологічної роботи в органах внутрішніх справ Харківського національного університету внутрішніх справ. Ними був впроваджений соціологічний моніторинг корупції в діяльності Державної автомобільної інспекції МВС України в харківському регіоні, - повідомляє департамент зв'язків із громадськістю МВС.
"Окремим напрямком роботи Громадської ради при МВС України з питань забезпечення прав людини є проведення наукових досліджень", - розповідає радник міністра внутрішніх справ Катерина Левченко.
В рамках моніторингу корупції в діяльності ДАІ в серпні-вересні 2007 року було проведено масове соціологічне опитування водіїв з метою виявлення поширеності корупційних практик у відносинах громадян із працівниками ДАІ, проведено аналіз офіційних матеріалів і нормативної бази, які регламентують діяльність Державної автомобільної інспекції МВС України. Також була вивчена думка працівників ДАІ щодо отриманих результатів.
Моніторинг реалізований в рамках проекту Сприяння активній участі громадян у протидії корупції "Гідна Україна", що впроваджується організацією "Менеджмент Сістемс Інтернешнл" у співробітництві з українськими державними структурами.
За даними опитування, на питання "Якщо Ви порушите правила дорожнього руху в майбутньому, то чи станете Ви "вирішувати питання" із працівниками ДАІ за допомогою хабара?" 70% опитаних відповіло ствердно, а 17% ухилилися від відповіді. Коли водіїв попросили згадати останній випадок, коли їх зупиняв працівник ДАІ, 77% водіїв зізналися, що з їх боку все-таки було порушення Правил дорожнього руху. При цьому 53% опитаних водіїв, за їх власним зізнанням, давали гроші працівникові ДАІ у вигляді хабара, 47% - ні.
За результатами опитування, працівник ДАІ вимагав хабар і відверто називав суму в 8% випадків; в 7% - вимагав, але суму не називав, в 33% випадків просто натякав, що питання можна "вирішити" на місці. Разом з тим, в 52% випадків працівник ДАІ не вимагав гроші і навіть не натякав на хабар. Отже, більш ніж у половині випадків хабар дається з ініціативи водія.
На думку респондентів, найбільшу шкоду корупція в діяльності ДАІ завдає водіям, які дотримуються законів, процедур і правил, найменшу - порушникам правил і законів. Разом з тим, лише 52% водіїв усвідомлюють, що корупція в діяльності ДАІ шкодить їм особисто. "Дослідження виявило загрозливий для майбутнього України факт: чим молодший респондент, тим більш терпимо він ставиться до корупції, зокрема в діяльності ДАІ", - відзначає Катерина Левченко. "Більше того: кожний п'ятий водій взагалі не вважає дачу грошей працівникові ДАІ хабарем", - відзначає радник.
66% респондентів, за їх зізнанням, протягом останніх п'яти років давали гроші працівникові ДАІ за не притягнення до відповідальності за порушення Правил дорожнього руху і тільки 34% запевнили, що цього не робили. При цьому опитування виявило, що лише чверть водіїв вважає, що потрібно завжди дотримуватися правил дорожнього руху. До речі, 57% опитаних водіїв вважають, що "відкупитися" від працівника ДАІ можна практично завжди, 29% - часто, 12% - зрідка. Лише 2% водіїв вважають, що "відкупитися" від працівників ДАІ неможливо практично ніколи. При цьому співвідношення водіїв, які задоволені і не задоволені тим, як на даний момент складаються контакти між ними і працівниками ДАІ, практично однакове.
Однією із причин порушень правил дорожнього руху є низький професійний рівень водіїв. Більшість аварій на дорогах трапляються з вини людей, чий водійський стаж не перевищує трьох років. В 2004 році за успішне складання іспиту при одержанні посвідчення водія платили неофіційно 81% опитаних водіїв, в 2006 - 62%, а в 2007 р. - 73%. Трохи більше половини опитаних платила неофіційно за прискорення або спрощення процедури технічного огляду автомобіля, коли проходили його останній раз.
Аналіз корупціогенності нормативно-правових актів, які регламентують реєстрацію транспортних засобів, видачу посвідчень водія та спілкування із працівниками ДПС МВС України, виявив у них деякі "деталі" під ґрунт для корупції. Тому що відповідно до Закону України "Про дорожній рух" і Положення про Державну автомобільну інспекцію на ДАІ покладено 47 основних функцій. Більше того, ДАІ здійснює облік транспортних засобів і одночасно здійснює контроль за порядком ведення цього обліку.
Оцінюючи своє ставлення до корупції взагалі, респонденти визнали, що вона шкодить добробуту громадян України, ефективному місцевому самоврядуванню, розвитку української економіки, бізнесу. Разом з тим, вони не усвідомлюють шкоди, що завдає корупція їм особисто.
"Більшість процедур у практиці ДАІ є надскладними, багатоступеневими, у більшості незрозумілими, дублюючими одна одну. Такі труднощі приводять до винаходу "короткого і зрозумілого" обом сторонам шляху - хабаря", - до такого висновку прийшли соціологи, що проводили дослідження в харківському регіоні.
Проект здійснюється за підтримки американської державної корпорації "Виклики тисячоріччя" (Millennium Challenge Corporation - МСС) і працює під управлінням Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Він розрахований на два роки і повинен забезпечити підтримку діяльності громадських організацій з метою захисту прав громадян і відстеження випадків корупції в основних сферах, де здійснюються антикорупційні заходи.
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас