Стоп-машина


Стоп-машина

З 2008 року ОСАЦВ стало насправді обов'язковим видом страхування. З 1 січня співробітники ДАІ одержали право штрафувати водіїв за відсутність поліса ОСЦПВ - обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (також називають ОСАЦВ - обов'язкове страхування автоцивільної відповідальності). Розмір штрафу - 8,5 -17 грн, при повторному порушенні - 34 грн. Як і передбачалася, новина про введення штрафів з 1 січня спровокувала збільшення попиту на поліси ОСАЦВ.

За словами страховиків, обсяги продажів автоцивілки в листопаді-грудні 2007-го і січні 2008-го зросли в 2-3 рази. У СК "Оранта" і "Дженералі Гарант" збільшення надходжень за договорами автоцивілки в січні було на рівні 200%. У СК "Страхові традиції" попит на ОСАЦВ збільшився в 3 рази. У дрібних гравців продажі підросли на 50-60%. "Якщо даішники будуть контролювати наявність у водіїв полісів ОСАЦВ, ринок автоцивілки в 2008 році зросте як мінімум в 2,5-3 рази", - припускає Ігор Сахар, заступник голови правління Європейського страхового альянсу.

Добровільна "обязаловка"

Обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності - один із найбільш прибуткових напрямків для українських страхових компаній. Рівень виплат у цьому напрямку страхування - найнижчий в галузі: від страховиків до страхувальників повернулося 30% сум, отриманих за поліси автоцивілки, тоді як за кордоном цей показник нерідко зашкалює за 100%, а виплати з КАСКО у вітчизняних СК досягають 80-90% премій. "Лобіюючи Закон про ОСАЦВ у Верховній Раді та введення штрафів за відсутність поліса автоцивілки, страховики розраховували одержати мільйонні доходи.

Оскільки суми виплат з ОСАЦВ невеликі, а самі страховки недорогі, страхові компанії сподівалися, що багато потерпілих у ДТП не стануть домагатися від них компенсацій у випадку відмови відшкодувати збитки. Багато страхувальників дійсно не ризикують зв'язуватися з бюрократичною процедурою відшкодування", - говорить страховий брокер Євген Дейкун. На руку страховикам і незнання багатьма автолюбителями, від чого їх захищає поліс ОСАЦВ (збиток, завданий винуватцем ДТП - страхувальником третім особам, відшкодовує його страхова компанія).

У Росії введення ОСАЦВ супроводжувалося масованою рекламно-роз'яснювальною кампанією (російські страховики вже покрили автоцивілкою 95% автомобілів). В Україні Закон про ОСАЦВ прийнятий кілька років тому, однак автолюбителі неохоче купують поліси. Страховики не стали проводити рекламну кампанію, обравши інший метод впливу на потенційних клієнтів. "Сплески продажів полісів ОСАЦВ в різні роки пов'язані з новинами про те, що Державтоінспекція з такої-то дати почне штрафувати водіїв за відсутність страховки", - визнають в одній зі страхових компаній.

За словами Олександра Климовича, начальника управління аналізу страхової діяльності СК "Дженералі Гарант", приблизно 30% полісів, проданих в 2007-му, мали термін дії менше одного місяця. У такий спосіб автолюбителі заощаджували. В 2007 році даішники перевіряли наявність полісів тільки при видачі техпаспорта або черговому техогляді. Купивши найдешевший поліс (терміном дії на 15 днів), можна було без проблем пройти техогляд і одержати техпаспорт.

Всього в 2007-му страховики продали 3,68 млн полісів ОСАЦВ. Це 40% потенційного ринку ОСАЦВ: в Україні приблизно 10 млн транспортних засобів; страховики щорічно можуть продавати полісів автоцивілки більш ніж на 1,5 млрд грн. Втім, за минулий рік обсяг зібраних премій виріс істотно: на 62,1% - до 665 млн грн. "Незважаючи на відсутність жорсткого контролю за наявністю полісів, в 2007 році ринок виріс більш ніж у півтора рази", - констатує Ігор Сахар.

В 2008-му СК планують застрахувати вже 70% українських водіїв, збільшивши приплив премій в 2,5-3 рази. "За умов жорсткої перевірки полісів співробітниками ДАІ цього року страховики продадуть до 7,5 млн полісів - 70-75% потенційного ринку ОСАЦВ. Якщо ДАІ не буде перевіряти поліси ОСАЦВ у водіїв, страхові компанії зможуть реалізувати не більше 6 млн полісів", - прогнозує Олександр Климович.

Збереже і вбереже

На відміну від КАСКО, автоцивілка дає страхувальникові невисокий рівень захисту. Для ОСАЦВ законодавці встановили так званий ліміт відповідальності за завданий збиток. За завданий збиток майну потерпілі в ДТП, за винятком винуватця аварії, з ОСАЦВ можуть розраховувати на компенсацію від страховика в розмірі не більше 25,5 тис. грн кожний. Однак загальна сума виплат не повинна перевищувати 127,5 тис. грн (сума відшкодування не повинна перевищувати п'ятиразовий ліміт відповідальності в одному страховому випадку). Максимальна сума, яку виплатять за збиток здоров'ю або життю потерпілих (крім винного в ДТП), - 51 тис. грн кожному.

Страхова компанія, що відшкодувала збиток за страховкою ОСАЦВ, може подати регресний позов на винуватця події. Приводів для позову чимало: алкогольне сп'яніння водія - ініціатора ДТП, керування автомобілем без доручення, втеча з місця аварії, відмова винуватця ДТП пройти медичне обстеження. В цьому випадку всі видатки СК з відшкодування збитку третім особам погашає винуватець аварії.

Середня вартість поліса ОСАЦВ на ринку - 197 грн. В 2008 році ціна страховки може вирости, прогнозують страховики: якщо водії будуть частіше купувати річні поліси (вартістю від 300 грн), а не "короткі" (терміном дії на пару тижнів) за 15-20 грн. Середня сума відшкодування з ОСАЦВ - 5 тис. грн. Олег Карпенко, заступник начальника управління продажів автотранспортного страхування CК "НОВА", запевняє, що сума відшкодувань постійно росте. Слова експерта підтверджують в Українській страховій групі: на початку 2007 року компанія погашала за страховками ОСАЦВ 200 тис. грн на місяць, під кінець року виплати збільшилися до 1 млн грн. Втім, рівень виплат багато в чому залежить від структури страхового портфеля компанії: якщо компанія торгує переважно 15-денними полісами (ризики з таких страховок мінімальні), то й рівень виплат невисокий.

Приходьте завтра

На автомобільних інтернет-форумах автоцивілку і страховиків, які її продають, в основному лають. Автолюбителі говорять, що страховики затягують виплати з ОСАЦВ, виплачують компенсацію не в повному обсязі, а то й взагалі відмовляються відшкодувати збитки.

Сергій Васильєв, арт-директор рекламного агентства, у вересні 2007 року потрапив у ДТП. Винуватцем події був водій Opel Astra. "Страхова компанія дотепер не відшкодувала збиток, оскільки суд не ухвалив рішення щодо страхового відшкодування, хоча повинен був це зробити ще в жовтні", - скаржиться Васильєв.

Олена Гуляєва, менеджер з реклами великого промислового холдингу, застрахувала свою Skoda Fabia в 2007 році. На початку грудня минулого року вона потрапила в ДТП: у машину урізався мікроавтобус, за кермом якого був нетверезий водій. Олена звернулася до страхової компанії горе-водія, надавши заяву та всі необхідні документи. Страховик відправив потерпілу до свого "незалежного експерта" - для огляду автомобіля. За словами Олени Гуляєвої, експерт украй поверхово оглянув автомобіль - без допомоги підйомників, інструментів.

Потерпіла вказала на приховані пошкодження, експерт вписав їх в акт огляду. Через десять днів страхова компанія розрахувала видатки на відновлення автомобіля. Сума виплати виявилася в кілька разів нижчою, ніж реально було потрібно на ремонт машини. На претензії Олени в страховій компанія відповіли погрозами: якщо клієнтка не надасть фотографії із зображенням всіх поломок - зменшать суму відшкодування.

За допомогою Гуляєва звернулася до незалежного брокера. Той оцінив збитки, детально розписавши причину їх виникнення, і оформив перегляд виплати. Документ надали страховикові. Компанія визнала правоту Гуляєвої, однак як і раніше затримує платіж. Тепер потерпіла планує звернутися до суду з позовом до СК.

Якщо зі страховою компанією не вдалося домовитися мирним шляхом, а ходити до суду не хочеться, незалежні брокери радять написати скаргу в Моторне (транспортне) страхове бюро. Членство в МТСБУ обов'язкове для страхових компаній, що займаються страхуванням транспортних засобів. Бюро - свого роду наглядач над страховиками і захисник страхувальників. Профорганізація може надавити на несумлінного страховика, пригрозивши позбавити того членства в Бюро, тим самим закривши страховій компанії доступ на ринок ОСАЦВ. Прискорити виплату збитку страховою компанією можна, звернувшись у Держфінпослуг, Асоціацію страхувальників України або Держспоживстандарт.

Від чого захищає автоцивілка

Поліс ОСЦПВ захищає у випадку, коли страхувальник є винуватцем аварії - компенсація збитку потерпілим у ДТП лягає на плечі страхової компанії. У випадках, коли винуватець аварії невідомий або не має поліса ОСЦПВ, потерпілі водії, які оформили поліс, теж мають право на компенсацію завданого їм збитку - з фондів Моторного (транспортного) страхового бюро України.

Топ-10 страховиків у сегменті ОСАЦВ

Топ-10 страховиків - членів МТСБУ за кількістю проданих полісів ОСАЦВ на 1 листопада 2007 року

1. НАСК "Оранта"

2. ЗАТ "УСК "Княжа"

3. ВАТ "УСК "Дженералі Гарант"

4. ЗАТ "СГ "ТАС"

5. АТ "УПСК"

6. ВАТ "СК "Універсальна"

7. З "Глобус"

8. ЗАТ "СК "Українська страхова група"

9. УАСК "АСКА"

10. АСК "ІНГО Україна"

Топ-10 страховиків - членів МТСБУ за сумою виплачених страхових відшкодувань на 1 листопада 2007 року

1. НАСК "Оранта"

2. ВАТ "УСК "Дженералі Гарант"

3. АСК "ІНГО Україна"

4. ЗАТ "СГ "ТАС"

5. УАСК "АСКА"

6. ЗАТ "Просто-страхування"

7. ВАТ "СК "Універсальна"

8. ВАТ "СК "PZU Україна"

9. ЗАТ "СК "Українська страхова група"

10. ОДО "СК "Кредо"

За даними МТСБУ

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Стоп-машина» на Finance.ua - 2.0
В Контексті Finance.ua