Кавові перегони — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кавові перегони

Аграрний ринок
2219
Свою ринкову частку найпопулярніший у світі після води напій відвойовує в чаю та пива.
Програміст Кирило Фокін не уявляє собі ні дня без чашки кави. "У мене вже склався ритуал: приходячи вранці на роботу, я обов'язково випиваю каву, без цього просто не можу взятися за справу", - говорить він. Кирило п'є тільки натуральний напій, хоча заради цього йому доводиться щодня возитися з кавоваркою.
Але не всі українці настільки педантичні. Більшість із них п'ють розчинну каву, а чимало людей і зовсім віддають перевагу напою з пакетиків.
Причина - зовсім не в бажанні заощадити. Навпаки, статистика говорить про протилежне. За даними консалтингової компанії ACNielsen, співвітчизники за останній рік істотно збільшили витрати на каву. Загальний приріст ринку в грошовому вираженні склав 18%, при цьому натуральна кава стала популярніша на 14,8%, розчинна - на 17,5%, а кавові мікси - на 24%.
Втім, ціна чашки кави залежить не тільки від того, розчинна вона чи натуральна. На ціну впливають світові тенденції, адже кавовий ринок - другий за розміром сировинний ринок, що поступається лише нафтовому, тому перегони цін на ньому бувають досить відчутними.
Зараз ціна арабіки врожаю 2006-2007 р. найвища за останні вісім років - $1,4 за фунт. Іншими словами, тонна цієї кави коштує $630, що порівнянно із ціною тонни нафти. Щорічно у світі збирають більше 6,6 млн. тонн кавових зерен.
Звідки привозять каву
"У порівнянні з 2006 р. цього року ціни на сировину у світі виросли на 10-30% (залежно від сорту кавових бобів). При цьому ціни на українському ринку кави підвищилися в цілому на 10-20%", - пояснює Юрій Голянич, директор відділу маркетингу категорій кави і солоних снеків компанії "Крафт Фудз Україна".
Тому причини збільшення популярності кавових міксів не пов'язані із цінами. "У нас традиційно чайна країна. Вона не може от так відразу відмовитися від цього гарячого напою і "переключитися" на натуральну каву", - вважає Юрій Голянич. Але головним фактором, що змушує українців пити розчинну каву, є темп життя, що пришвидшується. Іншими словами, наявність грошей на чашку гарної натуральної кави не гарантує, що в людини знайдеться час її зварити та випити.
Боротьба за чашки. Юрію Голяничу з "Крафт Фудз Україна" доводиться продавати каву в країні, що він називає "традиційно чайною"
Вихід підказують самі оператори, які все частіше пропонують споживачам гарну і дорогу розчинну каву. Гравці ринку відзначають, що за останні пару років аматори розчинної кави перейшли з агломерованої (у гранулах) і порошкової на більш якісну - розчинну мелену і в кристалах.
За словами Юрія Голянича, метод сухої заморозки дозволяє максимально наблизити смакові якості кави до рівня свіжоприготовленої, і при цьому напій залишається набагато більш зручним у приготуванні. "Сьогодні споживачі стають більш вимогливими, але в той же час вони готові платити більше за гарантовану високу якість", - говорить Юрій Голянич.
Місце зустрічі
Якщо розчинну каву українці купують на роботу і додому, то для натуральної теж є свій час і місце - вона перемістилася в кав'ярні.
Ще не так давно саме поняття "кав'ярня" в Україні практично було відсутнє. Та і сьогодні кав'ярні в чистому вигляді зустрічаються рідко - у найкращому разі це заклад громадського харчування з легким ухилом у кавову тематику, де крім десятка видів кавових напоїв можна випити чаю і смачно перекусити. Увесь інший світ звик у кав'ярнях пити винятково каву, закушуючи всього лише декількома видами солодощів.
Напій високого польоту
від 600 до 2500 метрів над рівнем моря
Арабіка
Вміст кофеїну: 1-1,5%.
Виробництво у світі: 70%
Арабіка цінується за смак і аромат, хоча її важко вирощувати через чутливість до хвороб, шкідників і заморозків.
За рік дерево арабіки дає зазвичай не більше 5 кг плодів, з яких виходить близько 1 кг готових зерен
від 0 до 600 метрів над рівнем моря
Робуста
Вміст кофеїну: 3%.
Виробництво у світі: 30%
Робуста цінується не так високо, як арабіка, зате її легше вирощувати, і вона дає більший урожай.
Завдяки високій міцності робусту використовують у різних сумішах, а також для виробництва розчинної кави
На більших висотах кава дозріває повільніше, але її якість при цьому сильно поліпшується
Найпопулярнішими кав'ярнями в Україні залишаються росіяни з "Кофе Хауза" і "Кофе Тайма", не відстає від них російська ж "Шоколадниця" і латвійська мережа Double coffee. Обсяг ринку українських кав'ярень становить більше $10 млн. на рік. Але масштаби їхнього бізнесу для такої великої країни як Україна - мізерні. Так, у лідера ринку - мережі "Кофе Хауз" усього 18 кафе, причому всі вони знаходяться у Києві.
Таку напружену ситуацію з кав'ярнями в Україні самі оператори ринку пояснюють її устояною культурою споживання кави не як самостійного напою, а доповнення до їжі. "Поки не так багато справжніх цінителів кави, які вловлюють всі тонкощі кавових букетів і чистих ексклюзивних сортів", - зізнається Фокусу Наталя Гавриленко, менеджер компанії "Дім кави".
За словами операторів, потреба України в кавових закладах задоволена лише на 20%, а ринок може вільно рости на 30% за рік. Але ці цифри скоріше стосуються Західної України і міст-мільйонників. Учасники ринку зізнаються, що Схід країни через свою близькість до Росії, де розвинена чайна культура, "присадити" на каву досить важко.
Крім того, за словами Наталі Гавриленко, багато українців обирають пивні бари замість кав’ярень. Але така ситуація незабаром може змінитися.
По-перше, дамам у барах не завжди комфортно, а неповнолітніх у такі заклади просто можуть не пустити. По-друге, бари - це традиційно вечірні та нічні заклади, а пити каву звикли вдень і вранці.
"Раніше ми із друзями воліли зустрічатися в барах, а тепер все частіше сидимо в кафешках", - говорить Кирило Фокін. Він пояснює, що, багато хто має свої автомобілі і тому нічого міцнішого за каву не п'ють, крім того, у кав'ярнях обстановка набагато приємніша. "Як правило, у барі занадто напалено і голосна музика - не поспілкуєшся", - ремствує Кирило. Такі кавові настрої українців уже підхопили й іноземні оператори ринку.
Більше того, вони прагнуть підлаштовуватися під прискорений темп життя. Не так давно на український ринок вийшла австралійська кавова мережа Gloria Jean's Coffees, що працює по всьому світі у форматі coffee-to-go (кава навинос) і пропонує натуральну каву в картонних склянках. Поки кав'ярня в такому форматі в Україні єдина - у Києві, але якщо судити зі світової практики, не остання.
Як правило, мережі coffee-to-go мають властивість поширюватися стрімкими темпами. А за австралійцями по п'ятах завжди йде американський Starbucks. До речі, у сусідній Росії Starbucks уже почав експансію. А виходить, і нам варто очікувати через пару років масову появу світових мереж формату кава навинос.
Переконаний кавоман. Столичний програміст Кирило Фокін підтверджує стереотип про те, що люди його професії не можуть жити без кави
Скандинави - лідери зі споживання кави
Чекаємо змін
З огляду на те, що темп життя вповільнюватися не планує, а розчинна кава займає левову частку ринку, масового переходу українців на натуральну каву оператори ринку очікують не раніше, ніж через п'ять років. Але процес уже пішов: навіть такий традиційно "розчинний" сегмент, як кавові автомати, поступово переходить із найдешевшої розчинної кави на більш дорогу або взагалі пропонує покупцям склянку натуральної кави.
У той же час особливої конкуренції на вітчизняному кавовому ринку не спостерігається. Місця поки вистачає всім, адже ринок ще дуже далекий від насичення, до того ж він давно розділений між декількома компаніями, кожна з яких має свою нішу і відданих поціновувачів.
Лідерами ринку є "Крафт Фудз Україна" і "Нестле". За ними ідуть кілька компаній середнього калібру - або спеціалізовані на певних сегментах, наприклад Future Enterprises (MacCoffee) у сегменті міксів, або такі, що займають середні частки ринку в декількох сегментах одночасно, як Elite і Tchibo.
За словами фахівців, прихід нових гравців можливий, але вони навряд чи істотно вплинуть на розміщення сил. "Новачкові на ринку необхідно буде запропонувати щось принципово нове з погляду смаку, технології або якості продукту", - говорить Юрій Голянич. І це без урахування високої ціни входу на ринок. Адже необхідно налагодити дистриб'юторську мережу, запустити рекламу, охопити магазини. Та і споживач кави часто консервативний: якщо звик до певної марки, переконати його купити іншу досить складно.
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас