Кредити молодим сім'ям: міфи і реальність — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кредити молодим сім'ям: міфи і реальність

Кредит&Депозит
2311
Щоразу, коли у вищих ешелонах влади відбуваються кадрові перестановки, наприклад, змінюється склад уряду або комітетів ВР, на поверхню спливає без перебільшення найбільш болюче питання нашого суспільства: пільгове кредитування житла для молодих сімей.
Дійсно чого варта матеріальна допомога, що видається молодим батькам при народженні дитини, якщо їм просто ніде жити.
От і зараз парламентарії, очевидно, знову почнуть спробу створити сприятливі умови для одержання молодіжних кредитів на житло. Відповідний законопроект уже зареєстрований у Верховній Раді. Може, нові депутати придумали щось нове? Та як сказати...
За інформацією апарата ВР, проектом пропонується ввести можливість надання кредиту на реконструкцію житла, що не передбачено чинним Законом.
Все інше - начебто б "по-старому": видавати кредити на 30-річний або менший термін, розмір кредиту на придбання або будівництво (реконструкцію) житла визначати, виходячи з норми 21 кв. м загальної площі житла на одного члена сім'ї і додатково 20 кв. м на сім'ю.
Крім того, законопроектом передбачається можливість надання кредитів на витрати, пов'язані з укладанням і реєстрацією договорів купівлі-продажу або будівництва (реконструкції) житла, а також кредитів для ведення домашнього господарства в новому житлі в розмірі до 5% вартості придбаного або побудованого (реконструйованого) житла.
Тобто для можливості придбати необхідний мінімум меблів і зробити найпростіші ремонтні роботи в житлі і т.п.
Кредит хочуть всі
Суть у тому, що протягом декількох років в Україні діють державні програми допомоги молодим сім'ям, що бажають придбати житло. Для цього сім'я або самотня людина може подати заяву і необхідні документи в Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, де його поставлять на облік, і коли підійде його черга, він одержить матеріальні пільги на придбання квартири.
Коли програму запустили, стало ясно, що держбюджет не справляється з подібним милосердям, тому уряд дозволив фонду співробітничати з комерційними банками.
Інакше кажучи, кредит надає банк (за рахунок своїх, а не бюджетних коштів), а держава компенсує йому певну частину процентної ставки в розмірі дисконтної ставки НБУ. Що це означає на практиці?
Чоловік і дружина або батько-одинак, або самотній громадянин, вік яких не досяг 25 років, оформляє кредит у комерційному банку, приміром, під 18%. З них дисконтну ставку на момент укладання договору, наприклад, 8%, платить банку держава, решту 10% - сам клієнт.
Звучить заманливо, і в 2005 почався ажіотаж серед молоді. Якщо в 2004 з банками було укладено 1143 договори, то в 2005 - 15 800 контрактів. Інформація до роздумів: усього за час роботи програми було укладено близько 17 тис. договорів. Але про це - пізніше.
Уже в перший же рік почалися фінансові проблеми, договори укладати перестали, і, наскільки нам відомо, торік процентні ставки взагалі не компенсувалися. Позичальники викручувалися, як могли, платили внески самі, а потім щось колись одержували від держави.
Були ми десятими, стали двадцять п'ятими
Чи варто дивуватися, що така "золота жила" стала принадою для корупції. Насамперед, ті, що стоять у черзі на одержання молодіжного кредиту, скаржилися на непрозорий принцип відбору позичальників. За висновком аудиторів Рахункової палати, механізми не забезпечили доступність житла для молодих сімей із середнім рівнем доходів і незаможних молодих громадян.
Зате "потрібні" люди встигли оформити навіть не одну пільгову квартиру по "молодіжці". Хоча Генпрокуратура чомусь таких випадків не виявила. Самі ж черговики на форумах сайтів скаржилися, що ще місяць назад були в черзі десятими, а на сьогоднішній день виявилися 25-ми.
Через звинувачення фонду в корупції Міністерство у справах сім'ї, молоді та спорту наприкінці 2005 зупинило програми фонду - видачу кредитів з бюджету і комерційних банків. На початку року міністерство затвердило чіткий порядок відбору позичальників залежно від їхнього роду занять, регалій, кількості дітей у сім'ї і т.д.
Порядок припускав автоматичне формування черги з відбиттям інформації на сайті фонду і, таким чином, виключав можливість хабарництва. Ввели й обов'язкову умову - майбутній позичальник повинен перебувати на квартирному обліку.
Багатодітним ставку не знизять
Уряд, що працював останній рік, вніс багато "позитивних" змін у порядок молодіжного кредитування. Наприклад, звинувативши банки в збільшенні термінів надання кредитів (раніше-то давали на 5-10 років, а потім збільшили навіть до 30! А вони самі пробували виплатити такий кредит за п'ятирічку?), установили: часткова компенсація буде виплачуватися незалежно від терміну дії кредитної угоди перші 5 років, а після сім'я буде виплачувати кредит власними силами.
Більше того, була почата спроба позбавити молоді сім'ї стимулу до народження дітей. Якщо раніше сім'я без дітей платила 3% річних, сім'я з однією дитиною - взагалі відсотків не платила, сім'я із двома дітьми одержувала компенсацію на 25% суми кредиту, а сім'я із трьома і більше дітьми платила взагалі половину вартості житла без усяких відсотків.
Уряд вирішив, що це - занадто "жирно" для молодих сімей, і обмежив пільги кількістю дітей на момент укладання договору. Якщо ж через рік у молодят народжується спадкоємець, потім другий, третій, на відсотки це не впливає. А через 5 років пільги взагалі зникають. Так скільки, за пророкуваннями демографів, нас буде через 10 років? 38 мільйонів? Навряд чи!
Сучасний стан: все туманно
В 2007 році Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву мав намір укласти близько 5 тис. угод по програмі часткової компенсації процентної ставки комерційних банків.
За словами чиновників фонду, цього року на програму часткової компенсації передбачено 123,3 млн грн, що дозволить повністю закрити заборгованість, виплачувати компенсацію протягом року і відновити укладання нових угод по даній програмі. У держбюджеті на 2007 рік було передбачено всього 50 млн грн на виконання даної програми. Голова правління фонду Валерій Омельчук відзначив, що 2006 рік був переломним у роботі Фонду, і його результати найгірші за останні 6 років:
В 2006 році було укладено пільгових кредитів усього 646 - це десь більш ніж в 2 рази менше, ніж в 2005 році. У попередні роки по пільгових кредитах ця цифра була не менше 1 тис. і доходила до 1,5 тис. По програмі часткової компенсації нові кредити не видавалися. Відсутність укладання угод по програмі часткової компенсації торік була пов'язана з наявністю заборгованості по вже укладених договорах.
Бюджетний кодекс не дозволяє видавати нові кредити, якщо є заборгованість. Більше того, була серйозна заборгованість по вже укладених договорах, а їх було 17 тис., - сказав Валерій Омельчук.
Появу такої заборгованості чиновник пов'язує з неадекватною сумою в бюджеті 2006 року (30 млн грн), збільшенням цін на житло. Та чи мало можна знайти причин, щоб прикрити банальне розтаскування грошей! От про що треба подбати, добродії нові-старі парламентарії. А не вносити поправки і поправочки, які однаково нічого не змінять в принципі.
За матеріалами:
Деловая Неделя
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас