Машинобудування ловить хвилю — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Машинобудування ловить хвилю

3303
За темпами зростання галузь змогла повернутися на втрачені три роки тому позиції завдяки загальносвітовому зростанню економіки, а також інтенсифікації виробництва.
На думку експертів, якщо машинобудівники зуміють скористатися результатами цього року і залучать додаткові інвестиції, то за обсягом виробництва Україна зможе повернути собі місце серед світових лідерів.
За даними Міністерства економіки, темпи зростання обсягів виробництва українських машинобудівних підприємств у січні-листопаді поточного року склали 28%. Це дозволило Україні поряд з Німеччиною, Японією, США, Францією і Південною Кореєю ввійти в п'ятірку лідерів світового машинобудування за темпами зростання. За аналогічний період 2006 року українське машинобудування виросло всього на 11,3% (темпи зростання за останні сім років відбиті на діаграмі).
Усього ж за 11 місяців цього року було випущено продукції на суму $7,2 млрд, що перевищує показники традиційних лідерів промислового виробництва - нафтопереробної і газовидобувної галузей. "Такий безпрецедентний результат, по суті, означає, що галузь, яка довгий час працювала на технологічному мінімумі, зараз переживає період відродження. Ми нарешті перестаємо бути сировинним придатком Євросоюзу і Росії та виходимо на виробництво кінцевої продукції", - говорить директор Центру конверсії і нових технологій у машинобудуванні Валерій Воробйов.
Зростання слідом за економікою. За словами експертів, найбільше зростання характерне для галузей, що відставали в розвитку протягом останніх 10-15 років. Безперечними лідерами за темпами зростання є підприємства транспортного машинобудування, що наростили за результатами 11 місяців цього року обсяги виробництва на 42%, будівельної техніки (на 41,2%), сільгосптехніки (на 37,2%), верстатів (на 17,3%), продукції енергетичного машинобудування (на 15%).
У групі "Енергетичний стандарт" Костянтина Григоришина відзначають, що поліпшення показників машинобудівної галузі - це результат економічного зростання як в Україні, так і в інших країнах СНД. Нагадаємо, приріст валового внутрішнього продукту (ВВП) в Україні цього року очікується на рівні 7%. Зростання приводить до збільшення споживання електроенергії. "Завантаження енергетичних потужностей різко зросло, у галузь пішли інвестиції. Почалося освоєння нових газових і нафтових родовищ", - говорять в "Енергетичному стандарті". При цьому експерти нагадують, що пік зношування виробничих потужностей в енергетиці, що працюють ще із часів СРСР, припадає на 2005-2015 роки. "Енергетики зараз масово модернізують електростанції. Процес відновлення потужностей триває всього два роки і затягнеться ще років на п'ять", - відзначає генеральний директор ЗАТ "Харківавтоматика" Євген Кисіль.
Зростання українського машинобудування багато в чому забезпечене збільшенням експортних поставок у країни СНД, насамперед - у Російську Федерацію. "Поліпшення якості української продукції інноваційного призначення, агресивні маркетингові стратегії підприємств на зовнішніх ринках дозволили збільшити обсяги продажів вітчизняної машинобудівної продукції в країнах-основних торговельних партнерах України, у тому числі в СНД", - говорять у Мінекономіки. За 11 місяців цього року експорт у Росію в порівнянні з аналогічним періодом минулого року виріс на 49,7%, до $10,315 млрд. Експорт у Казахстан і Білорусію, що, за даними Мінекономіки, складається в основному з машинобудівної продукції, збільшився відповідно на 75,8% і 29,7%. Загальний обсяг експорту в ці країни склав близько $2,5 млрд.
Сприятлива кон'юнктура сприяла зростанню насамперед приватних підприємств. "Якщо темпи зростання приватизованих підприємств цього року становлять 42%, то державних - лише 11,8%", - відзначає Воробйов. Так, у Новокраматорського машинобудівного заводу (НКМЗ) Георгія Скударя виторг за 11 місяців цього року виріс на 30%, на підприємствах "Енергетичного стандарту" - на 40%, на підприємствах УПЕК Анатолія Гиршфельда - на 50%. Серед держпідприємств таких темпів зростання, за словами Євгена Киселя, домігся хіба що Південний машинобудівний завод.
Представники приватних компаній говорять, що досягли успіху завдяки інтенсифікації виробництва, впровадженню нових систем керування процесами і персоналом, малій механізації, поліпшенню взаємодії служб підприємств. "Це дає віддачу і дозволяє оперативно нарощувати збут, виконувати навіть найскладніші замовлення", - розповів власник НКМЗ, народний депутат Георгій Скудар.
Дорожнеча ресурсів - не перешкода Українські підприємства показали гарні темпи виробництва навіть незважаючи на те, що основні проблеми галузі дотепер не вирішені. Машинобудівники говорять, що найбільше її розвитку заважають не збільшення цін на металопрокат та енергоресурси, як прийнято вважати, а законодавчі обмеження. В "Енергетичному стандарті" розповіли, що дотепер діють положення, прийняті в той час, коли переважна більшість підприємств випускала військову продукцію: "Зараз більшість підприємств цим не займається. Але залишилися атавізми - щоб зробити якийсь привід або втулку, що колись застосовувалася у вже застарілому озброєнні, необхідна ліцензія".
Ще однією гострою проблемою машинобудівники називають труднощі з відшкодуванням ПДВ. На заводі ім. Малишева відзначають, що машинобудування, як дуже капіталомістка галузь, вимагає значних оборотних коштів. "Машинобудування - це тривалі контракти, замовлення виконується протягом 6-9 місяців. А виходить так: ти одержав аванс, а 20% від нього відразу вилучають із обороту у вигляді ПДВ. Потім же, коли товар іде, ще протягом року ПДВ не відшкодовують. Працювати, м'яко кажучи, важко", - говорять у прес-службі підприємства.
Вдалий момент для виходу в лідери. Більшість фахівців сходяться на думці, що галузеве зростання в 2008 році продовжиться, щоправда, оцінюють його по-різному - від 25% до 42%. Валерій Воробйов вважає, що в майбутньому найбільш швидкими темпами будуть розвиватися енергетичне та залізничне машинобудування, автопром, виробництво устаткування для металургії і специфічних складних кабелів.
Подальшого розвитку галузі фахівці не уявляють без значних інвестицій. "Велика частина нашого машинобудування працює на експорт, що в принципі нормально: у світових лідерів, Німеччині і Японії, ситуація аналогічна. Але, на відміну від цих країн, ми експортуємо продукцію в країни СНД, Близького Сходу, Латинської Америки і Китай. Тим часом основні ринки збуту на сьогоднішній день - Європа і США", - говорить Скудар. За його словами, основна причина сформованої ситуації - технологічна відсталість українських підприємств. А виправити становище можна тільки завдяки масштабному технологічному переозброєнню. Машинобудівники одержали можливість акумулювати необхідні для цього кошти за рахунок безпрецедентного галузевого зростання цього року.
Залучення необхідних інвестицій, на думку Валерія Воробйова, можливе лише при приватизації. Скудар вважає, що вже в 2008 році варто очікувати приватизації кількох ключових енергомашинобудівних підприємств. Найбільш цікавими з них учасники ринку вважають "Турбоатом" та "Електротяжмаш". Серед можливих українських покупців експерти називають насамперед "Енергетичний стандарт". З потенційних закордонних інвесторів - Siemens, "Силові машини", "Трансмашхолдинг".
Динаміка зростання обсягів виробництва в машинобудуванні, %
Джерело: Держкомстат
Динаміка зростання обсягів виробництва в машинобудуванні, %
* Дані січня-листопада
Джерело: Держкомстат
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас