Даруємо новорічні подарунки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Даруємо новорічні подарунки

2631
Чи варто дарувати новорічні подарунки босам, колегам, підлеглим або бізнес-партнерам? "Деньги" з'ясували, які презенти цінуються найбільше, яку вигоду вони можуть принести кар'єрі дарувальника та у яку "копієчку" обходяться подаруночки.
В одній з міжнародних компаній, що працюють в Україні, існує правило: якщо партнер цієї контори презентував одному зі співробітників компанії подарунок вартістю понад $50, то керівництво фірми може розцінити це як хабар (досить розповсюджена схема в американському чиновницькому апараті. - Ред.). Отже, працівник, що прийняв такий коштовний дарунок, вважається хабарником. А за хабарництво там карають! Аж до звільнення.
Безумовно, західні "подарункові" правила набагато жорсткіші, ніж українські. Але все-таки... Що краще дарувати колезі, підлеглому, начальникові або бізнес-партнерові? Так, щоб ніхто з них, з одного боку, не розцінив це як підлабузництво або хабарництво. З іншого боку - не образився через відсутність уваги. І з третього - щоб ці подарунки позитивно позначилися на кар'єрі.
На довгу пам'ять
Менеджер з роботи із клієнтами креативного агентства Adell Young & Rubicam Юліана Барташ вважає, що "прив’язуватися" до подарунків як до способу просування кар'єрними сходами не варто. "Набагато важливіше будувати партнерські відносини протягом року, а не сподіватися на "новорічне чудо", що раптом поверне прихильність боса, завдяки одній у міру дорогій пляшці коньяку", - запевняє вона.
У той же час, на думку директора з розвитку мережі магазинів "Тенденс" Лариси Зозулі, важливість новорічних дарунків не варто недооцінювати. "Презент, що сподобався найбільше, і людину, що його вручила, пам'ятають близько 60% людей", - уточнює вона. А хіба погано для кар'єри "спеца", щоб його запам'ятали в такий спосіб?
Правда, щоб вирізнитися, прийдеться чимало потрудитися. Новорічні дарунки співробітника, що має "кар'єрні види", повинні бути цікавими, такими, що запам'ятовуються, та одночасно не мати прямого натяку на що-небудь. "Діловий презент покликаний відповідати врочистості моменту і правилам етикету. Він не повинен бути ні дорогим, ні дешевим. Добре, якщо він буде одночасно і приємним, і корисним", - вважає прес-секретар адміністрації ВАТ "Банк БІГ Енергія" Вікторія Рудешко.
По кишені, по зубах
Вирішити подарункове рівняння, у якому всього дві відомі величини - фінансові можливості та міра поваги до начальства, колег, бізнес-партнерів, - задача не з легких. Адже всі, кому призначаються презенти, повинні залишитися задоволені.
На думку Вікторії Рудешко, подарунки для співробітників однозначно не повинні бути занадто обтяжливими для бюджету.
Ураховувати цінові рамки новорічних подарунків рекомендує і директор з роботи із клієнтами рекламного агентства THINK! McCann Erickson Антон Жорін: "За правилами бізнес-етикету презенти, які робляться "особисто від себе", не повинні бути дорогими. Інакше в незручному становищі виявляться обидві сторони". На Новий рік не соромно дарувати щось недороге і чисто символічне. Головне, щоб усім вистачило."
За підрахунками опитаних нами експертів, напередодні новорічних свят офісному працівникові доводиться дарувати близько 15 новорічних сувенірів. Кожний із презентів коштує від $2 до $10. "Якщо дозволяє прибуток, то цінові межі цих подарунків розширюються від $5 до $30", - говорить Лариса Зозуля.
Навіть при досить помірних підрахунках на ці цілі прийдеться виділити близько $30-150.
У подарункових відносинах між колегами з різним заробітком тон повинен задавати той, у кого прибуток нижчий. "Вартість подарунка керівника підлеглому може становити до 5% заробітної плати останнього", - відзначає Зозуля.
Усього ж сума, витрачена на ділові новорічні презенти (босові, колегам, підлеглим), не повинна перевищувати 15% місячного доходу дарувальника, запевняли опитані.
На подарунки бізнес-партнерам прийдеться викласти по $30-50 (це вже з бюджету фірми. - Ред.). Безумовно, подарунок може бути і дорожчим (наприклад, якщо "топ" однієї контори дарує "ніби особистий" подарунок "топу" дружньої контори). Правда, бажано, щоб його вартість "не перевалила" за $400-500.
Скільки б не коштували подарунки, ними варто запастися трохи заздалегідь. Адже в переддень новорічних свят багато магазинів грішать підвищенням цін на свою продукцію. "Найкраще купувати сувеніри "з нагоди", наприклад, під час закордонних поїздок", - вважає Антон Жорін.
Дарувальники "зі стажем" також рекомендують купувати більше подарунків, ніж потрібно. Мовляв, у ящику робочого стола обов'язково повинна бути припасена яка-небудь святкова мішура, дрібниця, яку можна подарувати у відповідь на чиєсь несподіване поздоровлення.
У яблучко!
"Безумовно, спілкуючись із людьми щодня, ми вже знаємо їхні пристрасті і смаки. Але дарувати індивідуальні подарунки варто лише найбільш значимим людям, - вважає Вікторія Рудешко. - Для інших підійдуть невеликі стильні сувеніри для прикраси робочого столу, канцелярське приладдя і багато чого іншого".
Юліана Барташ упевнена, що колеги зрадіють різним новорічним дрібничкам: листівкам, Санта Клаусам, сніговикам, сніжинкам і ялинкам. Вони піднімуть настрій і створять атмосферу свята напередодні Нового року.
При виборі подарунків для колег Лариса Зозуля рекомендує робити ставку на оригінальність. Приміром, на звичайні чашки нанести портрети (або шаржі) своїх товаришів по службі. "Зараз стало модно дарувати все для відпочинку і спорту. Серед "хітів" - набори для пікніка, кабінетні гольф і казино, ракетки для настільного тенісу і бадмінтону і так далі", - додає вона.
А от начальникові навряд чи підійде чашка з його карикатурою. Взагалі, у виборі подарунка для начальства є кілька правил. По-перше, подарунок для шефа повинен бути колективним. Індивідуальний презент він може розцінити як підлабузництво. Винятком можуть бути вітальні листівки або подарунки в стилі hand made (зроблені своїми руками), які кар'єрист піднесе не тільки босові, але і всьому колективу. По-друге, подарунок керівникові повинен бути максимально пов'язаний з роботою. Наприклад, нагадувати начальникові про успіхи компанії і радісні моменти у житті колективу. Вдалим виходом із ситуації буде створення співробітниками унікальної "Книги рекордів" з фотографіями корпоративних заходів, позитивними відгуками клієнтів, фото боса в оточенні колег і тому подібними приємними дріб'язками.
"Якщо для подарунка боса скидається весь відділ, це навряд чи допоможе кожному окремо просунутися кар'єрними сходами", - розмірковує Барташ. Але позитивний ефект такий подарунок все-таки має. Офіс-менеджер Яна Марченко розповідає, що на минулий Новий рік співробітники її фірми піднесли керівникові портфель "із сюрпризом". "Ми поклали в портфель колективну заяву про те, що ніхто з нас не буде мати претензій до начальника, якщо він надасть нам додатковий вихідний. І це спрацювало. У результаті замість декількох вихідних днів ми відпочивали всі різдвяні канікули", - згадує Яна.
Помилки дарувальників
Основне правило - подарунок повинен бути доречним і недвозначним. Це дуже тонкий аспект, особливо, для дарувальників-початківців. Наприклад, начальникові похилого віку і старої закалки ні в якому разі не можна дарувати годинники. Він може сприйняти це як натяк про те, що його час минає.
Юліана Барташ упевнена, що подарунок для боса в жодному разі не повинен бути "особистим"! "Парфумерія, предмети домашнього господарства та екзотичні тварини тут недоречні, вони можуть бути сприйняті як фамільярність або як натяк на занадто формальні відносини в робочому середовищі", - відзначає вона. Те ж саме відноситься і до бізнес-партнерів.
Крім того, опитані "Деньгами" експерти одноголосно стверджують: начальству не варто дарувати дорогі подарунки. "Коли подарунок має велику матеріальну цінність, то змушує керівника почувати себе боржником. У таких випадках є велика ймовірність того, що бос попросту відмовиться прийняти презент", - попереджає Лариса Зозуля. Дотримуючись ділового етикету, дорогі подарунки припустимо дарувати партнерам по бізнесу. Єдине "але": такі презенти повинні бути корпоративними і вручатися від фірми іншій фірмі. Особистими вони бути не можуть - партнери можуть сприйняти це як "комерційний підкуп".
До різної "живності" як подарунка ставлення також насторожене. Коли Олені, керівникові трейд-маркетингу великої компанії, співробітники на Новий рік презентували золоту рибку, всі, у тому числі і вона, верещали від захвату. Однак після виходу з різдвяних канікул раптом виявилося, що рибка "почила в бозі". З тих пір її дарувальників згадують як людей, що "подарували рибку, що здохла...".
Не можна забувати і про марновірства. У жодному разі не потрібно дарувати як новорічні подарунки ножі, голки і порожні гаманці.
І ще один важливий момент - важливо пам'ятати, кому і що вже було подаровано минулого разу. Дарувати той самий подарунок вважається грубою помилкою. Виняток зі списку - квіти, цукерки та алкогольні напої. До речі, дарувати спиртне треба обережно. Наприклад, потрібно бути обережним, вибираючи вино в подарунок шефу-сомельє: варто помилитися роком випуску або маркою - і подарунок втратить цінність в очах гурмана. Це, до речі, стосується будь-яких подарунків для "експерта-у-будь-якому-питанні". Приміром, людині, що обожнює бадмінтон, дарувати "ширпотребівську" ракетку не варто.
А Ви мені що?
У деяких випадках прямо пропорційна залежність між новорічними подарунками і кар'єрою все-таки існує. Через постійне суперництво на роботі менеджери з продажів Максим і Сергій спілкувалися крізь зуби і насторожено ставилися один до одного. Перед святами Сергій, довідавшись від товаришів по службі, що Максим захоплюється автоперегонами, подарував йому кілька мініатюрних машинок, привезених з-за кордону. Неймовірно, але факт: у новому році чоловіки не тільки налагодили стосунки, але навіть потоваришували.
Незвичайний презент, зроблений секретарем виробничої компанії Русланою, допоміг дівчині направити кар'єру в потрібне русло. Вона розшукала в бібліотеці стародавні рекламні оголошення початку минулого століття, зробила їхні ксерокопії, оригінально оформила в колаж і подарувала директорові з маркетингу. Після різдвяних канікул дівчині запропонували спробувати свої сили у відділі маркетингу на посаді асистента. Сьогодні Руслана - провідний бренд-менеджер цієї компанії.
А от PR-фахівця Світлану подарунок від шефа надзвичайно засмутив. Замість обіцяної раніше надбавки до платні дівчина одержала перед Новим роком книгу "Хороші дівчатка ніколи не бувають багатими". Вона зрозуміла - на старому місці підвищення зарплати їй не світить. І приступила до пошуку нової роботи і нового начальника.
Кращий мій подаруночок
Що дарувати і не дарувати на Новий рік
За матеріалами:
Деньги.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас