Хапальний рефлекс — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Хапальний рефлекс

Казна та Політика
263
Минулий вівторок нічого доброго коаліції не приніс - голосування за кандидатуру прем'єра із тріском провалилося. Нерезультативним виявився минулий тиждень і для опозиції, яка не змогла домогтися для себе головного - розподілу парламентських комітетів.
Тому на цьому тижні депутати знову почнуть із нуля. На порядку денному вівторка, крім голосування з кандидатури прем'єра, значаться питання про відставку уряду, формування нового Кабміну, дострокове припинення повноважень депутатів, які підуть у виконавчу владу, обрання першого віце-спікера і віце-спікера, а також керівництва парламентських комітетів і спецкомісії з питань приватизації.
Не виключено, що цього разу народні обранці, щоб вирішити свої проблеми, порушать установлений порядок і спершу розподілять парламентські комітети та оберуть віце-спікерів, а лише після цього виконають заповітне бажання Юлії Тимошенко зайняти прем'єрське крісло.
Великі можливості "малих" партій
Чергові вихідні для представників політичних фракцій пройшли в жарких дискусіях, хто і чим буде займатися в новій Верховній Раді. Ще в п'ятницю політичні сторони зійшлися на попередніх домовленостях щодо квот комітетів. Керівництво ПР проводить кастинг на посаді керівників комітетів з питань аграрної політики і земельних відносин, будівництва і житлово-комунального господарства, охорони здоров'я, фінансів і банківської діяльності, а також приміряється до комітетів з питань свободи слова та інформатизації, соціальної політики, транспорту та зв'язку. Ще один "ненудний" комітет, який може дістатися "регіоналам" за партійні заслуги, - з питань регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради.
Навколо двох правових комітетів - правової політики і правосуддя - між представниками Партії регіонів і "Нашої України - Народної самооборони" розгорнулася боротьба не на жарт. Станом на суботу ця квота так і не була розподілена між двома фракціями.
За інформацією джерела "ДС" у Партії регіонів, це пов'язане з тим, що керувати даними комітетами виявили бажання велика кількість депутатів як з боку НУНС, так і з боку ПР. Інша причина затримки в переговорах - небажання НУНС віддавати комітет із правової політики, куди "регіонали" хочуть призначити главою Сергія Ківалова (№28 у списку партії). Ця кандидатура не влаштовує "нашоукраїнців", а із заміною "синьо-білі" остаточно не визначилися.
Список комітетів у Володимира Литвина хоча і невеликий, але більш цікавий. Крім "грошового" бюджетного комітету, блоку, за попередніми домовленостями, дісталися комітети із прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин.
Комуністи спочатку претендували відразу на три парламентських портфелі, бажаючи очолити комітети з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією та економічної політики, а також спеціальну контрольну комісію Верховної Ради з питань приватизації.
Крім цього, вони бажають побачити по праву руку від спікера Адама Мартинюка (№6 у списку КПУ). Однак в обмін на посаду віце-спікера парламентська більшість змушує комуністів відмовитися від верховенства в одному комітеті. Найімовірніше, комуністи на це підуть. Незважаючи на вторинність посади першого віце-спікера, заступник голови ВР наділений досить солідними повноваженнями. Відповідно до регламенту він курирує весь бюджетний процес, а також діяльність парламенту і Секретаріату. У випадку хвороби або тривалої відсутності спікера, його заступник одержує право підпису. Якщо комуністи нададуть перевагу комітету, а не посаді віце-спікера, Партія регіонів має намір висунути свого кандидата на посаду у президії Ради. Приблизно, на це місце мітить Раїса Богатирьова (№2 у списку ПР).
У будь-якому разі комуністи мають можливість повністю зосередити у своїх руках питання приватизації. Через економічний комітет, на який вони претендують, проходять всі питання, пов'язані із продажем держмайна, - від приватизації окремих об'єктів до затвердження програми приватизації на рік. Спецкомісія з питань приватизації контролює економічний комітет і приватизаційну діяльність виконавчої влади. Лідера БЮТ Юлію Тимошенко влаштовують такі кадрові розклади. Спочатку саме з комуністами вона може знайти взаєморозуміння з питань приватизації. КПУ виступає за націоналізацію всієї держвласності, БЮТ - за реприватизацію незаконно проданих об'єктів.
З інших питань економічний комітет у більшості випадків займе нейтральну позицію. Комітет Верховної Ради попереднього скликання при колоритному членському складі (Ринат Ахметов, Борис Колесников, Григорій Скудар, Микола Янковський) і з лояльним до уряду керівником (Володимир Заплатинський №231 у списку ПР, не пройшов у Раду) мало чим допоміг уряду. Важливі для Кабміну закони, начебто зниження кворуму для проведення зборів акціонерів (з метою змінити керівництво "Укрнафти"), так і не побачили світ.
Розділяй і владарюй
Не враховуючи суперечки навколо правового комітету, депутати від НУНС, відповідно до раніше озвучених домовленостей, можуть одержати чотири комітети: з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики і ядерної безпеки, а також з питань будівництва, регіональної політики і місцевого самоврядування. Решта, в основному гуманітарні комітети і комітет національної безпеки та оборони, поділять депутати-бютівці.
З економічних їм дістався комітет з питань промисловості, регуляторної політики і підприємництва. Втім, Юлія Володимирівна може здобути куди більше. Минулого тижня парламент затвердив рішення про створення нового комітету - податкової і митної політики, на чолі якого також може стати прихильник Юлії Тимошенко. Він відбере податкові і митні повноваження в комітету з питань фінансів і банківської діяльності і, відповідно, скоротить вплив на стратегічні комітети "регіоналів". До компетенції депутатів податкового комітету попадають такі питання, як система оподатковування в цілому, регулювання загальнодержавних і місцевих податків, інших доходів бюджетів всіх рівнів неподаткового характеру, а також страхові нарахування на фонд оплати праці. Крім того, комітет займеться діяльністю податкових органів, податкових пільг, податкового боргу і зобов'язань. Ще він буде відати діяльністю митних органів, законодавчо регулювати ринок спирту, алкоголю і тютюну. А головне, депутати нового парламентського комітету, відповідно до порядку, одержують право погоджувати призначення і звільнення з посад, пов'язаних із предметом їх ведення у виконавчій владі.
Раніше вже робили як мінімум дві спроби створити аналогічний парламентський комітет - в 2002 р. і влітку цього року, однак остаточне рішення тоді так і не прийняли. Тепер цю ідею ініціював Микола Катеринчук (№5 у списку НУНС). За словами Катеринчука, він озвучив її Юлії Тимошенко в минулий понеділок під час зустрічі лідера БЮТ з депутатами фракції НУНС із метою якнайшвидшого доопрацювання і прийняття Податкового кодексу. "Юлія Тимошенко та Олександр Турчинов схвалили мою пропозицію.
Наступного дня в парламент був внесений проект відповідної постанови Верховної Ради, підписаний всіма лідерами фракцій", - розповів "ДС" Катеринчук. Він відзначив, що комітет фінансів і банківської діяльності традиційно найбільш завантажений у ВР. А профільні депутати, завалені поточною роботою, фізично не встигають розглянути об'ємні ініціативи. Створення нового профільного комітету, на думку ініціатора цієї ідеї, повинне змінити ситуацію. Впевненість у цьому Микола Катеринчук, імовірно, демонструє із простої причини - сподіваючись очолити його. Ще один кандидат на посаду глави податкового комітету Сергій Тєрьохін (№24 у списку БЮТ) до його створення ставиться негативно. "Законопроекти, які впливають на дохідну частину держбюджету, повинні розглядатися в одному комітеті. Я слабко собі уявляю, як можна регулювати ринки фінансових послуг без адекватної зміни фіскального законодавства. Крім того, для успішної роботи уряду потрібні союзники як мінімум у двох комітетах - бюджетному і податковому.
Перший буде розписувати витрати, а другий - шукати джерела їх фінансування", - говорить Тєрьохін. Не в захваті від цієї ідеї і Партія регіонів. "Неможливо розірвати фінанси і податки", - запевняє "ДС" перший заступник комітету з питань фінансів і банківської діяльності Ради V скликання Микола Круглов (№39 у списку ПР). Він переконаний, що створення податкового органу призведе до частих суперечок депутатів податкового і фінансового комітетів. "Питання, прийняті одним комітетом, неминуче буде заперечувати інший. Ці тертя почнуть виноситися до сесійної зали", - переконаний депутат. Збільшення чисельності комітетів у парламенті не піде на користь законодавчому процесу Ради, вважає президент Бюро економічних і соціальних технологій при СКМ Валерій Гладкий. "Чим більше їх, тим більша кількість законодавчих гравців і, відповідно, віз і погоджень всередині парламенту. Процес розробки законодавства ускладниться", - пояснив він в інтерв'ю "ДС".
Зрозуміло одне, що створення такого комітету автоматично знизить рейтинг двох інших - у першу чергу з питань фінансів і банківської діяльності і бюджетного комітету. Майбутньому главі Кабміну це на руку. За попередніми домовленостями між фракціями посада глави бюджетного комітету дістанеться соратникам Володимира Литвина.
Очікуваний претендент на цю посаду - Микола Деркач (№3 у списку), у минулому міністр економіки і губернатор Дніпропетровської області. Прихід Деркача дозволить Мінфіну на чолі з Віктором Пинзеником (№6 у списку БЮТ) провести децентралізацію бюджетів та ввести складний податок на нерухомість. При всіх ідеологічних розбіжностях Деркач - краща кандидатура для уряду Юлії Тимошенко, ніж Микола Азаров (№6 у списку ПР), що претендував на цю посаду раніше.
В. о. першого віце-прем'єра, міністр фінансів Азаров попередньо зупинив свій вибір на фінансовому комітеті. З одного боку, при такому поділі політичних сил Микола Янович вже не зможе втрутитися в підготовку і прийняття держбюджету на наступний рік. Не стане він кісткою в горлі і при розробці Податкового кодексу. Зате в силах Миколи Азарова поховати ідею лідера БЮТ щодо повернення протягом двох років заборгованості вкладникам Ощадбанку СРСР. Щоб реалізувати заповітну мрію Юлії Володимирівни, у першу чергу потрібно змінити главу і склад спостережної ради Ощадбанку, а без згоди голови профільного комітету зробити це вкрай складно.
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас