Гліб Денисюк: екосистема факторингу — виклики та перспективи для України — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гліб Денисюк: екосистема факторингу — виклики та перспективи для України

Казна та Політика
454
Гліб Денисюк: екосистема факторингу — виклики та перспективи для України
Гліб Денисюк: екосистема факторингу — виклики та перспективи для України
Факторингове фінансування у ЄС показує стійку динаміку до зростання і стає важливим інструментом для розвитку ММСП.
Це доводить ріст ринку факторингу у ЄС — від 1 трильйона євро виданого факторингового фінансування у 2010 році до майже 2,4 трильйона євро у 2023 році.
В Україні факторингове фінансування набирає обертів, зокрема і завдячуючи державній програмі «Доступний факторинг», яка пропонує ММСП факторингове фінансування під 13% річних.
Та темпи розвитку факторингу в Україні залежатимуть від якості екосистеми факторингу, тобто від розвинутості й ефективності секторів, ринків, законодавчої бази, що здійснюють безпосередній вплив на можливості нарощувати обсяги факторингового фінансування в Україні.
5 викликів та рішень для побудови екосистеми факторингу в Україні
Екосистема факторингу — складова сучасної фінансової інфраструктури, яка дозволяє підприємствам оперативно отримувати кошти за поставлені товари чи надані послуги. Однак, при розбудові екосистеми факторингу постає низка питань, які необхідно вирішити для стійкості та спроможності системи. Основні питання, які потребують уваги, включають:
—  проблему несвоєчасних платежів і законодавчі обмеження щодо відступлення права вимоги;
—  додаткові вимоги до ІТ-систем банків;
—  недостатня обізнаність ММСБ про факторинг;
—  потребу впровадження е-Інвойсингу та реєстру прав відступлень;
—  високу вартість ресурсів, зокрема високі процентні ставки для ММСП.
Виклик 1. Проблеми несвоєчасних платежів та обмеження відступлення права вимоги
Однією з ключових проблем, з якими стикаються учасники факторингового ринку, є несвоєчасні платежі. Це ускладнює фінансовий стан постачальників і створює ризики для факторів. Крім того, законодавчі обмеження чи заборони на відступлення права вимоги за договорами також можуть перешкоджати ефективному функціонуванню факторингових угод.
Рішення:
● Внести зміни до законодавства, які дозволять вільно відступати право вимоги за договорами.
● Впровадити механізми, що стимулюватимуть своєчасні платежі, такі як штрафи за затримки чи надання знижок за швидку оплату.
● Розробити правову базу для забезпечення захисту прав усіх учасників факторингових угод.
Виклик 2. Додаткові вимоги до ІТ-систем банків
ІТ-системи банків, які часто є ключовими учасниками факторингового процесу, нерідко виявляються недостатньо підготовленими для надання сучасних факторингових послуг. Це включає проблеми з інтеграцією, безпекою даних та автоматизацією процесів.
Рішення:
● Інвестувати в розвиток ІТ-систем банків, з метою швидкої обробки факторингових угод.
● Впровадити стандарти безпеки даних для захисту інформації учасників факторингових угод.
● Розробити інтеграційні платформи, які дозволять банкам, факторинговим компаніям та постачальникам ефективно взаємодіяти між собою.
Виклик 3. Недостатня обізнаність ММСБ про факторинг
Мікро, малий та середній бізнес недостатньо знає про можливості, які надає факторинг. Це зумовлює необхідність проведення інформаційних кампаній та освітніх програм для підвищення обізнаності про факторингові послуги.
Рішення:
● Організувати навчальні семінари, вебінари та інші освітні заходи, що пояснюватимуть переваги факторингу.
● Розробити інформаційні матеріали та кампанії, спрямовані на популяризацію факторингових послуг серед підприємців.
● Підтримувати ініціативи держави та приватного сектора, спрямовані на розвиток факторингового ринку.
Виклик 4. Впровадження е-Інвойсингу та реєстру прав відступлень
Одним з важливих кроків у розвитку факторингової екосистеми є впровадження еІнвойсингу (електронного виставлення рахунків) та створення реєстру прав відступлень. Це дозволить автоматизувати процеси, підвищити їх прозорість та знизити ризики шахрайства.
Рішення:
● Розробити та впровадити стандарти е-Інвойсингу, які будуть загальноприйнятими для всіх учасників ринку.
● Створити централізований реєстр прав відступлень, який забезпечить прозорість та надійність факторингових угод.
● Підтримати впровадження е-Інвойсингу та реєстру прав відступлень на державному рівні, забезпечуючи відповідну законодавчу та технічну підтримку.
Виклик 5. Висока вартість ресурсів
Ще однією значною перешкодою є висока вартість ресурсів, необхідних для надання факторингових послуг. Це включає витрати на фінансування, адміністративні витрати та витрати на обслуговування ІТ-систем. Особливо важливо відзначити високі процентні ставки для мікро, малих та середніх підприємств (ММСП), що робить факторинг менш доступним для них.
Рішення:
● Залучати додаткове фінансування через державні програми підтримки, міжнародні гранти та інвестиції.
● Оптимізувати адміністративні процеси для зниження витрат.
● Впроваджувати сучасні технології та автоматизовані системи для підвищення ефективності операцій.
● Працювати над зниженням процентних ставок для ММСП через різні фінансові інструменти.
Програма «Доступний факторинг»
Держава вже розпочала розбудову факторингової екосистеми за допомогою програми «Доступний факторинг», яка має на меті зробити факторингові послуги більш доступними для малого та середнього бізнесу шляхом зниження процентної ставки (кінцева процентна ставка для ММСБ встановлюється на рівні 13% річних).
Перші користувачі Програми вже оцінили її переваги та вплив на бізнес. Наприклад, у компанії «Флексорес», українського виробника фарби для маркування харчів, зазначають, що Програма «Доступний факторинг» дозволила покрити касові розриви, спричинені війною, і мати можливість пропонувати покупцям конкурентніші умови співпраці, зокрема відтермінування оплат до 60 днів.
Отже, побудова екосистеми факторингу вимагає комплексного підходу та тісної співпраці між державою, банками, факторинговими компаніями та підприємствами. Вирішення викликів, про які йшлося в цій колонці, є ключовими кроками на шляху до ефективної екосистеми факторингу. Програма «Доступний факторинг» демонструє перші кроки держави у розвитку факторингового ринку.
Гліб Денисюк, фахівець з торгового фінансування Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу»
****
Ця публікація стала можливою завдяки підтримці Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу». Точка зору автора, викладена у цій публікації, не обов’язково відображає погляди USAID або Уряду Сполучених Штатів.
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас