Артем Дроздов: про перспективи врегулювання ринку криптовалют в Україні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Артем Дроздов: про перспективи врегулювання ринку криптовалют в Україні

Криптовалюта
1311
Артем Дроздов: про перспективи врегулювання ринку криптовалют в Україні
Артем Дроздов: про перспективи врегулювання ринку криптовалют в Україні
В сучасних умовах криптовалюта сприймається як рівноцінний актив акціям, цінним паперам та майну.
Вона має власний ринок, що робить її подібною до інших фінансових інвестицій, та умови для росту. Зацікавлені особи використовують її як обмінний ресурс, прогнозують ставки на підвищення валюти, досліджують нові криптобіржі та навіть заповідають спадкоємцям.
Україна, своєю чергою, теж доєдналась до переліку країн, які розцінюють віртуальний актив не як незвичне ноу-хау, а як надбання, що має неабиякий майновий потенціал.
Про це свідчать перші кроки, спрямовані на здійснення оподаткування криптовалюти на національному рівні. І поки Закон України «Про віртуальні активи» не набув чинності, що пов’язано з необхідністю внесення змін до Податкового кодексу України в частині застосування порядку оподаткування операцій з віртуальними активами, власники електронних активів лише втрачають відсотки за здійснення послуг з транзакціями.
Не зважаючи на це, грошові активи не є офіційним платіжним засобом на території України, а тому розцінюються як валюта, за допомогою якої доцільно здійснювати транскордонний переказ валютних цінностей.
Криптовалюта функціонує на основі блокчейн-технології, що може характеризуватись позитивно, адже відсутній централізований орган контролю. Це знижує ризик маніпуляцій або зловживань з боку власників активів, до того ж така валюта має у порівнянні до національної нижчий рівень інфляційних втрат.
Торік на території України було приєднано електронну систему, яка дозволяє здійснювати платежі через смартфон або інший пристрій з підтримкою NFC, що робить можливим розрахуватись електронним платежем.
Однак, законодавство закріплює поняття криптовалюти, надаючи новий зміст цим активам, адже Законом № 3320-IX від 10.08.2023 розширено коло об'єктів цивільних прав, які можуть існувати у матеріальному світі або цифровому середовищі, прирівнюючи цифрову річ до блага, що створюється та існує виключно у цифровому середовищі, та має майнову цінність.
Водночас Закон України «Про валюту і валютні операції» закріплює можливість використання передусім цифрових грошей Національного банку України «е-гривні», що слугуватимуть аналогом цифрової валюти центрального банку, яка матиме захищеність з боку держави.
Іноземні та національні процедури моніторингу законності операцій з криптоактивами
Офіційно використання активів є правомірним, що підтверджується великою кількістю заповнених декларацій, в яких державні службовці у розділі «Нематеріальні активи» впевнено зазначають назву та кількість активу.
Власники активів, які є резидентами, можуть бути ідентифіковані не лише за процедурою верифікації, але й суб'єктом фінансового моніторингу.
Звичайно, за певних умов можна встановити джерело походження та призначення транзакцій навіть у випадку, коли власник дотримується умов конфіденційності, однак мету здійснення таких фінансових операцій встановити важче.
На тлі законодавчої ініціативи Європейського Союзу, який розробив Регламент про ринки криптоактивів МІСА, що передбачає розкриття даних учасників ринку послуг та закріплює надійні заходи AML відповідно до програм FATF, з червня 2024 року діятимуть єдині норми щодо впорядкування криптовалюти на міжнародній арені.
Таким чином, правоохоронні органи кожної країни ЄС відповідатимуть за нагляд за операціями у сфері криптовалют, забезпечуючи дотримання вимог емітентами і провайдерами.
Поки регламент МІСА не впроваджено на території України, можна говорити про моніторинг законності торгівлі криптоактивами локально.
Наразі національні правоохоронні органи активно користуються допомогою Scamfari, що сприяє отриманню повної інформації про шахрайські вебресурси, які пропонують фальшиві ICO, піратське програмне забезпечення або інші види шахрайства в зазначеній галузі.
Окрім того, АРМА, що відіграє значну роль у виявленні, розшуку активів, одержаних від корупційних злочинів, долучилося до програми Binance, що спрямована на протидію кримінальних правопорушень з використанням криптовалют.
Управління арештованими віртуальними активами як цифровою річчю в контексті роботи АРМА не визначено повною мірою і не розроблено чіткої процедури передачі віртуальних активів до управління агенції, що ускладнює здатність отримувати державний дохід від менеджменту цифровими активами.
Проте агенція вже ініціювала створення первинного законодавчого регулювання для управління віртуальними активами, встановлюючи чіткі правила та процедури в частині розробки спільної інструкції за участю інших правоохоронних органів, таких, як ОГП, СБУ та ДБР.
Варто зазначити, що за кордоном процедура реалізації конфіскованого майна успішно функціонує. Як наслідок, U.S. Marshals Service (далі - USMS) з 2014 року проводить аукціони з продажу криптовалют, конфіскованих з даркнет-майданчиків.
Перший аукціон включав продаж приблизно 30 тис. біткоїнів, які були продані приблизно за 19 мільйонів доларів США.
У червні 2021 року USMS оголосила про вилучення 63,7 біткоїна, отриманих в результаті атаки шкідливих програм, які були пізніше продані на аукціоні.
Але найбільш вагомим став випадок, пов’язаний з Silk Road у 2021 році, де правоохоронці вилучили понад 50 тис. біткоїнів, що стало одним із найвідоміших і найбільших випадків конфіскації криптовалюти на території США.
Нові методи розширення учасників крипторинку
Держава зацікавлена в запровадженні більшої кількості послуг з криптоактивами, здійсненні цифрових транзакцій з віртуальними активами, здійснюючи заохочення до функціонування ринку послуг, забезпечуючи прозорість допуску до торгівлі, реклами, а також прирівнюючи аналог крипторесурсів до об'єктів цивільних прав.
Зазначене підтверджується тим, що у 2024 році Prozorro вперше створили новий сегмент на ринку електронних аукціонів, внаслідок чого були реалізовані цифрові активи.
Це відкриває нові можливості для легального продажу криптовалют, адже підтверджує законне походження як криптовалюти, так і коштів, витрачених на її придбання.
Загалом, аби долучитися до аукціону Prozorro, потенційний покупець при подачі заявки на аукціон з продажу цифрової речі має також надати відомості, що підтверджують джерела походження коштів: декларацію про майновий стан і доходи; запевнення, що для купівлі даного активу не використовуються кошти, здобуті злочинним шляхом.
Таким чином, залучаючи нових продавців до продажу цифрової речі (біткойну) держава заохочує до придбання електронних активів фізичними та юридичними особами законним способом, що ідентифікує сторін договору та підтверджує джерела походження коштів.
Очікуємо, що обраний курс змін, що направленні на можливість передання в управління АРМА цифрових речей, реалізацію криптовалюти на електронних аукціонах, функціонування цифрових коштів, запровадження системи оподаткування користування криптовалютою, наближення до законодавчої ініціативи МІСА, призведе до бажаних результатів.
Артем Дроздов, партнер АО Aver Lex. Матеріал підготовлений у співавторстві з адвокатом з кримінальних справ Оленою Матейчук
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас