510
Олег Філішин: публічність підприємця. Чому це важливо?

Чи потрібна підприємцю публічність? Скільки часу витрачати на
розвиток особистого бренду? Які помилки можна допустити? Пропоную разом
розібратися в цих питаннях.
Що означає бути
публічним?
У бізнесі важливо, щоб вам довіряли. Якщо довіри немає, то не вийде
залучати клієнтів на постійній основі та досягати успіху. А успіх завжди
вимірюється кількістю клієнтів, середнім чеком, та тим, як ці клієнти до вас
ставляться — тобто наскільки вони вам, як підприємцю, довіряють.
Існує навіть така метрика як NPS
(Net Promoter Score) — індекс лояльності, який вираховується за допомогою
питання «Чи готові ви порекомендувати компанію друзям?» та шкали від 1 до 10. У
більшості світових лідерів бізнесу (Apple, Microsoft, Netflix тощо) цей
показник обов’язково вираховується мінімум 1 раз у квартал. Ось, наприклад, NPS
за 2022 рік декількох відомих брендів:

Дані фінляндської агенції Trustmary
А кому люди довіряють? Люди довіряють людям, і підприємцю набагато
простіше сформувати довіру до себе, ніж до логотипа компанії (особливо, якщо це
стартап). Це по-перше.
По-друге — усі бізнеси ведуть боротьбу за увагу, тому що майже в
кожній галузі зараз шалена конкуренція. Де увага, там і замовлення — це
класична воронка продажів.
Найкращі клієнти дістаються тому підприємцю, який знаходиться в центрі, який
утримує на собі природний інтерес. Ось це й означає бути публічним.
В чому сила
публічності?
Навіть великі підприємці, у яких за спиною масштабний бренд, зараз вкладають
час і ресурси у свою репутацію.
Відійдімо від західних прикладів, подивіться лише на ТОП-10
українського бізнесу — Rozetka, Нова Пошта, Ajax, Епіцентр і т.п.
Усі керівники займаються публічністю, тому що це не лише дозволяє легше
масштабуватися на нові ринки (як наразі це активно робить Нова Пошта), а й в
деяких випадках захистити бізнес від незаконного рейдерства.
І ще варто додати — бізнесів може бути багато, проєкти змінюються з
часом (карантин і війна нам це явно показали), але репутація залишається.
Інвестуючи в публічність, підприємець автоматично інвестує в наступні свої
продукти, особистий бренд — це такий собі поштовх для заснування нового
проєкту.
Як приклад можна подивитися, як використовує своє ім'я співзасновник Monobank
Дмитро Дубілет для запуску стартапів (Finmap, Navkolo).
Скільки витрачати
часу на особистий бренд?
Не зовсім коректне питання, але його дуже часто задають.
Питання не в часі, а в тому, чи розумієте ви цінність публічності,
чи готові вкладати хоч якийсь час в розвиток свого бренду. У когось є 1 година
в день, у когось 1 година в тиждень, але розвиток публічності, я вважаю, це
така ж робота, як і будь-який інший робочий процес.
Пропоную вам подивитися на публічність як на маркетинговий канал. І
тут поділюсь кейсом:
У нас в спільноті є підприємець, який займається вікнами, балконами. Хтось подумає, що це зовсім не та ніша, де потрібно розвивати
публічність, але 2 роки тому він свідомо сходив на український бізнес-подкаст
про будівництво, де професійно розповів про свої процеси, постачальників,
матеріали тощо. І цей подкаст почав збирати перегляди (вже понад 10 тис.), і
сьогодні це одне з основних джерел залучення клієнтів для його компанії.
Підприємець витратив усього 2 години часу, але ефект діє досі.
Якщо дивитися на будь-яку публічну активність як на джерело
трафіку, тоді, погодьтеся, час знайдеться.
Окрім того, під будь-яку кількість годин в день/тиждень/місяць можна підібрати
свою тактику. Раджу рухатися маленькими кроками, ніж чекати, коли знайдеться вільний
час.
Питання не в часі, як я вже сказав, а в мотивації. Коли ви
починаєте усвідомлювати вагу публічності, коли розумієте, що за допомогою цього
процесу партнери, клієнти, інвестори будуть до вас стукатися самостійно, будуть
шукати вас, тоді ця мотивація з’явиться.
Помилки при розвитку
публічності
Помилок можна наробити багато, особливо в умовах, коли зараз в
Україні активно розвивається інститут репутації. Думаю, ви багато прикладів
бачили за останній час.
Але все ж виокремлю кілька помилок, які помічаю постійно:
1. Повторювати шлях іншої людини. Це класика,
і по такому шляху йде більшість маркетингових та PR-агенцій, які пропонують вже
перевірені тактики та інструменти.
І нібито все має працювати, але ж не працює,
тому що публічність — це завжди мова про унікальність. Все інше — шаблон. Кожен
підприємець має будувати свою індивідуальну стратегію.
2.
Тотальна
невідповідність того, якою людина є в житті, і якою вона представлена в медіа та
соцмережах. Важливе уточнення: я зараз не кажу про те, що потрібно бути собою,
не вдягати маску, тут ніякого інсайту немає.
Я бачу іншу невідповідність — коли підприємець
має величезну кількість бізнес-досягнень, але мовчить, і про ці досягнення
взагалі ніде не вказано. Погодьтеся, що навколо нас багато гідних підприємців,
але якщо ви не говорите про свої досягнення, то для пересічного клієнта це
означає, що досягнень у вас немає.
3. Самокопання. Майже кожен, хто задумується про
розвиток своєї публічності, починає займатися самокопанням. Але чим довше
ви копаєтесь, тим більше знаходите
причин прикопатися до себе, до своєї особистості.
Ви себе зі сторони не бачите. Ви собі не
продаєте, ви самі на себе не підписуєтесь. Коли починаєте займатися
публічністю, шукайте зворотний зв’язок — тут на допомогу прийдуть бізнес-клуби,
професійні спільноти, ті ж івенти Дії.Бізнес, для прикладу.
4. Думати, що ви не готові до публічності. Готовність
— доволі уявна ілюзія в цьому випадку. Не суть в тому, чи готові ви, суть в
тому, чи потрібно це вашому бізнесу.
Знову ж таки, думайте про публічність як про маркетинговий канал. Ви не будете
готові пізніше, ви завжди будете відкладати це питання, шукаючи незрозуміле
натхнення. Бачив це сотні разів.
***
Публічність — це такий же робочий процес, як і будь-який інший. Вже
мало просто якісно робити роботу, бо конкуренція висока. Потрібно навчитися
показувати себе, наводячи реальні приклади. Ні, не хвалитися, не
перебільшувати, але красиво розповідати, щоб виділятися серед інших
підприємців.
Олег Філішин — продюсер, наставник
підприємців з питань медійності, засновник міжнародного продюсерського центру
та спільноти публічних людей BRAND PEOPLE
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною