Максим Розенко: техогляд в Україні. Виклики нового ринку обсягом в 10 млрд гривень — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Максим Розенко: техогляд в Україні. Виклики нового ринку обсягом в 10 млрд гривень

Технології&Авто
3259
Нещодавно глава Міністерства інфраструктури України (МІУ) Владислав Криклій розповів ЗМІ, що законопроєкт про повернення техогляду залишилося узгодити з Державною регуляторною службою (ДРС). Нагадаємо, обов’язковий техогляд для легкових автомобілів в Україні скасували в липні 2011 року. Але, згідно з директивами ЄС, цю норму в нашій країні зобов’язані повернути.
За інформацією першого заступника Головного сервісного центру МВС України Юрія Смольянінова, в нашій країні зараз близько 7 мільйонів легкових авто. Більше 90 відсотків з них не проходять обов’язковий технічний контроль (ОТК). Ця норма діє тільки для авто, які використовуються для перевезення вантажу або пасажирів і експлуатуються з метою отримання прибутку.
Вартість проходження ОТК в 2020 році становить близько 1000 гривень, але у деяких компаній ціна на цю послугу доходить до 1300 гривень.
Враховуючи, що після повернення ОТК попит на послугу значно збільшиться, на думку експертів ринку, ціна на неї підніметься до 1300-1500 гривень. Тобто, повернення техогляду означає створення нового внутрішнього ринку обсягом до 10 мільярдів гривень. Цілком природно, що дехто хоче контролювати такий цікавий проект.
В лютому цього року МІУ виклало на сайт законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами, з іншого боку» для обговорення громадськості. Він викликав серйозні негативні відгуки.
Втім, Владислав Криклій чомусь не розповів про те, що через кілька тижнів ДРС відмовила в узгодженні проекту. Державна регуляторна служба підтримала представників зацікавленого бізнес-середовища, які акцентували увагу на головних проблемних аспектах законопроекту.
Рішення ДРС про відмову в погодженні проекту складається з 7 сторінок. Якщо коротко, на думку Державної регуляторної служби законопроект встановлює механізм державного регулювання, який є відмінним від принципів реалізації права, визначених законодавством ЄС, а також сприяє монополізації сфери тестування на придатність до експлуатації транспортних засобів і створює відповідні корупційні ризики.
Головні висновки Державної регуляторної служби
«Всупереч європейській практиці, проектом закону передбачається передати функції з контролю за суб’єктами господарювання об’єднанню підприємств – Бюро з безпеки експлуатації колісних транспортних засобів (далі – Бюро).
Законопроект не визначає перелік підстав призупинення господарської діяльності, способу і форми здійснення заходів державного контролю, а також санкцій за порушення вимог законодавства і перелік порушень. Всі ці повноваження пропонується надати Бюро всупереч встановленим приписами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Механізм державного регулювання, запропонований проектом закону, спрямований на монополізацію сфери тестування на придатність до експлуатації транспортних засобів.
Проектом закону передбачена можливість Міністерства інфраструктури України управляти об’єднанням підприємств – Бюро, як в якості загальних зборів членів, так і Президіуму.
Проектом закону передбачені значні бюджетні фінансові витрати на створення нової інформаційної системи збору інформації та побудова комплексної системи захисту інформації, аналогічної системі, яка вже створена і успішно функціонує в МВС України (загальнодержавна база даних про результати обов’язкового технічного контролю транспортних засобів, яка є складовою частиною Єдиного державного реєстру МВС). Але цю ж інформацію Міністерство інфраструктури України планує передавати назад в МВС.
Тобто, це просто спроба взяти функції (зокрема ведення реєстру) від МВС до Міністерства інфраструктури України з додатковим витрачанням бюджетних коштів.
Питання про монополізацію ринку
Цікаво, що більшість висновків Державної регуляторної служби збігається з аргументами, які до цього оприлюднила і письмово відправляла державним органам громадська спілка «Суб’єкти тестування транспорту на придатність до експлуатації» (ГС СТТ), яка протягом останніх двох років стала основним опонентом МІУ. З минулого року керівник спілки Ігор Черненко разом з партнерами веде судову боротьбу проти постанови №46 Кабінету міністрів України, яка, на думку Черненка, заохочує створення монополії в сфері обов’язкового технічного контролю. Проект цієї постанови розроблявся в Головному сервісному центрі МВС, яким в 2019 році керував … нинішній міністр інфраструктури Владислав Кріклій.
В 2019 році з 450 компаній, які здійснювали свою діяльність у сфері сертифікації та ВТК, перевірку Міністерства інфраструктури успішно пройшли 10, – стверджує Ігор Черненко. – У нас є всі підстави вважати, що приватні компанії-щасливчики з цього списку пов’язані з чиновниками МІУ, для яких законопроект про повернення техогляду є черговим інструментом монополізації ринку. А також поверненням в минуле, коли техогляд був фікцією. У нас є факти, що деякі з цих компаній видавали протоколи 24/7 в середньому кожні 7 хвилин (!). Хоча, при дотриманні всіх процедур в середньому обов’язковий техогляд транспортного засобу займає мінімум 40 хвилин. Тобто, йде масова торгівля протоколами ОТК. Ми до цього прагнули, коли підписували асоціацію з ЄС?
Після висновків Державної регуляторної служби МІУ зобов’язали усунути недоліки і викласти нову редакцію законопроекту для обговорення громадськості. Після відмови в узгодженні проекту ДРС минуло понад півроку, але нову редакцію законопроекту так ніхто і не побачив. Хоча Криклій стверджує, що його залишилося тільки узгодити з Державною регуляторною службою. Тільки мені здається, що тут щось не так?
Максим Розенко, журналіст
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас