Катерина Шаповал: малий і середній бізнес у Польщі. Про можливості, податки, підтримку
Малий і середній бізнес – це подушка безпеки для економіки будь-якої країни, а рівень його підтримки державою – важливий маркер оцінки стану внутрішніх процесів економічного розвитку.
Саме малий і середній бізнес стимулює внутрішню конкуренцію на ринку, впливає на ефективність роботи компаній і впровадження технологій, рівень безробіття, цін і політичні тенденції, оскільки безпосередньо бере участь у формуванні середнього класу – найбільш «вдумливого» електорату.
Тому в країнах ЄС малий та середній бізнес становить понад 90% від загальної кількості компаній, а його частка у ВВП в залежності від країни коливається від 40 до 60%, причому основний внесок роблять представники мікро- і малих підприємств.
Класифікація МСБ в Польщі і в Україні практично однакова і залежить від кількості співробітників і розміру активів і/або річного обороту:
• мікропідприємство – компанія з річним оборотом не більше 2 млн євро і не більше ніж 9 найманими працівниками;
• мала фірма – компанія з річним оборотом не більше 10 млн євро і не більше ніж 50 найманими працівниками;
• середня фірма – де працевлаштовано до 249 співробітників, а річний оборот не перевищує 50 млн євро.
У Польщі підприємницький сектор виробляє майже три чверті ВВП – 72,3%, тоді як малі і середні підприємства генерують майже кожен другий злотий ВВП (49,1%). Більша частина цієї суми – понад 30,3% – результат роботи мікропідприємств.
Для характеристики розміру вкладу МСБ в ВВП України процитую дані, озвучені членом команди підтримки реформ Міністерства економічного розвитку України Денисом Шемякіним: “У нас 55% внесок малого і середнього бізнесу в ВВП. Але якщо подивитися в іншому вимірі, то великі і середні підприємства в Україні – це 73% ВВП, тобто мікро- і малі підприємства в Україні – це лише 16% ВВП. У Європі – в два рази більше”.
Незважаючи на те, що польський уряд досить часто звинувачують у популізмі і вираженій національно-соціальній політиці, яка лягає на плечі платників податків, малий і середній бізнес в країні розвивається стабільно і, як показує нинішня криза, отримує достатнє фінансування і підтримку.
Станом на 31 липня підприємства Польщі отримали державну допомогу за антикризовою програмою на 123,27 млрд злотих. У порівнянні з іншими європейськими країнами в другому кварталі 2020 року ВВП Польщі впав на 8,2%. Для порівняння Чехія, Словаччина, Угорщина – більше 10%, Німеччина – 11,7%, південноєвропейські країни 17-22%.
Податки
Розмір податків у країні прямо відображає ставлення держави до бізнесу – чим вищі податкові ставки, тим нижчий рівень надходжень до бюджету країни і тим більше економіка йде в тінь.
Розміри податків в Україні в деяких випадках навіть трохи нижчі, ніж в Польщі, однак питання форми державного контролю та їх надходження в казну залишається спірним.
У Польщі існують різні ставки ПДВ: 23%, 8%, 5%, 0%. Ця ставка залежить від роду товару і послуг.
Українське законодавство теж передбачає три види ставок ПДВ: 20%, 7% і 0% в залежності від діяльності компанії.
У 2020 році ставка податку на прибуток в Україні становить 18%. У Польщі існує кілька ставок податку на прибуток: 19% – загальна ставка податку на прибуток і 9% – пільгова ставка податку на прибуток для платників податків, чий дохід в податковому році не перевищував суми в злотих, еквівалентної 2 млн євро. В останню категорію потрапляють всі мікропідприємства.
Підтримка
Польща, як член ЄС, отримує значну підтримку у вигляді грантів і програм підтримки малого і середнього бізнесу з фондів Європейського союзу. На порталі європейських фондів https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl можна ознайомитися з актуальним списком проектів та отримати безкоштовну професійну консультацію на тему можливого дофінансування бізнесу.
Активно і великими дотаціями в Польщі підтримують інноваційні та технологічні проекти, агрокомпанії, регіональні виробництва. Підприємці можуть отримати безповоротну фінансову допомогу на розвиток бізнесу, особливо якщо це стосується інноваційної діяльності.
Крім європейських ініціатив держава пропонує преференційні: ставка податку на прибуток – 5% для компаній, чия діяльність пов’язана з наданням послуг, в ціну яких включено право на використання даного продукту (прибуток від діяльності, пов’язаної з передачею авторських прав), а також програму Innovative Box – зниження ставки податку на прибуток при інноваційної діяльності (B+R). Активно працюють бізнес-інкубатори, які підтримують молоді компанії та ідеї.
Кредитування і лізинг
Низькі кредитні ставки для юридичних осіб і можливість отримання лізингу за спрощеними програмами з мінімумом документів значно сприяють розвитку малого і середнього бізнесу. У Польщі кредит під бізнес може отримати будь-яка компанія, навіть нова, проте найохочіше комерційні банки кредитують фірми, які мають за собою хоча б один закритий податковий рік.
Середня ставка кредиту без оборотного кредиту в Польщі становить 8-10% в залежності від банку.
Кредити на розвиток бізнесу в Україні в залежності від банку, за даними фінансових порталів України, становлять в середньому 18% річних.
Середня переплата по лізингу в Польщі для юридичних осіб становить 2-4% на рік.
Перевірки та державний контроль
За умови своєчасної оплати всіх податків керівники малих і середніх компаній в Польщі практично не відчувають державного контролю і не знають, що таке податкова перевірка.
У Польщі не існує планових виїзних перевірок, як і запланованих наперед штрафних санкцій.
Більшість малих підприємств і майже всі мікрокомпанії отримують послуги бухгалтерського обліку з аутсорсингу, тому навіть у разі дрібних нестиковок в цифрах представники контролюючих органів будуть звертатися саме в бухгалтерську компанію, що буває вкрай рідко.
Катерина Шаповал, керівник відділу з розвитку бізнесу аутсорсингової бухгалтерської компанії inPL Group, Польша
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною