На приватизовані підприємства надійшло 1,88 млрд.грн. та $450,9 млн. інвестицій — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

На приватизовані підприємства надійшло 1,88 млрд.грн. та $450,9 млн. інвестицій

59
Поповнення вітчизняного бюджету прийнято вважати чи не єдиною справою, якою займається Фонд державного майна України. Натомість, поза увагою громадськості залишається не менш важливе завдання – залучення ефективного власника на українські підприємства. Ефективного – це значить такого, який може поліпшити економічний стан підприємства, вкласти кошти в його розвиток, створити нові робочі місця, а отже виконати всі ті умови, які перед ним поставила держава при продажу підприємства. Нещодавно Фонд держмайна оприлюднив результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу у 2001 році. І ці результати яскраво свідчать про те, що на підприємства приходять добросовісні власники, а отже є великі перспективи їх розвитку.
Зазначимо, що за 6 років(з 1995 року) приватизації підприємств на конкурсах. загальний обсяг внесених покупцями інвестицій склав 1,88 млрд.грн. та $450,9 млн. Це майже стільки, скільки надійшло у бюджет від продажу пакетів акцій (близько 6 млрд. грн). Голова Фонду Олександр Бондар вважає, що роботу його відомства потрібно оцінювати не тільки за виконання плану надходжень коштів від приватизації у бюджет, а й за залучення інвестицій на підприємства. На його думку, це буде більш обєктивна оцінка процесу приватизації.
Тим більше, що у Фонді відзначають значний ріст обсягів інвестування підприємств за ці 6 років. Так, у 1995 власники приватизованих підприємств вклали в них 6,8 млн.грн. та $3,5 млн.дол., у 1996 році - 68,7 млн. грн. та $70,8 млн., у 1997 - 109,3 млн. грн. та $108,4 млн., у 1998 році – 147,1 млн. грн. та $116,6 млн., у 1999 – 399,9 млн. грн. та $78,3 млн., а у 2000 році внесено 669,7 млн.грн. та $24,4 млн. За 9 місяців 2001 року обсяг інвестування склав 484,6 млн.грн. і $47,8 млн. Всього умовами договорів предбачено внесення інвестицій на період з 1995 по 2006 рік на загальну суму майже 3,7 млрд. грн., більше $1 млрд. та 19,3 млн. євро. З загальної суми внесків найбільші передбачено здійснити на підприємства чорної, кольорової металургії, енергетичної і паливної промисловості, машинобудування та металообробки. Головним напрямами є технічне переозброєння піжприємств, поповнення їх обігових коштів, погашення заборгованості з заробітної плати.
У 2001 році здійснено 6012 перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу, які свідчать про поліпшення післяприватизаційної ситуації підприємств та створення нових робочих місць. Всього на приватизованих підприємствах створено 4617 робочих місця. Ось кілька прикладів. На ВАТ “Дніпропетровський завод з ремонту та будівництва пасажирських вагонів” створено 60 додаткових місць, обсяг виробництва ним продукції у першому півріччі 2001 року склав 80,1 млн.грн. (для порівняння у 1999 році, на таку суму було випущено продукції за весь рік). На ВАТ “Миколаївський завод конвейєрних машин” обсяг виробництва продукції у 2001 році зріс у порівнянні з 2000 роком майже у 2,5 рази і склав 3,96 млн.грн. Кількість робочих місць за цей період збільшено з 275 до 323. Приклади створення нових робочих місць є також на ВАТ “Облагротехсервіс”, Київська область, (протягом 2001 року створено 184 нових робочих місця) та на ЗАТ “Фармацевтична фабрика”, Автономна Республіка Крим, (створено 102 нових робочих місця).
Особливу увагу Фонд державного майна приділяв контролю за виконанням умов 15 договорів купівлі-продажу акцій енергетичних компаній. Протягом 1996-2006 років на їхній рахунок передбачається внести інвестицій на загальну суму 1,04 млрд. грн. та $13,3 млн. Однак вже зараз приватизовані обленерго отримали 223,85 млн.грн. та $8,75 млн. А саме:
-на погашення кредиторської заборгованості - 39,692 млн.грн.;
-на поповнення обігових коштів - 34,51 млн.грн.
-на технічний розвиток підприємств - 149,15 млн. грн. та $8 млн.;
-на здійснення заходів з екології – 0,5 млн. грн. та $750 тис.
На жаль, назвати результати перевірок повністю безхмарними поки що не можна. Але ситуація вже суттєво змінюється на краще. Так, у 2001 році виявлено всього 17,9% договорів, де встановлено порушення термінів виконання їхніх умов. У періоді з 1996 до 2000 року кількість таких таких проблемних договорів зменшувалася з 36,6% до 19,7%. До того ж із цим негативом постійно ведеться боротьба. Зокрема, накладанням штрафів та пені. Протягом року їх нараховано 4,4 млн. грн.
До того ж ФДМУ змушений вдаватися до розірвання договорів купівлі-продажу і повернення об’єктів приватизації у власність держави, якщо введення штрафних санкцій не сприяє виконанню покупцями своїх зобовязань. На 01.01.2001 вже повернуто 59 об’єктів (з яких 51 – пакети акцій, 2 – цілісні майнові комплекси і 6 - об’єкти незавершеного будівництва). По 107 договорах претензійно-позовна робота поки що триває (з них по 44 вже є рішення судів щодо розірвання договорів і поверненню об’єктів у державну власність).
З найбільш характерних порушень 2001 року, можна відмітити такі:
1.)Порушення умов сплати за придбаний об’єкт приватизації. Протягом року їх зафіксовано по 437 договорах (7,26 %).
2.)Невиконання покупцями зобов’язань щодо збереження обсягів виробництва продукції (товарообігу, послуг). Протягом року порушено умови 21 договору (0,34% перевірених договорів).
3.) Невиконання покупцями умови щодо збереження кількості робочих місць відмічалося по 18 договорах (0,3 %).
Так, наприклад, не виконані зобов’язання щодо збереження кількості робочих місць на ВАТ “Дніпродзержинський дослідний завод” (Дніпропетровська область) (скорочено 5 робочих місць) та Підволочиській виробничій дільниці фірми “Тернопільоблтара”(скорочено 19 робочих місць) та інших об’єктах.
4.) Протягом року порушено умови щодо створення нових робочих місць по 9 договорах (0,59 % перевірених), за якими не створено 226 робочих місць.
5.) Недотримання умов договорів щодо збереження профілю діяльності приватизованих об’єктів мало місце по 33 договорах (0,54 %)..
6.) Порушення покупцями термінів реєстрації нової форми власності придбаних об’єктів приватизації у минулому році встановлене по 153 договорах (2,54 % перевірених).
Звичайно, введення у 2000 році поняття промислового інвестора та заборона приватизувати стратегічно важливі підприємства офшорним компаніям сприяє тому, що підприємства потрапляють у руки тих покупців, які зацікавлені в їхньому розвитку.. Тому є всі підстави прогнозувати, що кількість договорів, де будуть порушуватися умови, зменшуватиметься й надалі. До того ж у Фонду сьогодні, коли вдосокналено систему контролю, є всі можливості для оперативного і якісного віслідковуваня виконання умов договорів, аби запобігти неефективному використанню власності.
За матеріалами:
ФДМУ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас