Денис Овчаров: як зменшити ризики кримінального переслідування при роботі з бюджетними грошима — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Денис Овчаров: як зменшити ризики кримінального переслідування при роботі з бюджетними грошима

Фондовий ринок
929
Співробітництво з державними замовленнями і, як наслідок, з бюджетними грошима, – це завжди ласий шматочок для бізнесу. Як би парадоксально не звучало, держзамовлення часто вигідніше, ніж приватне співробітництво. Але і проблем з ними набагато більше.
Це стосується як підготовки до участі в держзакупівлях, так і наслідків виграшу. Про те, як бізнесу мінімізувати ризики роботи з бюджетними грошима, читайте нижче.
Перед тим, як вступити в боротьбу за будь-яке держзамовлення, варто оцінити ризики, які можуть вплинути на роботу вашого бізнесу. Важливо пам’ятати не тільки про можливість кримінального переслідування, а й про перевірки Антимонопольного комітету України (АМКУ).
Ризики перевірки АМКУ
Вашу перемогу в тендері може затьмарити запит АМКУ про надання документів, пояснень з питання участі в тендері. Це має стати першим тривожним дзвіночком, що скоро варто очікувати проблем і, можливо, великих штрафів.
В першу чергу АМКУ оцінює учасників тендерних закупівель на предмет антиконкурентних узгоджених дій. Для того, щоб розкрити проблематику цього питання, необхідна окрема (і не одна) стаття, проте варто запам’ятати, що виходити на тендер компаніям із спільним бенефіціаром, компаніям, які мають спільних співробітників або тісні господарські зв’язки, потрібно з величезною обережністю.
Ризики візиту правоохоронців
Убезпечити себе від візиту правоохоронців можна абсолютно зрозумілими і дієвими заходами. Виконавши наведені нижче рекомендації, ви зможете захиститися в разі візиту поліції, мінімізувавши ризики і завчасно закривши проблемні питання.
1). Перевіряйте замовника (в тому числі, керівника). Не варто думати, що якщо замовником закупівель є держпідприємство, то проблем апріорі бути не повинно. Варто перевірити історію тендерних закупівель підприємства та оцінити наслідки для переможців.
Постарайтеся бути в курсі подій, які відбуваються з вашим бюджетним контрагентом. Злиття, реорганізація, кадрова чистка бюджетної організації часто закінчується перевіркою правоохоронців. У разі виявлення будь-яких порушень у господарських операціях ініціюються зустрічні перевірки у компаній-підрядників.
Тому така інформація – зайвий привід перевірити свою готовність до перевірки.
Крім того, варто перевірити, чи не перебуває сам керівник в хиткому положенні. Дуже часто при зміні влади старі верхівки починають втрачати свої крісла, в тому числі, і за допомогою кримінального переслідування.
2). Складаємо карту ризиків. Перевіривши вищезазначену інформацію, радимо скласти карту ризиків, зваживши всі “за” і “проти”. Здавалося б, ви володієте інформацією, проте візуалізувавши кожен пункт, бачення може докорінно змінитися.
Якщо “плюси” превалюють, варто починати активну підготовку не тільки до участі в тендері, а й до можливого візиту правоохоронців.
3). Обирайте субпідрядників. Найчастіше правоохоронні органи починають перевірку з компаній і організацій, які були задіяні у виконанні договірних зобов’язань за т.зв. субпідрядом.
Ці організації перевіряються на предмет фактичного виконання договірних зобов’язань. І існування прогалин там може породити безліч питань до всіх учасників правовідносин з бюджетними коштами.
Крім наявності документів, що підтверджують виконання робіт або надання послуг, також рекомендуємо перевірити їх фактичне місцезнаходження за юридичною адресою, статус платника податків та інші атрибути бізнес-активності, такі як сайт, активний телефон та ін..
4). Будьте готові до проблем. Несподіваний візит поліції може викликати багато несприятливих наслідків: від паніки серед співробітників до вилучення техніки і важливої документації. Робота з бюджетними грошима – це завжди ризик, тому варто подбати про стратегію захисту бізнесу.
  • Документи/бухгалтерія. Самостійно проведіть аналіз господарських правовідносин з бюджетними організаціями. Він може складатися з наступних етапів:
    - Наявність договорів і документів, що підтверджують їх фактичне виконання (наприклад, звіти, листування, акти, товарно-транспортні накладні та ін.).
    - Аналіз бухгалтерської документації з метою правильного відображення господарської операції.
    - Вся документація, яка стосується тендеру, повинна зберігатися окремо від інших документів. Якщо папери будуть в спільних папках або взагалі без належної структури зберігання, ви ризикуєте під час обшуку втратити документи, які взагалі не мають відношення до закупівель.
    - Щоб уникнути випадкового знищення, втрати, вилучення документів, які підтверджують реальність господарських правовідносин, ми рекомендуємо зберігати копії документів в електронному вигляді в безпечному місці. Не менш ефективна також передача документів в архівні установи.
Пам’ятайте, що останнє місце, де можна буде знайти другий оригінал договору при втраті свого примірника – це бюджетна установа, з якою договір був укладений.
  • Співробітники. Рекомендуємо наказом керівника обмежити коло людей, які працюють з тендером, щоб, у разі кримінального переслідування, співробітники були готові до допитів. Ніколи не допускайте до роботи з ризикованими закупівлями “токсичних” співробітників.
  • Офіс (обшук). Ухвалюючи рішення працювати з державними коштами, важливо передбачити можливість обшуку. Тут рекомендації досить очевидні, але за роки моєї роботи я неодноразово стикався з повторюваними помилками:
    - офіс не найкраще місце для зберігання особистих цінних речей;
    - те саме стосується великих сум грошей;
    - техніка може бути вилучена, тому для зберігання інформації необхідно використовувати хмарні сховища;
    - чітка позиція менеджменту (як співпрацюємо з правоохоронцями, відповідаємо на запити).
Керівник повинен бути готовий ухвалювати непрості рішення, які відносяться виключно до його компетенції. Адвокат може розповісти про варіанти, говорити про плюси і мінуси кожного з них. Але останнє слово залишається за керівником.
5). Не соромтеся залучати адвокатів. Сфера тендерів і бюджетних грошей багатьма сприймається як суто інтимна. Але пам’ятайте, що на стадії досудового розслідування формується та база, яку зможуть надалі використовувати ваші захисники, якщо справа дійде до суду. І чим раніше ви запросите фахівця, тим менш болючими і більш прогнозованими виявляться результати візиту правоохоронців.
Першочерговим завданням адвоката є виявлення відсутніх документів, підготовка співробітників, які брали участь у виконанні договірних зобов’язань, до дачі пояснень і можливого допиту, а також контроль дотримання закону під час самої перевірки.
Варто пам’ятати, що злагоджена робота керівника і співробітників, наявність чітких і зрозумілих інструкцій, своєчасне залучення юриста допоможуть уникнути збитків від неадекватних дій правоохоронних органів. Щиро сподіваюся, що майбутні реформи будуть тільки позитивно впливати на відносини держави і бізнесу, переведуть бюджетні організації зі статусу суцільного фактора ризику в статус надійних партнерів.
Денис Овчаров, партнер АО «Legal House»

💡 Запрошуємо Вас взяти участь в ексклюзивному авторському онлайн-практикумі: Кримінальний MBA. Захист бізнесу під час кримінального переслідування, який відбудеться 14 травня.
На практикумі ви знайдете відповіді на запитання: Коли чекати на обшук? Що робити під час перевірок? Що законно, а що – ні? Як оцінити і мінімізувати ризики кримінального переслідування? Як організувати роботу так, щоб втручання органів правопорядку не заважало бізнесу працювати далі? Як підготувати персонал компанії до “фактового” кримінального провадження? Як не допустити помилок при підготовці компанії до обшуку?
Ознайомитися з повною програмою і зареєструватися ви можете на сторінці заходу.
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас