Олексій Амітан: як COVID-19 вплине на ринок мікрокредитування — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олексій Амітан: як COVID-19 вплине на ринок мікрокредитування

Кредит&Депозит
1350
Пандемія COVID-19 позначила ключові проблеми ринку фінансових послуг, особливо серед гравців, які проігнорували тренд цифровізації.
Останні зіткнулися зі складнощами організації віддаленої роботи, масовим закриттям філій, необхідністю інвестувати в захисні засоби для працівників мережі і клієнтів.
Криза виявила переваги онлайн бізнес-моделі і дала стимул учасникам галузі шукати нові канали комунікації з клієнтами. Водночас вона прискорила ті процеси, які вже відбувалися в галузі.
Коронакриза призведе до зміни розстановки сил на ринку фінансових послуг. Вже сьогодні частина гравців зайняли вичікувальну позицію, а частина компаній припинили роботу. Це прискорить процес консолідації в галузі. За даними НБУ, на початок року в секторі небанківського кредитування діяли 684 фінансові компанії.
Ринок, на думку регулятора, не дуже концентрований – частка найбільших двадцяти фінансових компаній за кількістю укладених договорів у 2019-му становила 57,5%, а за сумами – 54,7%. До кінця року ці цифри зміняться. Карантинні обмеження, які вже вибили з ринку частину компаній, спричинять нові злиття і поглинання.
Водночас сам ринок поки що зростати не буде. Компанії з першої двадцятки сьогодні зосереджують зусилля не на залученні нових клієнтів, а на утриманні старих, що менш ризиковано.
Кредитори зацікавлені в “якісних” і лояльних позичальниках, а не тих, хто намагається перекредитуватися в кризу. Однак клієнтів з хорошою кредитною історією буде все менше, тому що споживчий попит падає.
У підсумку, незважаючи на те, що гравців стало менше, конкуренція не знизиться, адже кількість “хороших” клієнтів теж зменшується. Тим більше, що новий регулятор буде більш вимогливим до роботи з ризиками.
Це прискорить консолідацію ринку і вимагатиме трансформації бізнес-моделей.
Прагнучи скоротити операційні витрати на тлі зниження прибутку, компанії будуть змушені прискорити цифровізацію і впровадження інновацій, шукати більш ефективних партнерів, збільшити частку автоматизованих процесів, скорочуючи персонал в довгостроковій перспективі.
Частина вже наявної команди, можливо, так і залишиться працювати віддалено в тих сферах, де це показало результативність, відповідно скоротяться витрати на офіс.
Цифрова трансформація вимагає збільшення штату IT-фахівців, що зможуть собі дозволити тільки сильні гравці. У підсумку, через пів року ми побачимо зовсім іншу картину на ринку.
Не зійти з дистанції, вкладаючи в онлайн трансформацію і переживаючи падіння доходів, зможуть ті, хто збереже своїх клієнтів.
Завдання номер один для фінансових компаній – підтримати позичальників у складній ситуації, дати розумні і зручні можливості реструктуризації боргу.
Що ж стосується нових клієнтів, очевидно, що компаніям доведеться підвищувати прибутковість продуктів в умовах високого ризику. Деякі небанківські кредитори вже сьогодні скорочують строки позики, зменшують його розмір. Однак це лише антикризові заходи, і майбутнє, як це можна бачити на прикладі Європи, за “довшими” позиками і кредитними лініями.
Наприкінці минулого року Національний банк озвучував плани підвищити частку безготівкових розрахунків платіжними картками до кінця 2020 року з 50% до 55%.
Карантин дозволив вже сьогодні перевиконати цей план. Але не варто забувати, що майже 40% населення країни виключені з фінансової системи.
Прискорення тренду на цифровізацію і безготівкові розрахунки має супроводжуватися зростанням рівня фінансової інклюзії, а це завдання, в першу чергу, для фінтехів і небанківського сектору в цілому, оскільки ці компанії мають необхідну гнучкість і досвід впровадження інновацій.
Олексій Амітан, Генеральний директор компанії Bredley Holding, голова Комітету з офлайн-кредитування Всеукраїнської асоціації фінансових компаній
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас